صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۱۰

گزارش روز/ جشن استقلال در روزهای افول

چهارم جولای سالروز استقلال و تصویب اعلامیه استقلال آمریکا است. در این روز رسماً 13 مستعمره آمریکایی خود را به‌عنوان یک ملت واحد معرفی کرده و از مستعمره انگلیس خارج شدند[...]

یادداشت: چهارم جولای سالروز استقلال و تصویب اعلامیه استقلال آمریکا است. در این روز رسماً 13 مستعمره آمریکایی خود را به‌عنوان یک ملت واحد معرفی کرده و از مستعمره انگلیس خارج شدند؛ استقلالی که بعدها موجبات حمله و اقدام علیه امنیت ملی کشورهای مختلف، ازجمله؛ کره، اردن، لبنان، ویتنام، کوبا، کامبوج، آنگولا، لبنان، پاناما، سومالی، عراق، افغانستان، کلمبیا، هندوراس و ژاپن را فراهم آورد. آمریکا در تمام دورانی که به کشورهای مختلف حمله نظامی می‌کرد، خود را نماد جامعه آرمانی نشان می‌داد و درصدد بود که الگوی حکومت‌داری لیبرال دموکراسی را در کشورهای مختلف بومی‌سازی کند؛ اما امروزه ناآرامی‌های این کشور نشان می‌دهد که نه‌تنها در اشاعه لیبرالیسم موفق نبوده، بلکه در داخل کشور خود نیز با چالش‌های گفتمانی جدی روبرو است.

گزاره‌های خبری: نوام چامسکی در جدیدترین مصاحبه خود اظهار می‌کند: «آمریکا 400 سال تاریخ وحشیانه دارد.» و «ترامپ متعهد شده تا بقای بشریت بر روی زمین را نابود کند، او خطرناک‌ترین جنایتکار تاریخ است.» کشوری که ترامپ در آن رأی بیاورد محکوم به سقوط است. روزنامه «تاگس آنسایگر» سوئیس نیز در مطلبی به اوضاع فاجعه‌بار آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ پرداخته و نوشت: «بحران کرونا در این کشور از کنترل خارج شده، اقتصاد آمریکا روی زمین است و وضعیت اجتماعی این کشور شرایط تاریخی بدی دارد. آمریکا بهای ریاست جمهوری ترامپ را پرداخت می‌کند.» نتایج نظرسنجی شبکه ان بی‌سی نیوز و روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز نشان می‌دهد که از هر ۱۰ نفر، هشت نفر در آمریکا بر این باور هستند که اوضاع این کشور از کنترل خارج شده است.

گزاره تحلیلی: اعتراضاتی که در مدت زمانی کوتاه معترضان به نژادپرستی را به خیابان‌ها کشانده بود و حمله به مجسمه شخصیت‌های نژادپرست تاریخ آمریکا نیز به یکی از نمادهای اصلی آن شده بود، در روز استقلال این کشور به رژه مسلحانه معترضین در ایالت کالیفرنیا و برخی ایالت‌های دیگر نیز کشیده شد تا این پیام را به دولتمردان آمریکایی بدهد که دلایل اعتراض‌ها ازآنچه تصور می‌کردند فراتر رفته است و این کشور در حال طی کردن دوران گذار رو به افول قدرت خود است؛ امری که نه با فشار و تهدید خارجی، بلکه به دلیل تناقضات درون گفتمانی نظام سرمایه‌داری و میان آنچه آرمان آمریکا تصور می‌شد، با آنچه در مقام عمل وجود دارد، از داخل در حال پایان دادن به عمر رو به افول آمریکا است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات