صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۶۱

در آمریکا چه خبر است؟

تاکنون در حداقل ۱۴۰ شهر در سرتاسر آمریکا اعتراضات به تبعیض نژادی آغاز و در اکثر شهرهای آمریکا حکومت نظامی اعلام شده و ۲۱ شهر دیگر گارد ملی را فعال کرده‌اند.
پایگاه آمریکایی نیشن‌انداستیت در یادداشتی به قلم تیلور داردن نوشت: در پی تداوم ناآرامی‌ها و اعتراضات به تبعیض نژاد سراسری در آمریکا در پی مرگ جورج فلوید سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی، فرمانده گارد ملی و فرماندار مینه‌سوتا خواستار استقرار چند هزار سرباز دیگر از گارد ملی برای مقابله با اعتراضات گسترده در مینه‌سوتا و مینیاپولیس شد.
در آمریکا چه خبر است؟

تاکنون در حداقل ۱۴۰ شهر در سرتاسر آمریکا اعتراضات به تبعیض نژادی آغاز و در اکثر شهر‌های آمریکا حکومت نظامی اعلام شده و ۲۱ شهر دیگر گارد ملی را فعال کرده‌اند. اما اینگونه اقدامات از سوی دولت آمریکا سؤال‌های متعددی را در خصوص نیات واقعی و پنهانی حاکمیت این کشور برای مواجهه با معترضان به وجود آورده است. حکومت آمریکا از قبل خود را برای این روز‌ها آماده کرده بود

شاید بد نیست نگاهی به گذشته بیندازیم جایی که چندین سال قبل، فرماندهی شمالی ارتش ایالات متحده در آریزونا «تاکتیک‌های کنترل غیرخشونت‌آمیز شورش» را در سال ۲۰۱۸ تمرین کردند. شاید این اقدام، تدارکی بود برای مقابله با ناآرامی‌های اجتماعی گسترده در سراسر این کشور. آیا حاکمیت آمریکا می‌دانسته که چنین روزی فرا خواهد رسید و خود را آماده مقابله با این شرایط می‌کرد؟...

دونالد ترامپ همچنین در اواخر ماه مارس یک فرمان اجرایی را امضا کرد که به پنتاگون اجازه می‌دهد تا یک میلیون نیروی نظامی را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا بسیج کند. این فرمان اکنون می‌تواند در رابطه با ناآرامی‌های اجتماعی به کار گرفته شود. دیر یا زود فرمانداران ایالات دیگر نیز مانند فرماندار مینه‌سوتا به نیرو‌های گارد ملی متوسل خواهند شد. حتی مشاهده شد که دولت فدرالی آمریکا یک پهپاد نظامی را بر فراز مینیاپولیس برای جاسوسی از معترضان به پرواز درآورده است.

یک توفان تمام‌عیار در آمریکا به راه افتاده است. ۴۰ میلیون نفر بیکار شده‌اند، اقتصاد دچار رکود شده، نابرابری ثروت و قطبی‌شدن جامعه به نهایت خود رسیده است، آمریکا به سرعت در حال نزدیک شدن به اعتراضات گسترده و ناآرامی و آشوب طی ماه‌های تابستان پیش رو است. تصور کنید وقتی که دولت این کشور اعطای پول به افرادی که اخیراً شغلشان را از دست داده‌اند را متوقف کند چه اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد؟

آمریکا را به منطقه جنگی تبدیل می‌کنیم

از سویی دیگر معترضان نیز به اقدامات وحشیانه و برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا در مقابله با اعتراضات مردمی واکنش نشان داده‌اند. در همین رابطه خبرگزاری راشاتودی گزارش داد یکی از فعالان اجتماعی در رابطه با اعتراضات و ناآرامی‌های بیشتر و شدیدتر در شهرش هشدار داده است. وی همچنین هشدار داد که برای بازیابی آرامش باید تغییر گسترده حاکمیتی و سیستمی در کشور صورت گیرد.

کایلا جانسون که هنگام تظاهرات مسالمت‌آمیز، مورد حمله نیرو‌های پلیس قرار گرفته بود به راشاتودی گفت که قبل از شروع ناآرامی‌ها در ابتدای هفته جاری، اعتراضات غیرخشونت‌آمیز با گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و تاکتیک‌های زرهی پاسخ داده شد.

جانسون گفت:

«پلیس با مواد منفجره به من حمله کرد. من به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز، توسط پلیس مینیاپولیس دچار سوختگی درجه دو شدم. این کشوری است که ما اکنون در آن زندگی می‌کنیم». جامعه مدنی باید محکم بایستد و ترسی از خود نشان ندهد، و افزود که نظم تنها زمانی دوباره برقرار خواهد شد که تغییراتی «درون سیستم» صورت گیرد.

سوءاستفاده نژادپرستان سفیدپوست از اعتراضات مسالمت‌آمیز سیاهپوستان

با این وجود، وی همچنین مدعی شد که «فرصت‌طلبان پیشاپیش وارد عمل شده» و از برخی اعتراضات سوءاستفاده کرده‌اند، و گفته می‌شود که نژادپرستان سفیدپوست «آغازگر غارت» در شهر بوده‌اند. وی افزود این وضعیت احتمالاً بدتر می‌شود، حتی علی‌رغم اینکه به مردم گفته‌شده که در خانه بمانند.
لازم به ذکر است مینیاپولیس و دیگر شهر‌های بزرگ آمریکا شاهد تظاهرات‌هایی بوده که اکنون حدود یک هفته است که ادامه دارد، و در برخی موارد نیز غارت و شورش‌هایی گزارش شده است. گارد ملی آمریکا نیز به بهانه برقراری مجدد نظم و قانون به شهر‌های مختلف این کشور اعزام و حکومت نظامی اعلام شده است. گفته می‌شود این اعتراضات در روز‌های آینده گسترده‌تر خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات