صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از همه مردم فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی فلسطینی و آن کسانی که تبعید‌شده از فلسطین هستند، نظرخواهی بشود، و این‌ها معیّن کنند که چه نظامی در فلسطین حاکم باشد و همه تسلیم آن باشند؛ مبارزه تا این زمان باید ادامه پیدا کند و ادامه پیدا خواهد کرد. (۱۳۹۸/۰۳/۱۵)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

اهمیت راهبردی روز جهانی قدس

خارج کردن مسئله فلسطین از محدوده جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی و تبدیل آن به یک مسئله و دغدغه مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و اسلامی، یکی از زمینه‌های مهم تأثیرگذار در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس از جانب معمار کبیر انقلاب اسلامی در جهان است.

نکته تحلیلی: اشغال فلسطین زخم کهنه‌ای است که پس از پایان جنگ جهانی دوم و بر اثر سیاست‌های استعماری انگلیس و آمریکا در پیکره جهان اسلام ایجاد شد. این زخم دیرینه که همچنان ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان جهان را رنج می‌دهد، جز با نابودی غده سرطانی رژیم صهیونیستی و آزادسازی قدس شریف التیام نمی‌یابد. روز جهانی قدس مقدمه‌ای برای شکل‌گیری یک جوشش و کوشش فراگیر اسلامی و انسانی برای رهایی از این شر مطلق است؛ اما امسال روز جهانی قدس با تلاش‌های تل‌آویو برای پیگیری طرح معامله قرن و در کنار آن سناریوی خطرناک الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی مقارن شده است. رژیم صهیونیستی با استفاده از فرصت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین با حمایت آمریکا و در سایه انفعال، سکوت و بعضاً حمایت برخی رژیم‌های مرتجع عربی، در حال پیگیری دو سناریوی مذکور است. غافل از اینکه تلاش برای تحقق این دو طرح، ماشه زنجیره‌ای از واکنش‌های فراتر از کنترل اسرائیل و آمریکا را خواهید کشید که آتش آن پیش‌وبیش از همه دامن مسببان و مشوقان پروژه‌های ضدفلسطینی را خواهد گرفت. به این خاطر است که روز قدس امسال اهمیت مضاعفی داشته و باید به فرصتی برای نشان دادن مخالفت عملی و علنی امت اسلام و آزادیخواهان جهان با توطئه‌های خطرناک صهیونیستی تبدیل شود. اگرچه به علت همه‌گیری ویروس کرونا، اجتماعات جهانی تقریباً در تمام کشورها تعطیل شده است، اما این به معنای تعطیلی روز قدس نیست. چراکه با استفاده از فرصت فن‌آوری‌های نوین ارتباطی ازجمله فضای مجازی، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و رسانه‌های مختلف اجتماعی، می‌توان روز قدس امسال را با توجه به حساسیت و اهمیتی که دارد، پرشورتر از سال‌های قبل برگزار نمود.

نکته راهبردی: لازم است در آستانه روز قدس، از بزرگ‌ترین فرمانده خط مقدم مبارزه با رژیم صهیونیستی، سپهبد شهید سلیمانی نیز یاد کنیم؛ فرمانده شجاع و اسطوره‌ای و استراتژیست نامداری که حقیقتاً «شهید راه فلسطین و قدس» برازنده اوست؛ او که نقش بزرگ و مهمی در زنده نگه‌داشتن روز قدس و آرمان فلسطین و همچنین تقویت مقاومت فلسطین داشته است.

▼گزارش روز                     

همکاری گره‌گشا

 سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری خود از احکام صادره درباره متهمان اخلال در بازار خودرو خبر داد و گفت: «مهدی جمالی مدیرعامل سابق سایپا به 7 سال حبس تعزیری، محمد عزیزی و فریدون احمدی (نماینده‌های مجلس) هرکدام به 61 ماه حبس تعزیری محکوم شدند.» این خبر در حالی از سوی غلامحسین اسماعیلی مطرح شد که این روزها وضعیت بازار خودرو بار دیگر دچار آشفتگی و نابسامانی است؛ هفته گذشته جهشی عجیب‌وغریب در قیمت‌ها را شاهد بودیم تا آنجا که قیمت خودروی پراید به نزدیک 90 میلیون تومان رسید! اگرچه پس‌ازاین رشد افسارگسیخته، اکنون قیمت‌ها کمی عقب نشسته‌اند اما همچنان نرخ‌ها در بازار خودرو با قیمت واقعی و منصفانه بسیار فاصله دارد! موضوعی که نشان می‌دهد علی‌رغم برخوردهای جدی و مجدانه دستگاه قضا با متخلفان حتی در بالاترین سطح، یعنی نماینده مجلس و مدیرعامل یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، امور آن‌گونه که باید اصلاح نشده است!

گزاره تحلیلی: اقدامات دستگاه قضا در برخورد با مفسدان اقتصادی بسیار شایسته بوده است اما تجربه بازار خودرو در هفته‌های اخیر نشان داد یک دست صدا ندارد! و برخورد با متخلفان به‌تنهایی نمی‌تواند مسئله را حل کند؛ بلکه باید در این فرآیند بخش‌های دیگری نیز همچون قوه قضاییه مجدانه و قاطعانه پیگیر امور باشند؛ دستگاه‌های نظارتی با نظارت بر بازار و فراتر از آن، فرآیند تولید و عرضه محصولات توسط تولیدکنندگان را رصد کنند و دستگاه‌های قانون‌گذار با وضع قوانینی که اجازه هرگونه سوءاستفاده و جولان دلالان در بازار را سد می‌کند، برای سامان دادن این بازار به میدان بیایند و البته فراتر از بازار خودرو، این مدل و همکاری سه‌جانبه میان دستگاه‌های قانون‌گذار، ناظر و قضایی است که قابل تعمیم به همه بازارها و شئون اقتصادی کشور است و ملت همچنان انتظار تحقق آن را می‌کشد.

▼ اخبار ویژه               

شگفت‌زدگی کارشناس VOA از اقدام ایران

رسانه دولتی امریکا (VOA) گزارش داد: «پنج نفت‌کش ایرانی حامل محموله‌ای از بنزین و فرآورده‌های مشابه، به ارزش دست‌کم ۴۵.۵ میلیون دلار در راه ونزوئلا هستند.» "صدای امریکا" نیز افزود: «این بخشی از یک توافق گسترده میان تهران و کاراکاس است که در اوج تنش با واشنگتن رخ می‌دهد.» ناخدا «رانجیت راجا» تحلیلگر مؤسسه "رفینیتیو" که محموله‌های دریایی را ردیابی می‌کند، دراین‌باره ابراز شگفتی کرد و به رسانه دولتی امریکا گفت: «این برای همه تازگی دارد و پیش‌تر چیزی شبیهش ندیده بودیم. تمام این نفت‌کش‌ها متعلق به ایران یا شرکت‌های وابسته به دولت ایران هستند و با پرچم جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند.» وی افزود: «ما تابه‌حال هیچ داده‌ای از انتقال محموله بنزین از ایران به مقصد امریکای جنوبی نداشتیم. می‌رسد تمام نفت‌کش‌ها از پالایشگاه "ستاره خلیج‌فارس" در نزدیکی بندرعباس بارگیری شده‌ باشند. این نفت‌کش‌ها شبه‌جزیره عرب را دور زده، از طریق کانال سوئز وارد دریای مدیترانه شده و به راه خود ادامه می‌دهند.»

  درگیری سپاه با یک تیم تروریستی در ‌مریوان

ظهر دیروز (30 اردیبهشت‌ماه) رزمندگان قرارگاه شهید شهرامفر نیروی زمینی سپاه در یک عملیات مشترک با اداره اطلاعات کردستان در منطقه عمومی مریوان با یک گروه ۸ نفره ضدانقلاب درگیر شده و ۲ نفر از آنان را به هلاکت رساندند. در این درگیری ۴ نفر دیگر از ضدانقلاب نیز زخمی شده و باقیمانده تیم با توجه به شرایط جغرافیای منطقه متواری شده‌اند که تعقیب آنان همچنان ادامه دارد.

▼ اخبار

مناطق آزاد؛ بازاری غیررسمی در خدمت قاچاق

"نسیم آنلاین" گزارش داد: «اهدافی که در ابتدا برای گسترش مناطق آزاد در کشور ‌ترسیم می‌شد عبارت بودند از؛ جذب سرمایه خارجی به‌ویژه در بخش‌های مولد، جذب و انتقال تکنولوژی به درون اقتصاد کشور، ایجاد فرصت‌های اشتغال در داخل کشور، افزایش تولید و ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش صنعت، افزایش صادرات غیرنفتی کشور و ... با گذشت تقریباً سه دهه از ایجاد مناطق آزاد، عملکرد این مناطق آن‌گونه که انتظار می‌رفت مثمر ثمر نبوده و نتوانسته اقتصاد کشور را به رشد برساند. مقدار واردات در مناطق آزاد ۵ برابر صادرات است که ۹۰ درصد از واردات کل کشور را شامل می‌شود. به دلیل نبود سیستم نظارتی قوی، بیشترین قاچاق کشور از مناطق آزاد صورت می‌گیرد. درواقع مناطق آزاد تبدیل به حیاط‌خلوت بازار غیررسمی کشور شده است؛ زیرا طبق قانون، گمرک هیچ حق نظارتی بر این واردات را ندارد. واردکنندگان هم بدون ثبت کالاهای خود در سامانه گمرک، اقدام به واردات می‌کنند.»

مردم خادمین خود را خوب می‌شناسند

نتایج یکی از نظرسنجی‌های وزارت اطلاعات نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان از اقدامات قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اظهار رضایت کرده‌اند. همچنین نظرسنجی یکی از نهادهای افکارسنجی در تابستان سال گذشته نشان از افزایش محبوبیت ۱۳ درصدی آقای رئیسی پس از چند ماه حضور در ریاست قوه قضاییه داشت که سریع‌ترین رشد را میان شخصیت‌های سیاسی نشان می‌داد. اخیراً نیز بررسی مراکز معتبر افکارسنجی نشان می‌دهد که در میان مدیران ارشد کشور وی صدرنشین است. بر اساس نظرسنجی‌ها تا پیش از شهادت سپهبد سلیمانی، ایشان حائز بالاترین محبوبیت در میان مدیران ارشد کشور بود، اما اکنون بر اساس داده‌های جدید، رئیس قوه قضاییه بالاترین میزان محبوبیت را داراست. کسب این جایگاه در توجه وی به مقوله عدالت و حل‌وفصل مشکلات مردم، کارگران، زندانیان و سایر اقشار بوده است و اگر این روند کماکان با شیب صعودی تندتری ادامه پیدا کند، در بازسازی اعتماد مردم به نظام تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

نامه حاج قاسم به فرمانده گردان‌های قسام

"شبکه المیادین" نامه سردار سلیمانی که قبل از شهادتشان به محمد الضیف، فرمانده گردان‌های قسام نوشته بود را منتشر کرد. در این نامه شهید سلیمانی الضیف را به‌عنوان شهید زنده و رزمنده‌ای شجاع مورد خطاب قرار داده و اسماعیل هنیه را نیز مبارزی مقاوم معرفی کرده بود و به ملت شجاع فلسطین که در محاصره مظلومانه‌ای در برابر چشمان میلیون‌ها مسلمان قرار دارند، درود فرستاده و نوشته بود: «همه مطمئن باشند که ایران فلسطین را هر اندازه که فشارها بیشتر شود و تحریم‌ها تشدید شود، تنها نخواهد گذاشت. دفاع از فلسطین افتخاری برای ما محسوب می‌شود و از این وظیفه در مقابل متاع دنیا چشم‌پوشی نخواهیم کرد. دوستان فلسطین دوستان ما هستند و دشمنان فلسطین دشمنان ما هستند و این سیاست ما بوده و خواهد بود. دفاع از فلسطین مصداق دفاع از اسلام است و هر که ندای شما را بشنود و توجهی نکند، مسلمان نیست. فجر پیروزی به یاری پروردگار نزدیک خواهد بود. زنگ مرگ صهیونیست‌های متجاوز به صدا درآمده است.»

اولین پرواز رسمی شرکت هواپیمایی امارات به رژیم صهیونیستی

سخنگوی شرکت هواپیمایی امارات دیروز سه‌شنبه از اولین پرواز رسمی این شرکت به سرزمین‌های اشغالی برای ارسال کمک‌های پزشکی خبر داد. وی مدعی شد این محموله برای کمک به فلسطینیان به رژیم صهیونیستی منتقل شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز با تأیید خبر فوق اعلام کردند، امروز برای اولین بار یک هواپیمای باری اماراتی در فرودگاه بن گوریون به زمین نشست. عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس از چندی پیش شروع شده است و به نظر می‌رسد این اقدام نیز در راستای همین سیاست انجام گرفته است.

▼ اخبار کوتاه

نانسی پلوسی: مردم سراسر آمریکا گرسنه هستند/ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌.بی.اس گفت: «مردم در سراسر آمریکا گرسنه هستند. گرسنگی صبر نمی‌شناسد. مردم در سراسر آمریکا بیکارند. این موضوع صبر نمی‌شناسد. مردم نمی‌دانند چگونه باید اجاره خانه‌های خود را پرداخت کنند. ما باید به این مشکل بپردازیم.»

مجلس جدید هفتم خرداد آغاز به کار مى‌كند/ دبیر ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد: «از مجموع ۲۹۰ نفر نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، تکلیف ۲۷۹ نفر آن‌ها در مرحله اول انتخابات مشخص شد و به مجلس راه یافتند. در ۲۱ شهریور تکلیف یازده نماینده باقی‌مانده که در مرحله اول رأی نیاوردند و به مرحله دوم راه پیدا کردند، مشخص خواهد شد.

پول بیت‌المال در جیب مجری شبکه ضدانقلاب/ در پرونده سلاطین طلا و خودرو، ارتباط مالی میان متهمان و مجری شبکه معاند من‌وتو مشاهده می‌شود. با تحقیقاتی که از حساب‌های «وحید بهزادی» و «نجوا لاشیدایی» انجام گرفته است، بالغ‌بر ۱۸ میلیارد تومان به حساب خانمی واریز شده که گفته می‌شود مجری شبکه ضدانقلاب "من‌و‌تو" و مجری "مرجان تی‌وی" به نام "آیه دریس" بوده که سال ۹۴ از کشور خارج شده است. بر همین اساس، مجری شبکه «من و تو» فردی است که ۱۸ میلیارد از سرمایه بیت‌المال را به غارت برده است.

اظهارات بی‌اساس پمپئو علیه "ماهان"/ وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، به اتهام‌زنی علیه شرکت هواپیمایی «ماهان» پرداخت. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا دراین‌باره مدعی شد: «ما در تحریم شرکت‌هایی که به ارتباط تجاری با ماهان‌ایر ادامه می‌دهند تردید نداریم». واشنگتن در ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، شرکت هوایی ماهان را به دلیل ادعای واهی ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟/ حق وکالت در مجلس شورای اسلامی از دو طریق پرداخت می‌شود که یکی به‌صورت حقوق ثابت ماهیانه است و طریقه بعدی دریافتی‌هایی است که بر اساس گستردگی حوزه‌های انتخابیه متفاوت بوده و برای هزینه‌های جاری دفاتر نمایندگی در استان‌ها و حقوق کارکنان آن دریافت می‌شود. بر این اساس، هر نماینده مجلس به‌جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان بابت پرداخت هزینه‌های جاری دریافت می‌کند.

توئیت شمخانی به تلاش بی‌حاصل امریکا/ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حساب توئیتری‌اش نوشت: «تلاش بی‌حاصل آمریکا برای تداوم تحریم تسلیحاتی ایران واکنش قاطع روسیه، چین و سردرگمی متحدان واشنگتن را به دنبال داشته است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات