صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۵۴

شمارش معکوس برای ازهم گسستگی آمریکا

آمریکای امروز دیگر آن آمریکای قبل از این قیام نیست. آمریکا در دور اول جنگ سرد با چین (نبرد کرونا) شکست خورد. آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک شکست داخلی یا خارجی خارج می‌شود و وارد شکست دیگری می‌شود. این کشور ابهت خود و چه بسا زمامداری خود را از دست داده است و احتمال دارد که وحدت داخلی خود را از دست بدهد. شمارش معکوس برای گسستن آمریکا به خاطر رویکرد نژادپرستانه آن و رسوا شدن همه دروغ هایش درخصوص برابری و رویای آمریکایی برملا شده است و سحر ساحر دامن خودش را گرفته است.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب در مقاله‌ای در روزنامه رای الیوم به اجرایی شدن قانون مصوب دسامبر گذشته کنگره آمریکا موسوم به "قانون قیصر" و اهداف آن پرداخت و نوشت: هدف از این قانون، ایجاد تنگنای شدید علیه سوریه و وارد کردن بالاترین زیان اقتصادی ممکن به حامیان این کشور به ویژه در لبنان و ایران و روسیه و همه گروه‌ها و شرکت‌ها و افرادی است که از سوریه حمایت مالی می‌کنند و با این کشور همکاری تجاری دارند و در روند بازسازی و اصلاح ساختار زیربنایی و تولید نفت و گاز سوریه مشارکت می‌کنند.


به نوشته عطوان، اساسا تاثیر این قانون بر سوریه محدود خواهد بود، زیرا این کشور از دهه‌ها پیش تحت مجموعه‌ای از تحریم‌های آمریکا قرار دارد و موفق شده است با وجود جنگ مداوم هشت ساله علیه ملت سوریه، تاثیر این تحریم‌ها را محدود و کم کند.

عطوان تاکید کرد: اجرای این قانون تاثیر زیادی روی ایران و مسیر زمینی ارتباطی بین تهران و بیروت از طریق سوریه و عراق نخواهد داشت، زیرا ایران از بیش از ۳۰ سال پیش با تحریم‌های آمریکا روبرو است. اما بعید نیست که قانون قیصر روی لبنان به خاطر وجود برخی طرف‌های سیاسی در این کشور که از این قانون و اجرای آن استقبال می‌کنند و در توطئه ویران کردن و گسستن سوریه شریک هستند، تاثیر بگذارد. توطئه علیه سوریه به این خاطر است که از امضای هرگونه توافقنامه سازشی با اشغالگران اسرائیلی مخالفت کرده است و با رد پیشنهاد‌های ده‌ها میلیارد دلاری، با جدا شدن از هم پیمان خود ایران و پیوستن به ائتلاف آمریکایی مخالف ایران نیز مخالفت کرده است.

این نویسنده تصریح کرد: آمریکا با این قانون به دنبال تسلیم کردن و مهار لبنان به عنوان ضعیف‌ترین حلقه در راستای رسیدن به سه هدف است. یکی از این اهداف، بستن غیرمستقیم مرز‌های سوریه و لبنان با قرار دادن آن‌ها تحت نظارت نیرو‌های بین المللی به منظور جلوگیری از هرگونه تعامل تجاری یا عملیات قاچاق از طریق این مرز‌ها است که شریان حیاتی سوریه در سایه تحریم‌ها و محاصره به شمار می‌رود.

دومین هدف، وارد کردن بالاترین فشار ممکن به داخل لبنان برای خلع سلاح مقاومت و به طور مشخص حزب الله از جمله با تشدید فتنه طائفه‌ای و سوق دادن مخالفان حزب الله به آمدن به خیابان‌ها و برگزاری اعتراضات و تشدید شرایط معیشتی برای افزایش اعتراضات و گسترش دادن آن و وارد کردن ضربه‌ای بسیار شدید به اقتصاد لبنان و پول این کشور است. سومین هدف، وادار کردن مسئولان لبنانی برای ورود به مذاکراتی به منظور ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم اسرائیل براساس شروط این رژیم است که باعث می‌شود تا تل آویو به بیشترین میزان گاز لبنان دست یابد.

عطوان تاکید کرد: فرصت موفقیت این قانون بهتر از قوانین گذشته اش خواه علیه سوریه یا ایران یا لبنان نخواهد بود و چه بسا اجرای آن نتایجی تماما برعکس دهد و آتش را بیشتر شعله ور کند و منافع آمریکا و غرب هدف قرار گیرد.

این نویسنده گفت: تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران، این کشور را به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل کرد که از انواع سلاح‌های مدرن از موشک و زیردریایی گرفته تا پهپاد ساخت داخل برخوردار است، زیرا محاصره و تحریم اقتصادی مادر اختراع و نوآوری است. شاید سرنگون کردن پهپاد گلوبال هوک آمریکا و ارسال ماهواره نظامی به ارتفاع ۴۴۲ متری و اعزام پنج نفت کش به ونزوئلا در آمریکای لاتین که حیات خلوت آمریکا به شمار می‌رود و آمریکا هم از ترس عواقب جرات برخورد با آن‌ها را نکرد، نمونه‌های از آن چیزی باشد که در بالا بر آن تاکید کردیم.

عطوان با اشاره به قیام مردمی رو به افزایش علیه نژادپرستی در آمریکا درسایه کشته شدن جورج فلوید جوان سیاه پوست نوشت: آمریکای امروز دیگر آن آمریکای قبل از این قیام نیست. آمریکا در دور اول جنگ سرد با چین (نبرد کرونا) شکست خورد. آمریکا تحت رهبری ترامپ از یک شکست داخلی یا خارجی خارج می‌شود و وارد شکست دیگری می‌شود. این کشور ابهت خود و چه بسا زمامداری خود را از دست داده است و احتمال دارد که وحدت داخلی خود را از دست بدهد. شمارش معکوس برای گسستن آمریکا به خاطر رویکرد نژادپرستانه آن و رسوا شدن همه دروغ هایش درخصوص برابری و رویای آمریکایی برملا شده است و سحر ساحر دامن خودش را گرفته است.

وی تاکید کرد: سوریه‌ای که توطئه برای تقسیم کردن و ویران کردن ارکان خودش را خنثی کرد و بیش از ۹ سال پایداری و استقامت کرد، قانون قیصر را نیز در هم خواهد شکست، زیرا کلمه تسلیم شدن در قانون و ادبیاتش وجود ندارد و هم پیمانانش در لبنان هرگز پرچم تسلیم را بالا نخواهند برد و از سلاح مقاومت دست بر نخواهند داشت و از نفت و گاز خود برای دشمن اسرائیلی چشم پوشی نخواهند کرد و زمان این امر را روشن خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات