صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۴ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این‌که یک پلیسی با خونسردی، زانویش را بگذارد روی گردنِ یک سیاه‌پوست و نگه دارد و فشار بدهد تا جان بدهد، چیز جدیدی نیست؛ طبیعتِ آمریکایی این است؛ کاری است که آمریکایی‌ها با افغانستان، عراق، سوریه و با خیلی از کشور‌ها کرده‌اند؛ این‌که حالا مردم شعار می‌دهند «نمی‌توانیم نَفَس بکشیم» حرف دل همه ملّت‌هایی است که آمریکا در آنجا ظالمانه وارد شده و اقدام کرده است. (۱۳۹۹/۰۳/۱۴) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

مجلس جدید و رعایت اولویت­ها

این روزها کشور و مردم در حوزه­های اقتصادی و معیشتی دچار برخی تنگناها شده­اند؛ در همین وضعیت، مجلس یازدهم با نقد وضعیت جاری و دادن وعده به مردم برای حل مسائل جاری جامعه، کمتر از یک ماه است که کار خود را آغاز کرده است. با این وصف نقش مجلس در این دوران تعیین‌کننده به نظر می­رسد.

نکات تحلیلی: 1- در گام نخست، مجلس باید از حیث رویکردی دقیقاً بر مسائل اصلی کشور تمرکز کند. این مهم باید هم در خروجی کلی مجلس خود را نشان دهد و هم آن‌که همه نمایندگان مجلس در اظهارات و گفتگوهای خود با رسانه­ها و مردم باید بدان متعهد باشند. با این اوصاف صحبت برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر ارائه طرح­های دوفوریتی برای تغییر نام برخی مراکز موضوعیت ندارد. این مجلس رسالت اصلی خودش را باید در جهت مسائل مهم کشور و کوشش برای بازسازی اعتماد عمومی متمرکز کند. اعتمادی که در بخش اقتصادی و معیشتی به خاطر برخی عملکردها ضربه خورده و لازم است با فوریت و دقت مورد رسیدگی قرار گیرد. 2- مجلس حاضر درباره موضوع ازدیاد جمعیت که سیاست راهبردی و موضوع حیاتی کشور است و سال­هاست رهبر معظم انقلاب بر آن اصرار دارند، نگاه همراهی و موافقت دارد. وظیفه بخش­های مختلف کشور و ازجمله مجلس در این زمینه آن است که بسترهای لازم برای تحقق این موضوع را فراهم کند. دراین‌باره، یکی از اولویت‌ها سامان دادن به وضعیت مسکن و لوازم‌خانگی است که این روزها امان مردم را بریده است. 3- تقریباً بین کارشناسان در این نکته اتفاق‌نظر وجود دارد که نابسامانی وضعیت برخی موضوعات مانند مسکن و خودرو در شرایط کنونی صرفاً تابع قواعد اقتصادی و منطقی نیست، بلکه عمده آن ناشی از وجود برخی موانع دست و پاگیر، فقدان نظارت مؤثر و نهایتاً جولان دلالان است. بالطبع انتظار آن است که مجلس در این اوضاع، نقش تقنینی و نظارتی خودش را ایفاء نماید.

نکته راهبردی: مجلس یازدهم دقیقاً در شرایطی کار خود را آغاز نموده که فرصت­های متعدد و نیز چالش­های گوناگونی پیشروی کشور قرار دارد. مجلس جدید و نمایندگان آن باید نسبت خودشان را با این فرصت­ها و چالش­ها معین نمایند. علی­القاعده مسیر حرکت آینده مجلس باید بر مبنای تقویت و تداوم فرصت­ها و خارج کردن فرصت­های جدید از چالش­های کنونی طراحی شود. بیان شهید سلیمانی که خود در عمل بدان ملتزم بود و این روزها فراوان بازنشر داده می­شود کاملاً دقیق و راهبردی است که؛ میزان توفیقاتی که در چالش­ها می­تواند به دست آید، در خود فرصت­ها وجود ندارد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                             

بازی دوگانه

درحالی‌که ترامپ طی هفته‌های گذشته و بعد از آزادی جاسوس این کشور به دست ایران، از امکان مذاکره با ایران صحبت می‌کرد و برخی چهره‌های سیاسی و رسانه‌های داخلی نیز به این پیام واکنش مثبت نشان دادند، اکنون استراتژی جدید آمریکا در رابطه با کشورمان، توسط پمپئو و برایان هوک به‌روزرسانی و اعلام شد.

گزاره‌های خبری: 1- برایان هوک اخیراً در مصاحبه با شبکه العربیه از تحریم‌ها علیه کشورمان ابراز خرسندی کرده و گفته است: «راهبرد آمریکا در قبال ایران بر سه محور تحریم، منزوی‌سازی و بازدارندگی نظامی استوار است.» او همچنین گفته که آمریکا از نتایج تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران خرسند است. 2- این سخنان برایان هوک را باید در برابر اقدام اخیر برخی نمایندگان کنگره برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران دانست. بر اساس طرح پیشنهادی نمایندگان کنگره، دولت آمریکا باید تحریم‌های شدیدتری در برخی حوزه‌ها علیه ایران اعمال کند. به‌عنوان نمونه؛ تحریم اینستکس که هنوز عملی نشده و اعمال مکانیسم ماشه.

گزاره راهبردی: راهبرد سه‌گانه‌ای که برایان هوک اعلام کرده، راهبرد اصلی آمریکا در برابر ایران است و مذاکره با ایران به‌هیچ‌وجه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار نخواهد گرفت. بر اساس این راهبرد سه‌گانه، تحریم در راستای سیاست فشار حداکثری است و منزوی‌سازی و بازدارندگی نظامی نیز به‌منزله همان تحدید نفوذ منطقه‌ای ایران است، امری که ترامپ در مذاکرات واهی به دنبال آن است؛ بنابراین آمریکا این‌گونه برنامه‌ریزی کرده که وجود تحریم‌ها منجر به کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران خواهد شد و باوجود تنگناهای اقتصادی(تحریم) می‌تواند به مذاکرات منطقه‌ای با ایران امیدوار باشد. سیاستی که تاکنون نتیجه نداده و بعدازاین هم نتیجه نخواهد داد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه‌              

خودتحریمی بیشتر از دگرتحریمی اثر داشت!

در روزهای اخیر مسئولان ارشد دولتی به مقایسه میزان درآمدهای نفتی کشور در دولت دهم با دولت فعلی پرداخته‌اند؛ علی ربیعی سخنگوی دولت، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در روزهای اخیر درباره کاهش درآمد نفتی کشور در شرایط کنونی سخن گفته‌اند و میزان آن را با درآمد نفتی بالای ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت دهم مقایسه کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند به مردم بگویند که اگر نقصانی در کار دولت است به خاطر کاهش درآمدهای نفتی است؛ اما اشارات صریح مقامات ارشد دولت به درآمد نفتی بالای ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت دهم، اعتراف غیرمستقیمی هم به ناموفق بودن دولت فعلی در دور زدن تحریم‌ها محسوب می‌شود. به گفته مقامات فعلی، هم‌اکنون درآمد نفتی کشور به ۱۰ تا ۲۰ درصد درآمد نفتی دولت دهم رسیده است. آیا کاهش درآمدهای نفتی در شرایط فعلی، فقط به خاطر شدید بودن تحریم‌های آمریکا است یا بیانگر برخی کم‌کاری‌ها در دور زدن تحریم‌ها هم هست؟ در دولت دهم اولویت اصلی ارکان اقتصادی کشور، یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی، خصوصاً دور زدن تحریم‌های نفتی بود و ایران در این دوره توانست مانع تحقق اهداف آمریکا در حذف نفت ایران از بازارهای جهانی شود. در سال ۱۳۹۲ با تغییر دولت، دولت یازدهم امید زیادی به موفقیت در مذاکرات هسته‌ای داشت و شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها را هم کنار گذاشت. دولت یازدهم به امید ارتقاء روابط با غربی‌ها، به روابط استراتژیک با دوستان دوران تحریم نیز پشت پا زد. نتیجه سیاست‌های قبل و بعد از برجام موجب شد که در سال ۱۳۹۷ با بازگشت تحریم‌های اقتصادی آمریکا، دیگر نمی‌شد همچون سال‌های ۹۰ و ۹۱ تحریم‌ها را دور زد، زیرا اکثر شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها در این چند سال به‌طور کامل تخریب شد.

▼ اخبار

دلایل فاصله‌گذاری اجتماعی اصلاح‌طلبان با روحانی چیست؟

هرچه به پایان دولت روحانی نزدیک‌تر می‌شویم، حجم فعالیت رسانه‌ای اصلاح‌طلبان برای فاصله‌گذاری و جدا کردن سفره خود از دولت پررنگ‌تر می‌شود. اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخیر دو ادعا را بارها تکرار کرده‌اند؛ یکی اینکه آقای روحانی «نامزد اجاره‌ای»! این طیف در سال‌های ۹۲ و ۹۶ بوده و دیگر اینکه اصلاح‌طلبان در دولت اول و دوم روحانی، پشت در پاستور ماندند و هیچ‌گاه به دولت راه نیافتند. در روزهای گذشته «محمد قوچانی» از فعالین اصلاح‌طلب در پاسخ به ادعای اول هم‌قطاران خود گفت: «دوستان اصلاح‌طلب ما می‌گویند دیگر نامزد اجاره‌ای نمی‌خواهیم. حال‌آنکه به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است.» برخلاف ادعای فعالین اصلاح‌طلب، دولت روحانی، دولت اصلاح‌طلبان است. برای همین «محمدرضا خاتمی» در سال ۹۶ گفت «ما اصلاح‌طلبان، تضمینِ روحانی هستیم.» معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر نفت، وزیر کار، وزیر اقتصاد، وزیر خارجه، وزیر صنعت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و بسیاری از مقامات ارشد دولت همگی از جناح اصلاح‌طلب هستند.

روزنامه‌های زنجیره‌ای این‌گونه به مراکز ضدایرانی زنجیر شده‌اند!

روزنامه شرق و روزنامه اعتماد در صفحه اول خود دو یادداشت متفاوت را منتشر کردند که نویسنده هر دو یادداشت، شخصی به نام «کامیل احمدی» است. «کامیل احمدی» یک دوتابعیتی(ایرانی- انگلیسی) است که در پوشش کارشناس با رسانه‌های معاند ازجمله بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، من‌و‌تو، رادیو فردا و دویچه وله همکاری می‌کند. وی در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به‌عنوان خبرنگار با شبکه بی‌بی‌سی فارسی همکاری داشته است. این فرد دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی، چندین مرتبه در موضوعات مختلف زنان از قبیل ازدواج سفید و ازدواج دختران در سنین کم، در برنامه‌های بی‌بی‌سی حضور داشته است. عنوان یادداشت روزنامه شرق «تراژدی خاموش کودکان زباله‌گرد» و عنوان یادداشت روزنامه اعتماد «مخاطرات کار پنهان کودک» است. وی ارتباطات ویژه‌ای نیز با برخی سازمان‌های بین‌المللی دارد. رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در نقش یار کمکی با وی همکاری می‌کنند. احمدی در سال‌های اخیر ضمن ارتباط‌گیری با برخی مسئولان(در معاونت امور زنان ریاست جمهوری و فراکسیون امید و فراکسیون زنان مجلس دهم و شورای شهر تهران) در پی آن بوده است تا مسیر تصویب کنوانسیون‌های مسئله‌دار خارجی- ازجمله قانونی کردن افزایش سن ازدواج در ایران- را هموار کند. حال سؤال اینجاست که این عنصر دوتابعیتی و آموزش‌دیده در مراکز ضدایرانی در روزنامه‌های اصلاح‌طلب چه می‌کند؟!

بیانیه وزارت خارجه در رد ادعای دبیرخانه سازمان ملل

وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به گزارش اخیر سازمان ملل در خصوص نقش کشورمان در ماجرای هدف قرار گرفتن تأسیسات آرامکوی عربستان بیانیه صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است: «ادعاهای دبیرخانه سازمان ملل متحد مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی عربستان در سپتامبر گذشته (شهریورماه ۹۸) صرفاً تحت فشارهای سیاسی رژیم‌های آمریکا و عربستان مطرح شده است. تهیه گزارش با انگیزه‌های سیاسی، تغییردهنده حقایق نبوده و بر همگان روشن است که وضعیت امروز منطقه نتیجه مستقیم سیاست‌های غلط آمریکا و رژیم کودک‌کش عربستان است. ایران قویاً به دبیرخانه سازمان ملل متحد توصیه می‌کند در سناریوی از پیش طراحی‌شده آمریکا برای جلوگیری از لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران حرکت نکرده و با تهیه گزارش‌هایی که هیچ محمل قانونی ندارند به این روند خطرناک کمک نکند. آمریکا خود بزرگ‌ترین ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و هیچ‌کس نمی‌تواند دامان آن کشور را از نقض گسترده قوانین بین‌المللی مبرا سازد.»

▼ اخبار کوتاه

چرا برخی از بانک‌ها پول سهام عدالت را واریز نکرده‌اند؟/ سخنگوی سهام عدالت خبر داد: «از بین ۹۰۰ میلیارد تومان ثبت سفارش سهام عدالت تا آخر وقت دوشنبه (۱۹ خرداد) ۶۲۳ میلیارد تومان به فروش رفته بود. بخشی از این سهام به این علت که کارگزار باید شرایط را بسنجد تا باعث ضرر و زیان عرضه‌کننده نشود و همچنین با در نظر گرفتن همه شرایط تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد، هنوز به فروش نرفته است. درهرصورت سهام باقیمانده به فروش می‌رود و مبلغ موردنظر به‌تدریج به حساب سهامداران واریز خواهد شد؛ بنابراین علت عدم واریز وجه سهام عدالت برای برخی از سهامداران این است که اولاً بخشی از این سهام به فروش نرفته است، دوماً روزی که بانک سهام عدالت مردم را به فروش برساند، فردای آن روز پول را واریز می‌کند.»

کرونا تعداد فقیران را به ۱ میلیارد نفر می‌رساند/ طبق گزارش جدید یوان‌یو-وایدر که بخشی از دانشگاه سازمان ملل متحد است، فقر مطلق جهانی به علت تأثیرات اقتصادی منفی ناشی از پاندمی کرونا افزایش خواهد یافت. این پاندمی ۳۹۵ میلیون نفر دیگر را به زیر خط فقر مطلق خواهد فرستاد و به‌این‌ترتیب تعداد افرادی که مجبورند با کمتر از ۱.۹۰ دلار در روز زندگی خود را بگذرانند، در سراسر جهان به بیش از ۱ میلیارد نفر خواهد رسید.

اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان/ «ابوترابی» نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس گفت: «طرح جدید نمایندگان را به خود اظهاری در مورد عملکرد خودشان سوق می‌دهد. یکی از موارد در طرح جدید این است که هر یک از نمایندگان به هر میزان هدیه که می‌گیرد آن را در سایتی که به همین منظور راه‌اندازی می‌شود قرار دهند. علاوه بر آن سایتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا هر شکایت و هر اطلاعاتی از نمایندگان مجلس را در اختیار دارند به صورت محرمانه در سایت بارگذاری کنند که بر اساس نظارت بر رفتار نمایندگان دراین‌باره اقدام و بررسی صورت بگیرد.»

کمک 500 میلیونی به نمایندگان مجلس!/ «امیرآبادی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبر ۵۰۰ میلیون کمک بلاعوض به نمایندگان مجلس یازدهم را کذب دانسته و معتقد است باید غیر از نمایندگان مجلس افراد دیگری هم در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان عضو شوند. وی همچنین در خصوص شیوع بیماری کرونا از قم و نقش طلبه‌های چینی در این موضوع گفته است: «در ماجرای کرونا، به طلبه‌های چینی دروغ بستند؛ آخرین سفری که آن‌ها به چین داشتند قبل از شهریور بود. گفتند شیوع کرونا از قم بود، درحالی‌که این‌طور نبود و فقط در قم شناسایی شد.»

آب هنوز به غیزانیه ‌نرسیده است!/ سردار شاهوارپور در بازدید از غیزانیه اعلام کرد: «عملاً کار خاصی در اینجا صورت نگرفته است. مسئولان آبفا قول داده‌اند آب تا شنبه آینده وارد شبکه آب می‌شود. برای اجرای سریع‌تر ‌پروژه آماده کمک هستیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات