صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۰۷
حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل جایگاه و نقش امام خامنه‌ای در شکل‌گیری و حرکت محور مقاومت را بررسی می‌کند

معمار نسل نوی مقاومت اسلامی

حمایت از مقاومت در چارچوب سیاست راهبردی حمایت از مستضعفان، از زمره راهبردهای اصلی انقلاب اسلامی است و نقطه کانونی آن حمایت از مردم مظلوم فلسطین است که رهبر کبیر انقلاب سال‌ها پیش از انقلاب اسلامی این موضوع را مطرح کرده بودند و بعد از انقلاب اسلامی هم با واگذاری سفارت رژیم صهیونیستی به فلسطین مواجه بودیم که عملاً جنبه اجرایی پیدا کرد. در همان سال‎های نخستین، برخی مبارزان فلسطینی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی دیدار داشتند که ایشان به مقاومت و مبارزه تأکید کردند؛ اما مقاومت امروز در جهان اسلام در پرتوی رویکردهای حکیمانه امام خامنه‌ای شکل یافته است. ولی امر مسلمین با حرکت در مسیر امام راحل، معمار نسل نوی مقاومت اسلامی است که ثمره امروز آن مصونیتی راهبردی برای جهان اسلام است که گوشه‌هایی از آن را در فلسطین لبنان، یمن، سوریه، عراق و... شاهد هستیم.

چنانکه سال‌ها پیش، گروهی از فلسطینی‎ها به گونه‎ای راه سازش را در پیش گرفتند، اما حمایتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی با یک نگاه استراتژیک به موضوع داشتند، سبب ایجاد نسل ‌نویی از مجاهدان و مبارزان راه آزادی فلسطین شد که جهاد اسلامی، حماس و برخی دیگر از گروه‎های فلسطینی در این زمره هستند.

علاوه بر این، پیروزی‎هایی که طی دو سه دهه گذشته برای مقاومت اسلامی در کشورهای مختلف رقم خورده، نتیجه هدایت‎های زعیم حکیم انقلاب به عنوان رهبر جبهه مقاومت است؛ برای نمونه، وقتی رژیم صهیونیستی در سال 1982 لبنان را اشغال کرد، دیدیم که در سال 2000 میلادی مجبور شد باخفت نیروهای نظامی خود را از جنوب لبنان خارج کند؛در این زمینه، مجاهدان در صحنه درگیری و دیگران به نقش رهبری آیت‌الله خامنه‌ای معترف هستند که ایشان نقش کانونی در ایجاد این اتفاق داشته‎اند.  یا زمانی که مثلث شرارت‌پیشه غربی، عربی و عبری زمینه را برای دخالت در سوریه فراهم کردند و تا مرکز شهر دمشق هم پیش آمدند، تنها شخصیتی که وعده داد با حمایت از مقاومت می‎توان دشمن را زمین‎گیر کرد و شکست داد، رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند و امروز می‎بینیم به جز یک بخش اندکِ 4 الی 5 درصدی، بقیه سرزمین سوریه از لوث وجود تروریست‎های تکفیری حمایت‌شده از جانب مثلث ارتجاع، پاک‌سازی شده است. مسئله‌ای که مصداق آن را در پیروزی‌های انصارالله و تاثیرگزاری حشدالشعبی و ... نیز می‌توان مشاهده کرد. این‌گونه می‎توان بیان کرد که تشکیل بسیج مردمی و نیروهای مقاومت متکی بر جوانان مخلص و مبارز، سبب شده است توطئه‎های نظام سلطه در کشورهای اسلامی با شکست مواجه شود، حتی در حال حاضر در غزه، بسیاری از گروه‎های اسلامی و مبارز فاش کرده‎اند «سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی» بود که مدیریت حفر تونل‎ها را فراهم یا به افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مقاومت در غزه ضد اشغالگران رژیم صهیونیستی کمک کرد؛ از این‌رو به هر سو که نگاه می‎کنیم، این اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به دست نیروهای فرامرزی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جنبه عملیاتی پیدا کرده و این رمز پویایی و بالندگی مقاومت است که همه این بالندگی از ارشادها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی است

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات