صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۳ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اقتصادمان متأسفانه دچار میکروب‌ها و ویروس‌های طبیعی متعددی است و ویروس‌های دست‌ساز هم مثل تحریم و مسئله قیمت نفت هم حوادثی هستند که به اقتصاد ضربه می‌زنند. اگر ما تولید خوب و مناسب و شایسته و روبه‌رشد همواره در کشور داشته باشیم در مقابل این ویروس‌ها می‌توانیم مقاومت بکنیم. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

مواجهه اصلاح‌طلبانه با اعتراضات آمريکا

اين روزها اعتراضات گسترده به نژادپرستي در آمريکا و کشتار بي‌رحمانه سياه‌پوستان و مردم در صدر اخبار جهان قرار دارد. انتشار تصاوير کشته شدن فجیع یک سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور افکار عمومی امریکا را به واکنش واداشت؛ تجمعاتي که ساعت‌به‌ساعت گسترش بيشتري مي‌يابد و بر خشونت آن نیز افزوده مي‌شود. در اين ميان آنچه قابل تأمل است خط خبري اتخاذ شده برخي جريان‌هاي سياسي داخل کشور است که البته در پيشينه عملکردی‌شان تعلق به غرب و آمريکا را مي‌توان مشاهده نمود. اين رسانه‌ها يا سعي کردند تا با سکوت از کنار اين اعتراضات بگذرند و يا به طريق ديگري اذهان عمومي را از اين مسائل دور نگه دارند. آخرين اقدام در اين راستا را مي‌توان در انتخاب مطالب صفحه اول روزنامه اعتماد روز دوشنبه مشاهده نمود. اين روزنامه تيتر يک خود را «قربانيان گلوله‌هاي غیرسازمانی» قرار داده که اختصاص به بخشي از اظهارات وزير کشور در يک برنامه تلويزيوني دارد. در آن برنامه از وزير کشور در مورد کشته‌شدگان آشوب‌هاي آبان‌ماه 1398 سؤال شده که وي توضيحاتي پيرامون آن داده است. این روزنامه يادداشت ديگري نیز در صفحه اول خود تحت عنوان «اعتراضات آبان و حق مردم» آورده که مکمل تيتر يک است.

بزرگنمايي بي‌موقع این موضوع داخلی و هم‌زمانی آن با اعتراضات خونين در امريکا با اهداف مختلفي دنبال مي‌شود: 1. اعتراضات امریکا حکايت از وجود شکاف‌هاي جدي و چالش‌هاي بنيادين در ایالات‌متحده دارد که در طول دهه‌هاي اخير همواره بر آن سرپوش گذاشته شده است. در برخي مقاطع حساس و خاص است که عمق اين چالش‌ها جلوه‌گر مي‌شود و پوشالي بودن چهره باثبات و مقتدر غرب آشکار مي‌گردد. در اين شرايط غرب‌گرايان به حول و ولا افتاده و براي کم‌عمق نشاندن دادن اين بي‌ثباتي‌ها و فريب افکارعمومي تلاش دارند تا اولاً؛ جنايات رخ‌داده در آمريکا را عادي جلوه داده و طبيعت مواجهه حاکميت با اعتراضات اجتماعي بدانند. ثانیاً؛ حواس‌ها را از مسئله پرت کرده و اجازه ندهند عمق ضعف و بحران‌هاي اجتماعي غرب بيش از اين آشکار گردد. 2. اين جريان‌ها عملاً در چنين ماجراهايي به عمله خط رسانه‌ای دشمن تبديل مي‌شوند و تلاش دارند تا اجازه ندهند افکار عمومي جامعه از روشنگري‌هاي رسانه‌های انقلابی در باب ماهيت واقعي تمدن غربي اثر پذيرد. 3. بخشي از اين جريان‌هاي سياسي خود از عوامل ايجاد ناآرامی‌ها در سال 98 و 96 بوده‌اند. چنين اظهار نظراتي فرصتي است براي بهره‌برداری آن‌ها تا مجدداً نظام را به خشونت و سرکوب متهم کنند و خود را مدافع حقوق مردم نشان دهند. اين در حالي است که عوامل ناآرامي‌هاي گذشته در کشور را بايد هم در عملکرد ضعيف دولت موردحمایت اصلاح‌طلبان و هم تحريک ضدانقلاب بيگانه با ملت دنبال نمود.

▼گزارش روز                 

به نام مصرف‌کننده، به کام واردکننده

دولت‌ها همواره برای حمایت از اقشار ضعیف و کنترل تورم در جامعه سعی می‌کنند قیمت کالاهای اساسی که سهم زیادی در سبد خانوار دارد را کنترل کنند و برای این کار نه‌تنها واردات این دست از اقلام را تسهیل می‌کنند تا جلوی کمبود کالا را بگیرند، بلکه با اختصاص ارز ترجیحی یا دولتی قیمت آن‌ها را نیز پایین نگه می‌دارند.

گزاره‌های خبری: 1- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رشد ۱۷۷ درصدی واردات کالاهای اساسی به کشور از طریق این بندر در سال 1398 نسبت به سال ۱۳۹۷ خبر داد. 2- بررسی گزارش وزارت جهاد کشاورزی نیز نشان می‌دهد در 9 ماهه اول سال 98 حدود 14 هزار و 100 تن کالای کشاورزی و غذا به ارزش 9 میلیارد و 145 میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ وزنی رشد 14 درصدی و به لحاظ ارزش نیز رشد 21 درصدی داشته است. 3- بین درآمد ارزی دولت و ارز اختصاص داده شده به کالاهای اساسی، همخوانی وجود ندارد و به نظر می‌رسد دولت منابعی غیر از درآمدهای ارزی، ازجمله؛ ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و یا استقراض ریالی از بانک مرکزی، ارز موردنیاز برای واردات کالاهای اساسی را با نرخ نیمایی و آزاد از بازار داخلی تأمین می‌کند. 4- با وجود مزایای فراوان توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور، در این زمینه به‌شدت به واردات محصول وابسته هستیم؛ طوری که میزان واردات روغن کلزا در سال حدود ۶۰ هزار تن است و وابستگی ۹۰ درصدی به واردات دانه‌های روغنی وجود دارد. 5- درحالی‌که مسئولان از افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی خبر می‎دهند، کشاورزان این افزایش قیمت را پاسخگوی هزینه‎هایشان نمی‌دانند و کارشناسان معتقدند تداوم این نوع قیمت‌گذاری‌ها در نهایت موجب کاهش تولید در داخل کشور خواهد شد.

گزاره راهبردی: اگرچه در ضرورت وجود کنترل‌های دولت در تأمین کالاهای اساسی با قیمت مناسب تردیدی وجود ندارد ولیکن حمایت از کشاورزان که کالاهای اساسی را تولید می‌کنند باید در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر کشاورزان باید با محصول خارجی موردحمایت ارزی و ریالی دولت رقابت کنند! چون فعالیت کشاورزی در این شرایط نابرابر برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، انگیزه لازم برای افزایش تولید نیز وجود نخواهد داشت و به‌ناچار به‌مرور بر میزان واردات در این بخش نیز افزوده خواهد شد. اگر دولت هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از میزانی که برای واردات کالاهای اساسی می‌کند را برای حمایت از کشاورزان اختصاص دهد، قطعاً موجب دلگرمی تولیدکننده داخلی شده و وابستگی کشور به واردات کالاهای اساسی کاهش می‌یابد.

▼ خبر ویژه           

حمایت پارلمان اروپا از گروهک تروریستی «الاحوازیه»

به دنبال بازداشت تعدادی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه، برخی از اعضای پارلمان اروپا طی نامه‌ای مدعی شده‌اند: «افراد دستگیرشده تروریست نبوده و نه برای عربستان و نه هیچ کشور دیگری جاسوسی نکرده و فقط فعالانی هستند که خواستار استقلال منطقه خود می‌باشند.» نمایندگان ۴۴۲ خانواده ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات تروریستی این گروهک نیز طوماری را برای مجازات عاملین اقدامات تروریستی تحویل سفارتخانه‌های دانمارک و هلند دادند. در این طومار ضمن مثبت قلمداد شدن اقدام هلند و دانمارک در دستگیری ۴ نفر از عناصر اصلی این گروهک به اتهام جاسوسی برای عربستان و هدایت اقدامات تروریستی در ایران، جلوگیری از اعمال‌نفوذ عربستان و برخی کشورها و افراد حامی آن‌ها در روند رسیدگی عادلانه به پرونده خواسته شده است. این گروهک از سال ۱۳۸۴ چندین اقدام تروریستی، به‌ویژه بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز، کمیته امداد، ایستگاه اتوبوس، سازمان برنامه‌وبودجه، ‌حمله به اتوبوس‌های راهیان نور، سرقت از بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است و مسئولیت برخی از این اقدامات را پذیرفته است. جمهوری اسلامی از سال‌های گذشته حکم جلب بین‌المللی اعضای این گروهک را درخواست و توسط سازمان اینترپل «وانتد قرمز» برای این افراد صادر شده است.

▼ اخبار

رهبر انقلاب را نشناخته‌ایم

مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تبیین انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری که در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، با اشاره به دیدار چند سال پیششان با سید حسن نصرالله، به نقل از ایشان گفت: «رهبری در ایران بسیار ناشناخته و مظلوم هستند.» و افزود: «این یعنی شناختی که آن‌ها از رهبری ما داشتند خیلی از ما در داخل کشور نداریم.» عضو مجلس خبرگان به نقل از سید حسن نصرالله عنوان کرد: «ایشان در هر مسئله‌ای ورود پیدا می‌کنند بهترین دیدگاه‌ها را مطرح می‌کنند؛ در مسائل مختلف بهترین تبیین را در آن حوزه‌ها ارائه می‌دهند و کسانی که در آن عرصه صاحب‌نظر هستند از صحبت‌ها و بیانات ایشان استفاده می‌کنند.» او با اشاره به جایگاه علمی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تصریح کرد: «رهبران جهان غالباً شخصیت‌های سیاسی کم‌مایه هستند که از نظر علمی در جایگاه پایینی قرار دارند؛ ما نمی‌توانیم ایشان را با خیلی از شخصیت‌های بزرگ سیاسی در دنیا مقایسه کنیم؛ من تعجب می‌کنم که چرا خیلی‌ها در داخل کشور از این موضوع غافل هستند.» مصباحی مقدم در پایان گفت: «رفتار پرصلابت و پرقدرت رهبر انقلاب در مقابل قدرت‌های بزرگ دنیا در نوع خود کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر است و در قبل از انقلاب سابقه نداشته است.»

دوره این آقایان گذشته است!

عبدالله ناصری چهره فعال اصلاحات در اظهارات جدیدش گفته است: «از نظر شخصی معتقدم اصلاح‌طلبان فارغ از آنکه چه سناریویی را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گزینند، باید نخست بتوانند مردم را برای شرکت در انتخابات سال 1400 متقاعد کنند، چون اگر همین روند فعلی تا آن زمان باقی بماند و اتفاق خاصی رخ ندهد، هرگز نمی‌توان پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان را متقاعد به مشارکت کرد. (درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف، جهانگیری، عارف و محسن هاشمی یا حمایت از لاریجانی و ناطق نوری) تا نتوان جامعه را برای ضرورت رأی‌دهی و مشارکت در انتخابات قانع کرد، به نظرم هیچ فرقی بین حمایت از میان ظریف، جهانگیری، عارف، محسن هاشمی، لاریجانی و ناطق نوری وجود ندارد. من مؤکداً معتقدم دوره همه این آقایان گذشته است. هر دو جریان بعد از بررسی زمینه رأی باید با چهره نو و اصلی به میدان بیایند. مثلاً اصلاح‌طلبان اگر قرار باشه بیایند، باید با چهرهایی مثل آقایان معین و صفایی فراهانی که کاملاً بر سر پیمان خود می‌مانند در انتخابات سال 1400 حضور پیدا کنند.

ایران از امریکا و متحدانش هراسی ندارد

اندیشکده آمریکایی مرکز صوفان در گزارشی به ارزیابی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور پرداخت و نوشت: «پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز ۲۴ آوریل ۲۰۲۰ صورت گرفت، نشان می‌دهد که شاید ایران قصد دارد از قابلیت پرتاب فضایی در راستای اهداف نظامی بهره گیرد. فناوری پرتاب موشکی و فضایی ایران طی سال‌های اخیر به میزان چشمگیری پیشرفت کرده و ایران را به یک قدرت منطقه‌ای روزافزون تبدیل نموده است. گسترش قابلیت‌های موشکی توانمند ایران بر توانایی این کشور در زمینه قدرت‌نمایی در خاورمیانه می‌افزاید. حملات موشکی اخیر ایران نشان می‌دهند که این کشور از آمریکا و متحدانش هراسی ندارد و قادر است به سامانه‌های دفاع موشکی آن‌ها نفوذ کند. متأسفانه، توانمندی‌های ایران شاید به حدی رسیده‌اند که کاستن از گستره نفوذ راهبردی این کشور از طریق تحریم یا انزوای سیاسی اکنون دیگر کاری بسیار سخت و دشوار است. قابلیت موشکی دوربرد ایران عامل مهمی در برنامه‌ریزی راهبردی این کشور به شمار می‌رود و نیروهای مسلح این کشور را قادر می‌سازد تا به‌جای تکیه به شبکه‌ای از عوامل نیابتی که به سامانه‌های کوتاه‌برد تأمین‌شده توسط ایران مجهزند، از داخل خاک خود دست به حملات تلافی‌جویانه بزنند. آمریکا و متحدانش در منطقه، ازجمله اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ارزیابی‌شان این است که ایران به لطف قابلیت‌های هدایتی دقیق خود می‌تواند سامانه‌های دفاع موشکی و راکتی آن‌ها را اشباع نموده و به آن‌ها نفوذ کند. این کشورها در دفاع از خود در برابر حملات موشکی از طرف ایران و عوامل نیابتی‌اش، به سامانه‌های دفاعی مذکور متکی‌اند.

▼ اخبار کوتاه

قطع اینترنت در آمریکا کلید خورد/ روزنامه «دیلی‌صباح» ترکیه از قطع ابزارهای ارتباطی در آمریکا خبر داد. بر اساس این گزارش، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در امریکا اعلام کرده‌اند، هم‌زمان با اعتراضات، دسترسی به اینترنت در شهرهایی مانند شیکاگو، لس‌آنجلس و هیوستون دچار اخلال شده است. بااین‌حال اعتراضات خشونت‌آمیز در ایالت‌های مختلف امریکا روزبه‌روز در حال افزایش است و ترامپ نیز مستأصل از مدیریت این اوضاع، در صفحه توئیترش نوشت: «آمریکا در حال از هم گسستگی است. «کشور ما کاملاً در حال از هم گسستگی است و با رهبری و مدیریت در واشنگتن انتظار این دست از آشوب و غارت را در جاهای دیگر آمریکا نیز باید داشته باشیم.»

تقاضا برای بنزین ایرانی افزایش یافت/ فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء اعلام کرد: «با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، به دنبال سرمایه‌گذاری در ساخت پتروپالایشگاه‌ها هستیم. اگر این تدبیر از گذشته می‌شد، امروز تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بیشتر بود. بحث صادرات بنزین نه فقط ونزوئلا، برای همه کشورها ادامه پیدا می‌کند. با وجود تحریم، خیلی از کشورها متقاضی بنزین تولید ایران هستند و هم‌اکنون حجم زیادی از بنزین ایران به عراق،‌ افغانستان و ترکیه صادر می‌شود.»

تشکر مادورو از ملت ایران/ رئیس‌جمهور ونزوئلا در پیامی توئیتری برای چندمین بار از اقدام جسورانه جمهوری اسلامی ایران در ارسال ۵ فروند نفت‌کش حامل سوخت به کشورش، باوجود تحریم‌های آمریکا علیه هر دو کشور، تشکر کرد و شجاعت و همکاری ایرانی‌ها را ستود.

اولتیماتوم پلیس به پارکینگ‌های خودرو/ معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت اعلام کرد: «به مالکان و مسئولان تمامی انبارها و پارکینگ‌ها هشدار می‌دهیم که هرگونه اختصاص فضا برای احتکار و دپوی خودرو جرم بوده و این افراد نیز شریک جرم در احتکار خودرو خواهند بود. لازم است که از پذیرش خودروهای بدون پلاک در این پارکینگ‌ها و انبارها خودداری کرده و مراتب را نیز حتماً به پلیس گزارش دهند.»

ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ اجباری می‌شود/ به دلیل رشد قیمتی نجومی در انواع لوازم‌خانگی طی ماه‌های اخیر، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام کرد: «ازاین‌پس هیچ‌یک از واحدهای تولیدی لوازم‌خانگی بدون هماهنگی، اجازه افزایش قیمت را نخواهد داشت. کلیه شرکت‌های عرضه‌کننده لوازم‌خانگی مکلف به ثبت و اطلاع‌رسانی قیمت محصولات خود در سامانه ۱۲۴ هستند. هرگونه تغییر قیمت توسط شرکت‌ها، صرفاً پس از درج قیمت در سامانه مذکور وجاهت داشته و در غیر این صورت تخلف است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات