صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲۱ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن. یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما آنچه را داریم، به داشته‌هایمان اکتفا نمی‌کنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحله‌ای جلوتر را دنبال می‌کنیم. (۱۳۹۹/۰۳/۱۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

مذاکره با ایران، سکوی پرش ترامپ

در روزهای گذشته و در پی آزادی مایکل وایت زندانی آمریکایی در ایران، دونالد ترامپ ضمن ابراز مسرت از این اقدام، بار دیگر پیشنهاد مذاکره با ایران داد و توصیه کرد مقامات ایران برای مذاکره و رسیدن به یک توافق بزرگ منتظر انتخابات آمریکا نباشند. این پیشنهاد اگرچه از طرف محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران رد نشد، اما دبیر شورای عالی امنیت و نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند.

نکات راهبردی: 1- پاسخ ضمنی و تلویحی به درخواست مذاکره آمریکا با هر لحن و بیانی و در لفافه زبان دیپلماتیک که از آن برداشت «مثبت» می‌شود، ضد‌عقلانی‌ترین و غیر‌واقع‌بینانه‌ترین واکنش و ادبیاتی است که می‌توان در مقابل درخواست زیرکانه ترامپ مبنی بر گفتگو با ایران، انجام داد. 2- هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد، با رژیمی که قهرمان ملی جمهوری اسلامی ایران را ترور کرده و به این عملش افتخار می‌کند؛ رژیمی که سال‌هاست زانوی خود را بر شریان‌ها و مجاری تنفسی اقتصاد جمهوری اسلامی می‌فشارد؛ کشوری که تمام سیاست‌هایش علیه ایران اسلامی ناکام مانده و امروز به یک بن‌بست راهبردی در مواجهه با ایران رسیده است، مذاکره و گفتگو کرد. این، نه با اصول انقلاب و نه با چهارچوب‌های سیاست خارجی و نه با عزت و شرف ملی و دینی سازگار است، کما اینکه بر ضد آن نیز بوده و با هیچ منطقی ولو منطق دیپلماتیک نیز قابل توجیه نیست. 3- در انتخاب بین دوراهی سازش یا مقاومت، سازش هزینه‌اش به‌مراتب بیشتر از «مقاومت» است، آن‌هم مقاومتی که عملاً به بار نشسته و پس‌لرزه‌های آن در منطقه‌ی ممنوعه آمریکا کاملاً احساس می‌شود. امروز جمهوری اسلامی به سطحی از قدرت رسیده که آمریکا را در حیاط‌خلوت خودش به چالش کشیده است. امروز منطقه بازی از غرب آسیا به آمریکا منتقل شده است.

نکته راهبردی: سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران و غرب آسیا در حال سقوط است. اوضاع داخل آمریکا نیز به دنبال خیزش‌های مردمی علیه سردمداران بی‌کفایت و خون‌ریزشان، ملتهب‌ترین شرایط خود را در طول یک سده اخیر تجربه می‌کند. در چنین شرایطی حتی نباید به مذاکره با آمریکا فکر کرد. در شرایط کنونی مذاکره با آمریکا ولو در سطوح پایین، یعنی کمک به بقاء دولتی که با دست خود به نابودی کشیده می‌شود. ترامپ برای بقاء در قدرت دنبال مذاکره با ایران می‌گردد و به میز مذاکره با تهران به‌عنوان یک سکوی پرش نگاه می‌کند. نشستن پشت این میز یک خطای استراتژیک است و دادن همان امتیازی است که ترامپ برای خلاصی از اوضاع این روزهای کشورش نیاز حیاتی به آن دارد.

(نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼گزارش روز                         

دشمنان یک برادری

یکی از روش‌های مرسوم جنگ روانی رسانه‌های غربی، همواره وارونه نشان دادن موضوعات اجتماعی در ایران بوده است؛ در تازه‌ترین این رفتارهای رسانه‌ای تلاش می‌شود، برای انحراف افکار عمومی از واقعیت این روزهای غرب، از ایران و ایرانی و نیروهای حافظ امنیت و نظم کشورمان، به‌دروغ یک چهره نژادپرستانه به نمایش گذاشته شود!

گزاره خبری: اصل ماجرا، اقدام پلیس در برخورد با یک خودروی متخلف در یزد است که سرعت بالای 160 کیلومتر داشته و با اخطار و حتی تیرهوایی پلیس متوقف نمی‌شود تا این‌که سرانجام آتش می‌گیرد و چند نفر از مهاجران غیرقانونی افغان در این سانحه جان می‌سپارند؛ اما آیا همه رفتارهای ایران در خصوص مهاجران را می‌توان به این موضوع خلاصه کرد؟ بر اساس آمارهای رسمی اعلام‌شده، حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که حدود یک‌و‌نیم میلیون نفر آنان به‌صورت غیرقانونی در ایران هستند! بااین‌حال، همه مهاجرین حتی غیرقانونی نیز در تمام این سال‌ها از یارانه‌های غیرمستقیم دولت ایران به انواع کالاها و خدمات دولتی بهره‌مند بوده‌اند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود در سال گذشته با اشاره به تحصیل رایگان بیش از 480 هزار دانش‌آموز پناه‌جوی افغان در مدارس ایران، اقدام دولت ایران برای فراهم کردن زمینه تحصیل مهاجرین افغان را مورد تحسین قرارداد. بالغ‌بر 16500 دانشجوی افغان نیز تحصیل می‌کنند که شامل دانشجویانی می‌شوند که در ایران اقامت دارند و یا در ایران متولد شده‌اند و یا برای ادامه تحصیل به ایران آمده‌اند و 8 هزار نفر نیز تاکنون فارغ‌التحصیل شده‌اند، همچنین بالغ‌بر 16 هزار افغان آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای را در ایران فراگرفته‌اند، در بخش مسائل پزشکی هم بالغ‌بر 117 هزار پناه‌جوی دارای بیماری‌های خاص از خدمات رایگان بیمه‌ای در ایران بهره‌مند هستند؛ به‌عنوان‌مثال درمان بیماری سوراخ قلب (ASD) که بیماری شایع در میان کودکان افغانستان است و در این کشور امکان درمان آن وجود ندارد، در جمهوری اسلامی ایران به‌صورت رایگان انجام می‌شود. در مورد ورزش نیز بالغ‌بر 50 هزار تن از پناه‌جویان افغان که 5 هزار تن از آنان زن هستند، در ایران به فعالیت‌های ورزشی مشغول‌اند و بسیاری از آن‌ها امروز در تیم‌های ملی افغانستان و در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنند، در عرصه هنر نیز بازیگران افغانستانی در سطح اول سینمای ایرانی حضور دارند! این‌ها تنها گوشه‌ای از رفتارهای واقعی ایران در برخورد انسانی با برادران مهاجر افغان است.

گزاره تحلیلی: در مقایسه با این رفتار حسنه بد نیست گوشه چشمی به رفتارهای غربی‌ها در برخورد با مهاجران به کشورشان بیندازیم، مهاجرانی که از کوچک‌ترین خدمات اجتماعی در غرب محروم‌اند و مادران و فرزندان آواره در این کشورها به‌صورت جداگانه در قفس انداخته می‌شوند و در عوض همچنان در غرب ادعای حقوق بشری می‌شود!(نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌                       

آتلانتیک: ترامپ در مسیر سقوط است

ویروس کرونا تاکنون جان ۱۱۲ هزار نفر را در امریکا گرفته است. ویروس نژادپرستی نیز طی دو هفته گذشته در این کشور ۱۳ کشته، ۱۳ هزار زندانی و صدها مجروح به جای گذاشته است. (اگرچه آمارهای کشته‌های این حوادث در امریکا همچنان سانسور می‌شود) کارشناسان سلامت در آمریکا گفته‌اند ویروس نژادپرستی را بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا می‌دانند. وضعیت این روزهای آمریکا به‌قدری بحرانی است که نشریه آمریکایی آتلانتیک، آمریکا را با تونس سال ۲۰۱۱ مقایسه کرده و نوشته است: «روند سرنگونی رژیم ترامپ آغاز شده است... بهترین راه درک شرایط دولت آمریکا، نگاه به نمونه‌های مشابه در خارج است؛ نمونه‌های صربستان، اوکراین و تونس نشان می‌دهد که با از دست رفتن مشروعیت رهبر سیاسی، افراد مطیع هم به ‌ناگهان از او جدا می‌شوند.»

▼ اخبار

تنفس مصنوعی در لحظات آخر

تقارن گزارش سه‌ماهه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران با ارائه بسته پیشنهادی تحریمی گسترده علیه ایران، روسیه و چین توسط «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان آمریکا»(RSC) شکل‌گیری دور تازه‌ای از فشارها علیه ایران با رویکرد هم‌زمان سیاسی، حقوقی و فنی را گواهی می‌دهد. این رویکرد نشان می‌دهد ترامپ و تیم امنیت ملی وی عرصه رقابت‌های راهبردی را به لطف بهره‌برداری هوشمند ایران از مؤلفه‌های قدرت ملی خود، واگذار کرده است. ترامپ اکنون شاهد آن است که پروژه فشار حداکثری‌اش شکست خورده و در کنار آن جمهوری اسلامی با کاهش تعهدات هسته‌ای به برجام توازن بخشیده، انسجام ملی خود را افزایش داده و عملاً با اقدامات درون‌برجامی و فرابرجامی، موازنه فشار با آمریکا را برقرار نموده است، در کنار این مسئله توانسته روسیه و چین را در این رقابت با خود همراه سازد. علاوه بر این ترامپ خوب می‌داند تحریم‌های تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر و پس‌ازآنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، توسط شورای امنیت برداشته خواهد شد، لذا می‌خواهد این شکست فاحش را از طریق پرونده‌سازی هسته‌ای، آن‌هم با فشار به شورای حکام آژانس به بهانه ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی (PMD) ایران جبران نموده و از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ممانعت به عمل آورد و اگر بتواند تحریم‌های جدیدی اعمال نمایند. آمریکا هم‌زمان می‌خواهد از طریق ابزارهای تحریمی، فشارها بر روسیه و چین را افزایش دهد تا بلکه آن‌ها را به سمت خود بکشاند. (احمد بنافی، مسئول سیاسی ندسا)

دادگاه علنی «اکبر طبری»، دوباره «یقه‌سفیدها» را بر سر زبان‌ها انداخت

۱۸ خردادماه اولین جلسه دادگاه اکبر طبری و همکاران متهمش ازجمله بیژن قاسم‌زاده، بازپرس سابق دادسرای رسانه برگزار شد که در طی آن نماینده دادستان با قرائت کیفرخواست، متهمان را به «تشکیل شبکه چندنفری در ارتشا» متهم کرد. او ۷ روز بعدازاینکه آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه رسید، با دستور شخص رئیسی بازداشت و راهی زندان شد. برخورد با مفسدین در هر پست و مقامی که بوده‌اند برای جمهوری اسلامی مایه مباهات است، اما سؤال این است که چگونه افرادی در سایه مقامات مسئول ارشد کشوری مرتکب جرائم اقتصادی می‌شوند که دستاویزی می‌شود برای متهم کردن انقلاب اسلامی. برخورد دستگاه قضایی در سال‌های اخیر با افرادی که بستگان آن‌ها در رتبه‌های ارشد کشوری بوده‌اند، اگرچه مایه امید است، اما این دغدغه را به دنبال دارد که تا چه زمانی کشور باید برای حیات نباتی افراد فاسد هزینه بدهد. ملت مقاوم و شجاع ایران دل پرخونی از این وقایع دارند؛ آن‌ها نمی‌توانند شاهد پرپر شدن جوانان خود و از دیگر سو طعنه و سرزنش جریان‌های ضدانقلاب باشند و از دیگر سو کسانی با پولشویی، ارتشاء، زمین‌خواری، انتصابات فسادانگیز، حقوق‌های نجومی و ... در پناه مسئولان قانونی، روحیه تمدنی و والای انقلاب اسلامی را لگدکوب کنند.

ماجرای انتقام خون «شهید صیاد» از زبان سردار حاجی‌زاده

سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه در سالگرد عملیات انتقام شهید صیاد شیرازی گفت: «شهید صیاد در شکل‌گیری توپخانه سپاه در اوایل جنگ بسیار کمک کردند و پیگیر بودند و به همین دلیل بین بچه‌های هوایی و به‌ویژه بچه‌های موشکی بسیار محبوب بود.» حاجی‌زاده بابیان اینکه مأموریت انتقام خون شهید صیاد را به نیروی هوایی سپاه آن زمان واگذار کردند، اظهار داشت: «در آن زمان چون سیستم هدایت و کنترل دقیقی نداشتیم، تعداد زیادی موشک را شلیک کردیم تا بتوانیم اهداف را بزنیم. امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با یک موشک یک نقطه را می‌زنیم. سردار حاجی‌زاده در توضیح این عملیات انتقام‌گیرانه افزود: «به فاصله چند ماه در مرحله دوم عملیات انتقام خون شهید صیاد، یک عملیات سنگین که فقط پادگان اشرف نبود بلکه مواضع مختلف منافقین در نوار مرزی را که صدام در اختیار آن‌ها قرار داده بود مورد ضربات موشکی قرار دادیم که تلفات سنگینی از آن‌ها گرفته شد و بعد از آن تاریخ هم دیگر کسی تصویری از رجوی منحوس ندید.»

▼ اخبار کوتاه

دستیابی ایران به دانش طراحی قطعات بوئینگ و ایرباس/ معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: «با توجه به فشارهای سنگین آمریکا درباره محدود کردن ارائه اطلاعات فنی و عملیاتی، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس قطعات یدکی هواپیماهای ایرانی را تعمیر نمی‌کنند. این در حالی است که به توان طراحی این قطعات دست پیدا کرده‌ایم و می‌توانیم این قطعات را به‌خوبی بسازیم که البته با شناسنامه و حساب‌شده است.»

چرا آمریکایی‌ها این همه تفنگ می‌خرند؟/ کوردن داف افسر سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گوید: «مردم ما با هم مشکلی ندارند، آن‌ها از دولتشان متنفر هستند ولی نمی‌توانند این نفرت را نشان دهند، به همین خاطر مدام اسلحه می‌خرند؛ تفنگ‌هایی که حالا مثل اسباب‌بازی شده‌اند. مثلاً من خودم 25 تا از آن‌ها دارم!»

قابل توجه غرب پرستان محترم!/ ارتش پاکستان بعد از 70 سال تعامل این کشور با صندوق بین المللی پول (IMF) و 23 سال تعامل با گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، این دو نهاد را در لیست «دشمنان خارجی» خود قرار داد! و از آن‌ها تحت عنوان «تهدیدات مستقیم علیه امنیت ملی» خود یاد کرد!

نماد برده‌داری پس از ۱۷۶ سال در آمریکا برچیده شد/ مقامات شهر فردریکزبرگ در ایالت ویرجینیای آمریکا روز جمعه به دنبال موج اعتراض‌های اخیر در ایالات‌متحده یکی از نمادهای دوران برده‌داری در این شهر را برچیدند. از قطعه‌سنگی که از ۱۷۶ سال پیش تاکنون در شهر فردریکزبرگ قرار داشت در دوران برده‌داری برای خریدوفروش برده‌ها استفاده می‌شد. برده‌ها پیش از جنگ داخلی آمریکا باید بر روی این قطعه‌سنگ می‌ایستادند تا فردی که بیشترین قیمت را برای آن‌ها پیشنهاد می‌کرد، صاحب آینده آن‌ها شود.

آمریکا هیچ حقی ندارد!/ «وانگ یی» وزیر خارجه چین در نامه‌ای به اعضای شورای امنیت تصریح کرد: «ایالات متحده بعد از کنار کشیدن، دیگر عضوی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست و هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت فعالسازی [مکانیسم] بازگشت [تحریم‌ها] ندارد».

نتایج دعوا و ضرب و شتم تهرانی‌ها در یک نظرسنجی/ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در یک نظرسنجی از شهروندان تهرانی سؤال کرده است «در بین همسایگان یا خویشاوندان شما تا چه حد دعواهای خشونت‌آمیز همراه با ضرب و شتم بین والدین با فرزندان صورت می‌گیرد؟ نتایج این نظرسنجی جالب توجه بوده است: «85.6 درصد از شهروندان به مقدار «کم و اصلاً»، 7 درصد «تا حدودی» و 3.3 درصد به مقدار «زیاد» اعلام کردند که دعوا و ضرب و شتم بین والدین و فرزندان در میان همسایگان و خویشاوندان صورت می‌گیرد. 4.1 درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات