صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۲۰ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تحوّل مهم دیگر امام عبارت است از تحوّل در نگاه به قدرت‌های جهانی و ابرقدرت‌ها. آن‌وقت هیچکس تصوّر نمی‌کرد که بشود روی حرف آمریکا حرفی زد. امام و کارگزاران امام و جوان‌هایی که با اشاره دست امام حرکت می‌کردند، به معنای واقعی کلمه تحقیر کردند ابرقدرت‌ها را؛ اراده این‌ها را شکستند و این‌ها را از میدان خارج کردند. (1399/03/14) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

شایسته‌سالاری در درون مجلس

در هفتمين روز از خردادماه امسال بود که يازدهمين مجلس شوراي اسلامي با پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي افتتاح گرديد. در اين چند روزه فرآيند ساماندهي داخلي مجلس و چينش مديريتي آن با انتخاب هیئت‌رئیسه به‌پیش رفته و با تعيين ترکيب فراکسیون‌های تخصصي مجلس، کار با جديت بيشتري دنبال خواهد شد. ساماندهي داخلي مجلس البته نيازمند توجه به ملاحظاتي است:

گزاره‌هاي تحليلي: 1- نياز به تخصص‌گرايي و کار کارشناسي حرفه‌ای براي شناخت و رفع مشکلات ضرورتي است که در همه دستگاه‌هاي تصمیم‌گیر کشور بايد لحاظ شود. امروز پس از گذشت چهار دهه از استقرار نظام اسلامي، ديگر قابل‌قبول نيست که طرح و برنامه‌اي از طريق يکي از مجموعه‌هاي سه‌گانه، بدون انجام گرفتن کار کارشناسی و چکش‌کاری لازم، ارائه شود و با انتقادات جدي صاحب‌نظران مواجه گردد؛ لذا مجلس بايد به سمت قانون‌گذاري کارشناسانه رفته و تخصص‌گرايي را سرلوحه تصميمات خود قرار دهد. 2- مغز متفکر و قلب تپنده کارشناسي مجلس به‌واقع همان کميسيون‌هاي تخصصي آن هستند که مي‌توانند تصميمات کارشناسي شده را آماده طرح در صحن علني مجلس کنند. لذا دقت در شکل دادن به کميسيون‌ها ازجمله مباحث مهمي است که بايد در آن دقت نظر شود. واقعيت آن است که همه کميسيون‌ها از اعتبار يکساني برخوردار نيستند و برخي از کميسيون‌ها از بسط اختيار بيشتري در تصميمات کلان کشور برخوردارند که اين امر موجب شده تا تقاضا براي پيوستن به برخي از اين فراکسيون‌ها زياد باشد؛ و ازآنجاکه طبق قوانين داخلي مجلس تعداد ظرفيت اعضاي کميسيون‌ها محدود است، نوعي ترافيک جمعيتي ايجاد شود که حاصل آن نوعي رقابت بين نمايندگان باشد. به نظر مي‌رسد روند کار به‌هیچ‌وجه نبايد از پروتکل‌هاي تخصصي بيرون آيد، وگرنه شايستگانِ حضور در کمیسیون‌ها، بيرون مانده و غيرکارشناسان ميدان‌دار خواهند بود! 3- مرکز پژوهش‌هاي مجلس نيز به‌مثابه ابزاري در خدمت کميسيون‌هاي تخصصي بايد روزبه‌روز تقويت شده و فارغ از ملاحظات غيرکارشناسي، آخرين اطلاعات علمي- تخصصي را در اختيار کميسيون‌ها و نمايندگان مجلس قرار دهد تا بهترين و کارآمدترين تصميمات در قالب قوانين تصويب گردد. قابل‌ذکر است که رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در پيام خود بر اهتمام به مرکز پژوهش‌ها تأکید کرده بودند. 4- انتخاب رئيس کميسيون‌هاي مجلس نيز بايد مبتني بر شايسته‌سالاري دنبال گردد، نه لابي‌گري و سیاسی‌کاری و ملاحظات صرفاً جناحي. در اين صورت است که ان‌شاءالله شاهد فعاليت مجلسي قوي و کارآمد براي حل مشکلات کشور خواهيم بود. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز               

توان سپاه در خدمت صنعت خودروسازی

صنایع نظامی از نظر فنی و تکنولوژی در لبه علم دنیا قرار دارند و می‌توان گفت؛ بسیاری از فناوری‌های امروز دنیا از صنایع نظامی شروع شده‌اند. در کشور ما ایران نیز صنایع نظامی توانسته است در میدان رقابت فنی و تکنولوژیک از صنایع موازی ازجمله خودرو سبقت بگیرد به‌گونه‌ای که امروز درخواست از سپاه برای ورود به صنعت خودرو به مطالبه‌ای جدی در جامعه تبدیل شده است.

گزاره‌های خبری:

1- تاکنون چندین کمپین با عنوان «سپاه خودرو بساز» در فضای مجازی شکل گرفته است که آخرین آن‌ها مربوط به اردیبهشت سال جاری بوده است. 2- دیروز (19 خردادماه) حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در حاشیه نشست مشترک با سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه اظهار کرد: «صنایع دفاعی و به‌خصوص صنایع موشکی ما به‌عنوان صنعتی پیشرو در دنیا مطرح است و به عبارتی نماد افتخار و تکنولوژی در کشور محسوب می‌شود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که چطور ما در صنایع موشکی، نانو و نظامی پیشرفت کرده‌ایم، اما برای تولید محصولی مثل خودرو مشکل داریم؛ تکلیفی بر گردن همه ما است که این الگوی پیشرو و موفق را برای خود در نظر بگیریم.»

گزاره‌های تحلیلی:

1- درحالی‌که صنایع خودروسازی در تولید تعداد محدودی از قطعات استراتژیک خودرو وابسته به واردات و تحت‌فشار شدید تحریم‌هاست، ضروری است که همه توان کشور در مقابله با فشار تحریم‌ها بسیج شوند. سپاه نیز مانند سایر میدان‌ها آمادگی دارد در مقابله با سیاست‌های استکباری غرب با تمام نهادها و ارگان‌های ملی همکاری کند و این همکاری به‌نوعی اجرای بخشی از رسالت و مأموریت سپاه است. 2- اگرچه ورود سپاه به صنعت خودروسازی، جهاد در عرصه علمی و تکنولوژی محسوب می‌شود ولیکن تا زمانی که دستگاه‌های مربوطه از سپاه درخواست نکنند، سپاه نمی‌تواند در این عرصه ورود کند؛ بنابراین اگر سپاه تاکنون به این عرصه ورود نکرده است به دلیل عدم درخواست دستگاه‌های مربوطه بوده است. 3- همچنین کمک و ورود سپاه به عرصه خودروسازی کشور، نباید منجر به تنبل و یا منفعل شدن دستگاه‌های اجرایی مربوطه و به‌نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت محوله شود. صنعت خودروسازی اگر در طول 40 سال گذشته با مدیریت قوی و جهادی اداره می‌شد امروز نبایست در تولید برخی قطعات مهم و راهبردی متکی به واردات می‌بود. 4- بدون شک کمک امروز سپاه به صنعت خوروسازی، توسط رسانه‌های اپوزیسیون و وابستگان داخلی آن به‌عنوان دخالت سپاه در خودروسازی تعبیر خواهد شد و لذا هوشمندانه است که تمام درخواست‌ها و اقدامات سپاه مستندسازی شده و از اکنون برای خنثی کردن شبهه احتمالی دشمن، تدابیر مقتضی اتخاذ شود. (نویسنده: علی کارگر)

▼ خبر ویژه‌     

قوچانی: دیگر با توسل به سلبریتی‌ها نتیجه نمی‌گیریم

محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی گفته است: «به پای صندوق آوردن مردمی که اصلاح‌طلبان آن‌ها را از صندوق ناامید کردند کار خیلی سختی است. ما می‌دانستیم که رأی نمی‌آوریم. فقط حلقه اتصال را با حاکمیت حفظ کردیم تا این حلقه وجود داشته باشد. باید دوباره پایگاه اجتماعی‌مان را پیدا کنیم و بدانیم که دیگر با توسل به سلبریتی‌ها یا دوقطبی‌سازی بد و خوب نتیجه نمی‌گیریم. باید خودمان را به مردم ثابت کنیم و با فساد از هر نوع در جریان خودمان مقابله کنیم. من اصلاً با حوزه خصوصی آقای نجفی کاری ندارم اما معتقدم اثری که تراژدی آقای نجفی بر رأی مردم در انتخابات مجلس گذاشت، از اثر بنزین کمتر نبود.»

▼ اخبار

برداشت غلط از موفقیت نفت‌کش‌ها

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «از آغاز بارگیری محموله بنزین در سواحل ایران تا رسیدن نفت‌کش‌های حامل بنزین به سواحل ونزوئلا و تخلیه آن، شاهد تهدیدهای فراوانی از سوی رژیم تروریستی امریکا بودیم. بسیاری از تحلیلگران و صاحب‌نظران، برخورد نظامی امریکا یا توقیف نفت‌کش‌ها و حداقل جلوگیری از رسیدن نفت‌کش‌ها به مقصد و بازگرداندن آن‌ها به سواحل ایران را پیش‌بینی می‌کردند، ولی درنهایت امر، نفت‌کش‌ها بدون مشکل خاصی به مقصد رسیدند که تحقیر امریکا را به دنبال داشت. انسجام و هماهنگی‌های داخلی در کنار اقدام هر یک از مراکز داخلی بر اساس شرح وظایف خود و خودداری از دخالت‌های بی‌مورد در وظایف مراکز دیگر، این موفقیت را رقم زد. اگر چنین رویکردی را در زمینه‌های مختلف دیگر چون برجام و CFT، FATF و ... داشتیم، امروز شاهد تروریسم اقتصادی امریکا، بی‌عملی اروپا و نتیجتاً درد و رنج فراوان مردم کشورمان به‌ویژه در زمان پاندمی کرونا نبودیم». علت اصلی ارسال موفقیت‌آمیز نفت‌کش‌های حامل بنزین از ایران به ونزوئلا، «اقتدار» و مواجهه شدن با آمریکا از موضع قدرت بود. آمریکا در پی آن بود تا در حرکت نفت‌کش‌ها اخلال ایجاد کند و حتی‌المقدور این اقدام ایران را ناکام بگذارد، اما تجربه توقیف نفت‌کش انگلیسی در ماه‌های گذشته در کنار موشک‌باران عین‌الاسد و همچنین پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره نظامی ایران به فضا، مانع از گستاخی آمریکا شد. در سوی مقابل، آنچه موجب شکست برجام بود، رویکرد منفعلانه و حقارت آمیز وزارت خارجه در مقابل عهدشکنی‌های طرف غربی بود.

فرایند تولید موشک در ایران، غیراقتصادی است!

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در دوره دولت اصلاحات به دلیل فروش اطلاعات به بیگانگان محکوم شده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «تفاوت موشک و خودرو» نوشت: «زیان انباشته خودروسازها در سال ۹۸ به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسید...آنان که می‌خواهند بدانند چرا موشک ساخته می‌شود ولی خودروی ما بی‌کیفیت است، باید توجه کنند که مسئله ساخت و دانش فنی فقط جزی از فرآیند تولید یک کالا است، فرآیندی که در موشک‌سازی وجود ندارد. موشک بازار ندارد، دلال ندارد، متقاضی ندارد، قیمت‌گذاری ندارد، هیئت‌مدیره‌های رانتی ندارد، ده‌ها شرکت اقماری ندارد، هزینه تولید برایش مهم نیست، سهامدار ندارد، شرکت‌های تودرتو ندارد، رقیب ندارد و... یکی از این‌ها برای توجیه تفاوت میان موشک و خودرو کافی است، چه رسد به اینکه این تفاوت‌ها ده تا باشند!». عبدی مدعی شده است که در صنعت ساخت موشک، رقیب وجود ندارد. این ادعا در حالی است که جوانان غیور و متخصص حوزه دفاعی و نظامی کشورمان در رقابتی‌ترین شرایط ممکن، در حال فعالیت و تولید هستند و فضای رقابتی آن، تهدیدات و هماوردی با نیروهای مسلح فرامنطقه‌ای است که جدیدترین و بهترین سامانه‌های آفندی و پدافندی جهان را در اختیار دارند. لازم به ذکر است که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در کمترین مقدار قرار دارد، اما بیشترین بازده و نتیجه را داشته است.

ماهواره نور آمریکایی است و عمرش تمام شده است؟!

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه به برخی شبهات مطرح شده در خصوص ماهواره نور پاسخ داد؛ 1- آیا ماهواره ساخت آمریکا بود؟ آمریکایی‌ها به‌شدت رصد می‌کنند که دارو برای مصارف درمانی یک سری بیماری‌های خاص وارد کشور ما نشود؛ حالا چطور امکان دارد ماهواره با این فناوری بالا از آمریکا بیاید، وارد ایران شود و آمریکایی‌ها هم متوجه نشوند؟ 2- آیا عمر ماهواره تمام شده است؟ در روزهای اول، برای احتیاط، سیگنال‌های کمکی و فرعی ماهواره در همه جای دنیا روشن بود و همه می‌توانستند آن را دریافت کنند ولی بعداً برای اینکه در مصرف توان صرفه‌جویی کنیم این را محدود کردیم به بالای سر کشور خودمان که بعد شایعه شد که ماهواره زنده نیست و عمرش تمام شده است. نخیر ماهواره زنده است. 3- آیا ماهواره نور به شکل مصداقی کاری هم انجام داده است؟ در همین چند روز اخیر که نفت‌کش‌های ما به سمت ونزوئلا حرکت کردند، در پهنه اقیانوس اطلس که طبیعتاً دسترسی سخت‌تر می‌شود، رصد موقعیت این نفت‌کش‌ها و وضعیت اطراف آن‌ها در دستور کار ماهواره نور بود که انجام شد. 5- عمر ماهواره چقدر است؟ عمر مداری در این ارتفاع، بین 1.5 تا 2.5 سال است و البته موضوعات دیگر مثل عمر الکترونیکی و زیرسیستم‌‌ها هم مطرح است که خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی وجود نداشته و همه زیرسیستم‌ها فعال هستند و امیدواریم این روند تا 2 سال آینده هم ادامه پیدا کند.

▼ اخبار کوتاه

ما را کنترل کنید؛ شنود کنید!/ فریدون عباسی، نماینده مجلس و رئیس‌ پیشین سازمان انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه اعتماد، از وزارت اطلاعات و سپاه خواست مرتباً او و نمايندگان را کنترل و مكالماتشان را هم شنود كنند. وی گفت: «من که حاضرم به اين نهادها امضا دهم؛ من از خدا می‌خواهم يكی مرا كنترل كند و به من هشدار بدهد.» این نماینده مجلس افزوده این کنترل استقلال او را نمی‌گیرد چون او مستقل بودنش را نشان داده و گفته: «همه کارهای يك نماينده بايد مشخص باشد. اگر نماينده برای ملاقات با کسی می‌رود بايد روشن باشد كه چرا چنین می‌کند. اگر دامی برای نماينده پهن شده، حتماً بايد از سوی نهادهای امنيتی به او هشدار داده شود. بايد اطلاع دهند نه اين‌كه بروند و در كار او دخالت كنند.»

اعلام جرم دیده‌بان علیه تاجگردون/ احمد توکلی رئیس هیات مدیره «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در نامه‌ای به دادستان تهران علیه تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام جرم کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «با کمال تأسف برخی از نمایندگان با سوءاستفاده از موقعیت و قدرت خویش، با نقض احکام قانونی در تعیین اعتبار و تخصیص منابع به حوزه های انتخابیه خود، وضع آشفته طرح‌ها و پروژه نیمه‌تمام را آشفته‌تر می‌سازند و از این طریق، به تورم دامن می‌زنند، بازدهی سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند، منابع حجیمی را معطل می‌کنند و بار مالی سنگینی بر بودجه دولت می‌افزایند.»

کاری بزرگ و حرکتی جهادی!/ رهبر معظّم انقلاب در پیامی از زحمات پرسنل نفت‌کش‌های ایرانی اعزامی به ونزوئلا قدردانی کرده و نوشتند: «به همه شما عزیزان، کاپیتان و کارکنان کشتی خداقوت می‌گویم. کار بزرگی کردید. حرکت شما حرکتی جهادی بود. کشور را سرافراز کردید. ان‌شاءالله موفق باشید.»

سهم نفت در بودجه سال 99/ رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از کاهش سهم نفت به 10 درصد در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: «طی سال‌های گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه کشور از محل نفت بود. امسال از مجموع ۵۷۰ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی در کشور، ۴۹ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای نفتی است.»

ازدواج اجباری!/ سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در خصوص موضوع «ازدواج اجباری» که مدتی است در فضای مجازی مطرح شده است، گفت: «هدف برخی افراد مغرض، حاشیه‌سازی برای نمایندگان است تا از وظیفه اصلی‌شان دور بمانند. اصلاً طرح ازدواج اجباری در مجلس از سوی هیچ‌‌کدام از نمایندگان مطرح نشده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات