صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۷۵

خودزنی ترامپ در برابر پکن

اخیراً «وانگ ایی»، وزیر امور خارجه چین به ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص تشدید منازعات اقتصادی و سیاسی میان واشنگتن و پکن هشدار داده است[...]

یادداشت: اخیراً «وانگ ایی»، وزیر امور خارجه چین به ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص تشدید منازعات اقتصادی و سیاسی میان واشنگتن و پکن هشدار داده است. وانگ ایی تأکید کرده است که پکن و واشنگتن در جنگ سرد با یکدیگر به سر می‌برند و چین تنها براساس «احترام متقابل»، حاضر به برقراری روابط دوستانه با آمریکا خواهد بود.

بااین‌حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد ندارد به سادگی از تقابل اقتصادی و سیاسی با پکن دست بردارد؛ متهم ساختن چین در ماجرای شیوع کرونا در آمریکا یکی از ترفندهای انتخاباتی ترامپ در مواجهه با دموکرات‌ها محسوب می‌شود. ضمن آنکه ترامپ قصد دارد محدودیت‌های تجاری وضع‌شده علیه پکن را نیز در آینده‌ای نزدیک گسترش دهد. فراتر از آن، واشنگتن به مداخله جویی‌های خود در امور تایوان، هنگ کنگ و تبت ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی سخن گفتن از عادی‌سازی روابط پکن و واشنگتن در آینده‌ای نزدیک، عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود. پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این منازعه را تشدید خواهد کرد. حتی پیروزی بایدن در این انتخابات نیز نمی‌تواند اوضاع را به سادگی میان طرفین، عادی و طبیعی سازد.

گزاره تحلیلی: به نظر می‌رسد پکن قصد دارد برخی ابزارها و توانایی‌های خود (که تاکنون در منازعه با آمریکا آن‌ها را به کار نگرفته است) را در آینده‌ای نزدیک علیه آمریکا فعال کند. نباید فراموش کرد که چینی‌ها حدود یک تریلیون دلار از بدهی‌های خارجی آمریکا را در تملک خود دارند. همچنین چین بزرگ‌ترین خریدار مزایده‌های وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در طول سال‌های اخیر بوده است. بی‌دلیل نیست که بسیاری از اقتصاددانان و سیاستمداران آمریکایی نسبت به آثار منازعه بی‌حدوحصر دولت ترامپ با پکن هشدار داده‌اند. بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی از چین به‌عنوان «بانکدار آمریکا» یاد می‌کنند. در چنین شرایطی، تقابل تمام‌عیار اقتصادی دولت جدید آمریکا با پکن می‌تواند یک خودزنیِ تجاری و اقتصادی تفسیر شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات