صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۳۸

«روسیه، چین و ایران» در مقابل تحریم های تسلیحاتی خواهند ایستاد!

بسیاری از ناظران این وتو را تاریخی می دانند از این جهت که برای اولین بار شاهد اتحادی میان دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و چین برای مقابله با اقدامات غربی ها علیه ایران بوده اند.
رای منفی چین و روسیه به قطعنامه ضد ایران در شورای حکام که پیش نویس آن از سوی سه دولت اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه ارائه شده بود، یک رخداد مهم بود که همچنان مورد توجه رسانه ها و کارشناسان بین المللی است.
بسیاری از ناظران این وتو را تاریخی می دانند از این جهت که برای اولین بار شاهد اتحادی میان دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و چین برای مقابله با اقدامات غربی ها علیه ایران بوده اند.
در همین زمینه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی تحلیلی با عنوان «اتحاد تسلیحاتی چین، ایران و روسیه» نوشت که روسیه و چین مخالف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پس از پایان مهلت آن در ماه اکتبر هستند.
 در این گزارش آمده است که این دو کشور نه فقط با این موضوع بلکه با بازرسی های بی حد و مرز و اضافی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از ایران نیز مخالفت می ورزند.
«وال استریت ژورنال» می نویسد که این موضوع برای دو کشور مطرح است که آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و تحریم هایی را علیه ایران در نظر گرفته است.
با این حساب رسانه خاطر نشان می کند که اگر مسکو و پکن با تصمیم دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موافقت نکنند، شرایط به گونه دیگری رقم خواهد خورد.
این روند می تواند باعث شکل گیری یک نظم دیگر شود و اینکه در زمانی که ناکامی هایی در شورای امنیت و سازمان ملل دیده می شود کشورها می توانند اهداف دیگری را دنبال کنند و از دلایل آن نیز وضعیت امروز دولت آمریکا و اقداماتی است که ترامپ انجام می دهد.


گزارش ادامه می دهد که آمریکا تلاش های زیادی را برای اعمال نفوذ در دیگر کشورها انجام می دهد و از جمله پیش نویس قطعنامه ای است که در اختیار اعضای شورای امنیت برای همین مساله قرار داد و تحت فشارهای این کشور بود که در شورای حکام نیز، قطعنامه سه کشور اروپایی درخصوص درخواست از ایران برای همکاری های بیشتر به تصویب رسید که البته روسیه و چین با آن مخالفت کردند.
این رسانه در واقع به آنچه «اتحاد تسلیحاتی چین و روسیه و ایران» خوانده اشاره کرده و نوشته است که این روند می تواند باعث شکل گیری یک نظم دیگر شود و اینکه در زمانی که ناکامی هایی در شورای امنیت و سازمان ملل دیده می شود کشورها می توانند اهداف دیگری را دنبال کنند و از دلایل آن نیز وضعیت امروز دولت آمریکا و اقداماتی است که ترامپ انجام می دهد.
در گزارش آمده است که آمریکا اتهاماتی را مطرح می کند که از جمله آن این است که اگر ایران بتواند تسلیحات از چین و روسیه خریداری کند آن زمان برتری بیشتر منطقه ای را بدست می آورد و از این توان برای بی ثبات کردن منطقه استفاده می کند اتهاماتی که چین و روسیه با مخالفت خود با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، از آن حمایت نمی کنند.
قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به‌رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز جمعه به تصویب رسید.
در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا خواسته‌اند ایران به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.
رسانه آمریکایی lewrockwell نیز در گزارشی نوشت که همراهی روسیه و چین با ایران در شورای حکام و در آینده عدم همراهی با آمریکا در تمدید تحریم های تسلیحاتی در ماه اکتبر می تواند باعث شود مقاومت ایران در برابر واشنگتن بیشتر شود و تهران در برابر غرب به زانو در نیاید.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات