صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از کار‌های لازم در مبارزه با فساد، نظارت‌های مردمی است؛ برای نظارت‌ها و گزارش‌های مردمی زیرساخت حقوقی در داخل قوه لازم است، یعنی شما باید جایگاه این را در داخل قوه مشخص کنید که این گزارش‌ها کجا برود، چه جوری بررسی بشود و صحت و سقم این گزارش‌ها شناخته بشود، چگونه دنبال بشود؛ آن گزارشگر هم امنیتش چگونه محفوظ بماند. (۱۳۹۹/۰۴/۰۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

دانای نادان‌نما!

دیروز موسوی‌خوئینی‌ها از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و دادستان اوایل انقلاب نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته و از بی‌اعتمادی مردم به نظام ابراز نگرانی کرده‌ و به‌گونه‌ای مسئولیت این وضعیت(!!!) را متوجه مسئولان عالی دانسته است. البته نوشتن نامه به مسئولان نظام اسلامی نه‌تنها مذموم نیست، بلکه از باب «نصیحه‌الائمه‌المسلمین» توصیه نیز شده است؛ اما چگونگی این توصیه این‌که آیا مبتنی بر مشاهده و زدودن دردی است یا بر اساس عقده‌گشایی سیاسی صورت می‌گیرد، بسیار مهم است.

نکات تحلیلی: 1- شاید شخصیت‌ موسوی‌خوئینی‌ها برای نسل چهارم انقلاب شناخته شده نباشد؛ وی از انقلابیون دوآتشه با تفکر چپ و از بانیان اصلی تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان خط امام بود که امروز بسیاری از رفقای حزبی و سیاسی‌اش به‌شدت به این امر- که البته هنوز هم مورد تائید انقلابیون است- اعتراض دارند و ریشه اصلی بدبختی‌های کشور را در آن می‌بینند. لذا برای کسانی که هم رهبری معظم انقلاب را می‌شناسند و هم موسوی‌خوئینی‌ها، و تغییر شیفت و گردش سیاسی‌اش از چپ به راست لیبرال‌سرمایه‌داری را، و هم کم‌وبیش با سیر تحولات اجتماعی و سیاسی ایران در طی چهار دهه گذشته آشنا هستند، خیلی نامه‌نگاری آقای موسوی‌خوئینی‌ها و آدرس غلط دادن وی در ارتباط با ریشه‌یابی مشکلات امروز برایشان شگفت‌آور نیست. 2- موسوی خوئینی‌ها در مدت بیش از سه دهه حاکمیت تفکر اصلاحات و اعتدال، در تاروپود اقتصاد و فرهنگ و سیاست این کشور مسئولیت داشته است. باید گفت؛ آقای خوئینی‌ها! وضعیت امروز محصول و معلول نگاه سیاسی شما و دوستانتان است که اگر نبود مدیریت امام‌گونه رهبری، امروز خبری از این‌همه دستاورد در حوزه‌هایی چون نفوذ منطقه‌ای، توانمندی‌های موشکی، هسته‌ای و صدها رهاورد نگاه ناب انقلابی دیگر نبود. البته به فضل الهی و همت انقلابیون متخصص و دلسوز کشور، با واقعیت‌های امیدبخشی که پیش‌رو هست، از آزمون سخت وضعیت کنونی نیز سربلند بیرون می‌آید و به‌زودی امور را برمدار مدیریت انقلابی و خدمت بی‌منت به مردم در‌می‌آورد.

نکته راهبردی: به نظر ‌می‌رسد جریان اصلاحات به سبب شکست‌های متعدد در مناصب تقنینی و اجرایی گذشته، درصدد پاک کردن صورت‌مسئله پاسخگویی به رویکردها و عملکردهای گذشته است. آن‌ها مبتنی بر تجدیدنظری اساسی و بر اساس تقسیم‌کاری سیاسی، درصدد فرافکنی مسئولیت‌ها و انداختن مشکلات به دوش بخش انتصابی نظام و تبرئه و تطهیر خود از مسئولیت‌ها هستند. این رویه همیشگی آن‌هاست؛ اصلاحات هیچ‌گاه مسئولیت کارهایش را بر عهده نگرفته است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

خوش‌خدمتی به آمریکا

 پیدایش داعش و حمله آن به کشور عراق و سوریه، ابزار تروریستی بود که توسط آمریکا و عربستان سعودی علیه آبادانی، توسعه، اتحاد و نظم منطقه فرستاده شد. گرچه هدف اصلی کشورهای مورداشاره تضعیف مقاومت در برابر رژیم منحوس صهیونیستی بود، اما باتدبیر مردان مقاومت همچون حاج قاسم، سردار همدانی و ...، منطقه با پیدایش نیروهای مردمی همانند حشدالشعبی نه‌تنها تضعیف نشد، بلکه هرروز قدرتمندتر نیز گشت؛ اما در چند روز گذشته دست‌هایی در عراق درصدد تضعیف این نیروی مردمی برآمدند.

گزاره خبری: مدیر دفتر شبکه الاتجاه وابسته به کتائب حزب‌الله عراق اعلام کرد: «نیروهای مبارزه با تروریسم عراق به تیپ ۴۵ «الحشدالشعبی» که نیروهای کتائب حزب‌الله عراق در آن حضور دارند، یورش بردند و تعدادی از مجاهدان حشد را دستگیر کردند.» وی در ادامه می‌گوید: «نیروهای مقاومت عراق بر این باورند که دستور مستقیم الکاظمی درباره دستگیری مجاهدان حشدالشعبی، در راستای خوش‌خدمتی به آمریکایی‌ها بود و می‌خواست تأیید همه‌جانبه آن‌ها را داشته باشد تا شاید به‌جای دولتی موقت که باید انتخابات زودهنگام را برگزار کند، زمان بیشتری در قدرت بماند؛ اما باید بداند این کار حمایت مردمی را از او به پایان می‌رساند.»

گزاره تحلیلی:

از لحاظ سیاسی شکست داعش در عراق توسط نیروهای مردمی حشدالشعبی، ضربه حیثیتی به آمریکا و حامیان منطقه‌ای او بود. صرف هزینه‌های میلیارد دلاری عربستان، در کنار سلاح‌های پیشرفته آمریکا برای داعش نشان از برنامه‌ریزی دشمن برای از بین بردن عراق و تضعیف جبهه مقاومت در منطقه حکایت دارد. ازاین‌رو تضعیف مقاومت توسط خود مسئولین عراقی پیامدهای ناگواری برای ملت عراق و امنیت این کشور در پی خواهد داشت که نباید تکرار شود. باید توجه کرد که خوش‌خدمتی به آمریکا سیاستی تکراری است که سال‌ها قبل صدام در عراق و حسنی مبارک در مصر و... در پیش گرفتند که عاقبتی جز ویرانی و عقب‌ماندگی نداشت. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ خبر ویژه‌          

هیچ‌گاه از هیچ فرد فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد

صادق آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت: «از بیانات حکیمانه و الطاف کریمانه حضرت مستطاب عالی نسبت به این حقیر، صمیمانه تشکر می‌کنم. برخورد با فساد چه در درون قوه قضاییه و چه در بیرون آن، از راهبردهای اساسی نظام از ابتدای تأسیس تاکنون بوده است و گواه آن تأکیداتی است که جنابعالی در زمان‌های مختلف بر این امر نموده‌اید. این‌جانب در هر دو دوره قبلی قوه قضاییه، به همراه مسئولان عالی قضایی و رؤسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها، این راهبرد اساسی مورد تأکید رهبری نظام را با قاطعيت تمام دنبال کرده‌ایم. متأسفانه همه‌کسانی که از قاطعيت دستگاه قضایی و تصمیمات انقلابی آن در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ضربه خورده بودند، گویی به‌یک‌باره فضایی برای انتقام یافتند و در این مسیر ظلم و هتک بسیار کردند که نیازی به انعکاس آن‌ها نیست، ان‌الله یدافع عن الذین آمنوا. و ان‌الله مع الصابرین. این‌جانب قبلاً گفته‌ام و یک‌بار دیگر به محضر جنابعالی عرض می‌کنم که هیچ‌گاه از هیچ فرد فاسدی حمایت نکرده و نخواهم کرد. کلامی از بنده را مستند قرار داده‌اند که هیچ دلالتی برخلاف آنچه گفته‌ام ندارد. اگر اتهامی به کسی متوجه است، دستگاه قضایی باید با معیارهای قانونی و شرعی بدان رسیدگی کند، این وظیفه دستگاه قضایی و حق عمومی است.»

▼ اخبار

بودونبود «عارف» فرقی نمی‌کند/ امیدی به «خاتمی» هم نیست

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال اصلاح‌طلب در خصوص استعفای عارف از ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معتقد است؛ «اساساً نه‌تنها استعفای محمدرضا عارف و یا بودن ایشان بر ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، بلکه خود این شورا هم الآن مدت‌هاست که بلاموضوع شده است. اصلاح‌طلبان در حقیقت مدت‌هاست که بدنه اجتماعی حامیان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ازدست‌داده‌اند و مثل‌اینکه آن‌ها شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا» در سال 96 را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هنوز متوجه نشده‌اند؛ چراکه نسل جوان، دهه هفتادی‌ها و یا دهه هشتادی‌ها دیگر کاری به اصلاح‌طلبان ندارند. اقشار و لایه‌های تحصیل‌کرده جامعه، دانشجویان، نویسندگان و ... نگاه گذشته خود به اصلاح‌طلبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اکنون ندارند. صحیح‌ترین جمله در مورد اصلاح‌طلبان را آقای خاتمی در فروردین 98 گفتند و آن این بود که «دو بار گفتن من هم دیگر افاقه‌ای نخواهد کرد». من معتقدم اصلاح‌طلبان به معنای جریان سیاسی، تمام‌شده هستند، اما ضرورت اصلاحات همچنان باقی است. عوامل، دلایل جامعه‌شناختی که باعث شد 20 میلیون از مردم به یک روحانی ناشناخته در سال 76 رأی بدهند، آن اسباب و علل و عوامل همچنان سر جای خود باقی هستند. ‌رهبری اصلاحات ظرف 20 سال گذشته نشان داده توانایی تحقق این خواسته‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارد. نسل جدیدی از اصلاح‌طلبان در آینده به وجود خواهد آمد و موفق‌تر از خاتمی، عارف‌، حجاریان و دیگران خواهند بود. این‌که عارف باشد یا نباشد، شورای عالی اصلاح‌طلبان باشد یا نباشد، فرقی ندارد.»

۱۰ درصد خانه‌های کشور خالی است

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان خانه‌های خالی در کشورمان را 10 درصد اعلام کرد، درحالی‌که این رقم در متوسط جهانی به 5 درصد می‌رسد. وی اضافه کرد: «از میان ۲۵ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور، ۲.۵ میلیون واحد خالی است که همین موضوع میانگین خانه‌های خالی ایران را ۲ برابر متوسط جهانی کرده است. ۲۵۰ هزار واحد مسکونی خالی در پایتخت و ۲۵۰ هزار خانه خالی دیگر در پیرامون و حاشیه تهران قرار گرفته ‌است. دریافت مالیات از خانه‌های خالی و عایدی مسکن در کشورهای پیشرفته نقش مؤثری در کنترل قیمت بازار این کالا دارد. قانون مالیات بر خانه‌های خالی که وزارت راه‌ و شهرسازی نیز سامانه مربوط به آن را راه‌اندازی کرد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار داد، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای ایجاد کنترل توازن در عرضه و تقاضا باشد. این قانون باید ۴۰ سال قبل تصویب و اجرا می‌شد و اکنون هم برای اجرای آن دیر نیست. میزان مالیات تعیین‌شده برای این نوع خانه‌ها باید آن‌قدر بالا در نظر گرفته شود که نگهداشت خانه خالی توجیه اقتصادی نداشته باشد. درصورتی‌که رقم مالیات پرداختی پایین باشد، سوداگری در بازار مسکن ادامه پیدا می‌کند و از همین رو باید به شکل پلکانی رقم مشخص‌شده افزایش یابد تا درنهایت انگیزه ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار مسکن را کاهش دهد.»

دسترسی تا اتاق‌خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی

امیر عبداللهیان از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نقش و حضور میدانی سردار سلیمانی در غزه اظهار داشت: «سردار سلیمانی یک اتفاق مهمی را به همراه هم‌رزمانشان هم در حوزه مقاومت هم در مجموعه نیروی قدس سپاه رقم زدند. آن‌هم اینکه معادله موجود در سطح منطقه که به نفع رژیم صهیونیستی داشت رقم می‌خورد را با حمایت قوی که از مقاومت کردند و برنامه‌ریزی پیچیده‌ای که جمهوری اسلامی ایران داشت، تبدیل به یک معادله معکوس کردند. ایشان به‌عنوان یک فرمانده شایسته و توانمند توانستند منویات رهبری را اجرا کنند تا این معادله را کاملاً معکوس کنند.» امیر عبداللهیان تأکید می‌کند: «دسترسی سردار سلیمانی و تیمشان و نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی تا داخل اتاق‌خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بود و این چیزی است که تصور نکنید بعد از سردار سلیمانی متوقف شد. بلکه جانشینان ایشان و افراد دیگری در حوزه مقاومت که برای امنیت منطقه و آرامش جهان اسلام و امنیت جمهوری اسلامی دغدغه جدی دارند، همین رویه را دنبال می‌کنند.»

▼ اخبار کوتاه

خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند!/ عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب به‌تازگی به تحلیل وضعیت جبهه اصلاحات زده و گفته است: «خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند؛ او مسئولیت‌پذیر نبود؛ سیاست که شوخی ندارد. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه‌کار کنیم؟ از طرف دیگر، آقای خاتمی نه حاضر است به‌صراحت و روشنی کنار برود و بگوید من کاری ندارم و خودتان می‌دانید و انجام بدهید. رفتار اصلاح‌طلبان در مجلس ششم قابل دفاع نبود. اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مسائل جدید مطرح کنند. اصلاح‌طلبان به طبقات پایین بی‌توجهی کردند.»

«بزرگ»، «پاک دست» و «انقلابی»/ دفاع رهبر انقلاب از آقای آملی لاریجانی باعث ایجاد واکنش‌هایی در توئیتر فارسی شد. کاربران انقلابی این سخنان را اتمام‌حجت باکسانی دانستند که در جبهه انقلاب با محوریت زمینه‌چینی محاکمه آملی لاریجانی در حال فعالیت بودند. برخی از کاربران انقلابی حتی خواستار عذرخواهی برخی از نیروهای انقلابی به خاطر بیان نظرانی درباره لزوم محاکمه و نقایص موجود در عملکرد آملی لاریجانی شدند. همچنین استفاده از کلماتی نظیر «بزرگ»، «پاک دست» و «انقلابی» نیز به‌عنوان دلیلی بر صحت عملکرد رئیس قبلی قوه قضائیه موردتوجه ضدانقلاب قرار گرفت. همچنین معاندان فعال در شبکه‌های اجتماعی، بازنده اصلی دفاع مقام معظم رهبری از ریاست پیشین قوه قضائیه را احمدی‌نژاد دانستند.

تأیید حضور آمریکایی‌ها در یورش به پایگاه الحشدالشعبی/ «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در کویت اعلام کرد: مشارکت نیروهای آمریکایی در حمله به پایگاه نیروهای الحشدالشعبی در بغداد به درخواست دولت عراق و سازمان مبارزه با تروریسم بوده است.

بایکوت صدای مردم آمریکا در «صدای آمریکا»/ یک ماه پس از مرگ جورج فلوید، اعتراضات سراسری آمریکا همچنان مهم‌ترین موضوع این کشور به‌حساب می‌آید، اما بخش فارسی صدای آمریکا تنها ۹۸ مطلب را آن‌هم به‌صورت غیرمستقیم به این موضوع اختصاص داده است. درحالی‌که در همین مدت ۴۵۳ خبر منفی و ناامیدکننده علیه ایران منتشر کرد.

استعفایی که تأیید شد/ استعفای آیت‌الله «سید علی‌اصغر دستغیب» تولیت آستان مقدس شاه‌چراغ(ع) تأیید شد. ایشان به دلیل کهولت سن و بیماری قلبی استعفای خود را تقدیم دفتر رهبر معظم انقلاب کرده بودند.

احکام بورس (سؤال 7)/ شخصی شرکتی دارد که درآمد شرکتش به واسطه قراردادهای مشروط، ۵ ساله است. این شرکت با شرایط خاصی مالک آن پول‌ها می‌شود و آن پول‌ها تا ۵ سال امانت است، ولی می‌تواند طبق قرارداد از این پول‌ها استفاده کند، ولی ملکیت قطعی بعد از ۵ سال حاصل می‌شود. آیا با رسیدن سال خمسی باید خمس این پول‌ها پرداخت شود؟ پاسخ‌: سر سال خمسی باید خمس هر مقدار از درآمد را که مالک است، پرداخت نماید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات