صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۰ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): توفیقات کشور ما در مسئله مبارزه با کرونا در دنیا منعکس شده، این اول کار بود. حالا آن مجاهدت اولی سست شده از سوی بعضی از مردم و مسئولین. من نگرانی‌ام از این است که مجموعه‌های درمانی خسته بشوند. بایستی ما کاری کنیم که بار روی دوش این‌ها این قدر سنگین نباشد. خدای ناکرده اگر این‌ها خسته بشوند از کار، وضع بدتر خواهد شد. (۱۳۹۹/۰۴/۰۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

اصلاح‌طلبي در محاق

محمدرضا عارف در ابتداي هفته از جايگاه خود به‌عنوان رئيس شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان استعفا داد. اين اتفاق، رخداد مهمي در اردوگاه اصلاح‌طلبان به‌حساب مي‌آيد که بايد منتظر پس‌لرزه‌های آن باشيم. عارف از زمان آغاز به کار اين شورا در سال 1394 و پيش از انتخابات مجلس دهم، رياست اين شورا را در سه دوره متوالي بر عهده داشت. پیش‌ازاین نيز شاهد استعفاي موسوي لاري، قائم‌مقام عارف در شوراي عالي اصلاح‌طلبان بوديم. وي در بخشي از نامه استعفاي خود ضمن اشاره تلويحي به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس يازدهم، از لزوم بازنگري در ساختارها و سازوکارهاي اجماعي اصلاح‌طلبان به‌منظور ايفاي نقش بهتر و مناسب‌تر و روزآمد کردن چگونگي حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته بود.

نکات تحلیلی: در مواجهه با اين خبر، بخشي از اصلاح‌طلبان از کناره‌گیری عارف استقبال کردند و آن را فرصتي براي پوست‌اندازی در ساختار فرسوده شورای عالی اصلاح‌طلبان و سپردن امور به تازه‌نفس‌ها دانستند. برخي اين استعفا را آغاز دور جديد فعالیت‌های سياسي عارف، معطوف به انتخابات رياست جمهوري 1400 ارزيابي کرده‌اند و برخي ديگر از بازنشستگي عارف و کناره‌گیری وي از سياست سخن گفته‌اند. فارغ ازآنچه براي شخص آقاي عارف رقم خواهد خورد، با شرايط پیش‌آمده مي‌توان از پايان عمر شوراي عالي سیاست‌گذاری سخن گفت. اولويت فوري اصلاح‌طلبان براي تداوم حيات خود، راه‌اندازی تشکيلاتي جديد براي ساماندهي به تفرق‌هاي ایجادشده و اضلاع متکثر اصلاح‌طلبي است، کاري دشوار که معلوم نيست بزرگان اين اردوگاه به اين سادگي توان تحقق آن را داشته باشند. هم‌اینک الگوهاي ديگري چون پارلمان اصلاحات توسط طيفي از اين اردوگاه مطرح گرديده که ساختاري کاملاً متفاوت با شورای عالی سیاست‌گذاری دارد؛ اما پذيرفتن آن براي همه طیف‌های فعال کار آساني نيست. از سويي ديگر زمان چنداني براي آماده‌سازی اردوگاه اصلاح‌طلبان براي نقش‌آفرینی فعال در انتخابات سال آتي وجود ندارد. اين وضعيت ممکن است اصلاح‌طلبان را به تصميماتي اقتضايي سوق دهد که تنها براي عبور از انتخابات طرح‌ریزی شده باشد، اما بدون شک اين تصميمات نيز با انتقادات جدي روبرو خواهد بود.

نکته راهبردی: درهرصورت اصلاح‌طلبان در چندماهه مانده تا انتخابات 1400 روزهاي سختي را پيش رو دارند که اگر بخواهند بر اين وضعيت بحراني فائق آيند، بايد بتوانند براي انسجام سازماني خود راهکاري بينديشند. چراکه پايان کار شورای عالی سیاست‌گذاری بدون شک فصلي نو را پيش روي اصلاح‌طلبان رقم زده است که اين فصل مي‌تواند فرصتي براي تحول و يا تهديدي براي واگرايي و انشعاب باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                   

دولت راهی غیرازاین ندارد؟!

جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته همواره با یک دشمن خارجی نام‌آشنا روبرو بوده که درصدد ضربه به اصل نظام بوده است. آمریکا در تمام این مدت از راه‌هایی همچون جنگ مستقیم، تحریک اقوام، ترور شخصیت‌ها، تهاجم فرهنگی و تحریم اقتصادی به فکر به زانو درآوردن جمهوری اسلامی بوده و دراین‌بین برخی از غرب‌گرایان داخلی که در قدرت اجرائی کشور نیز در مقاطعی در اختیار آن‌ها بوده است، تلقیشان بر این بود که می‌توان با گرگ مذاکره کرد و نظام را به سمت مذاکره سوق می‌دادند.

گزاره‌های خبری:

رئیس‌جمهور روحانی روز یکشنبه (8 تیرماه) طی اظهاراتی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «سال ۱۳۹۹ سخت‌ترین سال کشور از لحاظ فشار اقتصادی دشمن و بیماری عالم‌گیر است.» وی تصریح کرد: «از لحاظ فشار اقتصادی، فشاری که از سال ۹۷ آغاز شد، در سال ۹۸ بیشتر ‌شد و در سال ۹۹ هم بیشتر می‌شود. امروز شدیدترین فشار اقتصادی بر کشور عزیزمان وارد می‌شود.» در کنار این اظهارنظرهای ناامیدکننده از سوی دکتر روحانی، برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب نیز در داخل مجدداً ساز مذاکره مجدد با آمریکا را کوک می‌کنند؛ مصطفی تاجزاده افزایش قیمت دلار را به تحریم نسبت می‌دهد و راهکار حل مشکل را در مذاکره می‌داند و حسین علایی می‌گوید باید با ترامپ مذاکره می‌کردیم و پرچم مذاکره را از دست او می‌گرفتیم. وی در گفتگو با روزنامه اعتماد اضافه می‌کند: «به‌محض آنكه دونالد ترامپ حرف زدن درباره خروج از برجام را شروع كرد و درخواست مذاكره كرد، ايران مي‌توانست دستور كاري براي مذاكرات با آمريكا تعيين كند تا اين حربه را از دست او بگيرد.»

گزاره تحلیلی:

هدف از ترسیم سالی سخت و هم‌زمانی آن با طرح مذاکره مجدد با آمریکا از سوی برخی اصلاح‌طلبان، این پیام را به مردم القا می‌کند که تنها راه‌حل مشکلات کشور مذاکره است و دولت راهی غیرازاین پیش رو ندارد؛ درحالی‌که تجربه به ما نشان می‌دهد، مذاکره تأمین‌کننده منافع ملی کشور نیست و مدعیان مذاکره با آمریکا ابتدا باید دستاوردها و امتیازات داده شده در گذشته را برای ملت برشمارند و بعد سخن از مذاکره بزنند. آیا این آقایان حاضرند دارایی شخصی خود را درازای دریافت هیچ، معامله کنند؟ مقام معظم رهبری در خصوص مذاکره با غربی‌ها می‌فرمایند: «این‌ها مذاکره هم که می‌کنند مذاکراتشان با دغل و فریبکاری است. همان کسانی که پشت میز مذاکره ظاهر می‌شوند، آن جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فردای بغداد هستند.» (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه‌                     

جنگ مخفی آمریکا در لبنان

آمریکا با استفاده ابزاری از اقتصاد و تکیه بر سیاست تشویق و ارعاب در این زمینه٬ یک جنگ مخفی را در لبنان سازمان‌دهی می‌کند؛ از چند ماه گذشته، با تحمیل فشارهای اقتصادی بر و کاهش ارزش پول ملی لبنان، آشوب‌ها و اعتراضات خیابانی را در این کشور طرح‌ریزی شده است که هدف از آن القای ناکارآمدی مدیریتی و عاملیت حزب‌الله در این مشکلات به مردم لبنان است. آمریکا درروند تقابل خود با حزب‌الله لبنان دو فرضیه را مطرح کرده است؛ اول اینکه تشدید تحریم‌ها ضد حزب‌الله و دولت لبنان به‌مرورزمان تأثیرگذار باشد و بتواند حزب‌الله را از مواضع و سیاست‌ها و نقش نظامی خود باز دارد و دوم؛ فشارها از طریق مردم و جریان‌های سیاسی و اقتصادی به حزب‌الله افزایش پیدا کند تا آن‌ها را به تنش در عرصه داخلی بکشاند و به‌این‌ترتیب آمریکا بتواند فضای داخلی و بین‌المللی برای متهم کردن حزب‌الله فراهم نماید.

▼ اخبار

آشوب درمانی؛ راهکار اصلاح‌طلبان برای عبور از مشکلات

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان، طی اظهاراتی که سایت اعتماد آنلاین آن را منتشر کرد، در اشاره به نامه اخیر موسوی‌خوئینی‌ها به رهبر انقلاب گفته است: «قیام علیه مشکلات، همان مسئله‌ای است که ما امروز برای حفظ نظام به آن نیاز داریم. وضعیت امروز جامعه عملاً غیرقابل تحمل است و متأسفانه هرروز نیز بدتر می‌شود؛ بنابراین این‌طور نیست که بگوییم صبر کنیم تا فردا یا پس‌فردا مشکلات حل شود.» وی همچنین در اشاره‌ای دیگر به نامه خوئینی‌ها می‌گوید: «این مشکلات و مصائب باید گفته شود و به اطلاع مردم و مسئولان عالی‌رتبه نظام برسد؛ اما نباید تنها به همین اکتفا کرد، بلکه گوینده مشکلات باید راهکارهایی را نیز برای حل‌وفصل آنان اتخاذ کند. برخی محافل تحلیلی معتقدند که این قبیل صحبت‌ها و ماساژ عبارت‌هایی مثل قیام و غیرقابل‌تحمل بودن اوضاع؛ در کنار عدم مذمت اعتراض خیابانی و عدم اشاره به صندوق رأی به‌عنوان تنها حل‌المسائل موجود؛ می‌تواند منجر به بروز آشوب خیابانی و "فتنه اقتصادی" شود. اینکه زعمای اصلاحات و حامیان گفتمانی آن‌ها که جملگی در روی کار آمدن دولت اعتدال شریک و سهیم هستند؛ از بیان راه‌حل‌ها استنکاف می‌کنند و در این زمینه با یکدیگر تعارف دارند، جای تعجب است! در سال‌های گذشته اصلاح‌طلبان تندرو برای فراموش کردن ناکارآمدی، خود نظام را به سمت آشوب کشانده‌اند. گویا برای آن‌ها عادت شده که آشوب هم بخشی از فعالیت اقتصادی، سیاسی است تا هم تشکل‌های خود را سر خط کنند و هم اذهان را از ناکارآمدی خود به سمت ناکارآمدی نظام متمایل سازند.»

مشکلات از طریق مذاکره و تعامل حل می‌شود ولی نه با آمریکا

سردار حاجی‌زاده دیروز در نشست راهبردی جهش تولید در دانشگاه علم و صنعت، به ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور اشاره کرد و گفت: «خیلی از آقایان معتقدند که مشکلات اقتصادی و تحریم از طریق مذاکره و تعامل قابل‌حل است. بنده هم همین اعتقاد را دارم، اما نه با امریکا و نه با دشمنان، بلکه این مذاکره و تعامل باید با ظرفیت‌های بسیار بی‌نظیر داخل دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت پذیرد. تمام دنیا و متخصصین این را قائل هستند که ماهواره و ماهواره‌بر لبه تکنولوژی است و ما با کمک امریکا و کشورهای غربی این کار را به نتیجه نرساندیم، بلکه به کمک بسترهای داخل کشور و دانشگاه‌ها این امر را محقق ساختیم.» فرمانده هوافضای سپاه در خصوص وضعیت صنعت خودرو در کشور نیز افزود: «برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه خودرو باید [ابتدا] از وابستگی رها شویم و در مرحله بعد به کیفی سازی و ارزان‌سازی برسیم. [ما] حتی می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که از صادرات خودرو ارز‌آوری داشته باشیم.»

0.4 درصد از سپرده‌گذاران بانکی مالک 52 درصد از سپرده‌ها هستند

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: «از نظر آماری متأسفانه ما اکنون به جایی رسیده‌ایم که در حضیض عدالت هستیم؛ به‌طور مثال، در توزیع نقدینگی ما 403 میلیون حساب سپرده در کشور داریم، 52 درصد از کل نقدینگی موجود در این سپرده‌ها، در حساب تنها 0.4 درصد از سپرده‌گذاران ذخیره شده است. این بدان معنی است که 99.6 درصد از سپرده‌گذاران بانکی تنها مالک 48 درصد از سپرده‌های نقدی کشور هستند. این یعنی بدتر از نظام سرمایه‌داری؛ چون آنجا مالیات سنگین گرفته می‌شود، ولی در کشور ما از اخذ مالیات از ثروتمندان نیز خبری نیست.»

کمک ٢٣٠ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان به مستأجران

فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد: «در جلسه‌ با مسئولان سازمان بهزیستی و کمیته امداد، بنیاد مستضعفان بودجه‌ای معادل ٢٣٠ میلیارد تومان را برای رفع مشکل ودیعه و اجاره مسکن مددجویان این ٢ نهاد تخصیص داد. مقرر شد بنیاد مستضعفان برای ودیعه مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، مبلغ ١۵٠ میلیارد تومان و علاوه بر این مبلغ ٨٠ میلیارد تومان را نیز به‌صورت بلاعوض برای تأمین اجاره‌بهای خانواده‌های نیازمند تحت پوشش این دو نهاد، در حساب صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت کارسازی کند. کمیته امداد و بهزیستی بر اساس اولویت‌بندی انجام گرفته، این مبالغ را در اختیار خانواده‌های نیازمندی که در بخش مسکن با مشکل مواجه شده‌اند، قرار می‌دهد. همچنین این اجازه به کمیته امداد و سازمان بهزیستی داده شد تا این مبلغ را علاوه بر مددجویان تحت پوشش خود، به مراجعین نیازمندی که تحت پوشش این دو نهاد نیز قرار ندارند، پرداخت کنند.

▼ اخبار کوتاه

دستور جلب برای ۳۶ نفر در پرونده ترور حاج قاسم/ دادستان تهران اعلام کرد: «۳۶ نفر از افرادی که در ترور حاج قاسم مباشرت، مبادرت و آمریت داشتند، اعم از مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا و دیگر دولت‎ها شناسایی شدند که توسط مقام قضایی برای آن‌ها دستور جلب و اعلام وضعیت قرمز از طریق پلیس بین‌الملل صادر شده است.»

طرح‌های ده‌گانه بسیج برای «جهش تولید»/ رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین آغاز نهضت سراسری جهش تولید در بخش کشاورزی اعلام کرد: «تمرکز اصلی بسیج در سال جهش تولید، روی بخش کشاورزی است.» لازم به ذکر است بسیج طی سال‌های گذشته نیز با تکیه بر بخش‌های مختلف کشاورزی، دامداری، پرورش گل و گیاه و طیور و ... نقش قابل‌تحسینی در ایجاد اشتغال پایدار در کشور داشته است.

فکر می‌کردیم قاچاق کم می‌شود، ولی بیشتر شد!/ رئیس پلیس پایتخت وضعیت قاچاق در کشور را رو به رشد توصیف کرد و افزود: «متأسفانه سال‌به‌سال حجم کشفیات کالای قاچاق در کشور بیشتر می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم حجم بیشتری نسبت به سال گذشته به سمت پایتخت از سوی دیگر استان‌ها روانه می‌شود. با توجه به وضعیت دلار و قیمت ارز فکر می‌کردیم کالای قاچاق کمتر شود و این روند کاهش یابد، اما متأسفانه نه‌تنها این روند کمتر نشد بلکه بیشتر هم شد.»

کرونا؛ سلاح جدید تروریست‌ها/ رئیس مرکز مبارزه با تروریسم کشورهای مشترک‌المنافع در روسیه هشدار داد گروه‌های تروریستی در حال انتشار عمدی کرونا در مکان‌های عمومی، سازمان‌های دولتی و مکان‌های دیگر هستند.

نیکی هیلی: صندوق بین‌المللی پول نباید به ایران وام بدهد/ سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: «صندوق بین‌المللی پول قصد دارد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تضعیف کند. کشور ما به استقرار این نظم بعد از جنگ جهانی دوم کمک کرد و امروزه ما با فاصله بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مالی آن هستیم.»

احکام بورس (سؤال 9)/ کسی با پولی که قبلاً خمس آن را داده، سهام شرکتی را خریده و بعد از گذشت سال خمسی این سهام رشد قیمت می‌کند، ولی نقداً چیزی به دست این شخص نمی‌رسد تا زمانی که سهامش را بفروشد. آیا پرداخت خمس سود سهام وقتی واجب می‌شود که سهام را بفروشد و تبدیل به پول نقد بشود یا باید از اموال دیگری که دارد(مثلاً پول نقدی که قبلاً خمسش را داده) به جای خمس رشد سهامش پرداخت کند؟ پاسخ‌: ارزش‌افزوده سر سال خمسی در صورت امکان فروش، متعلق خمس است و باید سر سال خمسی، خمس آن پرداخت شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات