صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۰۶

کاهش محبوبیت رئیس جمهور آمریکا دربین جمهوریخواهان / شوک بولتون بر پیکره ترامپ

حتی بولتون در بخش دیگری از کتاب خود، به سواد جغرافیایی پایین ترامپ اشاره می کند: جایی که رئیس جمهور آمریکا تصور می کند "فنلاند" بخشی از کشور "روسیه" است!
انتشار کتاب جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا علیه ترامپ رئیس جمهور این کشور، مولد بحرانهای تازه ای برای کاخ سفید بوده است. کتاب بولتون تحت عنوان "اتاقی که در آن اتفاق افتاد"، درست در زمانی منتشر شده است که ترامپ به واسطه مدیریت ناکارآمد و غیر قابل توجیه خود در مواجهه با شیوع کرونا در آمریکا، مورد انتقاد سخت اکثر شهروندان این کشور قرار گرفته است. فراتر از آن، وقوع اعتراضات ضد نژادپرستانه اخیر ، بار دیگر محبوبیت رئیس جمهور آمریکا را در نزد افکار عمومی و خصوصا رنگین پوستان و مخالفان نژادپرستی کاهش داده است. به نظر می رسد، نخستین آثار و تبعات انتشار بولتون، خود را در نظرسنجی های عمومی و ایالتی در آمریکا نشان داده است. مروری بر آخرین نظرسنجی های صورت گرفته از سوی شبکه ها و موسسات مختلف در این کشور نشان می دهد که در سطح ملی، محبوبیت ترامپ حداقل 12 تا 14 درصد نسبت به جو بایدن نامزد حزب دموکرات کمتر است. این نظرسنجی ها، ترامپ را به نقطه ای رساند که برای نخستین بار، از احتمال شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر( آبان ماه) امسال سخن به میان آورد و خروج خود از کاخ سفید را بعید ندانست!

مروری بر آخرین نظرسنجی ها
همان گونه که اشاره شد، محبوبیت ترامپ در نظرسنجی های عمومی و سراسری، به شدت نسبت به بایدن کاهش یافته است.  در نظرسنجی شبکه سی ان ان، این اختلاف آرا 14 درصد و در نظرسنجی شبکه فاکس نیوز، 12 درصد است. این اختلاف آرا، معلول کاهش آرای ترامپ در اکثر ایالتهای آمریکاست. نظرسنجی روزنامه نیویورک تایمز نشان می دهد که اختلاف آرای بایدن  و ترامپ در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین دو رقمی شده است. به این ترتیب، در میشیگان بایدن با اختلاف  11 درصد، در ویسکانسین با اختلاف 11 درصد و در پنسیلوانیا با اختلاف 10 درصد از ترامپ پیشی گرفته است.همچنین بایدن در ایالت فلوریدا با 6 درصد، در ایالت آریوزنا با 7 درصد و در ایالت کارولینای شمالی با 9 درصد از ترامپ جلوتر است. وجه مشترک هر 6 ایالت این است که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، آرای الکترال آنها را تصاحب کرده بود. حتی ترامپ در ایالت تگزاس نیز به صورتی معنادار نسبت به بایدن عقب افتاده است. قابل توجه است که تگزاس، از جمله ایالات قرمز( جمهوریخواه) در آمریکا محسوب می شود. امتیاز الکترال این ایالت، 38 امتیاز بوده و از این لحاظ، دومین ایالت پراهمیت در این کشور محسوب می شود. طی دهه های اخیر، هیچ یک از نامزدهای حزب دموکرات نتوانسته اند در ایالت تگزاس بر رقیب جمهوریخواه خود پیروز شوند. با این حال،در آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط دانشگاه کوئینی پیاک، ترامپ با اختلاف 1 درصد ( 43 به 44 درصد) از بایدن عقب افتاده است.

رمزگشایی از نظرسنجی در تگزاس
کاهش شدید محبوبیت ترامپ در ایالت تگزاس و حتی برخی ایالتی که گرایش به جمهوریخواهان دارند( مانند آریزونا ، اوهایو و آیووا)، بیانگر رویگردانی عده ای از جمهوریخواهان نسبت به رئیس جمهور آمریکا می باشد. به نظر می رسد افشاگری های بولتون علیه ترامپ، منجر به آن شده است تا عده ای از نومحافظه کاران که قبلا از رئیس جمهور آمریکا حمایت می کردند، دیگر حاضر به رای دادن به وی نباشند. البته بعید است رای این عده، به سود بایدن به گردش در آید اما عدم حضور و مشارکت آنها در انتخابات به ضرر ترامپ تمام خواهد شد. به این ترتیب، ترامپ بخشی از سبد رای خود را در ایالات حساس و کلیدی از دست خواهد داد.نباید فراموش کرد که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، به حمایت حداقل 93 درصد از جمهوریخواهان و بیش از 50 درصد از رای دهندگان مستقل نیاز دارد. اتفاقا انتشار کتاب جان بولتون سبب شده است تا آرای ترامپ در نزد هر دو طیف( افراد مستقل و جمهوریخواهان ) کاهش پیدا کند. همین مسئله، زمینه مساعدی را برای پیروزی بدون دردسربایدن در نظرسنجی های فعلی فراهم آورده است. با این حال مشخص نیست که در نهایت ترامپ چه تاکتیکی را برای پیروزی بر رقیب خود بایدن به کار خواهد گرفت.

افشاگری های پرهزینه بولتون علیه ترامپ
بخشی از ادعاهای بولتون علیه ترامپ که در کتاب وی مطرح شده است، ممکن است در مناظره های انتخاباتی مستقیم میان بایدن و ترامپ، علیه رئیس جمهور آمریکا استفاده شود. به عنوان مثال، بولتون ماجرای زد و بند ترامپ و زلانسکی را تایید کرده و از تاخیر هدفمند کاخ سفید در ارائه کمکهای مالی به اوکراین پرده برداشته است. فراتر از آن، بولتون مدعی شده است که ترامپ ملتمسانه از چین درخواست کرده است تا با خرید محصولات کشاورزی برخی از ایالات آمریکا، به انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 کمک کند. حتی بولتون در بخش دیگری از کتاب خود، به سواد جغرافیایی پایین ترامپ اشاره می کند: جایی که رئیس جمهور آمریکا تصور می کند "فنلاند" بخشی از کشور "روسیه" است!

اصلی ترین ترس ترامپ
اصلی ترین ترس ترامپ، مربوط به تاثیرگذاری مستقیم افشاگری های جان بولتون بر سبد رای جمهوریخواهان است. مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 و در رسانه ها و محافل مختلف ، دست از افشاگری های خود علیه ترامپ بر ندارد. کینه ای که بولتون از ترامپ و جولیانی و تا حدودی مایک پمپئو به دل گرفته است، به آسانی قابل رفع نیست! همین مسئله می تواند منجر به کاهش نسبی آرای ترامپ در اردوگاه جمهوریخواهان شود. نظرسنجی مشترک "هیل –هریس ایکس" نشان می دهد که در حال حاضر  17 درصد از جمهوریخواهان، مخالف انتخاب مجدد ترامپ هستند. این نظرسنجی، قبل از افشاگری های اخیر جان بولتون و انتشار آن در روزنامه نیویورک تایمز صورت گرفته است. حتی اگر همین نسبت ( مخالفت 17 درصدی جمهوریخواهان با ترامپ) پابرجا باقی بماند، احتمال شکست ترامپ در انتخابات آتی بسیار بالا خواهد بود. همان گونه که اشاره شد، ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و علی رغم حمایت اکثریت قریب به اتفاق جمهوریخواهان، توانست در برخی ایالات حساس مانند پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، با اختلاف کمتر از یک درصد بر هیلاری کلینتون( نامزد حزب دموکرات) غلبه پیدا کند. هم اکنون در حالی که مطابق آخرین نظرسنجی ها، حداقل 93 درصد از دموکراتها از نامزدی بایدن در مقابل ترامپ حمایت کرده اند، کاهش آرای ترامپ در نزد جمهوریخواهان، می تواند به تنهایی شکست وی در انتخابات را رقم بزند. از این رو رئیس جمهور آمریکا تلاش زیادی کرد تا با استناد به حکم دادگاه، مانع از انتشار گسترده کتاب بولتون شود، اما این شکایت زمانی به دادگاه ارائه شد که بولتون نسخه های غیر رسمی این کتاب را در اختیار بسیاری از دوستان و طرفداران خود گذاشته بود. در هر حال، ترامپ همچنان نگران تسویه حساب سیاسی و انتخاباتی شدیدتر  "بولتون جنگ طلب" با خود است....
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات