صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۴۲

رهبر ثانی انقلاب از زبان خمینی کبیر

امام خمینی در خصوص رهبر انقلاب می‌فرمایند: ايشان را من سالهاى طولانى می‌شناسم، و در آن زمانى كه اوّل نهضت بود ايشان وارد بود و به اطراف براى رساندن پيام‌ها تشريف مى‏بردند، و بعد از اين هم كه اين انقلاب به اوج خودش رسيد، ايشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. يك نعمت خدا به ما، اين است كه داده.
پایگاه بصیرت / محمد علی کوثری

امام خمینی چند اقدام انقلابی و سرنوشت‌ساز انجام دادند که آثار و برکات عظیم آن پس از رحلت ایشان مشخص گردید. یکی از این اقدامات نگارش وصیتنامه سیاسی – الهی است که مهمترین و اساسی‌ترین شاخص‌های انقلاب اسلامی و راه امام در آن بصورت روشن و شفاف ذکر گردیده است و تکلیف پیروان و سربازان انقلاب و ولایت‌فقیه در تمامی عصر‌ها و دوران‌ها را مشخص نموده و عمل به آن ضامن عدم انحراف و دوام و بقا و اقتدار انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
یکی از این اقدامات، جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ولایت‌فقیه بود که در ماجرای عزل آقای منتظری از منصب قائم مقامی رهبری متجلی گردید. به دلیل کهولت سن و بیماری امام، اعضای مجلس خبرگان رهبری به فکر افتادند که جانشینی برای پس از رحلت انتخاب کنند و مرحوم منتظری را برگزیدند. اما ایشان به فاصله بسیار کوتاهی قبل از رحلت امام به دلیل مواضع غیراصولی و برخلاف مصالح نظام و شأن ولایت‌فقیه و نیز به علت جرائم و تخلّفات بزرگی که برخی از اطرافیانش با سوء‌استفاده از جایگاه ایشان انجام می‌دادند و دفتر او را به کانون توطئه و فتنه تبدیل کرده بودند، از سوی امام و مجلس خبرگان عزل شدند.

رهبر ثانی انقلاب از زبان خمینی کبیر
زمینه‌سازی برای رهبریِ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
یکی دیگر از این اقدامات امام (ره) در دوران حیات بابرکتشان، زمینه‌سازی برای هدایت و رهبری انقلاب توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. امام‌خمینی در موقعیت‌های گوناگونی از حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای تجلیل نمودند و بار‌ها با شورانگیزترین و افتخارآمیزترین جملات و عبارات، فضایل و کمالات و شایستگی‌های حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای را تبیین و تأیید نمودند.
آیت‌الله خامنه‌ای در دی ماه ۱۳۵۸ از جانب امام خمینی به امامت جمعه تهران منصوب گردیدند. حضرت امام در حکم انتصاب ایشان حُسن سابقه و مقام علمی و حُسن عملکرد ایشان را ستودند. استفاده از کلمه «سید الاعلام» در این حکم، به روشنی بیانگر عمق احترام و اعتقاد امام به ایشان است.


محبوب ایرانیان و جهانیان
امام خمینی در پیامی که در تیرماه ۶۰ به مناسبت سوء‌قصد و ترور نافرجام علیه آیت‌الله‌خامنه‏اى صادر فرمودند با عباراتی شکوهمند و غرورآفرین، از نسب عالی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که به معصومین (ع) باز می‌گردد، یاد نموده و شخصیت والا و خدمات عظیم‌شأن ایشان برای انقلاب و نظام را ستایش نمودند؛ عباراتی همچون «با سوء قصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‏دار نمودند» و «به کسی سوء‌قصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‏انداز است» در این پیام به خوبی بیانگر شدّت علاقه و اعتقاد امام به آیت‌الله خامنه‌ای است.


نعمت الهی
امام در ۱۰ بهمن ۱۳۶۱ در جمع اصناف و بازاریان سراسر کشور، با عظیم‌ترین تعابیر از پیشینه و منش اسلامی و انقلابی آیت‌الله‌خامنه‌ای تقدیر نمودند. حضرت امام، تعهد به اسلام و خدمتگزاری ایشان را بی‌نظیر شمرده و بر همیشه در صحنه بودنشان تأکید نموده و با شکوه‌تر از همه آن که ایشان را نعمت الهی دانستند:
«شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، رییس‌جمهور‌ها و سلاطین و امثال اینها، یک نفر را مثل آقاى خامنه‏اى پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بناى قلبى‏اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى‏کنید. ایشان را من سالهاى طولانى مى‏شناسم، و در آن زمانى که اوّل نهضت بود ایشان وارد بود و به اطراف براى رساندن پیام‌ها تشریف مى‏بردند، و بعد از این هم که این انقلاب به اوج خودش رسید، ایشان حاضر واقعه بود همه جا، تا آخر و حالا هم هست. یک نعمت خدا به ما، این است که داده.»
امام خمینی در مهر ماه ۱۳۶۰ در حکم تنفیذ ریاست جمهوری آیت‌الله‌خامنه‌ای با تعابیر پرمعنایی همچون «متعهد و مبارز»، «در خط مستقیم اسلام»، «عالِم به دین و سیاست» و «متفکر و دانشمند» از منش و شخصیت ایشان تجلیل به عمل آوردند.
در دومین حکم ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای که در شهریورماه ۱۳۶۴ توسط حضرت امام تنفیذ ایشان انجام گرفت نیز بر تعهد و خدمتگزاری ایشان تأکید شده است.


خورشیدی روشن
امام‌خمینی در ۲۱ دی ۱۳۶۶ در پاسخ به نامه آیت‌الله خامنه‌ای بر پیوند و ارتباط دیرینه با آیت‌الله خامنه‌ای تأکید نمودند، ایشان را با تعابیر عظیمی همچون «یکی از بازو‌های توانای جمهوری اسلامی» و «برادری آشنا به مسائل فقهی و متعهد به آن» خطاب نمودند و ایشان را به عنوان شخصیت عظیمی معرفی نمودند که از مبانی فقهی مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبداری می‏کنند و در نهایت با این جمله فوق‌العاده غرورانگیز تأییدات و تمجیداتشان را کامل نمودند که: «در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانی اسلامی از جمله افراد نادری هستید که، چون خورشید، روشنی می‏دهید».


تأکیدات مکرّر امام بر شایستگی آیت‌الله‌خامنه‌ای برای رهبری
علاوه بر این‌ها امام خمینی تأکیدات مکرّری بر شایستگی آیت‌الله‌خامنه‌ای برای رهبری داشته‌اند.
به گفته برخی شخصیت‌های نزدیک به امام، ایشان در سال‌های پایانی عمر بار‌ها در دیدار خصوصی با برخی از مسؤولان و خواص توصیه به انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری پس از خود نموده‌اند.
مرحوم هاشمی رفسنجانی در ضمن بیان خاطراتی از جریان عزل آقای منتظری از قائم مقامی رهبری، خاطرنشان نمود که امام خمینی در حضور بنده و آیت‌الله خامنه‌ای و آقای مشکینی و آقای امینی؛ آیت‌الله خامنه‌ای را شایسته رهبری پس از خود معرفی نمودند.
مرحوم حاج سید احمد خمینی نقل می‌کند: «وقتی که آیت اللّه خامنه‌ای در سفر کره (شمالی) بودند، امام گزارش‌های آن سفر را از تلویزیون می‌دیدند. منظره دیدار از کره، استقبال مردم و سخنرانی‌ها و مذاکرات آن سفر، خیلی جالب بود. امام بعد از آن‌که این‌ها را مشاهده کردند، فرمودند: «الحق ایشان شایستگی رهبری را دارند».
خانم زهرا مصطفوی، دختر حضرت امام می‌گوید: «من مدت‌ها قبل از برکناری قائم مقام رهبری، شخصاً از محضر امام درباره رهبری پرسیدم و ایشان از آیت‌اللّه خامنه‌ای نام بردند.»
آیت الله موسوی اردبیلی نیز شهادت داده‌اند که چنین تأییدی را از امام راحل شنیده‌اند.
سرانجام با زمینه‌سازی‌های امام خمینی و توصیه‌های مکرّرشان بر شایستگیِ آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری پس از خود، مجلس خبرگان در چهاردهم خردادماه ۱۳۶۸، به اتفاق آراء ایشان را به رهبری برگزید.


اعترافات مکرر جهانیان به عظمت رهبری امام خامنه‌ای و اقتدار نظام ولایی
گذشت حدود سه دهه از رهبریِ امام خامنه‌ای به روشنی، آینده‌نگری، بصیرت و صحت بینش و اعتقاد خمینی کبیر به مقام معظم رهبری را به جهانیان ثابت نموده است. دوست و دشمن، جهان و جهانیان بار‌ها در بیان عظمت رهبری امام خامنه‌ای لب به سخن گشوده‌اند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در خردادماه ۱۳۹۸ در وصف ویژگی‌های رهبر انقلاب می‌گوید: در ۳۰ سال گذشته و به خصوص در این چند سال اخیر که دشواری‌ها، سختی و فتنه‌ها بیشتر شده است، کسی که پرچم بزرگ اسلام، مقاومت، جهاد و وحدت اسلامی را برافراشته است و سرسختانه از وحدت میان مسلمین و از مردم و مظلومان و مستضعفان محافظت کرده و کسی که جبهه مقاومت را فرماندهی کرده و کسی که با شجاعت و صلابت در برابر نیرو‌های استکباری، قلدری‌ها، تهدید‌ها و همه وحشت‌آفرینی‌هایی که در جهان می‌بینیم، ایستاده است، امام خامنه‌ای است.... امروز پس از فضل بزرگ الهی و عنایت مولایمان حضرت صاحب‌الزمان (عج)، پیروزی‌ها و دستاورد‌های این جبهه به حکمت، شجاعت و ایستادگی این رهبر بازمی‌گردد.
سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در وصف امام خامنه‌ای می‌گوید: نورانیت امام راحل امروز در چهره و وجود رهبر بزرگوارمان متجلی است....
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال در بخش پایانی یکی از گزارش‌هایش با اذعان به اقتدار کشورمان تحت تدابیر خردمندانۀ رهبر معظم انقلاب، می‌افزاید: «آیت الله خامنه‌ای قدرت‌مندترین رهبر مذهبی، سیاسی و نظامی ایران هستند....
نتانیاهو نخست‌‌وزیر رژیم‌اشغالگر قدس اعتراف می‌کند که؛ آقای خامنه‌‌ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌‌الطارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملت‌‌ها را به سوی خود جلب کرده است. دوستان هوشیار ما می‌‌دانند که خیلی وقت است رهبر ایران، رهبر منطقه و مسلمین جهان است....
خبرگزاری ریانووستی ضمن بازتاب دیدار پوتین و مقام معظم رهبری نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای از دانش بسیار بالایی برخوردار است و بر مسائل روز بین‌الملل اشراف کامل دارند. صد‌ها کلید نامریی برای حل بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در دستان ایشان قرار دارد.»
دین هندرسون نویسنده و تحلیل‌گر آمریکایی مسائل ژئوپلیتیک خاطرنشان کرد: «اکنون بعد از حدود چهل سال، ایران به رهبر منطقه تبدیل شده است.» و گفته‌ها و اعترافات مقامات دیگر بین‌المللی که مجال بیان آن در اینجا نیست.
سخن آخر آنکه رهبری شجاعانه، حکیمانه و مقتدرانه امام خامنه‌ای موجبات اقتدار روزافزونِ جمهوری اسلامی ایران در سطحی اعلا و بی‌نظیر فراهم آورده است. اقتدار، کارآمدی و توانمندیِ شگفت‌انگیز نظام جمهوری اسلامی ایران حقیقتی است که جهانیان و به ویژه دشمنان مکرر در مکرر به آن اعتراف کرده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات