صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۲۸۸۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، ۱۸خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یک حوزه دیگر از تحوّلی که امام به وجود آوردند، تحوّل در نگاه به نسل جوان بود. ایشان به فکر و عملِ جوانان اعتماد کردند؛ این به معنای واقعی کلمه یک تحوّل بود. یعنی مثلاً فرض کنید سپاه پاسداران که تشکیل شد، ایشان جوان‌های بیست و چند ساله را در رأس سپاه پاسداران پذیرفتند. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

راهبری تحول!

محور سخنان رهبر معظم انقلاب در سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، تحول و تحول‌انگیزی بود. معظم‌له از این منظر و به دلیل تحولات فکری و زیربنایی و انقلاب عظیمی که به دست امام راحل در ایران صورت گرفت،‌ بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی را «امامِ تحول» نامیدند. تحول قبل از هر چیزی امری انسانی و روان‌شناختی است و اساس و زیربنای توسعه و پیشرفت مادی و معنوی انسان و جوامع انسانی منوط به آن است. البته در پیمایش مسیر تحول توجه جدی به نکاتی لازم است:

نکات تحلیلی: 1- اولین نکته، فهم درست از "تحول" و "تحول‌خواهی" است. بدفهمی از این امر مهم، بدترین ضدتحول را رقم خواهد زد. رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان به برخی از این بدفهمی‌ها اشاره کردند:‌ «تحول‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست؛ بلکه به معنای گرایش مستمر به بهتر شدن است»، «تحول را نباید با استحاله فکری اشتباه گرفت»، «تحول لزوماً یک حادثه دفعی نیست و بی‌صبری نباید کرد». گاهی پندار‌های متوهمانه از مقوله تحول مسیر دستیابی یک جامعه به توسعه را مسدود می‌نماید و برخلاف انتظار گشایش، بر دست‌و‌پای نیروهای فعال و پویای کشور قفل رخوت و بی‌تحرکی می‌زند. القائات شیطانی نظیر این که «ما نمی‌توانیم» و توسعه و تحول را صرفاً محصول منحصربه‌فرد فرهنگ غربی تحلیل کردن، از قفل‌هایی بود که در پرتو تحولاتی که امامِ تحول در ایران 57 ایجاد کرد و از سوی خلف صالحش که به‌حق باید «رهبر تحول» نامید- با دمیدن روح تحول در جوانان برای حرکت علمی و درنوردیدن مرزهای دانش در علوم و فنون جدید باز شد- ایران مقتدر امروز را رقم زده است. 2- نکته مهم دیگر نگاه منظومه‌ای به اندیشه رهبر تحول است. "ایران قوی" مدنظر رهبر عزیزمان، محصول و معلول "تحول" و "تحول‌خواهی" است. ایران قوی با درجا زدن در کارها و یا واپس‌گرایی و عقب‌گرد محقق نمی‌شود و تنها با میل مستمر به بهتر شدن و تلاش نستوهانه و با فراهم کردن لوازم آن محقق خواهد شد.

نکته راهبردی: پیمودن راه درست تحول و تحول‌خواهی اصولی و اساسی بدون تبعیت از "رهبر تحول" به ثمر نمی‌رسد. طی این طریق بی‌همرهی خضر ظلمات است و هزینه‌ساز و فرصت‌سوز. از امتیازات و تمایزات کشور ما داشتن رهبری حکیم و بَلَدِ راه است و اگر مسئولان و مردم رد انگشت اشاره ایشان را بگیرند، قله تحول و توسعه مادی و معنوی کشور را خواهند دید. ان‌شاءالله

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                 

مسئولین آمادگی کامل داشته باشند

در هنگامه دفاع مقدس و زمان‌هایی که ارتش بعثی صدام شکست‌های سنگینی را متحمل می‌شد، منافقین در زمان فصل درو با هجوم به خرمن‌های گندم و جو، حاصل زحمات یک سال کشاورزان را به آتش می‌کشیدند. اکنون هم خرداد است و دقیقاً در همان ایامی که پشتیبانان منافقین در آمریکا و فرانسه با بیشترین مشکلات و شکست‌ها مواجهه شده‌اند، آتش منافقین در جنگل‌ها و مراتع و حتی محیط‌های فرهنگی حکایت از یک فرمان سیستمی برای انحراف توجهات از شکست‌های آنان دارد.

گزاره‌های خبری: کمال‌الدین ناصری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط‌زیست دانشگاه فردوسی در خصوص آتش‌سوزی‌های اخیر در مراتع و جنگل‌های کشور گفت: «بخش زیادی از این آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارد.» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور تأکید کرد: «در ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌های به وقوع پیوسته در جنگل‌ها و مراتع کشور، این عامل انسانی است که مقصر شناخته می‌شود. از این میزان، بخشی از آتش‌سوزی‌ها عمدی هستند و بخشی دیگر به دلیل بی‌توجهی افرادی است که در یک منطقه آتش‌افروزی کرده‌اند.» با این حال، وقوع چند آتش‌سوزی در پایتخت مدیران شهری را در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها نگران کرده به‌طوری‌که زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران آتش‌سوزی بوستان چیتگر را عمدی دانست.

گزاره تحلیلی: ازآنجایی‌که احتمالات مختلفی نسبت به اتفاقات رخ‌داده در کشور مطرح هست، لزوم آمادگی کامل مسئولین کشور نسبت به حوادث این‌چنینی قابل‌انتظار است تا اولاً خسارات محیط زیستی وارده به کمترین حد ممکن برسد و ثانیاً اجازه موج‌سواری به رسانه های بیگانه در تهمت زدن به نظام مقدس جمهوری داده نشود.       (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه                            

شورش مردمی در ۵۰ ایالت

در حال حاضر تک‌تک ایالت‌های آمریکا به‌علاوه پایتخت این کشور درگیر اعتراضات مردمی هستند. به گزارش روزنامه «یواس‌ای‌تودی» آمریکا، دست‌کم ۵۸۴ شهر (که شمار آن‌ها ساعت‌به‌ساعت افزایش می‌یابد) در ۵۰ ایالت آمریکا شاهد تظاهرات مردمی هستند. بیش از ۳۰,۰۰۰ نیروهای گارد ملی در دست‌کم ۲۷ ایالت آمریکا (بیش از نیمی از ایالت‌های این کشور) به‌علاوه واشنگتن برای سرکوب معترضان وارد عمل شده‌اند. شمار این نیروها که بعضاً از ایالت‌های دیگر به نقاط اعتراض وارد شده‌اند، از شمار نیروهای نظامی آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان بیش‌تر است. در همین زمینه «کوردن داف» افسر سابق اطلاعاتی آمریکا اظهار داشت: «بسیاری از ایالت‌های این کشور به دنبال جدایی از آمریکا هستند، زیرا هیچ انسجامی در ایالات‌متحده وجود ندارد.» او از فروپاشی سیاسی در رژیم صهیونیستی سخن گفته و اینکه این روند در آمریکا هم شکل گرفته است.

فتح خرمشهر و برجام؛ تقابل دو مدیریت است

محسن رضایی در نشست تخصصی «جریان شناسی تفکر مدیریتی در خدمت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»، گفت: «فتح خرمشهر و برجام، دو دستاورد نمادین از دو اندیشه حکمرانی در نظام هستند.» محسن رضایی، الگوی حکمروایی مطلوب برای ایران را تعمیم "اندیشه حکمرانی مردمی و نظام تحول‌گرا" در فرهنگ و اقتصاد دانست و تأکید کرد: «خوشبختانه موجی که در سال اول گام دوم انقلاب، با رستاخیز شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و در انتخابات مجلس ادامه یافته است، می‌تواند سرآغاز ظهور یک اندیشه و جریان مردمی و حرکت اصیل و تحول‌گرای بومی باشد.»

 ▼ اخبار

نگرانی «بی‌کارنامه‌ها» از شروع طوفانی مجلس یازدهم

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: «دور از انتظار نیست که هرقدر به ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، مجلس یازدهم رویکرد تازه‌ای پیدا کند و به اتاق فکر و مرکز عملیات انتخاباتی اصولگرایان تبدیل شود. در این ماه‌های باقی‌مانده، مجلس با دو تاکتیک به میدان خواهد آمد. تاکتیک اول، عملیات ایذایی است. عملیات‌ ایذایی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی برای نشان دادن اقتدار و کارآمدی مجلس. مانورهای اقتصادی همچون دعوت از وزرا و مقامات مسئول در حوزه‌های بانکی، صنعتی و تجاری برای پاسخ‌گویی». این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «عملیاتی ایذایی که بنا دارد دولت را در این روزهای باقی‌مانده دست‌به‌عصا ‌کند و از طرفی دیگر نشان بدهند مردمی که به آنان رأی نداده‌اند، اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند؛ خاصه اینکه نمایندگان از هم‌اکنون سفرهای ایذایی استان را که بعید است به نتیجه‌ای منتج شود، آغاز کرده‌اند... اما تاکتیک دوم مجلس یا عملیات واقعی، تخریب دولت روحانی است. دولتی که امضای اصلاح‌طلبان را پای خود دارد». مجلس یازدهم با اقدام جهادی در پی ایجاد تحول در رسیدگی به مطالبات مردم است و این رویکرد جهادی، اصلاح‌طلبان پرسروصدا ولی بی‌عمل و بی‌کارنامه را آشفته و عصبی کرده است.

تاجزاده: اگر ما در ۱۴۰۰ بیاییم تحریم‌ها را برمی‌داریم

«مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «چرا ما به آقای روحانی رأی دادیم؟ گفتیم ایشان تحریم‌ها را از میان برمی‌دارد؛ چون کشور در سال ۹۲ با مشکلات جدی روبه‌رو بود و در سال ۹۶ به ایشان رأی دادیم تا همان روال را ادامه بدهد ولی وی چندان موفق نشد. امروز وضعیت به آن صورت نیست و باید برنامه‌هایی ارائه بدهیم و بگوییم می‌خواهیم قدرت را با اختیارات یکسان کنیم. می‌خواهیم اگر نظامیان وارد سیاست شده‌اند بگوییم بهتر است آن‌ها به پادگان‌ها برگردند. ما می‌خواهیم نهادهای موازی را ادغام کنیم، ما می‌خواهیم تحریم‌ها را برداریم... چه ما رئیس‌جمهور بشویم و چه نشویم تا تحریم هست در کنارش احتمالاً گرانی هست و تا رکود است، بیکاری هست. تحریم باید برداشته شود و باید برای لغو تحریم‌ها راهی پیدا کرد. اگر اجازه بدهند ما این کار را می‌کنیم و اگر مانع شدند دیر یا زود همان کاری را انجام خواهند داد که ما می‌گفتیم. آن‌ها باید اصلاحات را بپذیرند ولو چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان را نپذیرفته باشند». این ادعاهای تاجزاده در حالی است که دولت اصلاح‌طلبان از سال ۹۲ تاکنون با همین ادعا روی کار آمد اما نه‌تنها تحریم‌ها را برنداشت، بلکه با تحریم‌هایی همچون آیسا (در دولت اوباما) و کاتسا ۲۰۱۷ (در دولت ترامپ)، بر دامنه آن افزود. قطعنامه ۱۹۲۹ (یکی از سنگین‌ترین قطعنامه‌های ضد ایرانی) در خرداد سال ۸۹ (در اولین سالگرد فتنه ۸۸) تصویب شد. به‌عبارت‌دیگر، قطعنامه ۱۹۲۹ محصول فتنه ۸۸ است. پس از تصویب قطعنامه ۱۹۲۹، «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اوباما در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن‌پست که پرسیده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل‌توجهی دارد؟ گفته بود: «این قطعنامه در حمایت از جنبش سبز صادر شده است».

مدل حکومتی مهار اعتراضات در آمریکا!

۱- ورود رسانه‌ها به معرکه، با تأمین نیازِ دریافت اخبارِ مخاطبان، جهت جلب اعتماد آن‌ها! نتیجه: مانع‌شدن از "مرجعیتِ خبر شدنِ" دولت‌های خارجی، مخالفان داخلی (اپوزسیون) و شبکه‌های اجتماعی! ۲- ورود هم‌زمان گروه‌های مرجعی چون؛ سلبریتی‌ها و NGO‌های حکومتی، برای به دست گرفتن مدیریت میدانی و روانی معترضان! نتیجه: مجموعه این اقدامات سبب سوق دادن بخش عمده‌ای از اعتراضات به سمت اقدامات نمادینِ بدون خشونت و کنترل‌شده می‌شود! ۳- سوق دادن نامحسوس معترضان به سمت اقدامات خشن، مثل غارت فروشگاه‌ها، با توسل به اقدامات پیچیده اطلاعاتی، توسط حکومت! نتیجه: اقدامات فوق، سبب همراهی اذهان عمومی در محکوم کردن "اعتراضاتِ به‌حق" می‌شود. ۴- ورود پلیس با اقتدار و شدت تمام، البته با پوشش رسانه‌ای کامل، به میدان! نتیجه نهایی: در اقدامات فوق، هرچند هزینه بالایی صرف می‌شود، اما اساساً مانع رشد خارج از کنترل رفتار گروه‌های مخالف (اپوزیسیون) می‌شود.

▼ اخبار کوتاه

کاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰/ «اسماعیل دوستی» فعال اصلاح‌طلب در خصوص کاندیداهای احتمالی انتخابات سال آینده ریاست جمهوری اظهار داشت: «چیزی از احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ نشنیدم، اما در عالم سیاست هر حرکت و تصمیمی محتمل است. ظریف یک دیپلمات خوب است؛ اما به نظرم یک مدیر اجرایی برای اداره کشور نیست. آقای جهانگیری شایستگی بیشتری برای ریاست جمهوری دارد و به نظرم کاندیدای اصلاح‌طلبان خواهد بود.»

احتمال اصلاح بودجه ۹۹ در شش‌ماهه دوم سال/ «قادری» نماینده مجلس خبر از وجود بی‌نظمی‌ها، به‌ هم‌ ریختگی‌ها و نابسامانی‌ها در بودجه ۹۹ داد و گفت: «در شش‌ماهه دوم سال جاری و پس‌ازآنکه کمی از فعالیت مجلس جدید گذشت فرصت لازم وجود دارد تا وکلای ملت مشکلات مترتب به لایحه بودجه ۹۹ و بازنگری و اصلاحات آن را انجام دهند که به‌احتمال‌زیاد این کار را عملیاتی خواهیم کرد.»

موشک‌سازی برای حمله به پادگان سپاه/ «توانا محمدی» یکی از همکاران روح‌الله زم، در دادگاه وی خود را به عنوان مدیر فنی رسانه ضدانقلاب آمدنیوز معرفی کرد و گفت: «با احتساب مدتی که حبس هستم حدود ۵ سال است که با روح‌الله زم و آمدنیوز در ارتباط بوده‌ام و همکاری‌های زیادی داشته‌ایم. از مهم‌ترین مسائل قضیه موشک بود. من راکت‌های کوچکی را درست کرده بودم. روح‌الله زم به من پیشنهاد داد یک سری مکان‌های حساس کشور را بزنم. به دستور روح‌الله زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به‌صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس‌ازآن برای بقیه جا‌ها ۲ میلیون دلار دریافت کنم.» قاضی پرونده نیز با تأیید صحبت‌های محمدی، از پیامک‌هایی خبر داد که بین او و زم ردوبدل شده و روح‌الله زم به او گفته مراکز حساس کشور را بزند.

کاهش نگرانی مردم از ابتلا به کرونا/ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران اعلام کرده است نتایج اجرای ۶ موج نظرسنجی توسط این مرکز و دفتر مطالعات اجتماعی شهرداری تهران نشان می‌دهد، نگرانی شهروندان تهرانی از ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا، در نیمه خرداد ۱۳۹۹ کاهش پیدا کرده است و ۴۱ درصد شهروندان به مقدار «زیاد» نگران ابتلای خود و خانواده به ویروس کرونا هستند. این رقم پایین‌ترین درصد در طول اجرای ۶ موج نظرسنجی است.

طالبی: برای فیلم نساخته به دادگاه احضار شدم/ طالبی کارگردان مشهور سینما در سال ۹۷ عنوان کرده بود که می‌خواهد فیلمی درباره حسن روحانی بسازد. وی در خصوص احضار اخیرش به دادگاه گفته است: «قرار شد دوباره من را به دادگاه فرابخوانند. جرم من تنها این بود که گفته بودم می‌خواهم فیلمی بسازم! شاکی من نهاد ریاست جمهوری است و الآن به قید وثیقه آزاد هستم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات