خراسان رضوی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۴۸

سناریوهای مطرح در خصوص اعتراضات ضدنژادپرستی آمریکا

واقعیت جامعه امریکا نشان می‌دهد که مسئله امروز معترضین تنها به تبعیض‌های نژادپرستانه دولت امریکا مربوط نمی‌شود، بلکه انواع تبعیض‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و سطح‌بندی طبقاتی موجود در امریکا توان نفس کشیدن را از بخش زیادی از مردم امریکا گرفته است.

رابطه اعتراضات با انتخابات آمریکا

«امروز در خود آمریکا، در خود کشورهای غربی، در خود نظام سرمایه‌داری و به اصطلاح لیبرال دموکراسی- که هم «لیبرال» اش دروغ است، هم «دموکراسی» اش دروغ است - این‌ها شکست‌خورده‌اند. امروز مردم آمریکا در سرتاسر ایالات آمریکا و مردم در هشتاد کشور جهان علیه این نظام ایستادگی کرده‌اند. ممکن است مردم را سرکوب کنند، اما این آتش خاموش نخواهد شد. (۱۳۹۰/۰۸/ ۱۱ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان)در تحلیل اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا دو نکته حائز اهمیت است: الف) نژادپرستی سیستماتیک ب) تبعیض نهادینه‌شده؛ آنچه این اعتراضات را با اعتراضات سال‌های گذاشته متفاوت کرده، گستردگی و تداوم آن‌هاست.بسیاری از رسانه‌های آمریکایی و اروپایی سعی در به حاشیه بردن این اعتراضات و محدود کردن ابعاد آن  به «دولت ترامپ» دارند. این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که  "ساختار نژادپرستانه" آمریکا در دوران قدرت دو حزب سنتی این کشور (دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) این رویه را  ایجاد و تقویت کرده است.برخی بر این باورند که ترامپ فارغ از دغدغه‌های سیاسی و انتخاباتی خود، بر این قصد است که  نژادپرستی سیستماتیک در آمریکا را از فاز "غیر اعلامی" و "غیررسمی"، وارد فاز "آشکار" و "اعلامی" کند. موضوعی که ساختار قضایی و امنیتی آمریکا و حتی رقبای دموکرات ترامپ نیز از آن درمجموع استقبال می‌کنند.سناریوهای مطرح در باب این تحولات بر انتخابات آینده ریاستجمهوری ایالات‌متحده آمریکا

سناریوی اول:این اعتراضات موجب می‌شود سیاه‌پوستان  و هم دردان و حامیان مردمی آن‌ها در آمریکا  بیشتر پای صندوق‌های رأی بیایند و حاضر شوند علیه ترامپ رأی بدهند؛ لذا نتیجه آن مشارکت بیشتر در انتخابات و سقوط ترامپ از قدرت خواهد بود.تحلیل گران در باب انتخابات 2016 بر این باورند که یکی از  دلایل رأی آوری ترامپ، سرکوب کردن رأی جوامع سیاه‌پوست و دیگری عدم  توجه هیلاری کلینتون به جذب  رأی سیاه‌پوستان بوده است.

سناریوی دوم:بزرگ شدن بیش‌ازحد آشوب موجب می‌شود ترامپ فراخوان برای قانون و نظم صادر کند و در بدترین حالت، اعلام حکومت‌نظامی و به تعویق افتادن انتخابات کند.

سناریوی سوم:ساختار حزبی حاکم در آمریکا و رفتار سنتی رأی‌دهندگان هوادار  دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و دموکرات که عمدتاً ثابت است و کمتر تحت تأثیر رخداد‌ها و وقایع داخلی و خارجی قرار می‌گیرد، می‌تواند  ترامپ را دوباره پیروز انتخابات  نماید.درنهایت باید گفت علی‌رغم اینکه دموکرات‌ها تصور می‌کنند در سبد سیاه‌پوست‌ها رأی بیشتری دارند، اما رابطه اعتراضات  ضدنژادپرستانه در آمریکا با دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به‌صورت ذاتی رابطه‌ای دوسویه نیست، زیرا هر دو حزب، به‌صورت علنی و غیرعلنی در جهت فشار به سیاه‌پوستان و اعمال نژادپرستی، از بیشترین حربه‌ها استفاده کرده‌اند؛ به‌عبارت‌دیگر سوابق مدیریتی هم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نشان از تبعیض نژادی به ضرر غیرسفید‌پوستان بوده است و از این حیث دموکرات‌ها برتری نسبت به جمهوری‌خواهان ندارند که انتظار جلب آرای آنان را داشته باشند. از سوی دیگر هرچند کشته شدن جورج فلوید جرقه اعتراضات را زد ولی واقعیت جامعه امریکا نشان می‌دهد که مسئله امروز معترضین تنها به تبعیض‌های نژادپرستانه دولت امریکا مربوط نمی‌شود، بلکه انواع تبعیض‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و سطح‌بندی طبقاتی موجود در امریکا توان نفس کشیدن را از بخش زیادی از مردم امریکا گرفته است و عملاً تنها یک ‌درصدی‌های آمریکایی از مواهب و شعارهای دل‌فریب لیبرال دموکراسی بهره‌مند هستند و تغییر این رویه ممکن نخواهد بود مگر آن‌که حکومت هر دو حزب چنبره زده بر حکمرانی امریکا به سر آید. 30

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات