تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۷۰
روز قدس در گفتگو با سیدمرتضی نعمت زاده

روز قدس مسئله فلسطین را از پشت درهای بسته خارج کرد

به گفته امام خمینی (ره) «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است»؛ بنابراین روز قدس با حضور مردم، پیام چند لایه ای اشاعه داده می شود که هر کدام از لایه ها اثرگذاری خاص بر جهان اسلام دارد.
پایگاه بصیرت / گفتگو با سیدمرتضی نعمت زاده
روز قدس مسئله فلسطین را از پشت درهای بسته خارج کرددر آستانه روز قدس، امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نامگذاری کرد که نشان از اهمیت آن برای افکار عمومی به خصوص در جهان اسلام دارد، آیا امروز اقدام امام(ره) در نامگذاری روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان؛ توانسته در عرصه بین المللی برای اثبات حقانیت فلسطین مؤثر واقع شود. در همین راستا خبرنگار گروه بین الملل پایگاه بصیرت گفتگویی را با سیدمرتضی نعمت زاده کارشناس فلسطین و معاون دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین ترتیب داده است که در ادامه می خوانید.
 
بصیرت: روز قدس که امروز تبدیل به مراسمی جهانی شده، چقدر و چگونه توطئه های آمریکا و اسرائیل را خنثی می کند؟
واقعیت این است سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب، تلاش برای نابودی کشور فلسطین در پشت درب های بسته توسط قدرت های جهانی بود تا مردم فلسطین و قدس شریف را تسلیم رژیم صهیونیستی کنند؛ اما با بر پایی روز قدس، مهمترین موضوع افکار و اذهان عمومی استکبارستیزی در جهان اسلام متلاش شد و این روز باعث شد همگرایی و وحدت مسلمانان جهان شکل بگیرد تا قدرت های جهانی مستکبر نتوانند منافع و سود خود را از وجود رژیم منحوس در منطقه ببرند. در وهله دوم دشمنان تلاش کردند تا موضوع فلسطین و قدس شریف را از مسئله اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آنرا به فراموشی بسپارند؛ بنابراین تا زمانی که مردم در صحنه حاضر باشند آمریکا، کشورهای غربی، ارتجاع عرب و قاعدتاً رژیم صهیونیستی نمی توانند به هدف جنایتکارانه خود دست پیدا کنند. البته این را باید در نظر داشت قدرت های جهانی حامی رژیم صهیونیستی، بیشترین منافع را از وجود رژیم منحوس در منطقه می برند. تجربیات از سال 1917 با پروژه‌هایی چون «یهودیه آزاد»، «آیینه بازگشت قوم یهود» و «این همان سرزمین است»، همراه با توطئه‌ تأسیس رژیم صهیونیستی در کشور فلسطین شکل گرفت، ثابت کرده است. بعد از آن جنگ جهانی اول فلسطین تحت حاکمیت انگلیس قرار گرفت و در سال1947 به تقسیم فلسطین انجامید. در حالی که صهیونیست‌ها در سال 1948 با حمایت و پشتیبانی انگلیس و آمریکا، کشور رژیم صهیونیستی تاسیس شد. در همین حال سال 1967 جنگ شش روزه میان اعراب و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد، جنگی که باعث شد ارتش های عربی در مقابل رژیم صهیونیستی قرار بگیرند، شکست خوردند. در 6 ژوئن سال1982، رژیم صهیونیستی طی عملیاتی به اشغال لبنان سرانجامید و بعد از اشغال لبنان یعنی حدود دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود با توجه به رویکرد انقلاب اسلامی و حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان و سپس فلسطین، مردم مظلوم جهت مقابله با رژیم صهیونیستی وارد عرصه شدند. در مجموع باید گفت، روز قدس به عنوان یک عنصر اثرگذار، نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و چهره‌ای بین المللی را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت تا مهر تأییدی برای نابودی توطئه های استکبار گردد. در واقع روز قدس مسئله فلسطین را از چلسات پشت درهای بسته خارج کرد و به متن جوامع و مردم در کشورهای گوناگون آورد.
 
بصیرت: مخاطب این روز کیست؟ مسلمانان؟ دولت های کشورهای اسلامی؟ مردم جهان؟
در وهله اول، بحث افکار عمومی جهان اسلام است. افکار عمومی، روز جهانی قدس را موجب همگرایی و عهد اخوت بین ملت می دانند. این موج راه حل بسیاری از مسائل امت اسلامی، منجمله مسئله پیچیده قدس شریف شود. افکار عمومی باید تحولات فلسطین و توطئه هایی که بر علیه قدس شریف در حال شکل گیری است مرور کنند. با حرکت در آمدن موج مردمی، رژیم های عرب بدون لحاظ افکار عمومی نمی توانند در مقابل توطئه های اشغال رژیم صهیونیستی کوتاه بیایند؛ بنابراین روز قدس با حضور مردم، یک پیام چند لایه ای دارد که هر کدام از لایه ها اثرگذاری خاص خودش را بر جهان اسلام بر جای خواهد گذاشت. به گفته امام خمینی (ره) «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است».

بصیرت: این اولین روز قدس پس از اعلام معامله قرن است. به نظر شما نسبت این روز و این طرح آمریکایی- اسرائیلی چیست؟
واقعیت معامله قرن به زبانی ساده عبارت است از فروش فلسطین به صهیونیست ها در ازای به رسمیت شناختن دولت یهود در کل مجامع اسلامی و همچنین ایجاد روابط رسمی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بدون دولت و ملت فلسطین است. تنها در صورتی می توان در برابر این طرح شیطانی مقاومت و ایستادگی کرد که وحدت و انسجام مسلمین جهان پیدا کند. در واقع معامله قرن، یک معامله یک جانبه ای است که طرف دوم ندارد. اگر مردم ساکن سرزمین فلسطین و قدس شریف و گروه های مقاومت را طرف دوم معامله قرار دهیم، هیچ همکاری صورت نگرفته است. تصمیم یکجانبه و غیر عادلانه گرفته شده از سوی رژیم صهیونیستی که همواره تلاش می کند ارتجاع عربی را با خودش همراه کند. باید گفت معامله قرن، معامله یک طرفه است که طرف دوم فلسطین و محور مقاومت در این معامله سهمی ندارد. اگر بنا بود فلسطین و قدس با اعمال قدرت، سرنوشت آن تعیین شود، قطعاً در دورانی که رژیم صهیونیستی و آمریکا در اوج قدرت بودند ظهور پیدا می کرد، نه در شرایط کنونی که رژیم صهیونیستی و آمریکا با بحران های داخلی و بین المللی زیادی مواجه هستند. در مجموع رژیم صهیونیستی منحوس و آمریکای جنایتکار را بازنده‌ی این معامله‌ی شوم دانست، چون آنها از یک قدرت جهانی تبدیل به یک قدرت دسته چندم در دنیا تبدیل شده اند. پس روز قدس باعث شده، مردم نفرت خودشان را نسبت به این عملکرد یکجانبه اعلام کنند و به قدرت های جهانی و رژیم های عربی اطمینان دهند نمی توانند بدون توجه به اراده مردم و جهان اسلام در این زمینه تصمیم گیری کنند.
 
بصیرت: عادی سازی روابط اعراب و اسراییل چه تاثیری بر سرنوشت فلسطین می گذارد؟
واقعیت این است از آنجایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا نتوانستند در داخل فلسطین موضوع را حل کنند، تلاش کردند با تعامل و تقابل اهریمنی خود با کشورهای عربی علی الخصوص عربستان سعودی به این امر دست یابند و با بر قراری روابط رژیم های عرب به صورت مستقیم و غیر مستقیم پشت مقاومت را خالی کنند تا از عمق استراتژیک جهان عربی، اسلامی و بین المللی مقاومت فلسطین جلوگیری کنند وضربه ای مهلک به جهان اسلام وارد کنند. امروزه نسل های جدید حاکم بر کشورهای عربی با اندیشه های شیطانی غرب مشکلی ندارند و با رژیم منحوس ارتباط مستقیم داشته و برای بقای خود به حمایت روز افزون آمریکا و غرب وابسته شده اند که خطری بزرگ در منطقه محسوب می شود، اما در هر صورت محور مقاومت توانسته است جلوی موفقیت ها و نفوذ رژیم صهیونیستی در مقابل جهان عرب را بگیرد. باید گفت، روز قدس مهم ترین فاکتور اثرگذار در عدم شکل گیری اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه است. تا زمانی که فلسطین و محور مقاومت اسلامی از یک پشتوانه جهان عربی، اسلامی و بین المللی برخوردار نباشد نمی توان معادله و موازنه قدرت رژیم صهیونیستی و حامیان بین المللی را در منطقه از هم پاشید.
 

گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات