صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۶ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بگذار فلان دولت اروپایی، حزب‌اللهِ مجاهدِ سرافراز را غیرقانونی بداند. غیرقانونی، رژیمی مثل آمریکا است که داعش را تولید می‌کند و رژیمی مثل آن دولتِ اروپایی است که هزاران نفر در بانه ایران و حلبچه عراق، بر اثر موادّ شیمیایی‌اش به کام مرگ می‌روند. (۱۳۹۹/۰۳/۰۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

 پیروزی در یک دوئل راهبردی

ورود نفت‌کش‌های ایران به ونزوئلا به یک موج رسانه‌ای پرمخاطب در جهان تبدیل شده است، این حرکت مقتدرانه جمهوری اسلامی دارای ابعاد متعددی است که بیان آن می‌تواند ما را به شناخت بیشتر قدرت جمهوری اسلامی در ابعاد فراسرزمینی متوجه سازد.

نکات تحلیلی: ۱- چند ماه قبل از حرکت این نفت‌کش‌ها، مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان سپاه (۱۰مهر ۹۸) خواهان توسعه جغرافیای مقاومت شدند و فرمودند: «نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ی خودمان. این حدیث از معصوم (ع) است که آن کسانی که در خانه نشستند تا به آن‌ها حمله بشود دچار ذلّت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است.» 2- اعتبار یک قدرت زمانی معنا می‌یابد که بتواند از هم‌پیمانان خود در شرایط دشوار حمایت کند. سابقه جمهوری اسلامی نشان داده است که چتر حمایتی خود را همواره در حمایت از جبهه مقاومت گشوده است و در سخت‌ترین شرایط که حیات سیاسی آن کشورها هم آن‌ها را تنها نگذاشته است، نگاهی به مشکلات امنیتی کشورهای عراق، سوریه، یمن، فلسطین حاکی از این است که در ۸۰ درصد از موارد، تنها ایران حامی حاکمیت آن کشورها بوده و در این مسیر با تکلیف وارد شده است ولی با امید و توکل به خدا همین حمایت‌ها نتایج شیرینی را تاکنون به دنبال داشته است. 3- برخی از رسانه‌های بین‌المللی این حرکت ایران با آمریکا را یک دوئل استراتژیک برای مشخص شدن یک ابرقدرت نامیده‌اند و با توجه به شکست‌های آمریکا از ایران در ماه‌های گذشته این پیش‌بینی را هم کرده بودند که جمهوری اسلامی نفت‌کش‌های خود را به مقصد می‌رساند و آمریکا علی‌رغم تهدیدات نمی‌تواند کمترین تحرکی علیه ایران داشته باشد. این نگاه مثبت به قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از واقعیت‌هایی است که قبلاً در روی زمین به اثبات رسیده است.

نکته راهبردی: در کنار این عملیات پیروزمندانه، جای خالی روایتگری مستند و حرفه‌ای با استفاده از رسانه‌های جدید احساس می‌شود. اگر ما در کنار کارکنان خدوم این نفت‌کش‌ها، گروه‌های مستندسازی داشتیم که هر روز تصاویر زنده از این پیروزی‌ها را به افکار عمومی نشان می‌دادند، ابعاد شیرین این موضوع و شکست دشمنان بیشتر عیان می‌شد.

▼گزارش روز                     

عزت و اقتدار در مواجهه با دشمن

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است. رفتار جمهوری اسلامی ایران با آمریکا در موضوع نفت‌کش‌های حامل بنزین به ونزوئلا عزت و اقتدار ایران را هم در مقابل چشم مردم دنیا نشان داد و هم الگوی مقابله با آمریکا را به جهانیان عرضه کرد.

گزاره‌های خبری: 1- جان بولتون، چهره ضدایرانی و مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در توئیتی نوشت: «انتقال بنزین ایران جهت کمک‌رسانی به دولت «مادورو» برای ایالات‌متحده خطرناک است.» 2- خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: «نفت‌کش‌های حامل سوخت که از ایران عازم ونزوئلا شده است، تحریم‌های آمریکا را درهم شکست.» 3- رئیس‌جمهور کوبا در صفحه توئیتر خود نوشت: «نخستین نفت‌کش ایرانی با شکستن تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه به ونزوئلا رسید. وی در ادامه، هشتگ «زنده باد همبستگی» را برجسته کرده است.» 4- "وفیقه ابراهیم" مدیر سایت اسپانیولی زبان المیادین اظهار داشت: «ورود نفت‌کش‌های ایران به ونزوئلا، گزینه‌های دولت آمریکا را در تنگنا قرار می‌دهد و به محاصره آمریکا علیه مردم ونزوئلا پایان می‌دهد.» 5- روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» نیز این اقدام ایران را ستود و گزارش داد: «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا احساس فرد شکست‌خورده خوارشده را دارد.»

گزاره‌های راهبردی: 1- گزاره‌های خبری فراوانی از داخل و خارج آمریکا یافت می‌شود که ایران با فروش تهاتری عزتمندانه بنزین به ونزوئلا نه‌تنها بخشی از مشکلات اقتصادی خود را در اوج تحریم‌ها حل کرده است؛ بلکه از آن مهم‌تر، به الگویی برای مقابله با سیاست‌های استکباری آمریکا تبدیل شده است. درحالی‌که عربستان سعودی با سرخم کردن در مقابل خواسته‌های آمریکا به گاو شیرده تعبیر می‌شود، ملت‌های دنیا با افتخار ایران را تحسین می‌کنند. 2- برخی کشورهای دیگر ازجمله ارمنستان خواهان تهاتر کالایی با ایران شده است. ویژگی مهم معاملات تهاتری این است که پولی بین دو کشور جابجا نمی‌شود و تمام سیاست‌های تحریمی دشمن مانند محدودیت تراکنش مالی در سوئیفت، مقررات FATF و امثال آن کارایی خود را از دست می‌دهند. 3- ایران در حالی اقدام به فروش و انتقال بنزین و برخی دیگر از محصولات شیمیایی به ونزوئلا نمود که به اعتراف رسانه‌های امریکایی، این کشور در شدیدترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم قرار دارد. در سیاست خارجی ایران کمک به مستضعفین و در سیاست خارجی آمریکا فشار بر مستضعفین برجسته است. تضاد این دو سیاست باعث شده است که ایران به الگویی مقتدر برای ملت‌های مستضعف دنیا مانند ونزوئلا، یمن و ... تبدیل شود.

▼ خبر ویژه    

دسترسی تا داخل اتاق‌خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی!

 حسین امیرعبداللّهیان، معاون اسبق عربی و آفریقای وزارت امور خارجه طی اظهاراتی پرده از قدرت نفوذ نیروی قدس کشورمان بر عناصر کلیدی رژیم صهیونیستی و فرماندهان عالی‌رتبه آن برداشت و گفت: «سردار سلیمانی عزیز به همراه هم‌زمانشان یک اتفاق مهمی را هم در حوزه مقاومت و هم در مجموعه نیروی قدس سپاه رقم زدند. ایشان به‌عنوان یک فرمانده شایسته و توانمند توانستند با حمایت قوی از مقاومت و با برنامه‌ریزی‌های پیچیده جمهوری اسلامی که منویات رهبر معظّم‌ انقلاب بود، معادله موجود در سطح منطقه را که داشت به نفع رژیم صهیونیستی رقم می‌خورد، کاملاً معکوس کنند. مسئله بعدی دسترسی ایشان و تیمش و نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی بود که تا داخل اتاق‌خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نفود کرده بودند و تصور نکنید که دسترسی و نفوذ بعد از سردار سلیمانی متوقف شده است. وقتی گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی دارد از درون مضمحل می‌شود، به خاطر این دسترسی‌هایی است که برای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و این یک بلوف سیاسی نیست.»

▼ اخبار

زیباکلام: کارگزاران و حزب مشارکت در سیاست ایران تمام شده‌اند

صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با نامه‌نیوز اظهار داشت: «تکلیف با حزب کارگزاران روشن است؛ به این معنا که این حزب و سایر جریان‌های کلاسیک تمام شده‌اند و مدت‌هاست که دیگر حزبی به نام کارگزاران سازندگی در عالم سیاست ایران موضوعیت ندارد. درواقع کارگزاران همان‌قدر زنده است که جبهه مشارکت یا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی زنده‌اند. حزب کارگزاران زمانی بدنه‌‌ای اجتماعی داشت؛ به‌عبارت‌دیگر، عده‌ای می‌گفتند برویم به فلان نامزد نمایندگی رأی بدهیم، چون کارگزاران از او حمایت کرده است؛ اما در انتخابات مجلس دیدیم که هیچ‌کس هیچ اقبالی به لیست موردحمایت کارگزاران نشان نداد.» این چهره حامی اصلاحات از هم‌اکنون نتایج ریاست جمهوری سال آتی را پیش‌بینی کرده و افزود: «مردم دیگر نه کارگزاران و نه دیگر گروه‌های سیاسی را قبول ندارند. در انتخابات 1400 هم تغییری ایجاد نمی‌شود و تردید نکنید یک نیروی اصولگرا رئیس‌جمهور آینده می‌شود.» او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاران با معرفی افرادی چون جهانگیری یا محسن هاشمی می‌تواند در انتخابات 1400 نقش‌آفرینی کند، گفت: «هیچ‌کس به جهانگیری و محسن هاشمی رأی نمی‌دهد. کارگزاران تمام شده است.»

تبلیغ علنی سایت‌های قمار توسط وزیر ارتباطات!

آذری جهرمی در اقدامی عجیب در استوری اینستاگرام خود یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های شرط‌بندی و قمار (ماراتن بِت) را تبلیغ کرد. پس از ولنگاری فاجعه‌بار در اینستاگرام، تلگرام و تبلیغ سایت‌های شرط‌بندی توسط سلبریتی‌ها، این‌بار نوبت خود وزیر شده است که بی‌محابا برای سایت‌های بت و قمار "بکش بالا!" بازی کند. این در حالی است که؛ ماده ۷۰۸ قانون مجازات اسلامی این نوع رفتار را مصداق جرم می‌داند. در این ماده‌قانونی آورده شده است: «هر فردی که قمارخانه دایر، یا مردم را برای قمار به آنجا دعوت کند به ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.» ماده ۷۰۹ نیز آورده است: «اشخاصی که به نحوی از انحاء به دایرکننده این قبیل اماکن کمک کنند، معاون محسوب می‌شوند و مجازات مباشر در جرم را دارند.»

تشخیص روز اول ماه یک امر حکومتی است یا فقهی؟

حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب در مورد اختلاف علما در رویت هلال ماه شوال گفت: «نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل‌قبول است و رؤیت حاصل شده است؛ اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید می‌کند. برخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمی‌گردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد.» وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا درباره روز عید فطر مردم باید به حکم مرجع تقلید خود رجوع کنند یا حاکم اسلامی؟ گفت: «این‌طور که در نظر مراجع و بیان مقام معظم رهبری دیده می‌شود، تشخیص روز اول ماه بودن یا نبودن را یک امر حکومتی نمی‌دانند و آقا نیز در یکی از خطبه‌های عید فطر اشاره کردند که این یک موضوع فقهی است و هرکس باید به فتوای فقیه خود رجوع کند.»

نیازی به پروازهای ائتلاف آمریکایی نداریم!

«علی الحسینی»، فرمانده محور شمال در حشد‌الشعبی اعلام کرد: «در مدت اخیر حضور پرتراکم جنگنده‌های آمریکایی را شاهد هستیم؛ سؤالی که از عملیات مشترک و نخست‌وزیر داریم این است که فایده این پروازها در سایه حضور نیروهای عراقی و الحشدالشعبی چیست؟ در شرایطی که نیروهای عراقی قادر به نابودی داعش هستند، ما نیازی به جنگنده آمریکایی نداریم و جنگنده‌های ائتلاف هیچ فایده نظامی برای عراق ندارند.»

▼ اخبار کوتاه

باقیات‌الصالحات نمایندگان مجلس دهم/

سید پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در توئیتی با تشکر از نمایندگان مجلس دهم در تصویب قوانین حمایتی از اقشار ضعیف جامعه نوشت: «علی‌رغم انتقادات به مجلس دهم، اخلاق حکم می‌کند از قاطبه نمایندگان مجلس با همه گرایش‌های سیاسی، به خاطرحمایت از اقشار ضعیف، خصوصاً مصوبه دائمی افزایش وام اشتغال و مستمرى مددجویان، تشکر کنم. امیدوارم این‌گونه باقیات‌صالحات در مجلس یازدهم تجلی بیشتری پیدا کرده و از فشار بر مستضعفان کاسته شود.»

کار مهم فراکسیون زنان در 4 سال گذشته/ پروانه سلحشوری نماینده دوره دهم مجلس در خصوص اهمیت کار فراکسیون زنان در مجلس گفت: «یکی از کارهای مهم فراکسیون زنان در چهار سال اخیر احقاق حقوق بانوان برای حضور در ورزشگاه بود!» باوجود انواع موضوعات مهم برای بانوان کشورمان، از بیمه سرپرستان خانوار گرفته تا سه میلیون نفری که چشم‌انتظار تصویب بیمه درمان ناباروری هستند و مسائل ریزودرشت دیگر، اعتراف این چهره اصلاح‌طلب خبر از اهمیت یافتن حاشیه بر متن، لااقل در فراکسیون زنان مجلس طی 4 سال گذشته می‌دهد.

می‌گفتند از رابطه با ونزوئلا هیچ سودی نمی بریم!/ سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به صادرات محصولات نفتی ایران به ونزوئلا گفت: «همین‌ها که می‌گویند باید با دنیا رابطه داشت آن زمان تمام توان رسانه‌ای‌شان این بود که ما از روابط با ونزوئلا هیچ سودی نمی‌بریم! مثلاً می‌نوشتند ایران می‌خواهد یک‌طرفه به این‌ها کمک کند! ولی از این طریق با چند ده میلیارد دلار قرارداد، منافع اقتصادی و اشتغال زیادی برای ایران به دست آمد.»

پایان رهبری آمریکا/

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: شاهد پایان نظم تحت رهبری آمریکا در دنیا هستیم. او افزود: «تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظم تحت رهبری آمریکا و فرا رسیدن قرن آسیایی صحبت کرده‌اند. این اتفاق الآن پیش روی چشم ما در حال وقوع است.»

اعزام وزیر دارایی برای گدایی از عربستان!/ «ایاد علاوی»، چهره سیاسی غرب‌گرا در پارلمان عراق ضمن انتقاد شدید از اقدام نخست‌وزیر این کشور در اعزام وزیر دارایی به عربستان و کویت با انگیزه دریافت کمک‌های مالی، آن را گدایی توصیف کرد.

مقابل برج ترامپ چه خبر است؟/ درحالی‌که شمار تلفات ناشی از «کووید-۱۹» در آمریکا به مرز ۱۰۰ هزار نفر نزدیک شده است، آمریکایی‌ها در اعتراض به مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا از سوی دولت این کشور، مقابل برج ترامپ در نیویورک کیسه‌های جسد قرار دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات