صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۵۳
در گفتگو با سیدهادی سیدافقهی بررسی شد:

اهداف و پشت پرده نا آرامی های اخیر در لبنان

هدف دیگر تظاهرکنندگان وابسته به آل سعود این بود که با اعمال فشار بر کابینه دولت تکنوکرات، عهدنامه‌ای که از محور مقاومت دفاع می‌کند را حذف کنند و از این طریق حزب‌الله را در تنگنا قرار دهند که سلاح خودش را به دولت واگذار کند،
لبنان از اواخر سال 2019 مسیر پر تنشی را تاکنون پشت سر گذاشته و سنگ اندازی برخی طرف های داخلی و نیز کشورهای خارجی مانع حل مسائل سیاسی شده است که یکی از راه های خروج از بحران اقتصادی به شمار می‌آید، در همین راستای خبرنگار بین الملل پایگاه بصیرت گفتگویی را با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا و کاردار سابق ایران در لبنان ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید:

کارشناس تحولات غرب آسیا با اشاره به اهداف پشت پرده نا آرامی های اخیر در لبنان گفت: اهداف پشت پرده نا آرامی ها و شعارهایی که معترضین سر می‌دادند خیلی متنوع و از قبل هدف‌گذاری شده بود و با اعتراضات گذشته در لبنان متفاوت است. قبل از اینکه حسّان دیاب نخست وزیر لبنان شود، بحران اقتصادی در این کشور اعم از فساد مالی، سیاسی، اداری و ... از دوران جنگ داخلی این کشور بی‌سابقه قلمداد می‌شد. افرادی که متهم اصلی فساد در لبنان بودند از انتخاب وی اظهار ناراحتی می‌کردند. آنها با سوء استفاده از فشارهای اقتصادی بر مردم معترض لبنان که عمدتاً قشرهای مستضعف و زیر خط فقر هستند در صدد منحرف ساختن اعتراضلات بودند و به نوعی تظاهرات برگزار شده را بر علیه خود مردم قرار دهند تا از این طریق بتوانند موج‌سواری کنند. لذا گروه‌هایی مانند فالانژ و برخی از جریان‌های سنی وابسته به جریان سعدحریری، جریان‌های وابسته به آمریکا در داخل لبنان با همکاری کشور عربستان، رژیم منحوس در قالب مطالبات مردمی به میدان اعتراضات ملحق شدند تا با اعمال فشار بر نخست وزیر بتوانند کارهای خود را ادامه دهند. چون آنها می دانستند حسّان دیاب نخست وزیر لبنان شخصیتی تکنوکرات به شمار می‌رود و می‌خواهد پس از وقوع اعتراض‌های اخیر در لبنان به ساماندهی شرایط اقتصادی این کشور بپردازد.

وی افزود: هدف دیگر تظاهرکنندگان وابسته به آل سعود این بود که با اعمال فشار بر کابینه دولت تکنوکرات، عهدنامه‌ای که از محور مقاومت دفاع می‌کند را حذف کنند و از این طریق حزب‌الله را در تنگنا قرار دهند که سلاح خودش را به دولت واگذار کند، یعنی هیچ سلاحی جزء سلاح ارتش مشروعیت ندارد. خوشبختانه حزب الله در این ناهنجاری هوشمندانه و موفقیت آمیز عمل کرد و به هیچ جریان یا گروهی اجازه ندادند بر علیه سلاح حزب الله حرکتی را انجام دهند. در آن سو، گروه‌های داخلی وابسته به آمریکا سوگند یاد کرده بودند که اگر حکومتی، نخست وزیرش باب طبع نباشد با کمک آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان عهدنامه را بهم بزنند و کارشکنی کنند و اجازه ندهند دولت به مردم لبنان خدمت کند؛ و از این طریق مسئله بررسی پرونده‌های فساد مالی و سیاسی پیگیری شود. 
وی در ادامه اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در لبنان، دولت توانست تا حدودی اعتراضات خیابانی را کنترل کند. با اصرار دولت، مردم تا مدتی در قرنطینه خانگی حضور داشتند. از این طریق دولت توانست کرونا را مهار و بر اوضاع بهداشتی کشور مسلط شود. دولت حسّان دیاب با کمترین امکانات در مقابل شیوع ویروس کرونا کار شگفت‌انگیزی انجام دادند. با مسلط شدن دولت بر اوضاع لبنان، گروه‌ها و جریان‌های وابسته به آمریکا در داخل احساس کردند آقای حسّان دیاب نخست وزیر دنبال این است پرونده‌های فساد را دنبال کند، از این رو طرح جدیدی یعنی کاهش ارزش پول لبنان را به اجرا گذاشتند. متأسفانه «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان وابسته و سرسپرده آمریکایی و صد در صد سعودی با افزایش قیمت دلار در برابر لیر لبنان، سرآغاز اعتراضات در لبنان شد. به نحوی که هر دلار آمریکا به هشت هزار لیر لبنان رسید. پس از آن حسّان دیاب نخست وزیر لبنان حمله تندی به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان داشت و او را از کار برکنار کرد که با واکنش تند سعد حریری روبرو شد. گروه‌های مختلف در لبنان با رهبری ولیدجنبلاط، سمیر جعجع و سعد حریری در طرابلس با فرماندهی سفارت آمریکا و لابی گری های خانم شیا سفیر آمریکا در لبنان به اعتراضات دامن زدند تا از این طریق دولت حسّان دیاب را سرنگون کنند. تظاهرات شروع شد یک سری معابر و مغازه‌ها را در لبنان تعطیل کردند و برخی اماکن عمومی را آتش زدند. منتهی این سری با هوشمندی و تصمیم قاطعانه حسّان دیاب روبرو شد. در شعارهای معترضین شاهد بودیم که سلاح حزب‌الله و مسائل اقتصادی مردم مورد هدف قرار گرفته است.

افقهی در ادامه اظهار داشت: خوشبختانه در اعتراضات اخیر لبنان، حزب‌الله عکس‌العملی نشان نداد و صحنه آشوب در لبنان را مدیریت کرد. حزب‌الله سعی می‌کرد طرفداران خودش را با معترضین وابسته به سفارت آمریکا درگیر نکند. در همین راستا، حسّان دیاب سخنرانی خوبی انجام داد و با مدیریت قاطعانه و کمک نیروهای امنیتی که وارد عرصه شدند بیشتر تظاهرکنندگان را کنترل کردند. تا شاهد درگیری خشن مانند پلیس آمریکا که صحنه‌های دردناکی را به وجود آورده بود در داخل لبنان نباشیم. شخص حسّان دیاب اجازه ندادند چنینی درگیری هایی تکرار شود. گر چه تظاهرکنندگان سعی می‌کردند با پلیس درگیر شوند و حتی کشته دهند. ولی دولت حسّان دیاب با کمک نیروهای امنیتی و گاهاً ارتش صحنه تظاهرات را مدیریت کردند. هدف اصلی جریان‌های وابسته به آمریکا در داخل لبنان، رژیم منحوس و آل سعود؛ سرنگونی دولت حسان دیاب است که به جای آن سعد حریری قرار بگیرد. این را باید در نظر داشت در اردوگاه 14 مارس شکاف‌های عمیقی ایجاد شده است یعنی این چنین نیست که یکپارچه باشند به راحتی بتوانند دولت حسّان دیاب را سرنگون کنند. از طرفی حزب‌الله سعی کرد حتی الامکان جبهه محکمی در قبال تهاجم‌ها شکل دهد و نگذارد دولت حسّان دیاب سرنگون شود.

این کارشناس تحولات غرب آسیا درباره تفاوت تحرکات ناآرامی‌های اخیر با تحرکات آغاز شده از 17 اکتبر گذشته گفت: در تظاهرات قبل از کرونا بیشتر هدف سلاح حزب‌الله بود که آن‌ها سعی داشتند مردم را بر علیه حزب‌الله قرار دهند. در اتفاقات اخیر دو هدف‌گذاری صورت گرفت. یکی سلاح حزب‌الله و دیگری سرنگونی دولت حسّان دیاب بود. دولت حسّان دیاب مستقل و تکنوکرات کار می‌کند و با بحران اقتصادی به وجود آمده از شیوع کرونا و کاهش پول دست و پنجه نرم می کند. تمام کشورهای طرفدار آمریکا اعم از غرب و ارتجاع عرب یعنی عربستان سعودی و رژیم منحوس تلاش می‌کنند از طریق محاصره اقتصادی، دولت جدید لبنان را زمین بزنند و با تحت فشار قرار دادن مشکلات معیشتی و همچنین محور مقاومت، دولت حسّان دیاب زمین بزنند. از آن طرف آمریکا با اجرای قانون قیصر(سزارآمریکایی) را علیه دولت سوریه اعمال کردند. در یکی از بندهای اجرای قانون قیصر، لبنانی ها نمی‌توانند از سوری ها به عنوان کشور دوست استفاده کنند به نوعی قطع مبادلات تجاری با دمشق بر آن‌ها تحمیل خواهد شد.
سیدافقهی در پاسخ به این سؤال که ناآرامی در لبنان تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و این آشوب‌ها چگونه پایان خواهند یافت؟ گفت:      نا آرامی ها در لبنان به صورت موج می‌باشد. نمی‌توان سقف زمانی برای آن در نظر داشت. نا آرامی های اخیر در لبنان را می‌توان در سه سطح سیاسی، اقتصادی و امنیتی بررسی کرد.

سطح اول سیاسی، تا زمانی که دولت حسّان دیاب بر سر کار است، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی اجازه نخواهند داد وی بتواند بر امور مسلط شود؛ یعنی مردم لبنان از گذرگاه تنگنای اقتصادی به عرصه موفقیت و ثبات برسند. قطعاً این کار در دستور آمریکایی‌ها است که نباید لبنان نفس راحت بکشد. البته گروه‌های وابسته به آمریکا در داخل لبنان در تلاش هستند به هر شکلی شده بر کار حسّان دیاب کارشکنی کنند تا وی نتواند کارآیی لازم را داشته باشد. آنها از طریق فشارهای اقتصادی بر دولت لبنان بتوانند نیروی خود یعنی سعد حریری را بر صحنه قدرت قرار دهند و به کسی اجازه دخالت در امور داخلی را ندهند.

سطح دوم اقتصادی، حَربه اقتصادی است که یکی از بهترین گزینه‌ها و سازوکارهای مقابله با دولت حسّان دیاب است؛ بنابراین با هر بهانه‌ای مانند گرانی و غیره در لبنان اتفاق بیافتد، تظاهرات بر پا می‌شود.

سطح سوم امنیتی، یکی دیگر از مسائل مهم و تأثیرگذار در نا آرامی لبنان می تواند ترور شخصیت ها یا انفجار اماکن عمومی ‌باشد. رژیم صهیونیستی برای نا آرامی در لبنان بخواهد فردی با نفوذ از 14 مارس را ترور کند تا در لبنان بحران امنیتی به وجود آید، از این طریق دولت نتواند در کنار بحران شیوع کرونا، مسائل سیاسی و اقتصادی حاکم بر اوضاع لبنان را جمع کند.
 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات