سیاسی >>  تاریخ معاصر >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۵۶

تصميم تاريخ ساز خميني کبير

شهید دکتر فتحی شقاقی: هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني رحمه الله نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دل‌هايشان زنده کند
 
تصميم تاريخ ساز امام و آرمان قدس
 
يکي از اثرات کليدي پيروزي انقلاب اسلامي، ايجاد حس جمعي و وحدت اسلامي ميان مسلمانان جهان بود. در حقيقت، عملکرد فرافرقه اي و جهاني حضرت امام خميني (ره) در سطح جهاني اسلام، به ويژه مسئله قدس شريف، موجب وحدت و هم دلي مسلمانان بر محور اسلام و آرمان هاي بلند اسلامي گرديد.
شهيد بزرگوار دکتر فتحي شقاقي، رهبر جاودانه جهاد اسلامي درباره اين منطق وحدت بخش انديشه حضرت امام(ره) مي‌گويد: «هيچ چيز به اندازه انقلاب امام خميني رحمه الله نتوانست ملت فلسطين را به هيجان آورد و احساسات آنها را برانگيزد و اميد را در دل‌هايشان زنده کند... با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، ما به خود آمديم و دريافتيم که امريکا و اسرائيل نيز قابل شکست هستند. ما فهميديم که با الهام از دين اسلام مي‌توانيم معجزه کنيم. از اين رو، ملت مجاهدان در فلسطين، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران را به ديده تقدير مي نگرند و امام خميني رحمه الله را از رهبران جاويد تاريخ مي دانند».
در انديشه امام(ره)، صهيونيسم حرکتي بر ضد اسلام و مسلمانان است و ايشان با نام گذاري روز قدس و تغيير اين مسئله از مقوله‌اي صرفا عربي به مقوله اي اسلامي، جهان اسلام را به وحدت در برابر خطر بزرگ اسرائيل فراخواند. بعد از گذشت يك سال از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، با تدبير امام خميني (ره) آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان "روز قدس" نامگذاري شد تا لااقل يك روز از سال همه به فكر فلسطين و فلسطينيان باشند. در 16 مرداد 1358 مصادف با سيزدهم رمضان 1399، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاي رژيم صهيونيستي، امام خميني (ره)، از مسلمانان جهان خواستند تا آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب کنند و در اين روز همبستگي خود را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين به نمايش بگذارند. در بخشي از آن پيام آمده بود:
«من از عموم مسلمانان جهان و دولتهاي اسلامي مي خواهم که براي کوتاه کردن دست اين غاصب و پشتيبانان آن به هم بپيوندند. و جميع مسلمانان جهان را دعوت مي کنم آخرين جمعه ماه مبارک رمضان را که از ايام قدر است، و مي تواند تعيين کننده سرنوشت مردم فلسطين نيز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب، و طي مراسمي همبستگي بين المللي مسلمانان را در حمايت از حقوق قانوني مردم مسلمان اعلام نمايند.»
البته، سال‌‏ها قبل از پيروزي انقلاب، کشورهاي عربي و در راس آن سازمان آزادي بخش فلسطين روزي را در ماه اکتبر که يادآور پيروزي فلسطينيان در دره کرامه بود روز فلسطين عنوان کردند. منشاء اين نامگذاري نيز به اين مساله برمي‌گردد كه بعد از جنگ چند روز سال 1967 و شکست مصر و سوريه، براي اولين بار فلسطيني ‏ها توانستند با يک سلسله عمليات نظامي در دره کرامه که مرز اردن و سوريه بود ارتش اسرائيل را به داخل آن منطقه بکشانند و با عمليات چريکي لطمات بسياري شديدي عليه رژيم صهيونيستي وارد کردند. اما اين نامگذاري هيچگاه با اقبال افکار عمومي جهان اسلام و عرب مواجه نشده و سرآغاز انگيزشي جديد در ميان ملت‌ها نشده بود.
چند روز بعد (روز 25 مرداد) حضرت امام(ره) در جمع اقشار مختلف مردم در شهر قم به تشريح ويژگي‌هاي روز جهاني قدس پرداختند و در بخشي از سخنان خود فرمودند: «روز قدس، يك روز جهاني است. روزي نيست كه فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابلة مستضعفين با مستكبرين است. روز مقابلة ملتهايي است كه در زير فشار ظلم ‌آمريكا و غير امريكا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزي است كه بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستكبرين، و دماغ مستكبرين را به خاك بمالند.»
شايد تصور اينکه اين حرکت و نامگذاري مي‌تواند سرآغاز تحولي جديد جريان مقابله ملت مسلمان با رژيم صهيونيستي و حيات دوباره  نهضت انتفاضه ملت فلسطين باشد، براي اشغالگران قدس به هيچ وجه قابل تصور نبود، اما به تدريج مشخص گرديدکه با ايستادگي جمهوري اسلامي، اسرائيل در سراشيبي سقوط و نابودي قرار گرفته است. رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد اين تصميم تاريخ ساز حضرت امام(ره) مي‌فرمايند:
«روز قدس يکي از برجسته‌ترين يادگارهاي امام عزيز ماست؛ نشانه‌ي دلبستگي انقلاب و دلبستگي ملت ما به ماجراي قدس شريف و ماجراي فلسطين است. به برکت روز قدس، اين نام را ما توانستيم هر سال در دنيا زنده نگه داريم. خيلي از حکومت‌ها و خيلي از سياست‌ها مي‌خواستند، مايل بودند، تلاش کردند، پول خرج کردند که مساله‌ فلسطين فراموش شود. اگر تلاش جمهوري اسلامي نبود، اگر ايستادگي جمهوري اسلامي با تمام قوا در مقابله‌ اين سياست خباثت‌آلود نبود، بعيد نبود که بتوانند مساله‌ فلسطين را بتدريج به زاويه بکشانند؛ اصلاً فراموش کنند. الان هم خود دستگاه استکبار و خود صهيونيست‌هاي خبيث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اين‌که جمهوري اسلامي پرچم فلسطين را برافراشته است و نمي‌گذارد که با سازشکاري‌هايي که مي‌خواهند انجام بدهند، مساله‌ فلسطين را از دور خارج کنند.»(20/6/88)
از آن سال به بعد همه ساله ملت‌هاي مسلمان در سراسر جهان از جنوب آفريقا تا شمال اروپا و از مجمع الجزاير فيليپين تا سواحل غربي قاره آمريکا در يک راهپيمايي سراسري و فراگير، انزجار خود را از رژيم اشغالگر قدس اعلام مي‌دارند. حرکتي که سال به سال بر عظمت و شکوه آن افزوده مي‌شود.
اين حرکت مستمر توانست الهام بخش مبارزان فلسطيني و لبناني بوده و بي‌شک شکل گيري انتفاضه ملت فلسطين و نهضت مقاومت به رهبري حزب الله لبنان را مي‌توان مرهون حماسه بزرگ مسلمانان جهان اسلام در روز جهاني قدس دانست. از ديگر سو همه ساله با فرا رسيدن ماه رمضان و آماده شدن مسلمانان براي برگزاري مراسم روز قدس، اضطراب و التهابي شديد سراسري رژيم صهيونيستي را فرا مي‌گيرد بطوري که يگانهاي امنيتي و نظامي اين رژيم به حالت آماده باش کامل در ‌آمده و فضاي امنيتي در سراسر سرزمينهاي اشغالي حکمفرما مي‌شود.
اوج تجمعات ميليوني عليه رژيم صهيونيستي را مي‌توان در راهپيمايي روز قدس ملت ايران مشاهده نمود که هر ساله در چهار دهه اخير پس از شکل گيري جمهوري اسلامي باشکوهتر از سال گذشته برگزار شده و ملت ايران در اين مراسم پشتيباني و حمايت همه جانبه خود را از مردم مظلوم فلسطين در مبارزه مقدسي که عليه اشغالگران قدس شريف آغاز کرده‌اند، ابراز داشته‌اند.
امسال ماجراي شيوع کرونا به ظاهر حضور ميداني مسلمان جهان را تحت‌الشعاع قرار داده است، اما حقيقت آن است که آرمان قدس به آرماني جهاني بدل شده و همه ملت‌هاي آزاده مسلمان و غيرمسلمان جهان، امروز خواهان آزادي قدس و محکوميت رژيم اشغالگر قدس هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی اصغر حبیبیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
باسلام.بحول قوّۀ الهی روز قدس امسال در نمایش اقتدار انقلاب اسلامی همچون پرتاب ماهوارۀ نور و صادرات بنزین توسط 5 کشتی بزرگ ما به ونزئولا-آنهم- بیخ گوش شترامپ دلقک،تماشایی تر شده است! بله، قُل موتوا بغیظکم..که ترجمانش می شود:مرگ بر امریکا و مرگ بر صهیونیزم غاصب و کودک کُش..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات