صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۷ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تحوّل دیگر امام، تحوّل در نگاه مردم به خودشان و به جامعه‌شان بود. مردم احساس حقارت می‌کردند، امام این را تبدیل کرد به احساس عزّت، احساس اعتماد به نفس، و مردم را از این حالت که حکومت استبدادی را یک امر طبیعی بدانند تبدیل کردند به انسان‌هایی که خودشان نوع حکومت را تعیین می‌کنند.. (1399/03/14) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

پایانی بر رؤیای لیبرال دموکراسی

رهبر انقلاب در سالروز رحلت حضرت امام‌(ره) در بخشی از سخنان خود به حوادث اخیر آمریکا پرداخته و فرمودند:

«آنچه امروز در شهرهای آمریکا مشاهده می‌شود بروز یک واقعیاتی است که همیشه پنهان نگه داشته می‌شد، این‌ها چیز جدیدی نیست، بروز واقعیت‌ها است که آن لجن ته حوض می‌آید بالا و خودش را نشان می‌دهد.»

نکات تحلیلی: 1- واقعیت این است که ویترین دروغین که آمریکا سال‌ها برای جهانیان از خود به نمایش گذاشته است امروز در حال شکسته شدن است. قاب عکس فانتزی برخلاف چهره فریبنده‌اش که در نگاه اول در آن همه‌چیز زیبا و ستودنی است در لوای خود پر است از بی‌عدالتی، نژادپرستی، ضعف در کنترل بحران، سرکوب معترضان، پایمال کردن حقوق بشر و ... .

2- علاوه بر این حوادث، این روزهای آمریکا نشان می‌دهد همه اتهاماتی که تا به امروز دستاویز دولتمردان آمریکایی برای تهاجم، تهدید، دخالت و تحریم به حقوق سایر ملت‌ها بوده است، با شدت بیشتری در خود آمریکا جریان داشته اما دولتمردان آمریکا با تحریف حقیقت و قلب واقعیت و با کمک غول‌های رسانه‌ای، آن را طور دیگری نشان می‌دادند. برملا شدن واقعیت‌های امروزین آمریکا سبب شده تا اکنون انگشت اتهام جهان به‌سوی دولتمردان آمریکایی برگردانده شود. امروز برخلاف گذشته متهم واقعی در جای خود قرارگرفته و جهان چهره جدیدی از غرب وحشی را به نظاره نشسته است.

نکته راهبردی: به نظر می‌رسد تحولات امروز آمریکا پیشرانه‌ای خواهد بود که مسیر آینده جهان را دگرگون خواهد کرد. در این آینده، دیگر لیبرال دموکراسی پایان تاریخ نیست بلکه تاریخ امروز جهان پایانی خواهد بود بر رؤیای لیبرال دموکراسی؛ رؤیایی که شاید تصور می‌شد تمامی آمال و آرزوهای این جهانی بشر در آن قابل تحقق است در حالی که در مقام عمل، کوچک‌ترین حقوق بشری نیز در آن نادیده گرفته می‌شود، گلوی بشری که ادعا می‌شد خود خدای خویش است و مقامی بالاتر از آن وجود ندارد، امروز زیر زانوان این گفتمان بشرساز خفه می‌شود؛ گفتمانی که محصول آن برای ملت‌های جهان چیزی جز جنگ و کشتار و تباهی نیست و امروز نیز به خوبی محصول خویش را برای ملت‌های غرب به نمایش گذاشته است.‌

(نویسنده: حسین حسینی نژاد)

▼گزارش روز                       

معادله چندوجهی

تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا برای چندمین بار در طول یک سال گذشته اتفاق افتاد. این بار ایران «مارتین وایت» نظامی سابق آمریکا را در برابر آزادی «مجید طاهری» دانشمند کشورمان مبادله کرد.

گزاره‌های خبری: ۱- بعد از این مبادله، ترامپ از ایران تشکر کرد و در صفحه توئیترش نوشت: بسیار عالی است که مایکل به خانه بازگشته است. بسیار هیجان‌انگیز است. ایران متشکریم. برای انجام آن توافق بزرگ تا بعد از انتخابات صبر نکنید. من پیروز [انتخابات] می‌شوم. الآن شما توافق بهتری انجام می‌دهید. ۲- این دومین بار است که ترامپ از ایران در کمتر از چند ماه به خاطر تبادل زندانیان تشکر می‌کند. بار قبلی درباره آزادی ژیائو وانگ بود. همچنین در همان توئیت ترامپ دوباره بحث مذاکره را پیش کشیده بود.

گزاره راهبردی: بعد از شکست رویکرد فشار حداکثری، آمریکا لاجرم دو راهبرد در مواجهه با ایران پیش روی خود دارد: ۱. با ایران وارد یک مذاکره دوجانبه شود؛ ۲. با ایران وارد یک رویکرد تقابلی سخت شود. گزینه دوم برای آمریکا به دلیل شرایط موجود در داخل آمریکا و همچنین ضرورت دوری از تنش، مدنظر آمریکا نخواهد بود؛ بنابراین تنها راه امید آمریکایی‌ها گزینه اول است. برای ایجاد شرایط مذاکره‌ (بخوانید گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران)، ترامپ به‌زعم خویش دو پیش‌فرض را در دستور کار قرار داده است: اول؛ فشار اقتصادی به ایران که از آن به «فشار حداکثری» یاد می‌شود و دوم؛ القای این امر به ایران که ترامپ پیروز انتخابات آینده خواهد بود. با این دو پیش‌فرض، آمریکایی‌ها امیدوارند ایران را دوباره به میز مذاکره بکشانند تا هر آنچه را که تاکنون در آن موفق نبوده‌اند، در مدت یک‌ساله آینده به دست آورند.‌            (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه‌                   

نامه روسیه به سازمان ملل در دفاع از ایران

«واسیلی نبنزیا»، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل این سازمان، بر حق ایران برای برخورداری از فناوری فضایی تأکید کرده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد؛ روسیه ضمن رد ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه ایران با پرتاب ماهواره به فضا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده از حق تهران برای برخورداری از این فناوری دفاع کرده است. در نامه نماینده روسیه آمده است: «تلاش‌های مستمر ایالات‌متحده در جهت محروم کردن ایران از حق خود برای برخورداری از منافع فناوری صلح‌آمیز فضایی با توسل به بهانه‌های نادرست، مایه تأسف عمیق و نگرانی‌های جدی است.» در این نامه اتهامات آمریکا مبنی بر اینکه اقدام ایران در پرتاب «ماهواره نور» نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بوده، «گمراه‌کننده» توصیف شده است. نماینده روسیه در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان کرده که مسکو با هرگونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یا احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور مخالف است. همچنین تلاش احتمالی آمریکا برای استناد به یکی از بندهای برجام موسوم به «مکانیسم» ماشه برای احیای تحریم‌های سازمان ملل «مضحک» توصیف شده و خاطرنشان شده آمریکا از این توافق خارج شده و «هیچ حقی» برای استفاده از مفاد آن ندارد.

اعتراف خبرگزاری فرانسه به صحت سخنان رهبر انقلاب درباره آمریکا

خبرگزاری فرانسه درباره اعتراضات آمریکا نوشت: «معترضانی که بعد از قتل جورج فلوید به تظاهرات پرداخته‌اند، در سراسر آمریکا شدت گرفته‌اند و ترامپ نیز دستور داده نیروهای نظامی وارد کار شوند و در این امر دخالت کنند.» در گزارش این رسانه فرانسوی از قول رهبر انقلاب آورده شده است: «این چهره واقعی آمریکا است. این چیزی است که همیشه این کشور در سراسر جهان انجام داده است، در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورها و قبل از آن نیز در ویتنام. این کارهای عادی آمریکا و چهره واقعی رژیم آن‌هاست.»

▼ اخبار

اصولگرایان سنتی نه سهم می‌خواهند، نه حذف شده‌اند

حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این گفته که جریان سنتی اصولگرایی به دنبال سهم‌خواهی در درون این جریان است، می‌گوید: «وقتی جریان اصولگرایی به‌طورکلی وارد یک ائتلاف می‌شود، نباید انتظار داشت که بخشی از آن به‌طورقطع در مناصب و انتخاب‌ها حضور داشته باشد، بلکه برآیند انتخاب اصولگرایان، عمده‌ترین هدفی است که مورد اقبال همه قرار گرفته است. جریان سنتی نیز از این انتخاب نه سهمی خواسته و نه اینکه عدم انتخابش، دلیلی بر حذف آن است. به طور طبیعی در یک ائتلاف جریانی و درون تشکیلاتی، باید نتیجه آرا را پذیرفت و یقیناً طرح دیدگاه و نقطه نظرات و شاخص‌هایی که از طرف جریان سنتی برای نوع انتخاب‌ها مطرح شده، صرفاً به خاطر این است که ذهن منتخبین و کسانی که تازه وارد گود مجلس شدند، نسبت به این شاخص‌ها حساس‌تر شود و دقت بیشتری داشته باشند، اما نتیجه به لحاظ پذیرش دموکراسی در درون جریان اصولگرایی، مورد قبول همگان است و هیچ دغدغه و نگرانی نسبت به نتایج آن وجود ندارد.

دولت دست در جیب بانک مرکزی نکند، تورم مهار می‌شود

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در تحلیل وضعیت نقدینگی و تورم کشور از قبل از انقلاب تاکنون، اظهار داشت: «ما در طول 50 سال گذشته به‌طور میانگین تورم 20 درصدی را شاهد بوده‌ایم یا نرخ رشد نقدینگی ما در 50 سال گذشته نیز متوسط 25 درصد بوده است. ما در یک دهه گذشته نرخ رشد 37 درصدی میانگین نقدینگی را داشته‌ایم؛ بنابراین علت کجاست؟ چرا رشد نقدینگی در کشور ما تا این حد زیاد است. ‌علت افزایش نقدینگی در کشور به رابطه بانک مرکزی با دولت و سیستم بانکی برمی‌گردد. باید رابطه دخل‌وخرج دولت با بانک مرکزی و ناترازی بانک‌ها اصلاح شود. (وی در همین زمینه به اشاره رئیس‌جمهور روحانی مبنی بر اینکه بنا نداریم دست در جیب بانک مرکزی کنیم پرداخت و تأکید کرد) اگر دولت به این نتیجه برسد که در جیب بانک مرکزی دست نکند و اگر بتوانیم ناترازی بانک‌ها را اصلاح کنیم می‌توانیم بر نقدینگی و تورم فائق آییم، برنامه بانک مرکزی نیز همین است.»

علت اعتراضات امریکا از زبان فرید زکریا

«فرید زکریا» فعال رسانه‌ای و تحلیلگر مسائل سیاسی در امریکا، اعتراضات ضد نژادپرستی کشورش را این‌گونه تحلیل می‌کند: «رخدادهای هفته گذشته بر اساس چهار مبنا رخ داد: 1- سیستم عدالت کیفری؛ بی‌عدالتی ریشه‌داری در سیستم کیفری آمریکا وجود دارد. در تحقیقی ساده مشخص شد احتمال متوقف شدن خودروهای سیاه‌پوستان دو برابر سفیدپوستان است، احتمال تفتیش شدن سیاه‌پوستان بیشتر است و ... 2- پلیس؛ تسهیلات و امکانات پلیس در دو دهه گذشته بسیار افزایش یافته و اختیارات متنوع در استفاده از آن دریافت کرده‌اند، اختیارات پلیس آمریکا در کشورهای دیگر صرفاً در اختیار ارتش است. 3- کرونا؛ در بحران کرونا بعد از سه ماه تعطیلی که باعث شده ۴۰ میلیون نفر شغلشان را از دست بدهند، موجب عصبانیت مردم شده و یک هشدار برای رهبران در سراسر جهان است. 4- پایین بودن سطح رهبری؛ مردم آمریکا زمانی که همدلی ببینند با رهبرانشان همراهی می‌کنند، اما اکنون شاهد این امر نیستند.

درخواست بررسی مجوزهای رانتی مجلسی‌ها

احمد توکلی عضو چندین دوره مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشته است: «برخی انحصارگران در طول سال‌های گذشته در تلاش بوده‌اند با اعطای امتیاز به نمایندگان، از اصلاح قانون برای رفع انحصارشان، جلوگیری کنند. بر همین اساس احتمال می‌رود برخی نمایندگان ‎مجلس که قبل از شروع دوره نمایندگی، امتیازهایی مثل ‎پروانه وکالت، امتیاز سردفتری، ‎‌مجوز کارگزاری بورس و... نداشته‌اند، در طول دوره نمایندگی چنین مجوزها و امتیازاتی به آن‌ها یا اعضای خانواده‌شان تعلق گرفته باشد. ازآنجاکه اعطای مجوزها و امتیازها به نمایندگان مجلس، شائبه لابی‌گری برای نفوذ دارد، پیشنهاد می‌کنیم دستور فرمایید همه امتیازات و مجوزهای دریافتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همسر و فرزندان آن‌ها در همه ده دوره گذشته، احصا و بررسی شود و اگر در طول دوره نمایندگی چنین امتیازاتی دریافت شده، باطل شوند. صادرکنندگان این مجوزها و امتیازات هم اگر خلاف قانون رفتار کرده‌اند، تحت تعقیب قرار گیرند.

▼ اخبار کوتاه

پاسخ ایران به تهدید آمریکا از زبان روزنامه انگلیسی/ روزنامه فایننشال‌تایمز نوشت: «ایران و آمریکا از طریق دو کشور در منطقه پیام‌هایی درباره نفت‌کش‌های ایرانی عازم ونزوئلا ردوبدل کرده‌اند. ایران با ارسال این محموله قصد ارسال پیامی روشن را داشت و آن اینکه مصمم است سرسختانه‌تر از قبل سیاست‌های آمریکا را به چالش بکشد. یک مقام ایرانی به فایننشال‌تایمز گفته است؛ سیاست ما در برابر آمریکا از دفاع به حمله تغییر کرده است. آمریکا از طریق دو قدرت منطقه‌ای برای ما پیام ارسال کرد که "اگر به ارسال این محموله‌ها ادامه بدهید نفت‌کش‌هایتان را می‌زنیم." پاسخ ما روشن بود؛ اگر به ما حمله کنید، متقابلاً حمله می‌کنیم. آن‌ها می‌دانستند که بدون ثانیه‌ای تردید این کار را انجام می‌دادیم.»

خبر خوش برای مشمولین سهام عدالت/ «پور ابراهیمی» عضو مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «طرح دوفوریتی ساماندهی سهام عدالت از هفته‌های پایانی مجلس دهم در دستور کار قرار گرفت. بهره‌مندی واجدین شرایط برای استفاده از سهام عدالت، مشمول شدن افراد جدید ازجمله مزایای طرح دوفوریتی مزبور است. به‌زودی تصمیم‌گیری نهایی برای این طرح صورت خواهد گرفت تا برای تصویب در صحن علنی مجلس آماده شود.

خبری از پشت‌صحنه آزادی «وایت»/ به گزارش فارس، «بیل ریچاردسون» که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فرماندار ایالت «نیومکزیکو» بوده از «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و «مجید تخت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل به‌عنوان دو نفر از مقام‌های ارشدی نام برده که با آن‌ها در خصوص آزادی «وایت» مذاکره کرده است. نکته حائز اهمیت در این مذاکرات این است که چرا و به چه دلیل وزیر خارجه کشورمان با کسی که در آمریکا قبلاً فرماندار بوده و در زمان مذاکره با وی مسئولیتی رسمی در آمریکا نداشته ملاقات کرده است؟ آیا دکتر ظریف آشنایی از پروتکل‌های دیپلماتیک نداشته و یا جایگاه فرد مذاکره کننده با خود را نمی‌دانسته است؟

چاره‌جویی برای عربستان از طریق ایران!/ به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، سلسله اقدامات سیاسی در خصوص پرونده یمن به‌صورت غیرعلنی در حال انجام است که هدف از چنین تحرکاتی، نجات عربستان سعودی است. در این رابطه مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن  برای نجات عربستان سعودی از جنگ یمن دست به دامن تهران شده است. وی پس از در جریان قرار دادن کشورهای غربی و با اطلاع عربستان، از طریق تماس ویدئویی با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تماس برقرار کرده است. این تماس در پی ناکامی تماس‌ها با صنعا و شکست محور غربی در سیطره بر آن صورت گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات