حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۷۵
به مناسبت پنجمین سالگرد تشییع شهدای غواص؛

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد

بیست و ششم خردادماه مصادف است با پنجمین سالگرد تشییع باشکوه و حماسی شهدای غواص. در این روز رهبر انقلاب در بخشی از پیام خویش به ملت شهیدپرور ایران، نوشتند: «سلام بر دستهای بسته و پیکرهای ستمدیده شما و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بال‌گشوده شما»
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد

۲۸ اردیبهشت ماه سال ۹۴ در مراسم ورود پیکر شهدای تازه تفحص شده به کشور بود که یک خبر از شهدا، بمب خبری بزرگ و تحول‌آفرینی عظیم عمومی ایجاد کرد. خبر این بود: «کشف پیکر مطهر ۱۷۵ شهید غواص دفاع مقدس با دستان بسته». این شهدای مظلوم و والامقام جمعی از غواصان و خط‌شکنان دریادلی بودند که در دی ماه سال ۶۵ در جریان عملیات کربلای ۴ که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفت، خط عملیاتی اروند را شکسته و حتی از جزیره ام‌الرصاص هم عبور کردند. طبق شواهد موجود، این رزمندگان در حالی که بیشترشان مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند و پیکرشان با دست‌ها و برخی با دست و پا‌های بسته شده بصورت دسته‌جمعی به خاک سپرده شده بود.
پیکر مطهر این شهدای گرانقدر حدود سی سال بعد توسط تیم تفحص پیکر مطهر شهدا در ابوفلوس در منطقه ابوالخصیب عراق با دستان بسته و برخی دست و پا بسته کشف شد.
خبر ورود این پیکر‌های مطهر به کشور یک موج گسترده مردمی سرشار از عواطف و احساسات پاک نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس پدید آورد. روز بعد تیتر غواصان شهید برجسته‌تر از سایر تیتر‌ها در سایت‌ها و گروه‌های خبری درخشید. کشف پیکر شهدا با دست و پا‌های بسته و بصورت دسته‌جمعی باعث قلیان احساسات پاک مردم و به جوش آمدن خون‌های آزادی خواهانه آنان شد. این موضوع بار دیگر مظلومیت شهدای هشت سال دفاع مقدس را یادآوری کرد، آن هم در شرایطی که برخی‌ها سال‌ها بود در خلال میان روزمرگی‌هایشان واقعیت‌های جنگ را به فراموشی سپرده بودند.

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد
پس از انتشار خبر کشف پیکر‌های مطهر شهدای غواص و بعد از پخش تصاویر پیکر‌های برخی از این شهدا که دست بسته بودند، شاهد جوش و خروش و خیزشی عظیم همراه با شور و شعور حیرت‌انگیز عمومی و همگانی بودیم و هر کس به گونه‌ای به این شهدا ابراز احترام و ارادت می‌نمود، شدت احساسات به حدی بود که مردم سر از پا نشناخته و مُصرانه خواستار تشییع هر چه سریع‌تر دریادلان صف‌شکن و قهرمانان ملی و انقلابی و اسلامی‌شان شدند.

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد تشییع باشکوه و تاریخی
میدان بهارستان تهران در ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ از پیکر مطهر ۲۷۰ شهید گمنام که ۱۷۵ نفرشان شهدای غواص بودند، میزبانی کرد. سیل خروشان جمعیت در تشییع این شهدای والامقام موج می‌زد. حضور پرشور و گسترده مردم به حدی بود که ماشین حامل شهدا امکان ورود به میدان بهارستان را نداشت و مراسم با تأخیری بیش از یک ساعت آغاز شد. مردم مؤمن و انقلابی، یکدل و یکصدا سرود «کجایید‌ای شهیدان خدایی» را زمزمه کرده، مداحان اهل‌بیت (ع) مدیحه‌سرایی نموده و گروه‌های خودجوش جهادی هم پوستر‌ها و تصاویر شهدا را توزیع می‌کردند. این مراسم به‌طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد و خبرنگاران داخلی و خارجی آن را پوشش دادند. پس از حدود پنج ساعت تشییع با شکوه، به دلیل سیل عظیم جمعیت و شدت احساسات ملت خداجو و شیفته مکتب شهادت، خاکسپاری شهدا امکان‌پذیر نشد و شهدا مجدداً در معراج شهدا آرام گرفتند تا در روز‌های آینده تشییع پیکرهای پاک آن‌ها انجام شود. 

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد
پیام پرشور رهبری
وداع بی نظیر ملت خداجو و شهیدپرور ایران اسلامی تحسین ایرانیان و جهانیان را برانگیخت. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در ساعت پایانی مراسم پیامی پرشور صادر کردند. در این پیام آمده است:
«صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند و صلوات و تحیّات خدا بر شهیدان مظلوم غوّاص که با ظهور و حضور خود، این فروغ خاموش نشدنی را مدد رساندند و پرچم یاد‌های عزیز و گرانبها و ذخیره‌های معنوی ملّت را با شکوهی هر چه تمامتر در کشور برافراشتند. سلام بر دست‌های بسته و پیکر‌های ستمدیده شما و سلام بر ارواح طیّبه و به رضوان الهی، بالگشوده شما.» ۲۶/۰۳/۱۳۹۴
در بخش دیگری از این پیام آمده است: «سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّتپذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی میشناسید و می‌نوشید و پاسخ می‌گویید. حضور پُرمضمون امروز شما در تشییع این دُردانه‌های به میهن بازگشته، یکی از به یادماندنیترین حوادث انقلاب است؛ رحمت خدا بر شما، و سپاس بیحد از خدای مالک دلها، و سلام بیپایان بر حضرت بقیّةالله (روحی فداه) که صاحب این ثروت عظیم است.» ۲۶/۰۳/۱۳۹۴

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد

پیام خون شهدای غواص
این مراسم پرشکوه در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای و آشکار شدن عزم برخی مسئولان برای عقب‌نشینی از دستاورد‌های هسته‌ای برگزار گردید. در مراسم تشییع پیام‌های مهمی به طرفداران مذاکره فرستاده شد که متأسفانه به درستی شنیده نشد. ملت انقلابی و استکبارستیز ایران با سر دادن شعار‌هایی همچون «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»، «ای رهبر آزاده، آماده‌ایم، آماده»، «جیب ما پر از وصیت شهداست، پر از مرگ بر آمریکا است» شهدا را تشییع نمودند. پلاکارد‌های متعددی هم که در دست مردم بود صحبت‌ها و خون‌دل‌ها با دولتمردان داشت. نوشته‌هایی، چون «آب خوردن ما وابسته به یا حسین است، نه تحریم»، «با دستان بسته مقاومت کردید، ما با دستان باز چه کردیم؟!»، «سرداران فتح خرمشهر‌های سیاسی، شهدا اگر منتظر کدخدا می‌ماندند، خرمشهر الان هم آزاد نشده بود»، «این سند جنایت کدخداست»، «عزت قابل مذاکره نیست حتی اگر دست‌های ما بسته باشد»، «خون شهیدان ما قابل اکسید نیست»، «تهدیدمان کنند، تحریمان کنند، لب تشنه جان دهیم، سازش نمی‌کنیم» و... در آن‌ها درج شده بود.
در موقع عبور کاروان شهدا از مقابل سفارت انگلیس خبیث، جمعیت یکپارچه شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر آل‌سعود و نه سازش و نه تسلیم سر دادند و در هنگام عبور از مقابل ساختمان وزارت امور خارجه جمعیت یک‌صدا شعار «این همه لشکر آماده به عشق رهبر آمده» را سر دادند.

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد
امنیت و اقتدار، دستاورد خون شهدا و رهبری امام خامنه‌ای
سخنران مراسم هم پیام شهدا و حرف دل‌مردم را فریاد زد. سرلشکر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تشییع سخنرانی مفصلی انجام داد که در آن در مورد نحوه شهادت شهدای غواص توضیح داد و به شبهات مطرح شده پاسخ گفت و از همه مهمتر پیام خون شهدای غواص را خاطرنشان نمود.
برخی محور‌های سخنان محسن رضایی در این مراسم چنین بود:
- غواصان ما برای استقلال و پیشرفت کشور جان خود را دو دستی دادند. دست‌هایشان را بستند، اما تسلیم نشدند و در مقابل دشمن زانو نزدند.
- آبادانی و پیشرفت این کشور نیاز به مقاومت و شهادت دارد و این شعار غواصان بود.
- شهدای ما در یک آزمون سخت تاریخی، برای اولین بار ملت ایران را به سربلندی رساند و زنجیره شکست‌های تاریخی و جدا شدن بخش‌های مختلف از ایران که برای دویست سال ادامه داشت را قطع کردند.
- مسیر شهدا هم پرچمداری به نام ولایت دارد، ولی امر مسلمین مثل لنگری کل بار انسجام اقتدار ایران را به دوش دارد و امروز بیش از گذشته با رهبری ایشان در منطقه اقتدار یک ملت مستقل در حال به نمایش گذاشته شدن است.
- این شهدا ثابت کرده‌اند که ما با دست بسته هم تسلیم نخواهیم شد.
در خلال سخنرانی، شعار‌های مرگ بر آمریکای جمعیت حاضر میدان بهارستان را در برگرفت و رضایی نیز با استقبال از این شعار این‌چنین گفت: «این صدا‌ها را مذاکره‌کنندگان ما که پشت میز روبروی آن‌ها می‌نشینند باید به خوبی بشنوند و بفهمند، این صدا‌ها جدی و واقعی است و از عمق دل جوانانی برمی‌خیزد که حاضرند تا آخرین قطره خونشان را فدای استقلال و سربلندی ایران اسلامی کنند.»

با دستان بسته هم می‌توان بر تمام دنیا پیروز شد

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات