تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۱۷

افول موریانه‌وار

حوادث اخیر در آمریکا تجلی یک حقیقت غیرقابل‌انکار است و آن عدم امکان تنفس و آزادی و برابری نژادی، مذهبی و اجتماعی در آن است. اکنون نه تنها جورج فلوید بلکه همه 99 درصدی‌های آمریکا فریاد می‌زنند «من نمی‌توانم نفس بکشم».
پایگاه بصیرت / مهدی دلبند*
موضوع افول آمریکا مدت‌هاست که محل بحث و گفتگوی محافل علمی و رسانه‌ای دنیاست. برآیند کلی این تحلیل‌ها پایان هژمونی آمریکا و ظهور یک جهان پساآمریکایی است. برآورد نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی است که تا سال ۲۰۳۰ هیچ قدرت هژمونی در دنیا نخواهد بود. مقام معظم رهبری در مراسم سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به‌طور مفصل به موضوع افول آمریکا پرداختند. ایشان به نقل از یک نویسنده آمریکایی به افول موریانه‌وار آمریکا اشاره می‌نمایند: «این را باز بعضی از خود آمریکایی‌ها گفته‌اند، بعضی‌ها میگویند «افول موریانه‌وار»؛ یعنی مثل موریانه از درون دارد پوک می‌شود -خود نهاد‌های درون آمریکا این را میگویند- هم در عرصه‌ی اقتصادی این جور است، هم در عرصه‌ی اجتماعی این جور است، هم در عرصه‌ی سیاسی این جور است. آمار‌های واضحی وجود دارد در مورد وضع اقتدار اقتصادی آمریکا و تأثیر آمریکا در اقتصاد جهانی که در طول این چندین دهه به شکل عجیبی سقوط کرده... در بخش سیاسی هم اقتدار آمریکا افول کرده». معظم له در تاریخ ۲۹ بهمن ۹۸ در دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی نیز فرمودند: «شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد». آراِم‌اس تایتانیک (RMS Titanic) کشتی بخار بزرگی بود که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوت‌همپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمه آن جان خود را از دست دادند. کشتی تایتانیک نه تنها عظیم بود، بلکه طبق ادعای مجله‌ی لایو ساینس بزرگ‌ترین شیء قابل حرکت جهان بوده است که تا آن موقع بشر ساخته بود. تایتانیک کشتی‌ای بسیار لوکس بود که امکانات به‌کاررفته در آن، در آن دوران در هیچ کشتی دیگری به کار نرفته بود.
ایالات‌متحده اگرچه همواره تلاش کرده است تا با ظاهرنمایی خود را بهشت روی زمین و الگوی کامل پیشرفت و رفاه معرفی کند، اما وقوع بحران‌های شدید اجتماعی در جامعه آمریکا نشان می‌دهد که به‌جای سخن از الگوی لیبرال دموکراسی به‌عنوان پایان تاریخ، باید از پایان تاریخ لیبرال دموکراسی سخن گفت.
حوادث اخیر در آمریکا تجلی یک حقیقت غیرقابل‌انکار است و آن عدم امکان تنفس و آزادی و برابری نژادی، مذهبی و اجتماعی در آن است. اکنون نه تنها جورج فلوید بلکه همه ۹۹ درصدی‌های آمریکا فریاد می‌زنند «من نمی‌توانم نفس بکشم».
همچنان که قرآن اشاره می‌نماید فرعون خود را خدای مردم جهان می‌پنداشت و به شکوه و عظمت خود غره شده بود؛ اما درنهایت شکوه و عظمتش نتوانست مانع از غرق شدنش شود. اراده خدای موسی بالاتر از اداره کدخدای جهان بود.
افول یک فرایند تدریجی است که از مدت‌ها قبل شروع شده و اکنون صدایش در کف خیابان‌های آمریکا شنیده می‌شود. چه کسی می‌تواند انکار کند که اصلی‌ترین دلیل افول خورشید تمدن غرب، طلوع خورشید تمدن اسلام است. نتیجه ۴۰ سال مقاومت انقلاب اسلامی اکنون نزدیک بودن احتضار کانون دشمنی است. اگرچه ممکن است دولت آمریکا با زور سرنیزه اعتراضات را جمع کند، اما این آتش زیر خاکستری است که هر آن شعله‌ور‌تر می‌شود. ناله‌های جورج فلوید تنها باطن سرعت افول آمریکا را نشان داد، افولی که وقوع آن در آینده محتوم است.
غرب باوران و آمریکا پرستان، اما اکنون باید خجل و شرمنده باشند. چراکه ناله‌های یک سیاه‌پوست زیر چکمه یک سفیدپوست نژادپرست آمریکایی دیگر حیثیتی نه برای آمریکا و نه برای آمریکا پرستان باقی نگذاشته است. آمریکایی که با شهروند خود چنین می‌کند، با دیگر ملت‌ها چه خواهد کرد؟ در پشت این رؤیای آمریکایی حقیقت دروغ و تزویر نهفته است.
روند کلی حرکت تاریخ به سمت طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) پیش می‌رود. اکنون همه دنیا از ظلم و ستم و بی‌عدالتی به ستوه آمده و با زبان دل فریاد می‌زنند: أَیْنَ قاصِمُ شَوْکَهِ الْمُعْتَدینَ؛ کجاست درهم شکننده شوکت و قدرت ستمکاران و متعدیان؟ 30
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات