صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه شنبه، ۱۷ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): توصیه اوّل من به شما جوان‌های عزیز، چه دانشجو و چه بقیّه جوان‌ها، مسئله خودسازی است؛ خودسازی خیلی مهم است؛ هم در ابعاد فردی، هم در ابعاد جمعی. هم شخص خود شما باید خودسازی کنید، هم جمعتان باید به عنوان یک جمع خودسازی کند؛ خودسازی خیلی مهم است. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز    

مراقبت‌های ویژه سرمایه‌گذاری در بورس

رشد خیره‌کننده شاخص بورس در یک سال گذشته باعث شده عده زیادی از مردم در این بازار ورود نمایند و برخی نیز برای سرمایه‌گذاری در این بازار به اعمال خطرناکی مانند فروش خانه، ‌ماشین و یا فرش و طلا دست می‌زنند. ورود به این بازار در صورتی صحیح است که مردم به‌هیچ‌عنوان لوازم ضروری زندگی خود مانند خانه و ماشین را نفروشند، بلکه از پس‌اندازهای غیرضروری خود برای حضور در بورس استفاده کنند، یعنی مردم باید بخشی از دارایی خود را به بورس بیاورند و همه دارایی‌شان را در بورس متمرکز نکنند، بلکه با مشورت با افراد امین و کاردان اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. مضافاً تازه‌واردها به بورس به‌هیچ‌وجه فریب شایعات و سیگنال فروش‌ها و کانال‌های متفرقه تلگرامی را نخورند، بلکه برای حضور در بورس از خرید سهام در عرضه اولیه و سهم‌های بنیادی، آن‌هم از مازاد پس‌انداز خود ولو اندک استفاده کنند. چون اولویت مهم در بازار بورس حفظ سرمایه افراد و پس‌ازآن کسب سود است. گفتنی است با نوسان نرخ ارز و بالا بودن میزان تورم، ارزشمندی بسیاری از سهم‌ها در حال حاضر قابل توجیه است؛ ولی سرمایه‌گذاران، به‌ویژه سهامدارانی که به‌تازگی به جمع فعالان بازار سرمایه پیوسته‌اند باید به این نکته واقف باشند که برخی سهم‌های بازار سرمایه از ارزندگی لازم برخوردار نیستند و سرمایه‌گذاران باید سعی کنند با تکیه بر نظر کارشناسان حرفه‌ای، اقدام به خرید سهم‌های بنیادی کنند. ذکر این نکته ضروری است؛ هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین دهد وضعیت یک سهام در آینده چه خواهد شد؛ اما قبل از اینکه به سرمایه‌گذاری فکر کنید، شخصاً درباره شرکتی که قصد خرید سهامش را دارید تحقیق کنید. شاید با تکیه بر مقداری از اطلاعات افراد عادی، شانس افزایش ارزش سهامتان را در بازار رو به رشد امروز رقم بزند، اما با این روش هرگز به یک سرمایه‌گذار مطلع و باتجربه تبدیل نمی‌شوید. راه‌حل منطقی در چنین وضعیتی استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این نوع از سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که به دلایل مختلف نمی‌توانند به‌صورت مستقیم اقدام به خریدوفروش سهام نمایند. مثلاً فرصت، اطلاعات و یا مهارت کافی برای بررسی و تحلیل و خریدوفروش سهام ندارند. به این دسته از افراد توصیه می‌شود که به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری نمایند. در روش غیرمستقیم، فرد سرمایه‌گذار مدیریت سرمایه خود را به دست افرادی می‌سپارد که هم مهارت و دانش مالی بالایی دارند و هم بیشتر وقتشان را مستقیماً صرف بررسی و تحلیل گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ درنتیجه انتخاب این روش سرمایه شما توسط یک تیم حرفه‌ای مدیریت خواهد شد و شما نیز از سود قابل اتکای آن منتفع خواهید شد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                        

جشن استقلال در روزهای افول

چهارم جولای سالروز استقلال و تصویب اعلامیه استقلال آمریکا است. در این روز رسماً 13 مستعمره آمریکایی خود را به‌عنوان یک ملت واحد معرفی کرده و از مستعمره انگلیس خارج شدند؛ استقلالی که بعدها موجبات حمله و اقدام علیه امنیت ملی کشورهای مختلف، ازجمله؛ کره، اردن، لبنان، ویتنام، کوبا، کامبوج، آنگولا، لبنان، پاناما، سومالی، عراق، افغانستان، کلمبیا، هندوراس و ژاپن را فراهم آورد. آمریکا در تمام دورانی که به کشورهای مختلف حمله نظامی می‌کرد، خود را نماد جامعه آرمانی نشان می‌داد و درصدد بود که الگوی حکومت‌داری لیبرال دموکراسی را در کشورهای مختلف بومی‌سازی کند؛ اما امروزه ناآرامی‌های این کشور نشان می‌دهد که نه‌تنها در اشاعه لیبرالیسم موفق نبوده، بلکه در داخل کشور خود نیز با چالش‌های گفتمانی جدی روبرو است.

گزاره‌های خبری: نوام چامسکی در جدیدترین مصاحبه خود اظهار می‌کند: «آمریکا 400 سال تاریخ وحشیانه دارد.» و «ترامپ متعهد شده تا بقای بشریت بر روی زمین را نابود کند، او خطرناک‌ترین جنایتکار تاریخ است.» کشوری که ترامپ در آن رأی بیاورد محکوم به سقوط است. روزنامه «تاگس آنسایگر» سوئیس نیز در مطلبی به اوضاع فاجعه‌بار آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ پرداخته و نوشت: «بحران کرونا در این کشور از کنترل خارج شده، اقتصاد آمریکا روی زمین است و وضعیت اجتماعی این کشور شرایط تاریخی بدی دارد. آمریکا بهای ریاست جمهوری ترامپ را پرداخت می‌کند.» نتایج نظرسنجی شبکه ان بی‌سی نیوز و روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، هشت نفر در آمریکا بر این باور هستند که اوضاع این کشور از کنترل خارج شده است.

گزاره تحلیلی: اعتراضاتی که در مدت زمانی کوتاه معترضان به نژادپرستی را به خیابان‌ها کشانده بود و حمله به مجسمه شخصیت‌های نژادپرست تاریخ آمریکا نیز به یکی از نمادهای اصلی آن شده بود، در روز استقلال این کشور به رژه مسلحانه معترضین در ایالت کالیفرنیا و برخی ایالت‌های دیگر نیز کشیده شد تا این پیام را به دولتمردان آمریکایی بدهد که دلایل اعتراض‌ها ازآنچه تصور می‌کردند فراتر رفته است و این کشور در حال طی کردن دوران گذار رو به افول قدرت خود است؛ امری که نه با فشار و تهدید خارجی، بلکه به دلیل تناقضات درون گفتمانی نظام سرمایه‌داری و میان آنچه آرمان آمریکا تصور می‌شد، با آنچه در مقام عمل وجود دارد، از داخل در حال پایان دادن به عمر رو به افول آمریکا است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار ویژه‌     

بعد از ۴ سال بي‌خيالي، تازه به فکر مشكلات معيشتي مردم افتادید!

مصطفي كواكبيان بعد از چهار سال بی‌عملی خود و دوستانش در رفع مشكلات معيشتي در مجلس قبل، ياد معيشت مردم افتاد و در توئيترش از مجلس جديد كه تنها يك ماه عمر دارد، انتقاد كرد و نوشت: «چرا عده‌اي تندرو به‌جای ارائه طرح دوفوریتی براي حل اساسي مشكل تحريم و مهار رشد نرخ سكه و ارز و ... تنها با امضاي سؤال از رئیس‌جمهور و ايجاد جنجال جناحي عليه ظريف می‌خواهند شق‌القمر كرده و باري از دوش مردم بردارند؟!» بهتر بود كواكبيان به‌جای نقد رفتار مجلس تازه‌نفس، ابتدا از خودش می‌پرسید که چرا در چهار سال گذشته يك طرح دوفوريتي براي رفع مشكلات معيشتي مردم ارائه نكردند تا امروز شاهد اين مشكلات نباشيم؟!

هشدار به ذینفعان پشت پرده تخلفات ارزی/ معاون قضایی دادستان تهران در خصوص نوسانات اخیر ارزی در کشور، اظهار داشت: «عده‌ای فرصت‌طلب و سودجو در حوزه ارزی مرتکب تخلف شدند. تخلف اول مربوط به گروهی از صادرکنندگان است که ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد نکردند و تخلف دوم مربوط واردکنندگانی است که ارز دولتی گرفتند ولی کالایی وارد کشور نکردند. شناسایی‌های عمیقی از افراد صوری و ذینفعان پشت پرده صورت گرفته؛ برخورد با این افراد جدی خواهد بود. رئیس بانک مرکزی اعلام کرد به متخلفین دو هفته فرصت داده‌اند تا ارز را بازگردانند؛ قوه قضاییه منتظر این دو هفته است. این بار برخورد قوه قضاییه با ذینفعان پشت پرده خواهد بود.»

▼ اخبار

اهمیت حکم جلب ترامپ توسط ایران چیست؟

«فینیان کانینگهام» روزنامه‌نگار و نویسنده انگلیسی با انتشار یادداشتی در راشاتودی نوشت: «حکم جلبی که ایران در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس علیه دونالد ترامپ صادر کرده و برای اینترپل فرستاده است شاید به طرزی غیرعادی توسط برخی به اجرا گذاشته شود. مثلاً دموکرات‌ها در آمریکا!» این نویسنده انگلیسی می‌افزاید: «صحنه سیاست آمریکا به‌قدری مسموم و جناحی شده که دور از ذهن نخواهد بود اگر مخالفان رئیس‌جمهور در صورت ورود وی به حوزه صلاحیتشان گزینه بازداشت وی را مدنظر قرار دهند. دموکرات‌ها و رسانه‌های حامی آن‌ها ترامپ را عامل روسیه می‌دانند. حکم جلب صادره توسط ایران به خاطر ترور سردار قاسم سلیمانی نشان می‌دهد که دفتر ریاست جمهوری آمریکا تا چه حد بدنام شده است. ترامپ به خاطر صدور دستور ترور فرمانده ایرانی که از احترام فراوانی برخوردار بود، علناً به خود افتخار کرده است. اوج نمادگرایی آنجاست که حکم جلب یک رئیس‌جمهور آمریکا توسط کشور دیگری صادر شده است. این واقعیت که اینترپل حتی به یک درخواست بازداشت بین‌المللی از این نوع رسیدگی کند به‌خودی‌خود به نهاد ریاست جمهوری آمریکا خدشه وارد می‌کند. حالا نام وی در پایگاه داده مجرمان گنجانیده شده است. ترامپ دفتر ریاست جمهوری آمریکا که زمانی قوی‌ترین در دنیا بود را بدنام کرده است.»

پیش‌بینی کسری ۴۰ درصدی بودجه

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تحلیل وضعیت اجرای اصل 44 و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی گفت: «بااینکه هدف اصلی اصل ۴۴ کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد است، اما تاکنون فقط ۱۸ درصد واگذاری‌ها، به بخش خصوصیِ واقعی رسیده است. تا زمانی که بخش خصوصی واقعی وجود نداشته باشد مدیریت اقتصادی همچنان در دست دولت خواهد بود. دولت در ظاهر همه مالکیت‌ها را واگذار کرد، اما همه مدیریت‌ها توسط دولت اجرا می‌شود، این در حالی است که تا پیش‌ازاین، وقتی دولت مالکیت و مدیریت را به عهده داشت، حس دلسوزی بیشتری هم به چشم می‌آمد؛ اما حالا چیزی از دلسوزی و اهمیت وجود ندارد. کلیت وضعیت بودجه در سال ۹۹ وضعیت مناسبی نیست و پیش‌بینی می‌شود معادل ۴۰ درصد بودجه کشور، کسری داشته باشیم.»

تلاش ضدانقلاب برای بهره‌گیری از مطالبات کارگران

در حال حاضر تلاش‌های ضدانقلاب برای استفاده از پتانسیل مطالبات صنفی کارگران کارخانه‌ها و صنایع مختلف در جهت ایجاد خیزش اجتماعی به طرز چشمگیری تشدید شده است. در همین راستا مشکلات معیشتی و سلامت جسمانی کارگران معادن ایران نیز از سوی رسانه‌های وابسته به سازمان‌های به‌اصطلاح حقوق بشری در حال برجسته‌سازی است. این رسانه‌ها ضمن هم‌افزایی با حساب‌های کاربری همسو در شبکه‌های اجتماعی، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را دستاویز تبلیغات خود قرار داده‌اند. در این گزارش آمده است که در ایران اصولاً هیچ آمار دقیقی از حوادث کاری در معادن تجمیع و ثبت نمی‌شود. خطرات جانی که کارگران صنایع مختلف را تهدید می‌‌کند، می‌تواند انگیزه اعتصاب و اعتراضات آتی کارگری باشد!

کره شمالی: هیچ قصدی برای مذاکره با آمریکا نداریم

کره شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ قصدی برای برگزاری مذاکرات با آمریکا ندارد. روز شنبه نیز «چو سون هوئی» معاون اول وزیر خارجه کره شمالی اعلام کرده بود که هیچ برنامه فوری برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا ندارد. این اظهارات بعدازآن بیان شده بود که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق «دونالد ترامپ» پنجشنبه گذشته به خبرنگاران در نیویورک گفت که شاید ترامپ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر دیداری دیگر با «کیم جونگ اون» رئیس کره شمالی داشته باشد. کره شمالی پیش‌ازاین اعلام کرده بود دیگر به ترامپ اجازه نخواهد داد از این دیدارها به‌عنوان دستاورد سیاست خارجی خود بهره‌برداری کند.

▼ اخبار کوتاه

روحانی می‌ماند؟!/ ابراز نگرانی محمود احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از تأثیر اپیدمی کرونا بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و احتمال تمدید دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفت. وی با اشاره به احتمال ممانعت شیوع کرونا از برگزاری انتخابات سال 1400، بر ضرورت چاره‌اندیشی در این مورد و پیش‌بینی روش‌های جایگزین تأکید کرد.

پخش خبر درز اطلاعات کشور در توئیتر/ برخی از کاربران انقلابی توئیتر خبر از درز اطلاعات محرمانه از ساختارهای صنعتی کشور همچون؛ نیروگاه‌ها، تأسیسات نفتی، سازه‌های پالایشگاهی و مجتمع‌های پتروشیمی دادند. در این رابطه گفته‌شده است که موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی چندی پیش در پوشش یک قرارداد پژوهشی، این اطلاعات را به یکی از اتباع رژیم صهیونیستی منتقل کرده است.

پیام رهبر انقلاب توسط «حماس» دریافت شد/ «اسماعیل رضوان» عضو ارشد حماس اعلام کرد: «پیام رهبر ایران نشان‌دهنده حمایت راهبردی از ملت فلسطین است. ما به مسیر مقاومت تا شکست برنامه‌های «الحاق» (اشغال) ادامه می‌دهیم. حمایت سیاسی، نظامی و مادی ایران در مقابله با اشغالگر، انعکاس مستقیم در مقابله با اشغالگر خواهد داشت. موضع اصولی و حمایتی ایران، این امید را برایمان به وجود آورده که آینده از آن ماست. طرح اشغال اراضی کرانه باختری اجرایی نخواهد شد و تمامی گزینه‌ها برای مقابله روی میز است.»

واریز اولین حقوق نمایندگان مجلس یازدهم/ خبرگزاری ایرنا در توئیتر خود از قول حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار نوشت: «اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریزشده، به‌علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به‌حساب ما واریز شد.»

نامه تخت روانچی به گوترش/ نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان مساعدت در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را برای روشن شدن وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در 37 سال پیش در لبنان را خواستار شد.

احکام بورس (سؤال 14)/ کسی که در یک شرکت تولیدی عضویت داشته و سهام‌دار بوده و سهم خود را واگذار نموده و با شرکت تسویه‌حساب نموده است،‌ آیا مبلغی را که دریافت نموده است،‌ مشمول خمس می‌شود؟ پاسخ‌: اگر سهم خود از شرکت را با پول خمس،‌ یا پول هبه یا ارث و امثال آن ‌که خمس ندارد، خریده باشد،‌ پس از تسویه و دریافت وجه بابت سهام،‌ پول دریافتی خمس ندارد؛ ولی تفاوت قیمت خریدوفروش، ‌جزء درآمد سال واگذاری محسوب می‌شود که اگر تا سر سال خمسی در مؤونه مصرف نشود، متعلق خمس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات