صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۴ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ظرفیت کشور برای مواجهه با دشمن- در زمینه مسائل نظامی، مسائل علمی، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و غیره- ظرفیت بسیار بالایی است و ما راحت می‌توانیم با این جبهه مواجهه و مقابله کنیم و بر او پیروز بشویم؛ یعنی این امید به پیروزی یک امید موهومی نیست، یک امید متّکی به این واقعیت روشن است. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

ورود انصارالله به معادله موازنه چهارم

انصارالله در جدیدترین عملیات خود که «توازن بازدارندگی چهارم» نام‌گذاری شده، ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده است. در این عملیات که با استفاده از تعداد قابل‌توجهی موشک بالستیک و یگان پهپادی انجام شد، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و تعدادی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران مورد اصابت موشک‌ها و حملات پهپادی انصارالله قرار گرفتند.

نکته تحلیلی: عملیات اخیر انصارالله به پایتخت عربستان، مرحله چهارم سلسله عملیات‌هایی است که «توازن بازدارندگی» نام دارد. عملیات انصارالله بعد از به قدرت رسیدن در یمن را می‌توان در سه نوع 1- عملیات تدافعی 2- عملیات تهاجمی و 3- عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها در جغرافیای متفاوت صورت می‌گیرد. هدف از عملیات تدافعی تثبیت موقعیت و جلوگیری از هجوم نیروهای ائتلاف است. نبرد حجّه و نبرد صعده جزو این دسته از عملیات‌ها هستند. در مقابل عملیات تدافعی، عملیات تهاجمی قرار دارد که برحسب جغرافیای میدان نبرد و نوع تسلیحات، به سه دسته نبرد جنوب، حملات محدود و ایذایی به پایگاه‌های نظامی ائتلاف داخل خاک عربستان و عملیات ترکیبی (موشکی و پهپادی) تقسیم می‌شود. عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، فاز جدید عملیات انصارالله است که پیام آن فرامنطقه‌ای است. این نوع عملیات که مرحله چهارم آن بامداد دیروز‌(سه‌شنبه) انجام شد، برحسب شدت تخریب، میزان تأثیرگذاری بر منافع کشورهای فرامنطقه‌ای و میزان تغییر موازنه جنگی به چهار نوع بازدارندگی موازنه اول، دوم، سوم و چهارم قابل تقسیم‌بندی هستند. شدت و قدرت تخریب بیشتر، حمله به نقاط حساس، استفاده ترکیبی از موشک و پهپاد، به‌کارگیری اصل غافل‌گیری و پیش‌بینی‌ناپذیری، ناکارآمدسازی سامانه‌های دفاعی عربستان و آمریکا در منطقه و درنهایت تغییر موازنه قوا به نفع انصارالله جزو خصوصیات، نتایج و پیامدهای مشترک عملیات بازدارندگی موازنه‌ای است که در مرحله چهارم این عملیات نیز مؤلفه‌های فوق به‌دقت انجام گرفته است.

نکته راهبردی: انصارالله یمن به مرحله‌ای از قدرت و توان راهبردی رسیده است که از طریق تغییر ماهیت و جهت‌گیری استراتژی‌های نظامی و انجام سلسله عملیات‌های راهبردی، آن‌هم در شرایطی که اختلافات سعودی – اماراتی در جنوب یمن موجب تضعیف نیروهای مهاجم شده است، سعودی‌ را در چنان مخمصه شدیدی قرار داده است که یا باید از یمن عقب‌نشینی کند و یا هزینه‌های سنگین حمله به یمن را در عمق حیاتی و امنیت اقتصادی خود پرداخت نماید. عملیات توازن بازدارندگی چهارم که ضربه راهبردی دردناک به سعودی‌هاست، کماکان ادامه خواهد یافت و چه‌بسا ممکن است در آینده مقامات بلندپایه ائتلاف متجاوز سعودی نیز جزو اهداف این سلسله عملیات قرار گیرند.‌ (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼گزارش روز                           

قدرت تعیین‌کننده

نیروی دریایی قدرتمند و حضور در آب‌های آزاد و فراتر از آن توانایی ایجاد امنیت برای تجارت دریایی یکی از مؤلفه‌های قدرت در جهان به شمار می‌آید، موضوعی که کشورهای انگشت‌شماری در جهان به آن نائل‌آمده‌اند، یا به عبارت بهتر، این بازوی قدرت همچنان در انحصار قدرت‌های بزرگ جهانی است! و دست یافتن هر کشوری به این قدرت و توانایی می‌تواند معادلات بسیاری را در سطح بین‌الملل به نفع آن ملت تغییر دهد.

گزاره خبری: فرمانده نیروی دریایی سپاه، اخیراً اعلام کرد: «به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابلاغ مأموریت شده تا در آب‌های دوردست حضور یافته و این حضور دائمی باشد.» وی افزود: «اعزام ناوگروه از سوی نیروی دریایی سپاه به آب‌های دوردست درگذشته انجام شده است و ناوگروه دوم ما نیز به آب‌های اقیانوس هند اعزام شد. سردار علی‌رضا تنگسیری با بیان این‌که این اقدام حسب تدبیر فرماندهی معظم کل قوا صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: «برادران ما در نیروی دریایی ارتش این اقدام را بارها انجام داده‌اند و سپاه نیز در راستای مسئولیت‌های خود این موضوع را در دستور کار دارد.» وی عنوان داشت: «به دنبال ایجاد پایگاه دائمی در اقیانوس هند هستیم و این مهم را تا پایان امسال عملیاتی خواهیم کرد.»

گزاره تحلیلی: آنچه در جریان ارسال 5 کشتی نفت‌کش متعلق به جمهوری اسلامی ایران و با پرچم برافراشته کشورمان به سواحل ونزوئلا- واقع در حیاط‌خلوت آمریکا- رخ داد را می‌توان ثمره قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران ازجمله در حوزه امنیت دریایی دانست، قدرت دریایی که فراتر از ابعاد نظامی و بازدارندگی در دفاع از مرزهای سرزمینی، می‌تواند به‌عنوان یک عامل پشتیبان، رونق تجارت دریایی و امنیت محموله‌های تجاری در منطقه و فراتر از آن تضمین کرده و زمینه‌سازی جدی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه کاخ سفید علیه ایران را فراهم آورد! به عبارت دقیق‌تر، حوزه دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها است که برای رونق‌بخشی به تجارت کشورمان در شرایط تهدید و تحریم صورت گرفته است. (نویسنده: سیدفخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌                   

بیانیه مهم کمیسیون امنیت ملی مجلس

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای در واکنش به قطعنامه شورای حکام، تصریح کرد: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور قطعنامه سیاسی و غیرحرفه‌ای خود علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در روز ۳۰ خردادماه (۱۹ ژوئن ۲۰۲۰) که فاقد وجاهت حقوقی و فنی است، مرتکب اشتباهی فاحش شد.» این بیانیه می‌افزاید: «طبق مقررات، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز نیست داده‌های سرویس‌های جاسوسی، علی‌الخصوص آنچه بر مبنای ادعاهای واهی رژیم نامشروع صهیونیستی باشد را پایه درخواست‌های خود برای دسترسی قرار دهد. جهانیان بدانند که درصورتی‌که ایران به درخواست دسترسی بر مبنای این اطلاعات پاسخ مثبت دهد رویه غلطی علیه همه کشورها بنیان گذاشته خواهد شد. مجلس شورای اسلامی در ماده ۶ از "قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام" مصوب سال ۱۳۹۴، همکاری دولت ایران با آژانس را منوط به رعایت مصالح ملی کرده است و اکنون با توجه به قطعنامه مغرضانه شورای حکام، کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مسلم ملت ایران، طرح "الزام دولت جمهوری اسلامی ایران به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی" را تهیه و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌کند.»

▼ اخبار

چه کسانی هنوز به ترامپ اعتماد دارند؟!

تاجزاده با مطرح کردن موضوع تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان، این اتفاق را نتیجه عملکرد دولت پنهان می‌داند که موجب شده است، کشور از همکاری‌های بین‌المللی و حتی از همکاری با نزدیک‌ترین دوستان و همسایگان خود محروم شود. این فعال اصلاح‌طلب در ادامه با انتقاد از رهبر انقلاب، مدعی است که اگر رهبری در جریان انتخابات مجلس یازدهم به مشارکت حداقلی و نتیجه تضمینی رضایت نمی‌داد و راهبرد تحریم‌شکنی را جایگزین آزادی‌هراسی و اصلاحات‌ترسی نمی‌کرد، مشارکت پرشور مردم می‌توانست در اراده ترامپ خلل، و در دیوار تحریم‌ها ترک ایجاد کند. هرچند سیاست اصلاح‌طلبان از دولت خاتمی تاکنون سیاست «کی بود کی بود، من نبودم» و انداختن تقصیر به گردن این‌وآن بوده است ولی در خصوص مواضع اخیر تاجزاده باید گفت آیا آقای روحانی که کاندیدای مطلوب جریان اصلاحات بود، هیچ نقشی در اوضاع کنونی کشور نداشته است؟! مگر همین دولت تدبیر و امید نبود که هفت سال کشور را معطل رسیدنِ توافق با کشورهای غربی کرد و گسترش روابط با همسایگان را به فراموشی سپرد. جریان اصلاحات ۴ سال ناتوانی خود را گردن دولت قبلی و ۴ سال دوم را با ابهام‌افکنی نسبت به دولت پنهان سر کرد، و حالا که این جریان جایگاه اجتماعی خود را از دست داده است به دنبال آن است که مشکلات کشور را متوجه مدیریت رهبری کند!

موضع دموکرات‌ها درباره بازگشت به برجام تغییر کرده است

«آسیاتایمز» گزارش داد: «دموکرات‌ها دو سال پیش با خروج آمریکا از برجام مخالفت کردند، بااین‌حال به نظر می‌رسد اکنون موضعشان را تغییر داده‌اند. وقتی جو بایدن اعلام کرد که قصد دارد برای انتخابات نامزد شود، نخستین گزینه او برای مشاور سیاست خارجی، جیک سالیوان بود. سالیوان یکی از طرفداران سرسخت برجام بود، اما اخیراً اعتراف کرده که «فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا قابل‌توجه‌تر از آن چیزی بوده که آن‌ها پیش‌بینی می‌کرده‌اند.» وی در جایی دیگر هم گفته است: «تصور کاهش عمده تحریم‌ها از سوی آمریکا بدون دریافت ضمانت‌هایی از ایران مبنی بر آغاز مذاکره فوری بر سر توافقی متعاقب که در آن دست‌کم چارچوب‌های زمانی توافق بسط داده‌شده و مسائل مربوط به راستی‌آزمایی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما حل شده باشند، غیرعملی است.» چند روز پیش هم «بلینکن»، یکی از مشاوران «بایدن» بر حفظ تحریم‌ها علیه ایران تا زمان رسیدن به توافق هسته‌ای «قوی‌تر» با ایران تأکید کرده بود.

بازی چکش و موش دیگر فایده ندارد

کارشناس و تحلیلگر ارشد مؤسسه آمریکایی کیتو و دستیار ویژه سابق رونالد ریگان، با انتشار یادداشتی در پایگاه آمریکایی «ضدجنگ» نوشت: «آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به یک غول عصبانی تبدیل شده است. واشنگتن تقریباً هرروز دستوراتش را به دنیا صادر می‌کند؛ اما احکام آمریکا معمولاً نادیده گرفته می‌شوند. این وضعیت منجر به خواسته‌های بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر شده و مقاومت بیشتری را به دنبال داشته است.» «داگلاس باندو» می‌نویسد: «اخیراً نیز یاوه‌سرایی‌های بیهوده دولت آمریکا، ناوگان نفت‌کش‌های تهران به مقصد ونزوئلا را هدف قرار داد. این نقل‌وانتقال، دولت آمریکا را به‌شدت برآشفت، چراکه آرزوهای آن در مورد هر دو پایتخت را هم‌زمان نقش بر آب کرد. ونزوئلا و ایران، هر دو تهدید کردند که در صورت انجام چنین کاری توسط آمریکا، مقابله‌به‌مثل خواهند کرد. کاراکاس از قابلیت چندانی برای جلوگیری از اقدامات آمریکا برخوردار نیست و چنین اقدامی از سوی آن، احتمالاً به ازکارافتادن یا غرق شدن کشتی‌هایش توسط نیروی دریایی آمریکا منجر خواهد شد؛ اما ایران ثابت کرده که می‌تواند ترافیک نفتی در خلیج‌فارس را مختل کند.» بن کاهیل از مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی نیز می‌گوید: «این وضعیت تقریباً به یک بازی چکش و موش تبدیل‌شده که در آن، هر بار که معامله‌ای غیرقانونی با شرکت ونزوئلا اتفاق می‌افتد، دولت آمریکا تلاش می‌کند تحریم‌هایی را بر آن وضع کند؛ اما این تحریم‌ها بازده نزولی دارند. دیگر نهادی برای تحریم کردن باقی نمانده است.»

▼ اخبار کوتاه

رزمایش اقتدار/ فرمانده نیروی زمینی سپاه در رزمایش اقتدار شهدای کُرد مسلمان، از آغاز مرحله نهایی این رزمایش در منطقه عمومی کردستان خبر داد و اظهار داشت: «منطقه رزمایش ابعاد بسیار وسیعی از منطقه را که بیشتر آن از مرز شمال شرق عراق است، در برمی‌گیرد.» سردار پاکپور از هدف قرار دادن عقبه‌ها و مقرهای تروریست‌ها در نقاط پیرامونی رزمایش خبر داد و افزود: «در سال‌های قبل نیز این عملیات‌ها باهدف پاک‌سازی منطقه از لوث تروریست‌ها و اشرار صورت می‌گرفت و درواقع ضدانقلاب و حامیان امنیت دریافته‌اند که ما در موضوع امنیت کشور و ملت ایران با کسی تعارف نداریم.»

نظر شورای نگهبان درباره اعتبارنامه «تاجگردون»/ آیت‌الله جنتی در نشستی با نمایندگان مجلس، گفت: «‌از هر تصمیمی که مجلس در خصوص اعتبارنامه «تاجگردون» بگیرد حمایت می‌کنیم». «نیک‌بین» عضو کمیسیون تحقیق این خبر را اعلام کرد و افزود: «آیت‌الله جنتی عنوان کرد که من خیلی خوشحالم از اینکه عدالت‌خواهانی محکم و استوار در مجلس پیدا شده‌اند. سخنگوی شورای نگهبان هم در ادامه جلسه تأکید کرد که برخی مستندات مربوط به بعد از زمان بررسی صلاحیت منتخب مردم گچساران بوده است و ما برخی اسناد را در زمان تأیید صلاحیت ایشان بررسی نکردیم.»

لایو اینستاگرام زیر ذره‌بین ماست/ رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ می‌گوید، بررسی و رصد فضای مجازی از سال گذشته به‌صورت ویژه و تخصصی در دستور کار این سازمان قرار دارد. علی ذوالقدری افزوده که پلیس امنیت در هماهنگی با دستگاه قضایی برخی را احضار کرده و با بعضی برخورد قانونی کرده است. ایسنا به نقل از ذوالقدری می‌نویسد: «در زمینة رفتار مبتذل و ناشایست یا سخنان مستهجن در لایو‌های اینستاگرامی قطعاً برخورد خواهیم کرد. ما با دستگاه قضایی هماهنگ هستیم و اشرافیت خوبی در این فضا داریم.» رئیس پلیس امنیت تهران بزرگ توضیح داده که اقدامات آن‌ها تخصصی است و ربطی به پلیس فتا ندارد که به‌صورت عمومی کارش را انجام می‌دهد.

«هفت‌تپه» بیمه می‌شود!/ نماینده مردم شوش در مجلس، گفت: «با عنایت رئیس قوه قضائیه حقوق کارکنان نیشکر هفت‌تپه تا چند روز آینده پرداخت خواهد شد. به‌منظور رفع دائمی چالش این شرکت، با توجه به بدهی‌هایی که به سازمان تأمین اجتماعی دارد، امیدواریم بتوانیم نیشکر هفت‌تپه را به این سازمان واگذار کنیم.»

احکام بورس (سؤال 5)/ شخصی در گذشته سهام شرکتی را خریده و خمس آن را پرداخته، الآن پس از گذشت سال‌ها که قیمت سهام ترقی زیاد نموده فروخته و در مؤونه زندگی خرج نموده است، آیا مابه‌التفاوت قیمت خرید و فروش خمس دارد؟ پاسخ‌: اگر فروش و تبدیل به مؤونه، قبل از سر سال خمسی صورت گرفته است، مابه‌التفاوت خمس ندارد و الّا خمس دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات