صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۱۵۷

ورود انصارالله به معادله موازنه چهارم

انصارالله در جدیدترین عملیات خود که «توازن بازدارندگی چهارم» نام‌گذاری شده، ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده است[...]

یادداشت: انصارالله در جدیدترین عملیات خود که «توازن بازدارندگی چهارم» نام‌گذاری شده، ریاض، پایتخت عربستان را مورد هدف قرار داده است. در این عملیات که با استفاده از تعداد قابل‌توجهی موشک بالستیک و یگان پهپادی انجام شد، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، پایگاه هوایی سلمان و تعدادی مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران مورد اصابت موشک‌ها و حملات پهپادی انصارالله قرار گرفتند.

نکته تحلیلی: عملیات اخیر انصارالله به پایتخت عربستان، مرحله چهارم سلسله عملیات‌هایی است که «توازن بازدارندگی» نام دارد. عملیات انصارالله بعد از به قدرت رسیدن در یمن را می‌توان در سه نوع 1- عملیات تدافعی 2- عملیات تهاجمی و 3- عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها در جغرافیای متفاوت صورت می‌گیرد. هدف از عملیات تدافعی تثبیت موقعیت و جلوگیری از هجوم نیروهای ائتلاف است. نبرد حجّه و نبرد صعده جزو این دسته از عملیات‌ها هستند. در مقابل عملیات تدافعی، عملیات تهاجمی قرار دارد که برحسب جغرافیای میدان نبرد و نوع تسلیحات، به سه دسته نبرد جنوب، حملات محدود و ایذایی به پایگاه‌های نظامی ائتلاف داخل خاک عربستان و عملیات ترکیبی (موشکی و پهپادی) تقسیم می‌شود. عملیات بازدارندگی موازنه‌ای، فاز جدید عملیات انصارالله است که پیام آن فرامنطقه‌ای است. این نوع عملیات که مرحله چهارم آن بامداد دیروز‌(سه‌شنبه) انجام شد، برحسب شدت تخریب، میزان تأثیرگذاری بر منافع کشورهای فرامنطقه‌ای و میزان تغییر موازنه جنگی به چهار نوع بازدارندگی موازنه اول، دوم، سوم و چهارم قابل تقسیم‌بندی هستند. شدت و قدرت تخریب بیشتر، حمله به نقاط حساس، استفاده ترکیبی از موشک و پهپاد، به‌کارگیری اصل غافل‌گیری و پیش‌بینی‌ناپذیری، ناکارآمدسازی سامانه‌های دفاعی عربستان و آمریکا در منطقه و درنهایت تغییر موازنه قوا به نفع انصارالله جزو خصوصیات، نتایج و پیامدهای مشترک عملیات بازدارندگی موازنه‌ای است که در مرحله چهارم این عملیات نیز مؤلفه‌های فوق به‌دقت انجام گرفته است.

نکته راهبردی: انصارالله یمن به مرحله‌ای از قدرت و توان راهبردی رسیده است که از طریق تغییر ماهیت و جهت‌گیری استراتژی‌های نظامی و انجام سلسله عملیات‌های راهبردی، آن‌هم در شرایطی که اختلافات سعودی – اماراتی در جنوب یمن موجب تضعیف نیروهای مهاجم شده است، سعودی‌ را در چنان مخمصه شدیدی قرار داده است که یا باید از یمن عقب‌نشینی کند و یا هزینه‌های سنگین حمله به یمن را در عمق حیاتی و امنیت اقتصادی خود پرداخت نماید. عملیات توازن بازدارندگی چهارم که ضربه راهبردی دردناک به سعودی‌هاست، کماکان ادامه خواهد یافت و چه‌بسا ممکن است در آینده مقامات بلندپایه ائتلاف متجاوز سعودی نیز جزو اهداف این سلسله عملیات قرار گیرند.‌ (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات