صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۳ خردادماه

خبر خوشی در راه است /هفته سرنوشتساز! / شکست سازش / بازتاب جهانی بیانات «مقام معظم رهبری» در روز قدس/ اشراف اطلاعاتی بر تحرکات دشمن، حتی در سرزمین‌های دوردست/ توصیه‌های مبتنی بر تجارب موفق/ برجام، دیگر برجام نخواهد شد!/ سید حسن نصرالله: همه راهبردها علیه نظام ایران شکست خورده است / ۵ هزار و ۳۰۰ کشته در حوادثی مانند رزمایش/معاون حشدالشعبی: آمریکایی‌ها باید از عراق بروند/ کشوری که ۶۰ درصد مردمش بیگانه‌اند/ اگر ایران مثل افغانستان بود/ هدف دولت ترامپ کشاندن ایران به میز مذاکره است

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

هفته سرنوشتساز!

روز پنج‌شنبه هفته‌ای که گذشت آخرین نفت‌کش از 5 نفت‌کش ایرانی از تنگه جبل‌الطارق عبور کردند و با فواصل معین، تا پایان هفته جاری همه آن‌ها وارد آب‌های ونزوئلا خواهند شد. این رخداد در میان تحولات جاری جهان، از اهمیت فراوانی برخوردار شده و توجهات را به سمت خود جلب کرده است.

نکات تحلیلی: 1- بسیاری از رسانه‌ها حرکت نفت‌کش‌های ایرانی به مقصد آمریکای لاتین را ضربه نفتی ایران به حیثیت ترامپ و آمریکا در جهان تحلیل کردند. آنها بر این محور متمرکز هستند که ایران با فرستادن کشتی‌های نفتی خود به ونزوئلا این پیام را به جهان و آمریکا مخابره می‌کند که قادر است نفت بفروشد و آمریکا هم نمی‌تواند واکنشی نشان دهد. برخی دیگر نیز این گزاره را برجسته می‌کنند که ایران با این تصمیم و اقدام خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، موقعیت انتخاباتی ترامپ را به مخاطره می‌اندزد و حیثیت او را می‌شکند. 2- تا اینجای کار می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که آمریکا توانایی مقابله با حرکت نفت‌کش‌های ایرانی‌ را ندارد. در این زمینه سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که آمریکا قصد توقف شناورهای ایرانی در حال حرکت به ونزوئلا را ندارد. هرچند اضافه نمود که اگرچه ارسال سوخت توسط ایران به ونزوئلا از نظر ایالات‌متحده نقض تحریم‌ها است اما در حال حاضر اطلاعی از هیچ‌گونه اقدام نظامی نیروهای مسلح این کشور علیه این شناورها ندارد. 3- مقامات جمهوری اسلامی برای موفقیت این اقدام خود، نباید از معتبرسازی تهدید علیه آمریکا در صورت هرگونه ماجراجویی علیه نفت‌کش‌های ایرانی، صرف‌نظر کنند. بااین‌حال، لازم به اعلام و هشدار است که تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران آن است که هرگونه مداخله رژیم آمریکا علیه نفت‌کش‌های ایرانی را با شدت و حجم بالا عملیاتی خواهد کرد. تجربه، نشان داده ایران اراده، توانمندی و همه امکانات لازم برای صیانت از منافع خود را در اختیار دارد.

نکته راهبردی: بسیار ساده‌انگارانه است که این رخداد را صرفاً در حد حرکت انتقال سوخت به ونزوئلا تحلیل کنیم و جنبه‌های راهبردی این واقعه را در نظر نگیریم؛ حرکت نفت‌کش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا و توسعه مبادلات تجاری آزاد بین دو کشوری که توسط آمریکا و به‌صورت یک‌جانبه تحریم شده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای از شکست سیطره آمریکا بر بازارها و همچنین شکست هژمونی این کشور در مراودات تجاری و سیاسی جهان باشد. صحنه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم، چالشی جدی برای هژمونی آمریکا در جهان ایجاد کرده و مسئله تحریم و اعمال فشار آمریکا بر دیگر دولت‌ها را به چالش می‌کشد.

▼گزارش روز                              

شکست سازش

در راستای طرح معامله قرن و دست‌درازی‌های جدید رژیم صهیونیستی به سرزمین‎های فلسطینی و حمایت‎های آمریکا و برخی کشورهای عربی از طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، موج جدیدی از واکنش‎ها به این اقدام صورت گرفت که مهم‎ترین آن واکنش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

گزاره‌های خبری: 1- «محمود عباس» در واکنش به تصمیم رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی جدید در کرانه باختری اعلام کرد، تشکیلات خودگردان دیگر به توافقنامه‌های امضا شده با رژیم صهیونیستی و آمریکا پایبند نیست. 2- «عبدالحفیظ نوفل»، سفیر فلسطین در مسکو گفته که محمود عباس طی چند هفته گذشته در پیامی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از وی خواسته است تا نشستی بین‌المللی در مسکو پیرامون صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها برگزار کند. نوفل اعلام کرد که این کنفرانس باید مکانیزم جدیدی برای مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین به‌منظور پایان دادن به درگیری‌ها بر اساس راهکار دو کشوری ایجاد کند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- با توجه به مواضع سفیر فلسطین در مسکو و اظهارات محمود عباس، بسیاری از تحلیل‎گران و رسانه‌های عربی این تهدید محمود عباس را توخالی و فاقد هرگونه مبانی اجرایی می‌دانند. 2- تاریخ به خوبی اثبات کرده که تنها راه مقابله با موجودیت غاصب صهیونیستی، راهبرد مقاومت است. سازمان آزادی‌بخش فلسطین با همراهی برخی کشورهای عربی که به دنبال سازش میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها بودند، اکنون جواب خود را با دست‌اندازی‌های این رژیم مشاهده کرده‌اند. هرچند در طول چند دهه گذشته بارها نشان داده شده که رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از توافقات خود با فلسطینیان پایبند نیست. 3- چنانچه در مقطع فعلی در برابر اقدامات این رژیم مقاومتی صورت نگیرد، باید در آینده نزدیک شاهد اقدامات جدیدی از صهیونیست‌ها در اشغال برخی مناطق کشورهای عربی باشیم؛ موجودیتی که اساس تفکر سرزمینی خود را شعار «از نیل تا فرات» قرار داده است.

▼ اخبار ویژه               

 بازتاب جهانی بیانات «مقام معظم رهبری» در روز قدس

سخنرانی تصویری مقام معظم رهبری در روز قدس، بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است؛ فاکس‌نیوز: «رهبری ایران رژیم صهیونیستی را با کرونا مقایسه کرد که باید با آن مبارزه کرد.» روزنامه صهیونیستی جروزالم پست: «رهبر ایران اعلام کرد که اسرائیل باقی نخواهد ماند» رویترز: «رهبر ایران، اسرائیل را غده‌ای که باید حذف شود، دانست.» تایمز هند: «رهبر ایران گفتند که ویروس صهیونیسم ریشه‌کن می‌شود.» العربیه: «رهبر ایران مبارزه برای آزادی فلسطین را جهاد فی‌سبیل‌الله دانستند.» دویچه‌وله آلمان: «رهبر ایران اسرائیل را غده سرطانی دانست.» آسوشیتدپرس: «رهبر ایران تأکید کردند که ایران ضد اسرائیل و نه ضد یهود است.» المنار لبنان: «رهبر ایران بر مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تأکید کردند.» سانا: «رهبر ایران در سخنرانی خود تأکید کردند، پرچم فلسطین برافراشته خواهد ماند.»

اشراف اطلاعاتی بر تحرکات دشمن، حتی در سرزمین‌های دوردست

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام اشراف اطلاعاتی کشورمان بر تحرکات منطقه‌ای و جهانی دشمن، اظهار داشت: «هرگونه خطای تروریست‌های آمریکایی در هر نقطه جهان با پاسخ قاطع ایران روبرو می‌شود.» سرلشکر باقری افزود: «اشراف اطلاعاتی بر وضعیت و تحرکات دشمنان ازجمله ارتش تروریستی آمریکا در منطقه و سرزمین‌های دوردست، دستور کار دائمی نیروهای مسلح است. اجازه عرض‌اندام و فتنه سازی‌های نوین علیه استقلال، امنیت و تمامیت ارضی و به خطر انداختن انقلاب و نظام اسلامی را به احدی نمی‌دهیم. هرگونه خطای محاسباتی آنان در هر نقطه از جهان علیه منافع ملی ایران عزیز را قاطعانه با پاسخ درخور مواجه خواهیم ساخت.»

▼ اخبار

توصیه‌های مبتنی بر تجارب موفق

جعفر قنادباشی در گفتگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه انقلاب فلسطین از انقلاب سنگ به انقلاب موشک تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: «رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر چندین جنگ را شروع کرده و خودشان هم آن را تمام کرده‌اند، چرا که دست فلسطینی‌ها پر شده است.» این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه فلسطینی‌ها، راهبردها و توصیه‌های رهبر انقلاب را به‌خوبی درک کرده‌اند، تصریح کرد: «توصیه رهبر انقلاب مبنی بر پر کردن دست فلسطینی‌ها و ادامه مقاومت، داروی شفابخش و نوش‌دارویی است که به‌وقت خود تجویز شده است.» وی افزود: «این سخن را کسی می‌گوید که در قضیه سوریه، بااینکه بیشتر تحلیل‌گران می‌گفتند بشار اسد می‌رود، معتقد بود که اسد می‌ماند، بنابراین توصیه‌های رهبر انقلاب مبتنی بر تجارب موفقی است که همه باید به آن فکر کنند.» وی با بیان اینکه وجود یک اشتباه در محاسبات جبهه مقاومت می‌تواند خطرآفرین باشد، گفت: «فلسطینی‌ها در برابر یک جبهه متحد قرار گرفته‌اند که مشهور به انواع فریب‌ها و تحریف‌ها هستند. اسرائیلی‌ها متخصص تحریف هستند. معامله بزرگ قرن نیز پوشی برای ناکامی‌های آن‌ها بود.» قنادباشی تشبیه صهیونیست‌ها به کووید ۱۹ از سوی رهبر انقلاب را درهم کوبنده صهیونیست‌ها دانست.

برجام، دیگر برجام نخواهد شد!

" آفتاب یزد" از بزک‌کنندگان توافق با آمریکا، تصریح کرد؛ برجام حتی اگر نامزد دموکرات‌ها هم در انتخابات آمریکا پیروز شود، دیگر برجام نخواهد شد. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «به نظر می‌آید برخلاف آن چیزی که بسیاری تا پیش‌ازاین تعبیر می‌کردند، جو بایدن اگرچه با جدیت علیه ترامپ گام برداشته و البته در این مسیر از هیچ اظهارنظری علیه او نیز ابایی ندارد، اما قرار نیست با ورودش به کاخ سفید مسیر برجام را از وضعیت کنونی خیلی هم متفاوت کند؛ اگرچه بایدن چهره شناخته شده‌ای است که از سیاست‌های اوباما حمایت می‌کرد، اما در حقیقت سیاست‌های آمریکا بر مبانی خاصی حرکت دارد که فقط تا اندازه‌ای قابل تغییر است. همان‌طور که ترامپ در برخی مسائل علی‌رغم شعارهایش نتوانست ورود پیدا کند، مثلاً تأثیری در مناسبات آمریکا و روسیه ایجاد نکرد یا در مورد ناتو این فرصت را پیدا نکرد تا خواسته‌هایش را محقق کند؛ در این میان باید در قبال ایران و سیاست‌های کلی آمریکا این نکته را بیان کنیم که سیاست‌های این کشور درباره تهران واضح است. به‌صورت کلی بر سر تحریم و برنامه هسته‌ای ایران اجماع وجود دارد. فراموش نکنیم که در کنگره آمریکا هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند که قرار بود طبق مفاد برجام تا اکتبر ماه جاری رفع شود.»

سید حسن نصرالله: همه راهبردها علیه نظام ایران شکست خورده است

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دیروز خود به مناسبت گرامی‌داشت روز قدس، به تحلیل رفتار ایران در مقابله با شیطنت‌های امریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت و با اذعان به توانمندی‌های ایران در مواجهه با نقشه‌های گوناگون دشمنانش، اظهار داشت: «امروز ایران مرکز ثقل مبارزه شده، برای همین هدف بیشترین حمله محور اسرائیلی و آمریکایی است. گزینه اسرائیل فشار بیشتر بر ایران و تحریم بیشتر اقتصادی بود، اما همه راهبردها تا الآن شکست خورده است. رهبر و سران ایران و مردم آن ایستاده و مقاومت کرده و تاوان سنگینی داده‌اند. هر نظام و ملت دیگری بود تا الآن سقوط کرده یا رفتارش را تغییر داده بود، اما درباره ایران این اتفاق رخ نداده است. یکی دیگر از گزینه‌هایی که اسرائیل روی آن حساب کرده بود، جنگی آمریکایی علیه ایران بود، اما این گزینه هم شکست خورده و امید نتانیاهو ناامید شده است. حالا به وضعیت کرونایی امید بسته‌اند اما ایران از آزمون کرونا هم سربلند بیرون آمد. اسرائیل و آمریکا اکنون تمام امید خود را به تحریم‌های اقتصادی بسته‌اند اما ایران راسخ و قدرتمند ایستاده است.»

▼ اخبار کوتاه

خبر خوشی در راه است!/ موقعیت نفت‌کش‌های ایرانی نشان می‌دهد که اولین نفت‌کش تا ساحل ونزوئلا تقریباً ۸۰۰ کیلومتر فاصله دارد. اگرچه ناوهای آمریکا با نشان دادن خود در محدوده مسیر نفت‌کش ایرانی تحرکاتی داشته‌اند اما با توجه به هشدارهای ایران جرئت کوچک‌ترین اقدامی ندارند. از طرفی ونزوئلا هم ناوهای خود را برای اسکورت نفت‌کش‌ها اعزام کرده است. فردا جهانیان، بیش از همیشه متوجه پوشالی بودن قدرت آمریکا می‌شوند و انقلاب اسلامی در گام دوم خود نشان خواهد داد که ظرفیت‌های یک قدرت جهانی را دارد. این پیروزی ازآنجا مهم است که این کشتی‌ها با پرچم ایران اسکورت می‌شوند.

۵ هزار و ۳۰۰ کشته در حوادثی مانند رزمایش!/ کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان «روند مرگ‌ومیر در بین نظامیان آمریکا»، تعداد تلفات نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان و عراق را ۱۶،۶۵۲ نفر بیان کرده است که از این تعداد ۳۲ درصد، یعنی بیش از ۵۳۰۰ کشته فقط در حوادثی مانند رزمایش اتفاق افتاده است.

معاون حشدالشعبی: آمریکایی‌ها باید از عراق بروند/ سید هاشم الحیدری معاون حشدالشعبی عراق، خروج آمریکایی از کشورش را امری قطعی دانسته و افزود: «آمریکایی‌ها به‌زودی از عراق بیرون خواهند رفت، اگر با راه‌حل سیاسی بروند که بهتر، ولی جوانان عراقی آماده اخراج آن‌ها هستند. جوانان زیادی حتی از بین دختران عراقی به ما می‌گویند ما آرزو داریم در راه اخراج آمریکایی‌ها شهید شویم.»

کشوری که ۶۰ درصد مردمش بیگانه‌اند!/ حکومت آل خلیفه تنها به جرم شیعه بودن، ۶۰ درصد جمعیت کشور خودش را بیگانه محسوب می‌کند. فعالان اجتماعی و مدنی بحرینی تلاش می‌کنند صدای اعتراضشان را به گوش جهان برسانند ولی رسانه‌های غربی مانع این کار شده‌اند و به طرف‌داری از حکومت این کشور ادامه می‌دهند.

اگر ایران مثل افغانستان بود؟!/ فربد طلایی، کارشناس شبکه لندنی من‌وتو دستاورد ملموس ایران از بازیگری فعال منطقه‌ای را کسب امنیت برای ایرانیان عنوان کرد و گفت: «منافع ملی حضور ایران در منطقه این است که اتفاقی که در افغانستان افتاد و با انفجار بمب در یک بیمارستان، 11 نوزاد و مادر باردار را تیکه تیکه کردند، برای خانواده شما در ایران نمی‌افتد.»

هدف دولت ترامپ کشاندن ایران به میز مذاکره است/ برایان‌هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرد؛ هدف از سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران، کشاندن این کشور به پای میز مذاکره است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات