صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۳۷۸
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه در تبیین «نهضت مهارت‌افزایی روان‏خوانی قرآن کریم»

پاسداران معلمان  قرآن می‌‌شوند

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه، در راستای تحقق منویات حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و تدابیر سردار فرمانده کل سپاه و ولی‌فقیه در سپاه، برای سه‌ماهه دوم امسال طرحی را با عنوان «نهضت مهارت‏افزایی روان‏خوانی قرآن کریم» در دست اجرا دارد که یکی از محورهای مهم فعالیت‏های آموزشی قرآنی در این مقطع از سال است. به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با «مجید غلامرضا» معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه. آنچه در ادامه می‏خوانید، حاصل این گفت‌وگوست.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

لطفا درباره اهمیت و ضرورت این طرح توضیح بفرمایید.

تردیدی نیست که جان مایه اصلی صحیح‏خوانی قرآن، ممارست و تمرین مستمر است و مهارت در این مرحله دروازه و راه ورود به درک معانی و مفاهیم ژرف و معارف عمیق قرآنی است؛ از سوی دیگر، بسیاری از پاسداران برای کسب مهارت‏های معلمی رغبت و تمایل دارند و فرصت‏ انس و تعلیم این کتاب آسمانی را زمینه ارتقا و تعمیق معنویت در سپاه می‏دانند؛ تا آنجا که در این مسیر می‏توانند به یکدیگر کمک کنند و در زمانی محدود، با کار جهادی، افتخاری بزرگ در حوزه مهارت‏افزایی روان‏خوانی قرآن کریم برای تمام پاسداران رقم بزند.

معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی در صدد است از ظرفیت تمام مربیان قرآن و کارکنان توانمند بهره‎ بگیرد و روش‏های مناسب، راه‏کارها و شیوه‏های جدید را به منظور هرچه توانمندتر کردن کارکنان در قرائت قرآن کریم به ‏کار بندد؛ از این رو در قالب طرح «نهضت مهارت‌افزایی روان‌خوانی قرآن کریم» به دنبال تحقق این منظور هستیم.

 

به صورت خلاصه بفرمایید چه اهدافی در این زمینه دنبال می‎شوند؟

زمینه‏سازی برای ایجاد فضای قرآنی و انس و تمسک بیشتر کارکنان با اصول، مبانی و قواعد قرآنی در زندگی؛ مهارت‌افزایی و توانمند کردن هرچه بیشتر کارکنان در قرائت قرآن کریم؛ بسترسازی برای ایجاد توانایی در ترجمه، درک مفاهیم و تدبر در قرآن؛ تلاش مستمر کارکنان برای ارتقای مهارت‏های معلمی قرآن کریم.

 

لطفا درباره این طرح بیشتر توضیح دهید.

ما انتظاراتی از طرح داریم؛ برای نمونه توانایی قرآنی پاسداران در حوزه روان‌خوانی و تجوید مقدماتی قرآن کریم ارزیابی و راه‌کارهای لازم برای رفع کاستی‌ها استخراج شود. همچنین فراگیران مستعد، توانایی معلمی روان‏خوانی قرآن کریم‏ در سطح سپاه، بسیج، اعضای خانواده و دیگر سطوح را پیدا کنند. با تداوم طرح در قالب نظام جامع آموزش قرآن کریم، پاسداران برنامه‏های انس با قرآن را عملی کنند و همواره برای ارتقای توانمندی قرآنی خود تلاشی مستمر داشته باشند و درنهایت همان‌طور که در ابتدا گفتم، زمینه‏های تدبر در آیات الهی، انس و عمل به قرآن کریم فراهم شود.

 

شرایط خاص بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا در نحوه اجرای این طرح مؤثر است؟

چون بحث قرآن است، فقط بخش عقیدتی متولی این بحث نخواهد بود و همه باید در اجرای آن سهیم باشیم. در بحث ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها دو روش برای اجرای طرح پیش‌بینی شده است؛ در رده‌هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا با وضعیت سفید یا زرد مواجه هستند، طرح با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شیوه حضوری و در قالب گروه‌های کوچک، مانند کلاس‌های قرآنی ذکر مبارک، صادقین و... اجرا می‎شود و در رده‎های با وضعیت قرمز، به شیوه مجازی و بدون هرگونه تجمع از طریق برخی بسترهای مجازی برگزار خواهد شد؛ تارنمای سراج اندیشه، تارنمای پاسدار و کانال‌ سراج اندیشه در پیام‌رسان‌های سروش و ایتا بستر مجازی اجرای این طرح خواهند بود.

جلسات این طرح در سه‌ماهه دوم سال ۱۳۹۹، برابر روزشمار ابلاغی در روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ برگزار خواهند شد.

جدا از شیوه‌نامه‌ها و ابلاغیات، توصیه‏ای هم برای اجرای این طرح دارید؟

بله، نکته اساسی درباره روان‌خوانی قرآن کریم تکرار و تمرین است؛ یعنی قرائت مداوم و روزانه قرآن از سوی فراگیران که بر این اساس به نظرم باید مربیان و مسئولان، جدا از این دو روز، برای تکرار و تمرین عزیزان هم وقت اختصاص بدهند.

ما آموزش را در این دوره به صورت دوسویه پیش‌بینی کرده‌ایم تا میزان یادگیری و مشارکت فراگیران در بحث بیشتر شود.

به نظرم اگر مربیان عزیز علاوه بر موضوع اصلی درس، پیش از آغاز تدریس با یک حدیث اخلاقی کارشان را در هر جلسه شروع کنند، بسیار مفید خواهد بود؛ البته می‏توان بحث احکام‌خوانی را هم در جلسات، در حد پنج دقیقه گنجاند تا احکام شرعی هم مرور شود.

 

محتوای تدریسی برای مربیان و استادان و همچنین محتوای لازم برای اجرای این پیشنهادهایی که ارائه فرمودید، تهیه شده است؟ و اگر تهیه شده است به چه شکل در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد؟

محتوا و فیلم‌های آموزشی جلسات با مشارکت مرکز تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور، تهیه شده است و مربیان و کارکنانی که دارای رایانه منفرد سازمانیِ مرتبط با شبکه داخلی سپاه هستند یا در منزل به اینترنت و گوشی تلفن همراه هوشمند دسترسی دارند، می‌توانند از همان بسترهای آموزش مجازی که ذکر کردم، محتوا را دریافت کنند. مابقی کارکنان غیرستادی که رایانه منفرد سازمانی ندارند، محتوا را از طریق سایر بسترها، مانند کتاب، جزوه و... در اختیار خواهند داشت. محتوا در قالب فیلم، جزوه و کتاب آموزشی خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات