صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۰۱
جایگاه مردم  در اندیشه امام راحل و انتظار ایشان از ملت

ولی‌نعمتان انقلاب

پایگاه بصیرت / غلامرضا جمشیدی‌ها

حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه خود تأکید دارند مسئولینی که انتخاب می‌شوند چه نمایندگان و چه رئیس‌جمهور، از طبقات متوسط به پایین جامعه باشند و با دردهای مردم آشنا باشند، این حملات در واقع مشخص‌کننده آن است که امام(ره) چه دیدگاه و اندیشه‌ای درباره مردم دارند. وقتی ایشان می‌فرمایند مسئولان از اشراف و مرفهین بی‌درد نباشند، یعنی محور بحث امام‌(ره) و هسته مرکزی بحث‌های ایشان، مردم و اسلام هستند. در حالی که ما با اصول و معیارهایی که امام(ره) در بسیاری از موارد به خصوص درباره مردم و حقوق آنها مطرح کرده‌اند مثل مدیریت جامعه متأسفانه  فاصله زیادی داریم.    

به عنوان مثال با نگاه به سطح زندگی مسئولان جامعه، به این فاصله بین مردم و مسئولان و مدیریت آنها در جامعه پی می‌بریم. امام(ره) درباره بحث کاخ‌نشینی و کوخ‌نشینی فرموده‌اند کسی که در کاخ زندگی کند، رفتار و کردارش خوی کاخ‌نشینی به خود می‌گیرد، بنابراین نمی‌تواند مردم را درک کند. امام(ره) در مقایسه با کاخ نشین و کوخ‌نشین فرمودند کوخ‌نشین‌ها همان طبقه ضعیف و مستضعف هستند و تعهد به اسلام دارند که پیامبر(ص) و حضرت فاطمه(س) نمونه‌ای از کوخ‌نشین‌ها بودند و اکثر مخترعین و مکتشفین نیز از کوخ‌نشین‌ها هستند، در حالی که  کاخ‌نشین‌ها همان طبقه مرفهین و مستکبرین هستند که سلاطین نمونه‌ای از کاخ‌نشین‌ها هستند.

در نگاه به زندگی شهید رجایی متوجه می شوم که زندگی نزدیک به مردم داشت، در حالی که برخی مسئولان از مردم فاصله گرفته‌اند، لذا در مدیریت جامعه ما، بین معیارها و اندیشه‌های امام‌(ره) هنوز فاصله وجود دارد. تئوری سازندگی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در کشور همچون فقر، حاشیه‌نشینی، فساد و مسائل دیگر و دوری مسئولان از زندگی مردم شد.

امام(ره) درباره مردم می فرمایند آن کسانی که این همه در پیروزی انقلاب و جبهه‌ها شهید دادند، از قشر محروم جامعه بودند و در خطاب به مردم محروم در صحیفه نور می‌فرمایند شما هستید که کشور را از دست ابرقدرت‌ها نجات داده‌اید و این طبقه محروم جامعه است که در ازای خدمت خود به غیر از خدا از کسی دیگر چیزی نمی‌خواهد و همه ما، مرهون این افراد هستیم و زندگی ما را این گروه اداره می‌کنند  که اگر لایق باشیم خدمت‌گذار آنها شویم. در واقع امام(ره) این قشر که کوخ‌نشین‌ها و ساده‌زیست‌ها هستند را در صحنه‌های اصلی انقلاب، حاضر و مؤثر می‌دانند که مسئولان باید خدمت‌گذار آنها باشند. اما برخی مسئولان به جای رضایت خدا و مردم به دنبال رضایت شخصی و حزبی هستند!

امام(ره) می‌فرمایند این نهضت از برکت شما زاغه‌نشین‌ها و امثال شما است، یعنی این طبقه محروم باید به پیشرفت برسند که با وحدت کلمه پیش رفته‌اند. در مجموع انقلاب خیلی کارها کرده است و به نظر بنده بقای انقلاب اسلامی از معجزه‌های تاریخ است، چراکه هم دشمن و هم دوست نادان هر دو در حال تخریب این انقلاب هستند. شاگرد اول‌های انقلاب هم اکثراً شهید یا مجروح شده‌اند و امروز بعضاً کسانی سرکار آمده‌اند که اصلاً دردی را احساس نکرده‌اند.

به نظر بنده انقلاب در بخش‌های دولتی احتیاج به انقلاب اداری و سازمانی دارد، یعنی باید شفافیت مالی کسانی که در پست‌ها به خصوص پست‌های کلیدی و حساس قرار می‌گیرند کاملاً مشخص و شفاف باشد. باید روزانه به مسئولان آموزش‌های اخلاقی داد که چطور رفتار کنند و اگر می‌شد حتی کتاب اخلاق ناصری خواجه‌نصیرالدین را می‌خواندند و از آنها نیز امتحان گرفته می‌شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات