صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۰۴

امام خمینی(ره): ملت آمریکا هم کم‌کم بیدار می‌شوند

۳۱ سال از فراق امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی می‌گذرد. انقلاب اسلامی ایران امروزه بعد از ۴ دهه از حیات پربرکت خود، هنوز هم بر ریلی است که امام راحل آن را از سال ۴۲ بنیان نهاد.
امام خمینی(ره): ملت آمریکا هم کم‌کم بیدار می‌شوند
 حضرت روح‌الله، با دمیدن روح خدایی خود در کالبد زمان توانست حرکت مردمی ایران در مقابله با مستکبران داخلی و خارجی زمان را هدایت و مدیریت کند و در نهایت با درهم پیچیدن تومار شاهنشاهی و فریاد کردن صدای حق‌طلبی، انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند؛ انقلابی که رهاورد آن، احیای روحیه غرور و خودباوری در ملت ایران، تحقق اصل عملی و ممکن «نه شرقی و نه غربی»، ازاله طاغوت، اعاده روح عزت به مسلمین و فتح قلوب جهانیان و ایجاد نهضت اسلامی در عالم بود.
بدون شک، حضرت امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف فقهی و سیاسی و همچنین در ابواب مختلف کلامی، فلسفی و عرفانی صاحب نظر و اجتهاد بودند و همین واقعیت، از ایشان شخصیتی بی‌نظیر در جهان اسلام ساخته است؛ شخصیتی استثنایی، ممتاز و بی‌نظیر که متناسب با هر دوره از حیات امام(ره) به‌ویژه در آثار و سیره عملی ایشان متبلور بوده است.
یکی از ویژگی‌های شخصیت سیاسی حضرت امام(ره) که او را از سایر رهبران عالم ممتاز می‌کرد، دوراندیشی، آینده‌نگری و اساساًً داشتن شناخت دقیق از گذشته، حال و آینده بود؛ شناخت و آگاهی که طی ۳ دهه گذشته از حیات نظام اسلامی، ظهور و بروز آنها حتی بعد از رحلت امام(ره)، یک واقعیت مسلم و انکارناپذیر بوده است.
شخصیت امام(ره) از منظر رهبری؛ انسانی حکیم، دوراندیش و آینده‌نگر
رهبر معظم انقلاب که معتقدند «تنها راه شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام(ره)، شناخت و بازخوانی اصول و مبانی مکتب فکری ایشان است» در بیاناتی درخصوص شخصیت امام(ره) فرموده‌اند: «این امام(ره) انسانی بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم‌شناس، تیزبین، حلیم، متین و آینده‌نگر بود؛ که هرکدام از این صفات، کافی بود که شخصی را در مرتبه‌ای والا جای دهد.»
مقام معظم رهبری در جای دیگری می‌فرمایند: «امام خصوصیات ممتاز فردی خیلی داشت اما توفیقات او بالاتر از آن بود که به خصوصیات فردی یک انسان- هرچه هم بالا- متکی باشد. شجاعت و آگاهی و عقل و تدبیر و دوراندیشی امام بسیار ممتاز بود- در این‌ها هیچ شکی نیست- اما توفیقاتی که آن بزرگوار به‌دست آورد، خیلی بالاتر از این است که به شجاعت و عقل و تدبیر و آینده‌نگری زیاد یک انسان متکی باشد.»
همچنین تأکید کرده‌اند: «امام دو خصوصیت دیگر هم داشت، که این هم جز با نورانیت الهی ممکن نبود و آن عبارت بود از: دشمن‌شناسی و دوست‌شناسی. در شناخت دشمن‌ها و دوست‌ها اشتباه نکرد. از اول دشمن‌ها را شناخت و آنها را اعلام کرد و تا آخر هم در مقابلشان ایستاد؛ و نیز از اول دوست‌ها را شناخت و آنها را اعلام کرد و تا آخر هم از دوستی آنها منتفع شد.»
نامه امام(ره) به گورباچف و فروپاشی بلوک شرق
بر اساس همین اندیشه فرامکانی و فرازمانی و همین شناخت، آگاهی و دوراندیشی منحصر به فرد بود که معمار انقلاب اسلامی در نامه تاریخی به گورباچف (در دی‌ماه ۶۷)، فروپاشی شوروی سابق و کمونیسم را هشدار داد؛ «جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جست‌وجو کرد.»
امام خمینی در شرایطی از صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیسم سخن به میان آورد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به‌عنوان یک مجموعه و یکی از قدرت‌های برتر جهان برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به‌عنوان نماد جدایی شرق و غرب، فرو نریخته و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و مقدرات مردم در جمهوری‌های این کشور، هنوز برقرار بود.
هنوز مدت زمان کوتاهی از نامه تاریخی امام راحل(ره) نگذشته بود که در میان بهت و حیرت جهانیان، رژیم شوروی فروپاشید!
گورباچف بعد از آن در مصاحبه‌ای از اینکه به هشدارهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سه سال قبل از فروپاشی شوروی بی‌اعتنایی کرده بود، اظهار تأسف کرد و گفت: «مخاطب پیام آیت‌الله خمینی از نظر من، همه اعصار در طول تاریخ بود.» و «اگر ما پیشگویی‌های آیت‌الله خمینی را در آن پیام جدی می‌گرفتیم امروز قطعاً شاهد چنین وضعیتی نبودیم.»
وی همچنین تأکید کرده بود: «امام خمینی(ره) فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.»
امام خمینی(ره) و پیش‌بینی فروپاشی آمریکا از درون؛ «در خود آمریکا هم ملت آمریکا کم‌کم بیدار می‌شوند»
علاوه‌ بر پیش‌بینی نابودی کمونیسم و سقوط شوروی و پیش‌بینی‌هایی مانند «عاقبت رژیم پهلوی و فرار شاه»، «تشکیل حکومت اسلامی در ایران»، «حمله عراق به کویت»، «حرکت مردم مصر و عاقبت حسنی مبارک»، «عاقبت ذلت‌بار برای سران مزدور»، «وقوع بیداری اسلامی در منطقه» که در جای‌ جای صحیفه نور مشهود است، «فروپاشی آمریکا از درون» است که حضرت امام در فرازهایی به آن تصریح کرده‌اند.
گرچه نظریه‌پردازان، اندیشکده‌ها و مراکز تحلیلی و رسانه‌ای زیادی در حال حاضر معتقد به افول و زوال روزافزون آمریکا هستند اما یکی از منحصر به فردترین و اولین پیش‌بینی‌ها درخصوص نابودی امپراطوری آمریکا از سوی امام راحل مطرح شده است. لازم به تأکید است پیش‌بینی‌ها و مژده امام راحل درخصوص نابودی آمریکا در آینده در شرایطی مطرح شد که ایالات متحده در رقابت با بلوک شرق، ظاهراً به یک هژمونی و قدرتی بلامنازع در جهان تبدیل شده بود و در اوج قدرت و هیمنه خود قرار داشت.
امام خمینی(ره) ۲۵ آبان ۶۱ در پیامی ‌به مردم اصفهان (در تجلیل از شهدا و خانواده‌های آنها) می‌فرمایند: «اطمینان دارم که این فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در آینده نزدیک شجره طیبه اسلام را بیش از پیش بارور می‌نماید، و دشمنان قسم‌خورده اسلام را به نابودی و اضمحلال محکوم خواهد ساخت.» (صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۹۵)
یا در پیامی ‌به زائران حج در ۶ مرداد ۶۶ می‌فرمایند: «ده‌ها خبرنگار و فیلمبردار را به منطقه گسیل داشته‌اند تا خبر موفقیت نقشه‌های آمریکا را مخابره کنند. خداوند زمینه رسوایی و زبونی آمریکا را به دست غیب خود فراهم می‌آورد و اقتدار معنوی پرچم لااله الا الله را بر پرچــم کفر به نمایــش می‌گذارد و دل بندگان خالص خویــش را شادمان می‌سازد.» یا آن که در ۱۲ آبان ۶۰ در بیاناتی می‌فرمایند: «انقلاب اسلامی با تأیید خداوند منان در سطح جهان در حال گسترش است و ان‌شاءالله با گسترش آن قدرت‌های شیطانی به انزوا کشیده خواهند شد...»
همچنین در ۱۱ مهر ۶۷ تصریح می‌کنند: «ان‌شاءالله مردم سلحشور ایران کینــه و خشم انقلابی و مقدس خویش را در سینه‌ها نگه داشتـه و شعله‌های ستم‌سوز آن را علیه شوروی جنایتکار و آمریکای جهانخوار و اذناب آنان به کار خواهد گرفت تا به لطف خداوند بزرگ آمریکای جهانخوار و اذناب آنان به کنار خواهند رفت...»
یکی از تحلیل‌های امام راحل درخصوص وضعیت آمریکا که گویا برای این روزها گفته شده است این بخش از بیانات ایشان است که می‌فرمایند: «مظلوم‌ها دیگر نمی‌توانند تحت ظلم ابرقدرت‌ها باشند. الان در آمریکا هم خود ملت آمریکا قبول ندارد این کارهایی را که دارد رئیسشان می‌کند. الان مردم آمریکا هم عاصی شده‌اند از دست اینها. دنیا اصلاً به عصیان کشیده شده است.» (صحیفه امام؛ ج ۱۸؛ ص ۳۲۳)
یا این بخش از بیانات ایشان که می‌فرمایند: «در خود آمریکا هم ملت آمریکا کم‌کم بیدار می‌شوند. و خواهد شناخت این ابرقدرت‌هایی که تحمیل می‌کنند خودشان را بر ملت‌ها.» (صحیفه امام؛ ج ۱۱؛ ص ۳۵۷)
امام خمینی(ره) در جای دیگری می‌فرمایند: «دولت آمریکا همان‌طور که به ما ظلم کرده است و بد [کرده است] به ملت [آمریکا] هم ظلم کرده است. به ما ظلم کرده از باب اینکه همه چیز کشور ما را به وسیله عاملش که عبارت از محمدرضاست از بین برده، به آنها ظلم کرده از باب اینکه شرافت آنها را در معرض خطر انداخته.» (صحیفه امام؛ ج ۱۱؛ ص ۲۴۱)
معمار کبیر انقلاب درخصوص انقلاب اسلامی و صدور انقلاب در بلوک‌های غرب و شرق هم می‌فرمایند: «و چه‌بسا که این تحول و دگرگونی، در مشرق‌زمین و سپس در مغرب و اقطار عالم تحقق یابد. «وَ لَیسَ مِنَ اللَه بِمُسْتنکرٍ» که دهر را در ساعتی بگنجاند و جهان را به مستضعفان، این وارثان ارض بسپارد، و آفاق را به جلوه الهی ولی اللَه الاعظم صاحب العصر-  ارْواحُنا لَهُ الْفِداء-  روشن فرماید و پرچم توحید و عدالت الهی را در عالم بر فراز کاخ‌های سپید و سرخ مراکز ظلم و الحاد و شرک به اهتزاز درآورد. وَ ما ذلِک عَلَی اللهِ بِعَزیزْ.» (صحیفه امام؛ ج ۱۷؛ ص ۴۸۱)
تأکید رهبر انقلاب بر فروپاشی آمریکا
بر اساس همین رویکرد امام(ره) است که ولی فقیه زمان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در چند مورد به فروپاشی آمریکا اشاره کرده و مژده نابودی رژیم استکباری را داده‌اند. معظم‌له در بیاناتی در تاریخ ۱۲/۲/۸۳ فرمودند: «آمریکا روند نابودی رژیم استکباریِ خودش را آغاز کرده، خیلی هم پیش رفته و مردم دنیا شاهد این خواهند بود؛ هرچند با استفاده از قدرت، سروصدایی می‌کند.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در تاریخ ۱/۹/۸۱ در بیاناتی در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند: «آمریکا به‌خاطر مستی قدرت، اشتباه می‌کند و این اشتباه هم زیر پای او حفره و گودال بسیار خطرناکی را به‌وجود می‌آورد.»
آمریکا و «اضمحلال از درون»؛ اعتراضات گسترده در ۱۴۰ شهر
تحلیل و آینده‌نگری امام خمینی(ره) درخصوص فروپاشی و نابودی امپراطوری آمریکا، در حال وقوع است. اکنون ۳۲ سال پس از ابلاغ ‌نامه امام خمینی(ره) به گورباچف، یکی از رهبران جهان دوقطبی، آمریکا قطب دیگر نیز با اضمحلال از درون مواجه شده است.
علاوه ‌بر بحران در حکمرانی، اقتصاد بحران‌زده و قدرت دفاعی ضعیف‌شده که ‌گریبان‌گیر ایالات متحده است، این کشور با بحران‌های پیچیده سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز دست و پنجه نرم می‌کند و به اذعان خود غربی‌ها در حال دست و پا زدن است. تحولات اخیر در ایالات متحده مدلول همین ادعاست.
از روز چهارشنبه و با اوج‌گیری اعتراضات به قتل یک شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا، تاکنون ۱۴۰ شهر این کشور شاهد اعتراضات ضدنژادپرستی بوده و در حداقل ۲۱ منطقه حکومت نظامی اعلام و «گارد ملی» در آنها مستقر شده است. دامنه اعتراضات به حدی است که ‌ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور که به پناهگاه مخفی کاخ سفید منتقل شده است، معترضان را تهدید کرده و گفته است با «سگ‌های وحشی» و «سلاح‌های شوم» به آنان حمله خواهد کرد!
کارشناسان آمریکایی اعتراضات اخیر را در نیم قرن گذشته بی‌سابقه می‌دانند و سرانجام آن روشن نیست. اما آنچه مسلم است، وضعیت بحرانی کشتی طوفان‌زده آمریکاست. اما وخیم‌تر از اوضاع آمریکا، وضعیت آن کسانی است که به این کشتی طوفان‌زده و در حال غرق دل بسته‌اند و از آن امید گشایش دارند!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات