صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۳۰۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): طبیعت جوان، با امید، با ابتکار، با صراحت، با خطرپذیری، با خستگی‌ناپذیری همراه است و این‌ها برای اداره جامعه عناصر ذی‌قیمتی هستند؛ بخشی از مشکلات ما ناشی از خطرپذیر نبودن یا خسته شدن، یا عدم وجود ابتکار، یا عدم صراحت، یا ناامید بودن است؛ لذاست که ما مایلیم با این مجموعه جوان بیشتر گفتگو بشود و بحث بشود. (۱۳۹۹/۰۲/۲۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

شیطانک‌های منافق، سد راه عدالت‌گستری

خبر مرگ قاضی منصوری برای کسانی که اتفاقات انقلابی اخیر دستگاه قضایی در پرونده فساد «اکبر طبری» معاون اجرایی حوزه ریاست سابق قوه قضائیه را دنبال می‌کنند، شوک‌آور است و سؤال جدیدی بر سؤالات پیشین! را در خصوص متهم ردیف نهم این پرونده پُرحاشیه ایجاد کرده است؛ هم‌زمان موج رسانه‌ای سنگینی با طیفی از اخبار راست و دروغ تا گمانه‌زنی‌های تحلیلی در خصوص این‌که این مرگ خودکشی بوده یا قتل، چه کسانی از این مرگ سود می‌برند و ... به راه افتاده است که نیاز به رمزگشایی فوری دارد.

 نکات تحلیلی: 1- مثل خیلی از پرونده‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و امنیتی، دو جریان عمده در این بازی رسانه‌ای، بدون انتظار برای روشن شدن ابعاد این پرونده مشکوک و پیچیده مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که شاخصه اصلی این آرایش همانند همه پرونده‌های مرتبط با جمهوری اسلامی، «نگاه سیاسی» است؛ عده‌ای بدون هیچ نشانه‌ای همانند بسیاری از پرونده‌های گذشته نظام را متهم می‌کنند و دسته‌ای دیگر این پرونده را سوژه مناسب و فرصتی طلایی برای تسویه‌حساب و سرشاخ شدن با قوه به پا خاسته قضایی برای اجرا و اقامه عدالت و همین‌طور با کلیت نظام اسلامی تحلیل می‌کنند! 2- دومینوی اخبار کذب و چرخه تولید و توزیع شایعه‌پراکنی به مدد توسعه ابزارهای اطلاع‌رسانی و سرعت و سهولت جابجایی خبر و تحلیل، در این میان بسیار داغ است و شیطانک‌های منافق آتش بیار معرکه ایمان و باور‌سوزی شده‌اند. باید مراقبت کرد و منتظر ماند تا ابعاد پرونده بررسی شود. آنچه در وهله اول به ذهن می‌رسد مسئولیت حقوقی کشور رومانی است که باید طبق حقوق بین‌الملل و قوانین پلیس اینترپل از جان متهم محافظت می‌کرد. 3- به تعبیر علی باقری معاون بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه «قاضی منصوری احتمالاً خودکشی کرده است»؛ اما آنچه مهم‌تر است، این‌که باید با دیدی نافذ از اهداف اخلا‌لگران در این پرونده پرده‌برداری کرد و از انگیزه قوی منافقین و ضدانقلاب در درگیرسازی جمهوری اسلامی با این پرونده و به حاشیه بردن اصل امید و اعتماد مردم به موج تازه عدالت‌گستری قوه قضائیه غافل نشد.

نکته راهبردی: جراحی قضایی و اجرای عدالت بدون هزینه نیست، مهم مدیریت درست آن و جراحی قاطع دمل‌های چرکینی است که به اعتبار و اعتماد مردم به نظام چوب حراج زده‌اند. باید از بازی‌های رسانه‌ای و مانع‌سازی‌های دشمن عبور کرد و ضمن تنویر اذهان جامعه با «خبر درست»، چشم به تلألؤ هدف متعالی اجرای عدالت در افق چله دوم دوخت؛ این آن چیزی است که درنهایت مردم را راضی و دشمن را عصبانی می‌کند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                

غفلت مهلک

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی در مطلبی به قلم «فریدون مجلسی» نوشته است: «بسیاری معتقدند ترامپ با برخی توئیت‌های خود بعد از بازگشت سیروس عسگری و تبادل آقای طاهری و مایکل وایت مبنی بر تشکر از ایران و تمایل برای انجام مذاکرات دیپلماتیک، آن‌هم قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به دنبال یک تغییر رفتار جدی و احتمال بسترسازی برای مذاکره دو طرف است.»

گزاره تحلیلی: نگاهی به اقدامات خصمانه ایالات‌متحده آمریکا تنها در دوره ترامپ، ازجمله؛ ترور بزدلانه سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد تا خروج از توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های گسترده ضدایرانی و حالا تازه‌ترین اقدام، تلاش برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی از طریق فشار به آژانس انرژی اتمی و استفاده از ابزار کشورهای اروپایی علیه ملت ایران که به‌وضوح نشان‌دهنده رفتار خباثت‌آمیز آمریکایی‌ها در قبال کشورمان است، این سؤال پیش می‌آید که چطور باوجود چنین اقدامات خصمانه‌ای که همچنان نیز با جدیت از سوی ترامپ دنبال می‌شود، برخی همچون این روزنامه از یک توئیت کم‌ارزش رئیس‌جمهور آمریکا برداشت آشتی‌جویانه دارند؟ ترازوی این تحلیلگران سیاسی و مدعی بلد بودن زبان دنیا چگونه کار می‌کند که یک توئیت چندکلمه‌ای از ده‌ها تحریم و کارشکنی و ترور و تهدید، سنگین‌تر می‌نماید؟ هوشمندی استراتژیک یکی از اصلی‌ترین گزاره‌های تحلیل سیاست خارجی است! هوشمندی‌ای که آن را می‌توان در کلمات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا به‌وضوح مشاهده کرد، ایشان در تذکر به مسئولان سیاست خارجی در هنگام مذاکرات، همواره تأکید می‌کردند که فراتر از کلمات و لبخندهای دیپلماتیک، این مسئله را در گوشه ذهن داشته باشند که در میز مذاکره، در روابط بین‌الملل با چه کسانی روبرو هستیم، روش و مشی طرف مقابل را فراموش نکنیم، به عبارت دقیق‌تر فراموش نکنیم در زیر دستکش مخملی که برای مذاکره به‌سوی ما دراز شده است، دست چدنی وجود دارد که غفلت از آن خسارت‌بار خواهد بود؛ مسئله‌ای که متأسفانه در خوش‌بینانه‌ترین حالت برخی از سیاسیون و جریان‌های سیاسی با زودباوری از آن غافل می‌شوند. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ اخبار ویژه‌                            

تئوری‌سازی اغتشاش

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به‌تازگی در یادداشتی با عنوان "نیک و بد کرونا" که در یک وبگاه وابسته به جریان چپ منتشر شد؛ در تشریح ابعاد بیماری کرونا، مدعی وجود بحران نان و جان در دنیا و در سطحی وسیع‌تر، در ایران شده و نوشته است: «چنانچه جهان‌گیری کرونا ویروس ادامه پیدا کند و مردم دسته‌دسته از بین بروند و چشم‌اندازی برای مهار ویروس به وجود نیاید، مردمی که اهل ریسک هستند، تن به سه کار می‌دهند: قتل و غارت و قمار مالی. درواقع، فرد می‌گوید من که می‌خواهم بمیرم، بگذار حسابم را در این دنیا با افراد تسویه کنم؛ خواه مالی باشد و خواه سیاسی و خواه خانوادگی. در مقوله غارت نیز این‌گونه استدلال می‌شود که بگذار سرقت کنیم تا از این راه گذشته را جبران و لااقل آسایش بازماندگان را تأمین کنیم!» اظهارات حجاریان را باید با این سابقه مطالعه کرد که او پیش‌ازاین تأکید کرده بود که باید در پساکرونا منتظر اغتشاش باشیم! و باز باید این سابقه را هم از وی بازگویی کرد که او از سال‌ها قبل در خلوت و جلوت، کراراً مردم را به حضور در خیابان فراخوانده است.

حاشیه برای «اتحاد ملت ایران»/ ۳۲ نفر از اعضای هیئت‌رئیسه شورای منطقه‌ای و شورای حوزه‌های شهرستانی حزب اتحاد ملت در استان همدان با انتشار بیانیه‌ای با عنوان اختلاف با مرکزیت حزب، به‌صورت دسته‌جمعی استعفا کردند. در تهران نیز برخی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران استعفای خود را به شورای مرکزی حزب تقدیم کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، انتقاد از اصلاح‌طلبان در به وجود آمدن شرایط موجود کشور، ازجمله دلایل احتمالی استعفای برخی از اعضای این حزب عنوان شده است.

▼ اخبار

دولت روحانی بدشانسی آورد!

«مجید انصاری» معاون روحانی در دولت یازدهم و سرلیست شکست‌خورده اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مجلس، در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سؤال که «اگر بگوییم اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم شکست خوردند شما دلایل این اتفاق را چه می‌دانید؟ گفت: «باوجود همه این مسائل، در دوره یازدهم مجلس عوامل دیگری هم مؤثر بود. ازجمله این عوامل، ارزیابی‌ای بود که مردم از موفقیت دولت داشتند. البته نمی‌توان گفت که همه ماجرا به همین یک علت ختم می‌شود. از سوی دیگر دولت آقای روحانی بخصوص در دوره دوم با فشارهای زیاد خارجی و داخلی همراه بود. از یکسو تحریم‌ها و از سوی دیگر اتفاقاتی همچون سیل و زلزله و... در عملکرد آن تأثیر گذاشته و چه‌بسا مانع از آن شده که دولت بتواند برنامه‌های خود را کامل اجرایی کند. اخیراً هم که موضوع کرونا و هزینه‌های مترتب بر مدیریت و مهار آن مزید بر علت شده است». این فعال اصلاح‌طلب، کارنامه ضعیف دولت را یکی از دلایل شکست اصلاح‌طلبان در مجلس نامیده است؛ اما بلافاصله به توجیه عملکرد دولت پرداخته و سیل و زلزله و ترامپ و کرونا را مانع اجرایی نشدن برنامه‌های دولت دانسته است! علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز حمله به تحریم‌ها را مزیت دولت روحانی نامیده است. این در حالی است که همین چند ماه پیش «عباس عراقچی» معاون ظریف صراحتاً اذعان کرد که یکی از نتایج برجام، افزایش تحریم‌ها بوده است. پیش‌ازاین، روزنامه اصلاح‌طلب آرمان با انتقاد از توجیه تأمل‌برانگیز برخی دولتمردان و فعالین اصلاح‌طلب در بی‌تقصیر جلوه دادن دولت نوشته بود: «می‌گویند رئیس‌جمهور روحانی بدشانس است. ترامپ، سیل، زلزله و ملخ همه از نشانه‌های بدشانسی حسن روحانی است! اما آیا واقعاً می‌شود سرنوشت یک کشور را به شانس گره زد؟

پشت پرده اغتشاشات لبنان

 شرایط اقتصادی نامناسب لبنان تحت تأثیر اقدامات آمریکا است که به کم شدن شدید ارزش پول این کشور و بالطبع نارضایتی بیشتر مردم این کشور منجر شده است؛ در این میان بخشی از معترضان با هدایت امریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شعار خلع سلاح حزب‌الله را هم به‌عنوان خواست خود دنبال می‌کنند. از سوی دیگر تلاش می‌شود تا با اجرای قانون قیصر نیز فشار بیشتری به دولت بشار اسد وارد شود تا از این طریق واشنگتن خواسته‌هایی را محقق کند که بدون شک بخشی از آن با تحولات مربوط به رژیم صهیونیستی مرتبط است. در این خصوص نکته مهم این است که دولت آمریکا می‌داند با اجرای قانون قیصر و یا دامن زدن به اعتراضات لبنان، نه نظام سوریه از بین می‌رود و نه حزب‌الله نابود می‌شود؛ زیرا به‌خوبی می‌داند که این دو از ابزار و توان لازم برای عبور از موانع برخوردار هستند؛ اما هدف اصلی سرگرم کردن دو طرف به مسائل داخلی است تا زمینه برای تحقق اهداف صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی فراهم شود. درواقع تاریخ ثابت کرده است هرگاه کشورهای عربی درگیر مسائل داخلی خود بوده‌اند، رژیم صهیونیستی گامی در جهت نهادینه‌ کردن موجودیت خود برداشته ‌است.

نصرت الهی در ماجرای رهگیری «پهپاد آمریکایی»

سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه در سالگرد سقوط پهپاد متجاوز آمریکایی گفته است؛ پهپاد آمریکایی که زده شد، ۷ شناور سپاه راهی شدند و با تعیین دقیق نقطه سقوط، بالاخره به قطعاتی از لاشه‌های پهپاد آمریکایی دست می‌یابند اما فرمانده شناورها به ناگاه متوجه نبود یکی از شناورها می‌شود. در عمق ۸۱ متری دریای طوفانی آن روز که حتی شناورها یکدیگر را نیز نمی‌دیدند، یکی از شناورهای سپاه با دو پاسدار مفقود می‌شوند اما نصرت الهی که همواره با فرزندان ملت ایران است سبب شد تا این دو رزمنده از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر شناکنان خودشان را به سواحل سیریک برسانند. قطعات و لاشه‌های به‌جامانده از پهپاد متجاوز آمریکایی به‌سرعت جمع‌‌آوری شد و تا پیش از خبر شبانگاهی به تهران رسید و در خبر سیما نیز به جهانیان نشان داده شد. صبح روز بعد، رزمندگان با روش خاصی با استفاده از تکنیک صید ترال، ضمن بالا کشیدن شناور غرق‌شده به طرز معجزه‌آسایی، تمام سلاح‌ها و تجهیزات این شناور را که در طوفان غرق شده بود، در درون آن سالم یافتند و این شناور با اندک تعمیراتی بار دیگر عملیاتی شد.

▼ اخبار کوتاه

بهره‌گیری رسانه‌های معاند از سخنان مسئولین/ اعلام آمارهای مسئولین از اوضاع کشور باعث بهره‌گیری رسانه‌های معاند برای ایجاد چهره‌ای مخدوش از جمهوری اسلامی می‌شود. اعلام رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران مبنی بر ثبت بیش از 85 هزار مورد همسر آزاری در سال 98، در رسانه‌های معاند برجسته شده است. وی همچنین ضمن بیان رشد آمارهای مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل تقلبی و خودکشی، از افزایش ۱۲/۵ درصدی کودک‌آزاری در ایران سخن گفته است.

با چه مبنایی «وضعیت سفید» اعلام می‌کنید؟!/ بیش از ٣٠٠ نفر از پزشکان و اعضای کادر درمان استان هرمزگان در نامه‌ای سرگشاده به استاندار، اعلام وضعیت سفید برای هرمزگان توسط رئیس‌جمهور را سرآغازی بر روزگار سیاه این استان عنوان کرده و نسبت به عدم اجرای قرنطینه استانی و افزایش تلفات جانی در هرمزگان انتقاد کردند.

نیاز حیاتی امروز کشور خروج از NPT است/ حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: «نیاز کنونی و حیاتی امروز کشور خروج از NPT است. اقدامی که اگرچه خیلی دیر شده، ولی ازآنجاکه برجام فاجعه و خسارت محض است، جلوی این ضرر بزرگ از هر جا که گرفته شود به نفع کشور است.» او همچنین نوشت: «بازی «برد - برد» این است نه آنچه دولت محترم شعارش را می‌داد و خروج ما از NPT بازی دو سر برد آمریکا و اروپا را به دو سر باخت تبدیل خواهد کرد.»

همچون سردار سلیمانی در کنار فلسطین می‌مانیم/ فرمانده نیروی قدس سپاه با صدور پیامی به مراسم بزرگداشت دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نوشت: «اطمینان می‌دهیم که همچون سردار بزرگوار شهید سلیمانی در کنار شما (مقاومت فلسطین) و همه نیروهای مجاهد باقی‌مانده و همواره در مسیر تقویت محور مقاومت گام برداریم.»

آخرین جزئیات پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی/ رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد: «در پرونده هواپیمای اوکراینی ۶ نفر بازداشت شدند که سه نفرشان با قید وثیقه آزاد شده و سه نفر در بازداشت هستند. اگر به نتیجه‌ای مبنی بر مقصر بودن افراد دیگر برسیم برای آن‌ها هم پیگرد قضایی صادر خواهد شد‌. از همان روزهای اول که حادثه هواپیمای اوکراینی رخ داد گروه‌های کارشناسی را تعیین کردیم و تقریباً پاسخ‌های کارشناسانه آن‌ها به دست ما رسیده و منتظر دریافت یکی دو نظر باقی‌مانده هستیم تا با جمع‌بندی مطالب جزئیات را به اطلاع مردم برسانیم.»

احکام بورس (سؤال 2)/ آیا به سرمایه‌ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه‌گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می‌گیرد و باید خمس آن پرداخت شود؟ پاسخ‌: مبلغ سرمایه‌گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات