صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۰۲
بررسی انتظارات امام راحل از نمایندگان مجلس در گفت‌وگوی صبح صادق با حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی

نماینده مطلوب  امام بصیر ، مردمی و  ساده زیست است

امام خمینی(ره) بر مردمی بودن و تسلیم‌ناپذیر بودن و ساده‌زیستی مسئولان نظام به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید ویژه‌ای داشتند و معتقد بودند در این صورت می‌توانند برای نظام، ملت و مردم مفید باشند و در راه اهداف انقلاب اسلامی و احقاق حقوق واقعی ملت قدم بردارند. به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحمید روحانی» مورخ انقلاب اسلامی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / گفتگو با حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی

به نظر شما عملکرد مجلس شورای اسلامی  تا چه میزان با انتظارات امام(ره) مطابقت داشته و مجلس در ادوار مختلف توانسته منویات ایشان را دنبال کند؟

حقیقت این است که امام راحل از آغاز به این نکته توجه داشتند که هیچ‌گاه خط سازش و لیبرالیستی در مجلس حاکم نشود؛ از این رو می‌توان گفت امام راحل معتقد بودند که باید افرادی بر سر کار باشند که خط مقاومت را در کشور حاکم کنند، اسلام را به درستی شناخته باشند و پیرو اسلام، مانند مردم و به فکر باشند، در راه حقوق مردم زحمت بکشند، انسان‌های مهذب باشند، خودخواه نباشند و بصیرت داشته باشند؛ چرا که بصیرت در سرنوشت یک ملت و مسئولان نقش مهمی دارد و اگر این‌گونه نباشد ممکن است طرف دلسوز باشد، اما آگاهی لازم را نداشته باشد و فریب بخورد، از این رو امام و رهبری روی مسئله بصیرت تأکید دارند. در شرایطی که گاهی اوقات، ملت بصیرت لازم را نداشتند یا اینکه دشمن توانست با ترفندها و نقشه‌هایی آرمان‌های ملت را به نحوی کنار بگذارد و عناصر سازش‌گر را به قدرت برساند، مشاهده کردیم که چه ضربه‌های سنگین و جبران‌ناپذیری بر کشور، ملت و انقلاب ما وارد شد. بنابراین امام(ره) روی مسئله بصیرت بسیار تأکید داشتند و معتقد بودند نمایندگان مجلس باید بصیرت لازم را داشته و ساده‌زیست باشند؛ چرا که اگر خدای نخواسته کسانی دنبال ثروت‌اندوزی باشند، نمی‌توانند به فکر مملکت، ملت و انقلاب باشند و چه بسا ضربه‌های سنگین وارد کنند.  امام(ره) در سخنرانی‌ها و پیام‌هایی که درباره نمایندگان مجلس داشتند روی مسئله مسئولیت‌پذیری بسیار تأکید داشتند، اینکه نماینده مجلس بی‌تفاوت نباشد و نماینده‌ای که نسبت به مملکت و ملت خود احساس مسئولیت کند، خواب راحت را از خود سلب می‌کند تا مشکلات مردم را حل کند. یکی از مسائل دیگری که امام راحل به آن تأکید داشتند، این بود که نمایندگان انسان‌های خودباخته‌ای نباشند و باید بتوانند در برابر هوس‌ها، مسائل دنیوی و غیراخلاقی خود را حفظ کرده و خویشتن‌دار باشند. مسئله دیگری که امام(ره) روی آن تأکید داشتند، مسئله خط مقاومت بود که نمایندگان زود خود را نبازند و تسلیم نشوند. اصولاً باید به این نکته توجه شود؛ وقتی کسی آن‌گونه که باید و اقتضا می‌کند به وظیفه اسلامی و شرایط نمایندگی عمل نکند، خود به خود از نمایندگی ساقط است و قبل از اینکه شورای نگهبان اعتبار عده‌ای از این نمایندگان را رد کند و آنها را از این مسئولیت کنار بگذارد، خودشان ساقط بوده‌اند و حقوقی که از مجلس گرفته‌اند، شرعاً حقوق آنها نبوده است.

 

برای اینکه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در راستای انتظارات امام(ره) قدم بردارند و اقداماتی انجام دهند، چه کارهایی باید انجام دهند؟

عمده مسئله و اولین قدم این است که نسبت به اسلام تعبد داشته و پیرو اسلام باشند و تلاش کنند قوانین اسلامی را اجرا کنند و دیگر اینکه مردمی باشند، چرا که مردمی بودن برای یک نماینده یا یک مسئول خیلی مهم است و به فکر و با مردم بودن یکی از مهم‌ترین وظایف هر مسلمانی به شمار می‌آید و اگر مردمی نباشند، نمی‌توانند به وظیفه خود عمل کنند و ضربه می‌زنند.  ویژگی دیگر نمایندگان باید این باشد که واقعاً سازش‌کار نباشند، زیرا سازش‌کاری و تسلیم‌طلبی بسیار ننگین است؛ در طول ۴۰ سالی که از انقلاب می‌گذرد، عده‌ای تحت عنوان اصلاح‌طلبی سازش‌کاری کردند که خیانت آنها به اسلام را حتی دشمن هم نتوانست انجام دهد. اگر امروز دشمنان انقلاب اسلامی مانند آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی چشم امیدی به ایران دارند، در حقیقت چشم امیدشان به همین تسلیم‌طلبان است.

در حال حاضر نیز کسانی که به مجلس می‌روند، اگر روحیه تسلیم‌طلبی داشته باشند بزرگ‌ترین خطر برای اسلام، انقلاب و کشور هستند. نمایندگان مجلس باید واقعاً در راه خدمت به این ملت حرکت کنند و اگر به مسئله خدمت به مردم توجه نداشته یا بی‌تفاوت باشند یا از مردم بیگانه باشند، بزرگ‌ترین خیانت و ضربه را به نظام اسلامی خواهند زد. مسئله بعدی درستی و صداقت است. صداقت از نکات مهمی است که باید یک نماینده مجلس داشته باشد. امام(ره) از روزی که نهضت را آغاز کردند، با مردم بودند، با مردم صداقت داشتند، با مردم حرف زدند و به کمک مردم حرکت کردند، چراکه مردم را تنها راه می‌دانستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات