صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) عناصر بسیار خوبِ مبتکر، جوان‌های آماده به کار، جوان‌های تشنه کار در کشور وجود دارند، می‌توانیم از وجود این‌ها استفاده کنیم و تولید را به معنای واقعی کلمه جهش بدهیم و جهش تولید خواهد توانست اقتصاد کشور را احیا کند. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

علاج مشکلات کشور

علاج مشکلات کشور چيست و چگونه مي‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟ اين سؤال در طول سال‌هاي اخير مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشته و ایشان پاسخ‌هاي مختلفي بدان داده‌اند که يکي از مهم‌ترین آن‌ها در حوزه مديريت، سپردن امور اجرايي کشور به جوانان و تشکيل دولت جوان حزب‌اللهي است. معظم له در آخرين بياناتشان در این موضوع فرمودند: «به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهي و جوان مؤمن است که مي‌تواند کشور را از راه‌هاي دشوار عبور بدهد.»

نکات تحليلي: جوانگرايي در منطق معظم له همراه با ملاحظاتي است که بايد بدان توجه شود: 1- سپردن امور به جوانان بايد با فرآيندي شايسته‌سالارانه همراه باشد و گزينه‌هاي مديريت از فرآيندي پاک و مبتني بر شايستگي بيرون آيند. واقعيت آن است که کسب قدرت و در اختيار داشتن مناصب کليدي، موقعيت حساسي است که بسياري براي دستيابي به آن چشم طمع دارند و حاضرند براي دستيابي به آن هر اقدامي کرده و خطوط قرمز فراواني را زير پا بگذارند. متأسفانه تجربيات تلخ سال‌های اخير حکايت از آن دارد که حضور انگشت‌شمار جوانان در مناصب مديريتي و تصميم‌سازي کشور، اغلب تحت نفوذ روابط ژنتيکي دو جريان سياسي غالب و آقازاده محوري بوده است. اين روند فسادانگيز مي‌تواند آينده فرآيند جوان‌گرایی در مديريت کشور را تهديد کرده و به انحراف بکشاند و به وضعيتي ضد آنچه انتظار مي‌رفت تبديل کند! 2- استفاده از تجربه مديران گذشته، ملاحظه جدي ديگري است که در اين فرآيند بايد براي آن تدبيري انديشيد. اين تجربه به‌مثابه سرمايه ارزشمندي است که محصول ساليان سال عقلانيت و تجربه و علم‌آموزی است که بايد در خدمت مديريت کشور قرار گيرد. در هيچ جاي دنيا چنين گنجينه ارزشمندي را به‌سادگی به هدر نمي‌دهند. براي اين کار بايد اتاق‌هاي فکر و تيم‌هاي مشاوره‌اي منسجم و مستمر تشکيل داد و از تجربيات مديران گذشته استفاده نمود و آن را در خدمت مديران جوان قرار داد. 3- طراحي مکانيزمي براي چرخش نسلي و تربيت مديران جوان ضروري است. به‌واقع بايد فرآيندي مدت‌دار و نهادینه‌شده را طراحي نمود که هر مديري قبل از بازنشستگی، در کنار خود مديران جوان کارآزموده و آماده‌به‌کاری را تحويل سيستم مديريتي کشور دهد تا با خيال راحت بتوان جايگزيني را براي وي انتخاب نمود. فراموش نبايد کرد که در دهه پنجم انقلاب اسلامي پذيرش مدیریت‌های اجرايي کشور، جايگاهي براي کسب تجربه از طريق آزمون‌وخطا نيست و انتظار مي‌رود که مدیریت‌ها با کمترين خطا همراه باشد.

▼گزارش روز               

اقتصاد دیجیتال ضرورت فردای ایران

منظور از اقتصاد دیجیتال، استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انجام امور روزمره اقتصادی است. به زبان ساده اقتصاد دیجیتال مجموعه‌ای از اقتصاد و فعاليت‌های اجتماعی است که از طريق فناوری اطلاعات مانند اينترنت، موبايل و شبکه‌ها محقق می‌شود. هنگامی‌که از خرده‌فروشی آنلاین خرید می‌کنید، هنگامی‌که پولی حواله می‌کنید، برای مسافرت بلیت قطار می‌گیرید و حتی هنگامی‌که برای شریک تجاری‌تان پیامی می‌فرستید، تمام این‌ها را می‌توان در ذیل اقتصاد دیجیتال تعریف کرد. با توجه به تمام این تفاسیر می‌توان گفت، مرزهای بین اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال بسیار کمرنگ شده است؛ به‌طوری‌که امروز نمی‌توان مرز مشخصی بین اقتصاد دیجیتال و غیردیجیتال قائل شد.

گزاره خبری: معاون اول رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در مراسم روز جهانی ارتباطات و افتتاح پروژه‌های ارتباطی، اظهار کرد: «دیجیتالی شدن اقتصاد مسئله مهمی است که اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم.» این موضوع موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و برخی رسانه‌ها مانند روزنامه‌های اقتصاد ملی، ثروت، کسب‌وکار و ... و همچنین برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و اقتصادی به این موضوع پرداختند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- اقتصاد دیجیتال یک انقلاب در اقتصاد تلقی می‌شود که البته ما نیز در این مسیر گام‌های زیادی را برداشته‌ایم. حتی تصور اینکه اگر درگاه اینترنتی بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز، پرداخت الکترونیکی قبوض و سایت‌های فروش اینترنتی و ... وجود نداشته باشد نیز برای ما چندان ساده نیست و لذا ما هم در این موضوع در میانه راه هستیم. 2- سرعت، دقت و امنیت از مهم‌ترین دستاوردهای نهادینه شدن اقتصاد دیجیتال است. البته در موضوع امنیت اقتصاد دیجیتال، مراقبت یک شرط بسیار ضروری و جدی است. 3- اقتصاد دیجیتال به تراکنش‌های پولی و مالی نظم می‌دهد و نه‌تنها ابزاری بسیار مهم در مقابله با پول‌شویی است، فرار مالیاتی را به صفر نزدیک می‌کند، هزینه‌های چاپ و نگهداری پول را کاهش می‌دهد، زمان انجام معاملات را کاهش می‌دهد و حتی در مبارزه با قاچاق کالا نیز بسیار مؤثر است. 4- اقتصاد دیجیتال محدود به مرزهای کشورها نیست و احتمال می‌رود در آینده نزدیک با برخوردار شدن این ارزها از دو ویژگی مهم (1- داشتن پشتوانه واقعی و 2- مورد پذیرش واقع شدن از سوی فعالین اقتصادی و دولت‌ها)، بسیاری از معاملات بین‌المللی با استفاده از این ارزهای دیجیتال انجام شود که در نوع خود می‌تواند یک تحول بزرگ اقتصادی را رقم بزند. از این رو نباید از اقتصاد دیجیتال و ظرفیت‌های موجود آن غافل بود.

▼ خبر ویژه                              

رفتار تحسین‌برانگیز یک نماینده

حسن کامران در جلسه علنی دیروز مجلس و در تذکر شفاهی اظهار داشت: «در دوره نمایندگی خود و همسرم (نیره اخوان) از هیچ امتیازی استفاده نکردیم.» وی افزود: «در این دوره از انتخابات رأی نیاوردم، اما برای منتخبان آرزوی توفیق و عاقبت‌بخیری دارم.» این نماینده با تصریح بر این‌که؛ «بنده و خانم اخوان در طول دوران نمایندگی سه شیفت از اذان صبح تا ۱۲ شب کار کردیم.»، افزود: «برای ستاد انتخاباتی‌ام ریالی هزینه نکردم و حقوق هم ندادیم؛ فقط خیار، گوجه و پنیر به عنوان غذا دادیم و چند بنر و بروشور و پوستر پخش شد.» رفتار حسنه این نماینده در حفظ شأن و جایگاه نمایندگی مردم و عدم سوءاستفاده از آن با انواع ترفندها و زد و بندهای ناروای انتخاباتی و بعد از آن، قابل‌تقدیر بوده و درس اخلاقی برای همکارانش در این جایگاه حساس و کلیدی نظام است.

▼ اخبار

انتساب دولت به اصلاح‌طلبان شوخی است!

«احمد شیرزاد» نماینده مجلس ششم در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «انتساب دولت به اصلاح‌طلبان شوخی است» نوشت: «اینکه اصولگرایان دولت آقای روحانی را دولت اصلاح‌طلبان معرفی می‌کنند، چیزی جز شوخی نیست. اصلاح‌طلبان با دولت آقای روحانی همکاری داشتند و حمایت کردند اما به‌هیچ‌وجه نمی‌توان به این دولت لقب اصلاح‌طلب داد و قاعدتاً اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مسئولیت آن را بر عهده بگیرند». این چهره اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «اصلاح‌طلبان قبول دارند که در رأی‌آوری آقای روحانی نقش و سهم اصلی را داشتند، اما در مدیریت کشور سهمی به اصلاح‌طلبان داده نشد و مجموعه دوستان اصلاح‌طلب دنبال سهم نبودند و می‌خواستند آقای روحانی آنچه خود مصلحت می‌داند در اداره کشور انجام دهد. البته اصولگرایان نیز می‌دانند که اصلاح‌طلبان در اداره دولت سهمی نداشته و ندارند و نیازی به اذعان اصلاح‌طلبان نیست.» با وجود چهره‌های نام آشنای اصلاح‌طلب در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، جدا دانستن این جریان سیاسی از دولت مستقر مضحک است، اما علت این‌گونه اظهارنظرهای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب باهدف بازگرداندن سبد رأی ازدست‌رفته برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است. ازاین‌رو، تنها چاره ممکن جدا کردن خود از بدنه دولت به امید خلاصی از قضاوت مردم در خصوص بی‌تدبیری‌هاست.

دارایی‌های ایران می‌تواند گره‌ کور معیشت مردم را باز کند

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «ویروس کرونا ایران را به‌شدت درگیر کرده است. در چنین شرایطی لازم است دولت و همه نهادهای‌ نظام دست‌به‌کار شوند تا به هر طریقی‌ که ممکن است آثار مخرب ویروس کرونا را در جامعه کمرنگ‌تر کنند. این روزها برخی این ذهنیت را به جامعه القا می‌کنند که مشکلات ایران به خاطر درگیری‌اش با دنیا زیاد می‌شود. در پاسخ به این ادعای واهی باید گفت، ایران نه‌تنها با دنیا دعوا ندارد بلکه با توافق و امضای برجام مشخص شد برای جمهوری ‌اسلامی اصل چیزی جز تعامل با همه دنیا، ‌غیر از اسرائیل که رژیمی غاصب است، نیست. همه دیدند که آمریکا خلف وعده کرد و با خارج شدن از برجام فضای تعاملی شکل‌گرفته را دوباره تجادلی کرد. درواقع آمریکایی‌ها در زمان رژیم شاه، بر همه مسائل ایران تسلط داشتند و حالا که نمی‌توانند به منابع و استقلال ایران دست‌درازی کنند بیش از 40 سال است که علیه جمهوری ‌اسلامی کارشکنی می‌کنند. پتانسیل موجود در کشور و دارایی‌های ایران به حدی است که دولت بتواند گره‌ کور معیشت مردم را باز کند.»

از خرمشهر تا سامرا با حاج قاسم

سردار امین شریعتی در یادداشتی که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرد، نوشته است: «در عملیات آزادسازی خرمشهر، تیپ عاشورا با مسئولیت حقیر و تیپ ۴۱ ثارالله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی، در کنار هم، علیه ارتش بعثی عراق برای آزادسازی خرمشهر می‌جنگیدیم. روزی در عراق خدمت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی مهندس بودم. در بین صحبت‌ها، حاج قاسم یک‌مرتبه گفت؛ امین، تو واقعاً روزی فکر می‌کردی که بااین‌همه مشکلاتی که در جنگ داشتیم و با ارتش عراق در دوره صدام در جنگ بودیم، یک روزی این‌گونه باهم در عراق باشیم؟ اصلاً فکر می‌کردی با همان ارتش عراق که می‌جنگیدیم، امروز در کنار هم مثل یک برادر باشیم؟ اصلاً فکر می‌کردی روزی این‌گونه در سامرا حضور پیدا کنی و با همان ارتش، برادرانه، در کنار بچه‌های حشدالشعبی قرار بگیری و برای امنیت و آسایش و رفاه زائرین این‌گونه باهم برنامه‌ریزی و کار کنید؟ فکر می‌کردی یک روز حماسه اربعین این‌گونه رقم بخورد؟ هرگز تصور می‌کردی که حضور میلیونی زائران در سامرا، با استقبال گرم و صمیمانه شیوخ و اهالی این منطقه مواجه شود؟ حاج قاسم درنهایت دست مرا گرفت و گفت: این‌ها همه الطاف الهی است که از سوی امام و شهدا به ما هدیه شده است. پس باید قدرشناس باشیم و آن را با جان و دل و با تمام وجودمان حراست کنیم.»

▼ اخبار کوتاه

در حمله داعش، آمریکا یک دلار هم کمک نکرد/ نخست‌وزیر پیشین عراق با اشاره به بدعهدی‌های امریکا برعلیه ملت عراق، اظهار داشت: «وقتی داعش آمد، آمریکا عراق را رها کرد و حتی یک دلار هم کمک نکرد. آمریکا بدون دریافت مابه‌ازا، هیچ کمکی به عراق نخواهد کرد. باید از فرصت طلایی کاهش مداخلات خارجی در عراق استفاده کنیم. کمک آمریکا به اقتصاد عراق، اشتباه خطرناکی است.»

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از سرخابی‌ها/ براساس گزارش مجلس، کل مصارف باشگاه پرسپولیس طی ۱۰ سال مالی از ۸۷ تا ۹۷ مجموعاً به مبلغ ۲.۵۵۲.۴۰۱ میلیون ریال در صورتحساب‌های مالی درج شده است. کل مصارف باشگاه استقلال طی ۱۰ سال مالی از ۸۷ تا ۹۷ مجموعاً به مبلغ ۲.۳۵۱.۳۳۶ میلیون ریال در صورتحساب‌های مالی درج شده است. بیشترین میزان انحراف از بودجه در پرسپولیس در سال ۹۲ اتفاق افتاده است که برای درآمدها ۸۹ درصد و برای مصارف ۱۴۱ درصد انحراف وجود داشته است. بیشترین میزان انحراف از بودجه در استقلال در سال ۹۱ اتفاق افتاده است که برای درآمدها ۳۶۱ درصد و برای مصارف ۳۹۸ درصد انحراف وجود داشته است.

حرکت نفت‌کش‌های ایرانی به طرف چین/ هم‌زمان با ارسال چند نفت‌کش ایرانی به ونزوئلا، چهار نفت‌کش دیگر ایرانی در حال حرکت به سمت چین هستند و دو نفت‌کش نیز در آب‌های چین و در نزدیکی بندر شانگهای حضور دارند. نکته قابل‌توجه این نفت‌کش‌ها روشن بودن سیستم‌ شناسایی خودکار دریایی (AIS) آن‌هاست. به نظر می‌رسد ایران بعد از ماجرای عین‌الأسد و پرتاب ماهواره نور، از رصد نفت‌کش‌های خود توسط آمریکا نگرانی ندارد.

ایران تسلیم آمریکا نمی‌شود/ «محسن صلح‌دوست» کارشناس شبکه «بی‌بی‌سی فارسی»، با اذعان به اینکه تحریم‌های آمریکا، ایران را از پای در نیاورده است، گفت: «دولت آمریکا برای فریب افکار عمومی خارج و داخل آمریکا سعی می‌کند سیاست‌ خارجی خود را موفق و تحریم‌ها علیه ایران را مؤثر نشان دهد... اما واقعیت این است که سیاست فشار حداکثری آمریکا نتوانسته و در آینده هم نمی‌تواند ایران را وادار به تسلیم کند.»

آمریکا ماکت جنگنده‌های F16 را می‌فروشد!/ نخست‌وزیر پیشین مالزی با اذهان به بدعهدی امریکا در عمل به تعهدات تجاری با این کشور، گفت: «پس از دریافت جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی متوجه شدیم که واشنگتن آن را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل فروخته و مالزی نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های جنگنده‌ از جمله قابلیت هجومی استفاده کند. تنها فایده این جنگنده‌ها استفاده در مانورهای نظامی است؛ آمریکا با تمام کشورهای جهان به جز رژیم اسرائیل با همین سیاست برخورد می‌کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات