صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۳۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۵ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): قدرت‌های استعمارگر و سلطه‌گر سعی‌شان در ایجاد حسّ حقارت در آن ملّت‌هایی است که می‌خواهند بر آن‌ها تسلّط پیدا کنند؛ یک مقدمه لازم برای آن‌ها این است که آن ملّت را تحقیر کنند، در او احساس حقارت به وجود بیاورند، احساس ناتوانی را به او تزریق کنند، به او تفهیم کنند که او چیزی نیست، هویّتی ندارد، کسی نیست و اهمّیّتی ندارد. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز             

نمایی از دو وضعیت!

دیروز مجله فارن‌پالیسی از مجلات تخصصی و قابل‌اعتنا برای هر دو گروه سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه در حوزه سیاست خارجی، در مطلبی نوشت: «ایران نشان داد که در برابر فشار آمریکا مقاوم است. در ایران نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی ظاهرشده و تولید داخلی و اشتغال در این کشور رو به افزایش است.»

نکات تحلیلی: 1- رأی‌دهندگان آمریکایی بیشتر مبتنی بر دو مؤلفه «اقتصاد» و «سیاست خارجی» و ارزیابی برنامه‌ها و سیاست‌های نامزدها در این دو حوزه، منتخب خود را انتخاب و روانه کاخ سفید می‌کنند. در هر دو حوزه وضعیت ترامپ با چالش مواجه است. البته قبل از کرونا، میزان رضایت مردم از ترامپ به دلیل بهبود نسبی وضعیت اقتصادی آمریکا بالا بود؛ اما کرونا با افزودن بیش از 40 میلیون بر بیکاران این کشور و آسیب جدی به کسب‌وکارها هم علامت سؤال بزرگ بر سر توان مدیریت بحران دولت را ایجاد کرده است و هم بر روند افول محبوبیت ترامپ افزوده است. 2-در سیاست خارجی نیز بر اساس مطالعات کارگروه امنیت ملی جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا، سه کشور روسیه، چین و ایران به همراه گروه‌های جهادی و افول ارزش‌های آمریکایی در فهرست 5 تهدید مهم امنیت ملی آمریکا ذکر شده‌اند و ترامپ در همه آن‌ها با کارنامه‌ای پر از نمرات تک‌رقمی و بسیار ضعیف مواجه است. وی نه جلوی حرکت رو به رشد چین را توانست بگیرد و نه روسیه را از سیاست‌های خود در منطقه بازداشت و نه جلوی رشد و توسعه گروه‌های جهادی را گرفت. ضمن اینکه تصویری که امروز از وضعیت اعتراضات ضد نژادپرستی و خشونت سیستماتیک دستگاه حاکمه آمریکا به دنیا مخابره می‌شود به تعبیر ترامپ چوب حراج بر آبرو و پرستیژ آمریکا زده است. 3-در مورد ایران نیز ترامپ در چهار سال گذشته نه‌تنها نتوانست به‌رغم فشار حداکثری و تحریم‌های ناجوانمردانه، وضعیت ایران را به‌دلخواه خود تغییر و ایران را وادار به نشستن بر سر میز مذاکره نماید، بلکه امروز به اذعان نگاه‌های کارشناسی کارشناسان مجله فارن پالیسی، حتی ایران با اتکا به قدرت درونی و تقویت تولید داخلی و ایجاد اشتغال در مدار فراهم‌سازی بسترها و لوازم ملی، ایستادن بر روی پای خود را بیش‌ازپیش مهیا می‌نماید.

نکته راهبردی: به موازات افول آمریکا در صحنه قدرت جهانی، جمهوری اسلامی ایران در حال موقعیت‌یابی و محوریت یافتن در ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی است. ایران به مدد واقعیت‌های امیدبخشی که به برخی از آن‌ها در گزارش فارن پالسی اشاره شد، همانند مدیریت موفقش در کرونا از شرایط پیش رو نیز عبور خواهد کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

خار چشم آل سعود

رژیم آل سعود به‌منظور تخریب، تفرقه‌افکنی و فتنه‌گری، رسانه‌های وابسته به خود را برای اهانت به شخصیت‌های عالی‌رتبه دینی ازجمله آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی تقلید در عراق به کار گرفته است. سیاستی که پیشتر از رسانه‌های وابسته به انگلیس مشاهده می‌شد، این بار با کپی‌برداری از این نوع سیاست‌های منحوس، توسط روزنامه الشرق الاوسط سعودی دنبال شد.

گزاره خبری: به گزارش العالم، روزنامه الشرق الاوسط به‌تازگی کاریکاتور توهین‌آمیزی را از آیت‌الله سید علی سیستانی منتشر کرده است که خشم گسترده ملت و مسئولین عراقی را در پی داشته است. محافل سیاسی و اجتماعی عراق این اقدام توهین‌آمیز را به‌شدت محکوم و اعلام کرده‌اند که این روزنامه پیش‌ازاین هم طی سال‌های گذشته به‌منظور فتنه‌انگیزی و تفرقه، مقاله‌ها و خبرهای توهین‌آمیزی را علیه ملت عراق منتشر کرده است. همچنین برخی از نمایندگان پارلمان عراق طی اظهاراتی گفته‌اند: «فتنه‌های تروریست‌های سعودی و تله‌های انفجاری آن‌ها به‌واسطه فتواهای آیت‌الله سید علی سیستانی خنثی شد؛ (و به‌موجب توهین به این شخصیت بزرگ دینی) سفارت عربستان سعودی در عراق فوراً بسته شود.»

گزاره تحلیلی: آل سعود که خود با انواع بحران‌های داخلی ازجمله بحران کرونا و خسارت‌ها و شکست‌های پی‌درپی در جنگ با یمن و رسوایی در قتل فجیع خاشقچی، پرونده فعالان حقوق بشر و اندیشمندان روبه‌روست، همه این مصیبت‌ها را نادیده گرفته، به دنبال تفرقه‌افکنی در کشورهای دیگر ازجمله عراق است. البته دشمنی آل سعود با آیت‌الله سیستانی نیز نشئت گرفته از فتوای تاریخی ایشان در تشکیل گروه‌های مردمی حشدالشعبی برای مقابله با فتنه بزرگی به اسم داعش بود که با دلارهای عربستان سر از عراق درآورده و توانسته بود دوسوم خاک این کشور را به اشغال خود درآورد و رؤیای برتری‌جویی آل سعود در منطقه را عینیت بخشد، اما چشم بیدار مرجعیت و همراهی ملت فهیم عراق و لبیک تاریخی آن به فتوای آیت‌الله سیستانی، شر وجود این تروریست‌های تکفیری را از سر عراق برداشت. رفتارهای توهین‌آمیزی مشابه اقدام اخیر روزنامه الشرق الاوسط حاکی از اوج خباثت و کینه‌ورزی انباشته آل سعود از این مرجع عالی‌قدر است که همواره خاری در چشم آل سعود بوده و نگذاشته برنامه‌های مداخله‌جویانه آن در عراق پیاده شود. (نویسنده: اکبر معصومی)

▼ اخبار ویژه‌           

فاش شدن راز ۱۱ سپتامبر توسط ژنرال آمریکایی

«وسلی کلارک» از ژنرال‌های پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۷ بیان می‌کند؛ «۱۱ سپتامبر بهانه‌ای بود برای ویران کردن عراق، لبنان، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و ایران. تمام 6 کشور به غیر ایران با جنگ نابود شدند؛ ولی به دلیل قدرت نظامی ایران، استراتژی به نابودی نرم تغییر کرد. تحریم‌ها ۲ هدف دارند: یا ایران دچار آشوب می‌شود، که پروژه سوریه (جنگ داخلی) اجرا می‌شود. یا ایران تسلیم مذاکره می‌شود که پروژه عراق و لیبی (خلع سلاح و حمله نظامی) اجرا می‌شود. ایرانی راهی جز پیروزی در جنگ اقتصادی ندارد؛ یا پیروز می‌شود و ابرقدرت، یا شکست می‌خورد و نابود می‌شود.

بی‌قانونی در مجلس قانون‌گذار/ معین‌الدین سعیدی نماینده مجلس در گفتگو با برنا گفت: «مجلس به تعبیر حضرت امام عصاره فضایل ملت و در رأس امور است. علی‌القاعده نمایندگان مجلس باید مرد قانون باشند که هستند. نکته‌ای که برای من جالب است، بحث توئیتر است. توئیتر در کشور ما فیلتر شده و بر همین اساس، مردم عادی نباید به آن دسترسی داشته باشند، چون استفاده از فیلترشکن‌ها هم جرم محسوب می‌شود و یا به لحاظ قانونی، محل اشکال است. چگونه است که نمایندگان مجلس و حتی اعضای هیئت‌رئیسه تند توئیت می‌کنند؟! چطور این کار را می‌کنند؟! باید این سؤال را از آن‌ها پرسید. اگر واقعاً معتقد به فیلتر توئیتر هستیم، چگونه خودمان قانون را دور می‌زنیم؟!

▼ اخبار

۵ محور سؤال از آقای رئیس

ناصر موسوی لارگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس از تدوین طرح سؤال از رئیس‌جمهور به دلیل مشکلات موجود اقتصادی کشور خبر داد و اظهار داشت: «موضوع ازهم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب‌وغریب و همچنین افزایش قیمت روزانه طلا و مشکلات ارزی در کشور باعث شد تا ما طرح سؤال از رئیس‌جمهور را در مجلس کلید بزنیم». متن طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره مسائل اقتصادی کشور ازجمله ازهم‌گسیختگی بازار مسکن، خودرو، تورم، مشکلات ارزی و افزایش قیمت روزانه طلا به این شرح است: 1. چرا و به چه دلیل قیمت‌های ارز خارجی به‌سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟ ۲. علت ازهم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب‌وغریب چند صددرصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟ ۳. در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچک‌ترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پرروئی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند، حتی در حد عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس. ۴. قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحد‌های تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید؛ اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟ ۵. از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد، تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلار‌ها چه شده است و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است؟

خطر شکسته شدن هنجارهای بین‌المللی

پس از وقوع حادثه در سایت هسته‌ای نطنز، رسانه‌های غربی، عبری، عربی تلاش کردند که این رخداد را به توانمندی‌های سایبری و عملیاتی رژیم صهیونیستی مرتبط سازند و آن را نمادی از تحقق وعده‌های داده شده مسئولین این رژیم در زمینه بهره‌گیری از همه گزینه‌ها برای متوقف نمودن برنامه هسته‌ای ایران معرفی کنند. اگرچه مسئولین و مراجع رسمی رژیم صهیونیستی از ابتدای این حادثه با اتخاذ سیاست سکوت سعی کردند که موضع فعالی در خصوص این حادثه نگیرند، اما به‌صورت طبیعی فضاسازی رسانه‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با این رژیم مرتبط هستند، تبعاتی را متوجه رژیم صهیونیستی خواهد کرد. حساسیت و اهمیت این موضوع زمانی هویدا می‌شود که مسئله هسته‌ای بودن رژیم صهیونیستی و آسیب‌پذیری‌های اثبات‌شده رژیم صهیونیستی در برابر واکنش‌های متقابل موردتوجه و دقت قرار بگیرد. شاید به‌کارگیری ابزارهای رسانه‌ای برای قدرتمند نشان دادن رژیمی که با مشکلات سیاسی، امنیتی و اجتماعی شکننده در داخل و بحران مشروعیت و مقبولیت در جامعه جهانی روبروست، بتواند منافع کوتاه مدتی را برای عبور سردمداران آن به دنبال داشته باشد؛ اما عبور از هنجارهای پذیرفته شده جهانی و مفهوم‌سازی و تولید ادبیات در موضوع ضربه زدن به مراکز هسته‌ای قطعاً می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را برای صلح و امنیت بین‌المللی به دنبال داشته باشد.

حتی یک نطق با خاصیت نداشت!

حسین انصاری راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به انتقاد از عملکرد ضعیف عارف نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه علت استعفای عارف چه بوده است؟ گفت: «من نمی‌دانم چرا استعفا داد اما بر اساس عملکرد وی نمی‌توان پذیرفت که کاندیدای موردحمایت اصلاح‌طلبان باشد. او در مجلس دهم یک نطق با خاصیت نداشت. حتی یک حرفی که بتواند مواضع اصلاح‌طلبی را مشخص کند، نزد. آقای عارف مدعی است که مشغول صحبت‌ها و مذاکرات مخفی بوده است و آن‌ها هم به جایی هم نرسید. عارف در حوزه مسئله حصر اقدام قابل مشاهده‌ای نداشت. درباره باقی مسائل نیز همین‌طور. حالا مردم بیایند به چنین فردی رأی دهند؟! اصلاً رئیس‌جمهور شود که چه کند؟!» رسول منتجب نیا نیز در پاسخ به این سؤال که نقش شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس ۹۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: «این شورا تا آستانه انتخابات مجلس در دوم اسفند ۹۸ به کار خود ادامه داد که رسماً این شورا اعلام کرد که ما لیست نمی‌دهیم و احزاب به اختیار خود می‌توانند لیست ارائه دهند. درواقع از قبل از عید این شورا عملاً برچیده شد.»

▼ اخبار کوتاه

باهنر: شورای نگهبان کوتاه بیاید یک شومن رأی می‌آورد/ باهنر نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید، فکر می‌کنم دوره آینده یک شومن رأی می‌آورد؛ یعنی هرکسی که در مناظرات بتواند طرف مقابل را بپیچاند یا به قول آقای روحانی لوله کند رأی می‌آورد.»

تکرار سیاست انتخاباتی ۹۲ انتحار سیاسی است!/ «عبدالله ناصری»، فعال اصلاح‌طلب، تکرار سیاست انتخاباتی سال ۹۲ و حمایت از امثال لاریجانی را برای اصلاح‌طلبان، انتحار سیاسی توصیف کرد و آن را پایان اصل تشکیلاتی اصلاح‌طلبان دانست. وی همچنین در خصوص مشی و مرام اصلاح‌طلبی توضیح داد: «هرکسی که جنبش آبان‌ماه ۹۸ را نکوهش کند و آشوب بداند، اصلاح‌طلب نیست. هسته اصلی اصلاحات باید راهبردهای خود را شفاف بیان کند. اصلاح‌طلبان واقعی با روحانی دچار اختلافات بنیادین شده‌اند. عارف باید همانند امثال ناطق و علی لاریجانی بازنشسته شود. شعار انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰ «نجات ملی» خواهد بود.»

سیاست‌های نئولیبرالی، پایان آرامش جهان/ شهریار زرشناس، پژوهشگر حوزه فرهنگ و سیاست معتقد است: «رویکردهای نژادپرستانه، همیشه در آمریکا وجود داشته و پلیس آمریکا هم همیشه با خشونت، سیاهان را می‌کشته است؛ اما فشار اقتصادی، ظلم، فقر و درواقع فشار سیاست‌های نئولیبرالی باعث شده که مردم آمریکا دیگر آرام نگیرند. عنصر هژمونیکِ نظامِ جهانی، یعنی ایالات‌متحده آمریکا در حال اُفول است.»

تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس/ صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای سال جاری رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصدی را تجربه خواهند کرد. این صندوق در فوریه سال جاری اعلام کرده بود که کاهش درآمدهای نفتی می‌تواند به نابود شدن ثروت کشورهای حوزه خلیج‌فارس طی ۱۵ سال آینده منجر شود.

ظریف: حذف دلار از مبادلات را با تهاتر دنبال کرده‌ایم/ وزیر خارجه در نشست علنی صبح امروز مجلس اظهار داشت: «حذف دلار از مبادلات اقتصادی در تعامل با برخی کشورها یکی از مواردی است که فشار تحریم‌ها را کاهش می‌دهد، با تهاتر این موضوع را پیگیری کرده‌ایم و موفقیت‌هایی هم داشته‌ایم.»

احکام بورس (سؤال 12)/ در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود؟ با توجه به اینکه سر سال خمسی فرد دارای سهام چند شرکت است که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آن‌ها به دلایل رایج مثل حسابرسی، متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود، یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد تا بتوان قیمت واقعی سهم را محاسبه کرد. پاسخ‌: باید سر سال خمسی برای قیمت‌گذاری سهام مذکور اقدام شود، هر زمان که امکان آن فراهم شد، محاسبه خمس انجام می‌گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات