صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۱۷

اقتصاد دیجیتال ضرورت فردای ایران

منظور از اقتصاد دیجیتال، استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انجام امور روزمره اقتصادی است[...]

یادداشت: منظور از اقتصاد دیجیتال، استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات برای انجام امور روزمره اقتصادی است. به زبان ساده اقتصاد دیجیتال مجموعه‌ای از اقتصاد و فعاليت‌های اجتماعی است که از طريق فناوری اطلاعات مانند اينترنت، موبايل و شبکه‌ها محقق می‌شود. هنگامی‌که از خرده‌فروشی آنلاین خرید می‌کنید، هنگامی‌که پولی حواله می‌کنید، برای مسافرت بلیت قطار می‌گیرید و حتی هنگامی‌که برای شریک تجاری‌تان پیامی می‌فرستید، تمام این‌ها را می‌توان در ذیل اقتصاد دیجیتال تعریف کرد. با توجه به تمام این تفاسیر می‌توان گفت، مرزهای بین اقتصاد سنتی و اقتصاد دیجیتال بسیار کمرنگ شده است؛ به‌طوری‌که امروز نمی‌توان مرز مشخصی بین اقتصاد دیجیتال و غیردیجیتال قائل شد.

گزاره خبری: معاون اول رئیس‌جمهور روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در مراسم روز جهانی ارتباطات و افتتاح پروژه‌های ارتباطی، اظهار کرد: «دیجیتالی شدن اقتصاد مسئله مهمی است که اگر نتوانیم به این سمت حرکت کنیم از چرخه اقتصاد دنیا عقب می‌افتیم.» این موضوع موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت و برخی رسانه‌ها مانند روزنامه‌های اقتصاد ملی، ثروت، کسب‌وکار و ... و همچنین برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری و اقتصادی به این موضوع پرداختند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- اقتصاد دیجیتال یک انقلاب در اقتصاد تلقی می‌شود که البته ما نیز در این مسیر گام‌های زیادی را برداشته‌ایم. حتی تصور اینکه اگر درگاه اینترنتی بانک‌ها، دستگاه‌های خودپرداز، پرداخت الکترونیکی قبوض و سایت‌های فروش اینترنتی و ... وجود نداشته باشد نیز برای ما چندان ساده نیست و لذا ما هم در این موضوع در میانه راه هستیم. 2- سرعت، دقت و امنیت از مهم‌ترین دستاوردهای نهادینه شدن اقتصاد دیجیتال است. البته در موضوع امنیت اقتصاد دیجیتال، مراقبت یک شرط بسیار ضروری و جدی است. 3- اقتصاد دیجیتال به تراکنش‌های پولی و مالی نظم می‌دهد و نه‌تنها ابزاری بسیار مهم در مقابله با پول‌شویی است، فرار مالیاتی را به صفر نزدیک می‌کند، هزینه‌های چاپ و نگهداری پول را کاهش می‌دهد، زمان انجام معاملات را کاهش می‌دهد و حتی در مبارزه با قاچاق کالا نیز بسیار مؤثر است. 4- اقتصاد دیجیتال محدود به مرزهای کشورها نیست و احتمال می‌رود در آینده نزدیک با برخوردار شدن این ارزها از دو ویژگی مهم (1- داشتن پشتوانه واقعی و 2- مورد پذیرش واقع شدن از سوی فعالین اقتصادی و دولت‌ها)، بسیاری از معاملات بین‌المللی با استفاده از این ارزهای دیجیتال انجام شود که در نوع خود می‌تواند یک تحول بزرگ اقتصادی را رقم بزند. از این رو نباید از اقتصاد دیجیتال و ظرفیت‌های موجود آن غافل بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات