صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۱۲
دبیر قرارگاه قرآنی نور در گفت‎وگو با صبح صادق عنوان کرد

متمرکز  شدن سیاست‌گذاری و هدایت فعالیت‎های قرآنی سپاه

چند ماهی است که به منظور متمرکز کردن مدیریت فعالیت‎های قرآنی در سپاه، «قرارگاه قرآنی نور» با فرماندهی فرمانده کل سپاه و دبیری معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، «سردار حسین محبی» تشکیل شده است. ماه رمضان فرصت مناسبی بود تا از کم و کیف تشکیل این قرارگاه مطلع شویم؛ از این‌رو در گفت‌وگوی کوتاهی با سردار محبی این موضوع را بررسی کردیم که در ادامه ماحصل آن را می‎خوانید.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

هدف از تشکیل قرارگاه قرآنی نور چیست؟

با توجه به گوناگونی و فراگیر بودن فعالیت‎های قرآنی و تعدد ساختاری در حوزه‎های پایوران، سربازان، بسیجیان و خانواده‎های کارکنان و تعدد فعالیت‎های قرآنی در حوزه‏های آموزش، تبلیغ و ترویج، انس، مسابقات، فرهنگ‎سازی و... و لزوم گسترش و تبدیل آن به فرهنگ جاری در همه سطوح و اقشار سپاه و بسیج، ضرورت داشت قرارگاهی برای سیاست‌گذاری و هدایت کلان فعالیت‎های قرآنی سپاه و تجمیع همه ظرفیت‏های موجود در سطح فرماندهی، نمایندگی و حفاظت اطلاعات تشکیل شود تا تعلیم، ترویج، تبلیغ، فراگیر‎کردن و تعمیق فرهنگ و معارف قرآنی برای جامعه هدف که از آحاد کارکنان، بسیجیان، بازنشستگان و خانواده پاسداران تشکیل می‌شود، به صورت منسجم انجام گیرد.

 

ارکان اصلی قرارگاه قرآنی نور چیست و اعضای آن چه کسانی هستند؟

ارکان اصلی قرارگاه شامل فرماندهی، شورا، هیئت اندیشه‌ورز، دبیرخانه، کارگروه‎ها و قرارگاه‎های رده‎ای است که در این زمینه کارگروه‎های آموزش، تبلیغ و ترویج، رصد و بازخوردگیری و برنامه و بودجه با ترکیب معاونت‎ها و سازمان‎های دست‌اندرکار قرآنی سپاه فعالیت می‎کنند و اعضای هر کارگروه نیز مشخص و ابلاغ شده است.

 

قرارگاه فقط در مرکزیت سپاه است؟

علاوه بر مرکزیت، در سلسه مراتب سازمانی تا سطح نیروها، سپاه‎های استانی و رده‎های عمده، سازمان بسیج، قرارگاه‎های منطقه‎ای، لشکرها، تیپ‎ها و گروه‎ها تشکیل شده و فعال است؛ البته ساختار مجازی است؛ یعنی اعضای قرارگاه دارای جایگاه‎های سازمانی حقیقی نیستند، بلکه با حفظ سمت و جایگاه سازمانی خود، در قرارگاه نیز فعال هستند.

 

با توجه به اینکه فعالیت‎های قرآنی سپاه و بسیج متولیان گوناگونی دارد، آیا قرارگاه آنها را حذف می‌کند و به عنوان یک ساختار واحد به جای آنها وارد عمل می‎شود؟

خیر، هر یک از متولیان باقوت به مأموریت خود ادامه می‌دهند و با کمک قرارگاه ارتقا می‌یابند و تقویت خواهند شد. قرارگاه، همانطور که از هدف و مأموریت آن مشخص است، هیچ گونه ورود تخصصی به برنامه‎ها و فعالیت‎های متولیان نخواهد داشت؛ بلکه در سیاست‌گذاری، جهت‌گیری، هم‌افزایی، پشتیبانی و زمینه‎سازی اجرای برنامه و فعالیت‎های قرآنی سپاه، متناسب با مأموریت هر یک از بخش‎ها نقش ایفا می‎کند.

 

مهم‌ترین تصمیمات و مصوبات قرارگاه قرآنی نور چیست؟

قرارگاه تصمیمات کلانی را اخذ و مصوبات بسیار خوبی داشته است؛ برای نمونه به چند مورد از مصوبات قرارگاه اشاره می‎کنم؛ راه‎اندازی مرکز ارتقای سطح قرآنی نظامات سپاه در پژوهشگاه امام صادق(ع)، راه‌اندازی دارالقرآن در تمام رده‎ها و شهرک‏های سازمانی سپاه، راه‌اندازی مدرسه‎های قرآنی در سپاه، طراحی نشان برای چهره‎های قرآنی سپاه و مصوبات دیگری هم هست که بررسی آنها در این مجال میسر نیست.

 

آیا در پیشبرد اهداف قرآنی سپاه از ظرفیت سایر نهادها و مؤسسات قرآنی نیز استفاده شده است؟

یکی از رویکردهای اساسی فعالیت‎های قرآنی سپاه تعامل و ارتباط مؤثر با دستگاه‌ها، سازمان‎ها و مؤسسات قرآنی موفق کشور و استفاده از ظرفیت‎ها و امکانات آنان است. حاصل این رویکرد تعاملی، تدوین طرح‎های متعدد و اجرای موفق برنامه‎های مختلف قرآنی، دریافت ایده‎ها و انتقال تجارب قرآنی در عرصه‎های مختلف و انجام تفاهم‎های مؤثر با توجه به اقتضائات سپاه و شرایط مخاطبان بوده است.

 

آیا این تعامل و هم افزایی در فعالیت‎های قرآنی، شامل دیگر سازمان‏های نیروهای مسلح نیز می‌شود؟

با سازمان‎های نیروهای مسلح در عرصه‎های قرآنی هماهنگی و هم‌افزایی قابل قبولی داریم. بازنگری آئین‌نامه مسابقات قرآن کریم نیروهای مسلح و نیز دستورالعمل تشویق‌های قرآنی نیروهای مسلح به میزبانی سپاه در سیر مراحل تصویب قرار دارد. برگزاری مسابقات قرآنی و حضور مشترک در نمایشگاه قرآن و ارائه دستاوردها و محصولات قرآنی نیروهای مسلح، تبادل تجارب و محصولات قرآنی از دیگر فعالیت‎های تعاملی ما با سازمان‌های نیروهای مسلح است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات