صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۲۳۳۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۶ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این گله‌ای که دوستان جهادی دارند، گله به‌جایی است که چرا در مجامع تصمیم‌گیری برای مسائل، از این‌ها دعوت نمی‌شود یا چرا برای تدوین خدماتی که صورت می‌گیرد از این‌ها نظرخواهی نمی‌شود و صرفاً به عنوان نیروی کار و به‌اصطلاح خدمتگر از این‌ها استفاده می‌شود؛ این‌ها اشکالات واردی است که درست است. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

حقي که بايد بهتر ادا شود

وزير امور خارجه ديروز در جمع نمايندگان مجلس يازدهم حضور يافت تا گزارشي از وضعيت روابط بين‌الملل و سياست خارجي ايران به نمايندگان مجلس ارائه دهد؛ اما اين نشست با حواشي زيادي همراه بود. همچنين طرح سؤال از رئيس‌جمهور نيز با 200 رأي نمايندگان توسط هيئت‌رئيسه مجلس اعلام وصول شد.

نکات تحليلي: 1- نمايندگان مجلس هم حق دارند و هم وظيفه که هر يک از وزرا و حتي رئيس‌جمهور را براي ارائه توضيحات و يا پاسخ به سؤالات و ابهامات موجود به مجلس فرابخوانند. اين پيش‌بيني صورت گرفته در قانون اساسي مانع از يک‌جانبه‌گرايي در قوه مجريه مي‌شود. 2- تشخيص اولويت‌ها و زمان استفاده مجلس از حق سؤال و استيضاح با توجه به مصالح کشور بسيار مهم است؛ از طرفي نبايد به‌گونه‌اي عمل شود که مجلس هرگز از اين اهرم‌ها استفاده نکند و به‌نوعي نقش تشريفاتي پيدا کند؛ بنابراين عمل مجلس بايد بسيار هوشمندانه و فارغ از هرگونه افراط‌وتفريط باشد. 3- نحوه مطالبه حق اگر مبتني بر اخلاق اسلامي نباشد، ماهيت حق را خدشه‌دار مي‌کند و به همين منوال اگر نمايندگان در سؤال يا استيضاح رفتار اسلامي را رعايت نکنند نه‌تنها موضوع سؤال در حاشيه قرار مي‌گيرد بلکه مشکل جديدي به مشکلات کشور افزوده مي‌شود.

تحليل راهبردي: فضاي پیش‌آمده در مجلس و بگومگوهای ایجادشده بين نمايندگان و وزير خارجه، در شأن مسئولين کشور نبود و بايد تلاش نمود که فضاي گفتگو به ميداني براي خصومت بدل نشود. طرفين بايد تلاش کنند تا فضاي عقلاني در چنين گفتگوهايي باقي بماند و عواطف و احساسات و هيجان عقلانيت را به حاشيه نبرد. بالأخص آنگاه که ناظران عمومي نيز شاهد اين جلسات هستند و نزاع و تنش پیام‌های منفي براي افکار عمومي خواهد داشت. در مورد طرح سؤال از رئيس‌جمهور نيز بايد به اين نکته توجه نمود که هرچند اين مسئله جزو اختيارات نمايندگان مجلس است، اما بايد با رعايت جوانب کار و مصالح کشور دنبال شود. درحالی‌که کشور هم‌اینک درگير چالش‌های جدي در عرصه اقتصاد بوده و کنترل و ايجاد تعادل در بازار به مهم‌ترین معضل دولت تبديل شده است، هر اقدام ديگر بخش‌های کشور بايد در مسير حل و رفع اين مشکلات باشد، وگرنه اقدام بي‌موقع و ناصوابي خواهد بود که کمکي به کشور و مردم نخواهد کرد. سؤال از رئیس‌جمهور نيز با همين معيار بايد سنجيده شود. اگر اين سؤال مي‌تواند مشکلي از مشکلات کشور را مرتفع نمايد، اقدامي قابل دفاع بوده، اما اگر راهگشاي مشکلي در سال پاياني عمر دولت نيست و تنها عاملي براي ايجاد کدورت بوده و بين دولت و مجلس فاصله خواهد انداخت، اقدامي ناصوابي است که بايد از آن پرهيز شود. (نويسنده: علي کارگر)

▼گزارش روز                      

تناقض‌های ارتباطات اجتماعی

یکی از تناقض‌های این زمان، مبحث ارتباطات اجتماعی است؛ به این معنی که رسانه‌های ارتباطی افزایش یافته‌اند تا کیفیت ارتباط انسان‌ها را بهتر کنند، اما متأسفانه نه‌تنها ارتباط‌ها بهتر نشده، بلکه ارتباط‌های ساده و صمیمی گذشته نیز در حال از بین رفتن است. امروزه شکایت والدین از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نحوی گسترش یافته است که راه فراری از آن نمی‌توانند پیدا کنند و گاه با تصمیمات و رفتارهای اشتباه بر سلطه این رسانه‌ها دامن نیز می‌زنند.

گزاره‌های خبری: ۱. «ستاد ارتباطات دولت انگليس» به انگلیسی‌ها امکان می‌دهد تا دسترسی افراد و آی‌پی‌ها به اینترنت را به‌صورت هوشمند کنترل کنند، درعین‌حال چندین بنیاد نظارت بر شبکه‌های اجتماعی ازجمله «ای دبلیو اف» نیز در این کشور به‌ویژه در مورد پورنوگرافی کودکان، نژادپرستی و مسائل تروریستی فعال‌اند. ۲. آلمان هم از سال 2014 قانون جدیدی را ارائه کرد که بر‌اساس آن شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک زیر نظر قرار می‌گیرند. این قانون استانداردهای الزام‌آوری را برای چگونگی مواجهه گردانندگان شبکه‌های اجتماعی با شکایت‌ها و التزام آن‌ها به حذف محتوای مجرمانه تعیین می‌کند. در صورت عدم حذف فوری محتوای غیرمجاز توسط یک شبکه اجتماعی، این کشور نمایندگان آن شرکت در آلمان را تا 5 میلیون یورو و خود شرکت را نیز تا 50‌ میلیون یورو جریمه می‌کند. ۳. فرانسه یکی از شدیدترین نظارت‌های حکومتی بر فضای سایبری را دارد. طبق قانون‌های «هادویی» و «لوپسی» مصوب سال 2009، کاربران ناقض قوانین شبکه از دسترسی به آن محروم می‌شوند و علاوه بر فهرست بلندی از تارنماهای غیراخلاقی یا ایدئولوژیک مسدود، شهروندان حق جست‌وجوی برخی عبارات را در موتورهای جست‌وجو ندارند. اینترنت مدارس نیز در این کشور شبکه‌های اجتماعی را محدود کرده است. ۴. در اتریش هم نگرانی از شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا تصمیم گرفته شود تا نظارت گسترده‌ای روی سرویس‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی را آغاز کنند، دولت اتریش هدف اصلی خود برای زیر نظر گرفتن فضای مجازی و مقابله با هکرها و قانون‌شکن‌ها را مبارزه با تروریسم و کاهش جرم و جنایت می‌داند.

گزاره‌های تحلیلی: ۱. علی‌رغم تبلیغاتی که علیه کشورمان در عرصه مجازی می‌شود، کمترین واکنش را به رفتارهای شبکه‌های اجتماعی پرخطر را مسئولین کشور ما داشته‌اند و مردم را در سرزمین پر از فساد و جرم شبکه‌های اجتماعی رها کرده‌اند؛ این در حالی است که در امنیت سرزمینی جزء رتبه‌های برجسته جهانی هستیم. ۲. در مراکز فتای نیروی انتظامی پرونده‌های شکایت از جرائم سایبری در حال افزایش است و این حکایت از آن دارد که جامعه در یک حالت بی‌دفاع قرارگرفته و اموال، حیثیت و ناموس افراد در این شبکه‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه‌             

استفاده ابزاری از امام حسین(ع) نکنید

سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب و از محکومین فتنه 88 به‌تازگی طی یادداشتی در دفاع از نامه موسوی‌خوئینی‌ها به رهبر انقلاب، نوشته است: «بد نیست بگویم آقای موسوی خوئینی شبیه به جدش شده است؛ یوم علی صدرالمصطفی و یوم علی وجه‌الثری. اکنون، کار به جایی رسیده است که مشتی سفله هر چه می‌خواهند به زبان می‌آورند و هر چه کینه دارند نثار ایشان می‌کنند. به قول خود آقای خوئینی اف بر تو ای روزگار سفله‌پرور!» در بحث اشاره حجاریان به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) و کنایه شبیه شدن موسوی‌خوئینی‌ها به جدش باید گفت؛ همین حجاریان و موسوی‌خوئینی‌ها و هم طیفی‌هایشان بودند که بنا به مصالح و منافع جریانی با آتش‌زنندگان پرچم و تکیه امام حسین در عاشورای 88 همراهی کردند و این اقدام را محکوم نکردند، ولی اکنون چون حرف از امام حسین زدن به نفعشان است، هر چه بتوانند از نام و نشان و نصبی که به این امام عزیز برسد، بهره سیاسی می‌برند.

▼ اخبار

چرا رژیم صهیونیستی احتیاط می‌کند؟!

حادثه بامداد پنجشنبه در تأسیسات هسته‌ای نطنز از همان ابتدا فرصتی را ایجاد کرد تا رسانه‌های غربی و معاند با پرداختن به آن به شبهاتی در این زمینه دامن بزنند. روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» بود که در بخشی از گزارش خود به نقل از یک «مقام اطلاعاتی کشوری در خاورمیانه» که نامی از وی برده نشده، نوشت: «این حادثه حاصل انفجار یک وسیله انفجاری بوده که در داخل تأسیسات (نطنز) کار گذاشته ‌شده بود.» پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی «برکینگ دیفنس» هم به نقل از کارشناسان صهیونیست در تل‌آویو این‌طور به شرح ماوقع پرداخت: «یک حمله اسرارآمیز به یکی از تأسیسات هسته‌ای مهم ایران خسارات گسترده‌ای وارد کرد.» بااین‌حال، مسئولین رژیم صهیونیستی در اعلام موضع رسمی خود بر سر این موضوع جانب احتیاط را نگه می‌دارند. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالی درباره حادثه آتش‌سوزی در سایت نطنز نیز اعلام کرد؛ سیاست همیشگی این رژیم ممانعت از دست‌یابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای است و بهتر است اقدامات در این راستا ناگفته بماند. واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز به آتش‌سوزی در نطنز در نوع خود بی‌سابقه است؛ وی گفته است: «نمی‌توانم (دخالت رژیم صهیونیستی) در این حادثه یا حوادث دیگر را تأیید یا رد کنم.» عدم اعلام دلیل حادثه اخیر در نطنز توسط مسئولین کشورمان هرچند سوژه تبلیغی به دست رسانه‌های ضدانقلاب و ایادی استکباری داده است تا این حادثه را به موفقیت‌های واهی خود علیه کشورمان اضافه کنند، اما برخی نیز همچنان جانب احتیاط را رعایت می‌کنند تا فردا روزی اگر دلیل این حادثه از سوی ایران اعلام شد، سنگ روی یخ نشوند.

خودتان قضاوت کنید، چه کسی مقصر است؟

در سال ۹۶ و در شرایطی که ۴ سال از آغاز به کار دولت روحانی سپری شده بود، اعضای مجمع روحانیون مبارز و ازجمله محمد موسوی‌خوئینی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کردند: «مجمع روحانیون مبارز از مردم شریف و آگاه ایران دعوت می‌کند تا با رأی قاطع خود به حسن روحانی، زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر میهن اسلامی‌مان را در مسیر عقل و اعتدال فراهم آوردند». موسوی‌خوئینی‌ها و هم‌قطارانش پیش از آن در تیر ۹۵ نیز در بیانیه‌ای تأکید کردند: «موضع این مجمع حمایت قاطع از دولت تدبیر و امید و خصوصاً شخص جناب آقای دکتر روحانی است». این حمایت ویژه در حالی بود که دولت نتوانست به شعارهایی مثل چرخیدن هم‌زمان چرخ کارخانه‌ها و چرخ سانتریفیوژها، بی نیاز کردن مردم از یارانه نقدی، اجرای مسکن اجتماعی و... عمل کند. اکنون نیز همگان واقف اند که نتیجه حمایت‌های صددرصدی و عدم نقد سازنده عملکرد دولت، منجربه رشد بی سابقه نرخ ارز در پسابرجام شده است و به تناسب آن قیمت انواع کالاها، از خودرو، مسکن، سکه و طلا گرفته تا کالاهای اساسی مردم مثل گوشت قرمز و مرغ، لبنیات، حبوبات و ... افزایش یافته، به طوری که درصد رشد آن ها از درصد رشد درآمدی مردم به طور بی سابقه ای پیشی گرفته است. با این حال موسوی خوئینی ها به جای نقد عملکرد قوه مجریه و یا اذعان به تقصیر خود و هم طیفی هایش در حمایت بی چون و چرا از دولت، با فرار به جلو، قصد دارد قصور و تقصیرهای خود و هم‌قطارانش را به گردن رهبری اندازد!

لطفاً وکیل‌الدوله باشید!

روزنامه اعتماد متعلق به «الیاس حضرتی» نماینده لیست امید در مجلس در واکنش به طرح سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور، نوشت: «به نظر می‌رسد رویکرد اصولی آن باشد که مجلس، دولت فعلی را با همین الگو تا پایان دوره مسئولیتش تحمل کند و از ظرفیت‌های خود در اصلاح مدیریت کشور در همین چارچوب مدیریتی و حکمرانی بهره گیرد و منتظر باشد تا سال آینده دولت مطلوب و مقبول مجلس انقلابی بر سر کار آید. طبیعی است انتظارات نمایندگان برای تحقق مدیریت جهادی و انقلابی از دولتی منطقی است که با همین شعارها از مردم رأی گرفته باشد. روشن است که این دولت با شعارهای مشخص و رویکرد معین خود در اداره کشور از مردم رأی گرفته است». یکی از ویژگی‌های منفی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، «وکیل الدوله» بودن نماینده‌های این طیف و نوع مواجهه آن‌ها با عملکرد دولت بود. تحمیل قرارداد خسارت‌بار توتال به کشور، بزک خسارت محض برجام، عدم نظارت بر حوزه مسکن، عدم مطالبه گری از دولت برای سامان دادن بازار خودرو، تصویب لوایح خسارت‌بار مرتبط با FATF و موارد متعدد دیگر، مصادیق قصور و تقصیرهای وکیل‌الدوله‌ها در مجلس دهم بود.

▼ اخبار کوتاه

خطرناک‌ترین جنایتکار تاریخ!/ نوام چامسکی تحلیلگر مشهور آمریکایی در جدیدترین مصاحبه خود گفته است: «آمریکا ۴۰۰ سال تاریخ وحشیانه دارد. ترامپ متعهد شده تا بقای بشریت بر روی زمين را نابود کند؛ او خطرناک‌ترین جنایتکار تاریخ است. نظام آمریکا با هیچ‌یک از مفاهیم دموکراسی در قرن بیستم همخوانی ندارد. یک تغییر بنیادین در ساختار لازم است.»

برگ برنده مهم مقاومت در لبنان/ «نسیب حطیط» نویسنده و تحلیلگر مطرح لبنانی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: «بدون شک اتفاقی که در عراق افتاد٬ دولت آمریکا را برای تکرار این تجربه در لبنان و افزایش فشارهای اقتصادی بر لبنان به شکل خطرناکی جسور کرده تا شاید منجر به بروز فتنه داخلی در این کشور شود؛ اما وضعیت لبنان کاملاً متفاوت از عراق است. مقاومت در لبنان یک برگ برنده دارد که عراقی‌ها فاقد آن هستند و این برگ برنده آن است که دشمن صهیونیستی و نیروهای مخالف حزب‌الله و جنبش امل امکان جنگیدن با آن‌ها را در جبهه داخلی ندارند.»

با تغییر دولت سیاست آمریکا در قبال ایران عوض نمی‌شود/ «بردلی بلیکمن» مشاور رئیس‌جمهور اسبق امریکا در گفتگو با شبکه خبری العربیه اذعان داشت: «امور بین‌الملل با انتخابات در آمریکا تغییر نمی‌کند.» وی در پاسخ به این سؤال که آیا با تغییر دولت کنونی آمریکا احتمال تغییر در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران وجود دارد، پاسخ داد؛ «تغییر دولت بر سیاست خارجی آمریکا تأثیر چندان نخواهد گذاشت. تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، هیچ‌گونه عادی‌سازی روابط میان واشنگتن و ایران صورت نخواهد پذیرفت.»

بوسیدن خانه خدا ممنوع!/ عربستان سعودی پروتکل‌های بهداشتی موردنیاز را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در موسم حج امسال اعلام کرد. بر اساس این گزارش، لمس کردن کعبه ممنوع خواهد بود و افراد باید فاصله ۱ و نیم متری را در هنگام اقامه نماز و طواف کعبه رعایت کنند. علاوه بر آن، عربستان استفاده از ماسک را برای زائران و برگزارکنندگان مراسم اجباری کرده است.

احکام بورس (سؤال 13)/ فردی هشت میلیون پول بدون خمس داشت و آن را در بورس سرمایه‌گذاری کرد و سهامی خرید؛ سر سال خمسی سهام او به‌احتمال‌زیاد بالای دوازده میلیون به فروش می‌رسد؛ اما ممکن است این هشت میلیون برای رسیدن به دوازده میلیون، ‌پستی‌وبلندی‌هایی طی کرده باشد. مثلاً در ماه اول سرمایه‌گذاری، ‌حدود دو میلیون ضرر کند و کل سرمایه به نزدیک شش میلیون برسد و در ماه دوم سود کند و کل سرمایه حدود نه میلیون شود و الی آخر؛ حال خمس او چطور حساب خواهد شد؟ پاسخ‌: باید سهام سر سال خمسی‌ قیمت‌گذاری شده و خمس سود حاصل از افزایش قیمت آن پرداخت شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات