صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اُنس با قرآن، ارتباط با قرآن، نماز با حضور، نماز در اوّل وقت، توجّه به ادعیه مواردی است که به نظر من برای خودسازی لازم است. این کمک می‌کند به شما که از لغزشگاه‌ها راحت عبور کنید، به سلامت عبور کنید.. (1399/02/28) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

اهداف جنگی قانون سزار(قیصر)

آمریکا از سال 1357 شمسی سوریه را بارها و به دلایل گوناگون تحریم اقتصادی کرده است، اما بااین‌حال تحریم‌های قانون سزار در مقایسه با تحریم‌های قبلی، شدیدتر و فراگیرتر بوده و متحدان سوریه را نیز در بر می‌گیرد. قانون سزار پس از شش سال تأخیر، از 28 خرداد به اجرا درآمد و تا سال 2024 اعتبار دارد.

نکات تحلیلی: در خصوص اجرای قانون برخی نکات قابل‌تأمل است: 1- قانون سزار آخرین ابزار آمریکاست که سه هدف عمده برای آن تعریف شده است: الف) از بین بردن حاکمیت مرکزی دولت سوریه از طریق خشکاندن منابع مالی سوریه و تحریم تمام دولت‌ها، گروه‌ها، شرکت‌ها و افرادی که مستقیم و غیرمستقیم به سوریه کمک می‌کنند؛ ب) مهار نفوذ ایران، روسیه و چین در سوریه؛ ب) تجزیه سوریه از طریق تضعیف توان دولت سوریه و متحدانش برای بازپس‌گیری مناطقی که هنوز به کنترل دولت درنیامده است که این امر می‌تواند منجر به شکل‌گیری کانون‌هایی شود که از نوعی خودمختاری برخوردار شوند. 2- جالب است گفته شود تمام افراد و نهادها و غیره که شامل تحریم سزار شده‌اند، از قبل تحریم بوده‌اند؛ کما اینکه اگر سزار ابزاری برای مهار مقاومت اسلامی در منطقه و از بین بردن نفوذ آن است، اقتصاد و عوامل مالی نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقاء قدرت و نفوذ مقاومت اسلامی ازجمله جمهوری اسلامی در منطقه نداشته است؛ چراکه اگر تعیین‌کننده بود باید در همان هفته‌های اول درگیری‌های سوریه، اسد سرنگون می‌شد، یا انصارالله در مقابل عربستان به زانو درمی‌آمد یا سعد حریری در مقابل حزب‌الله موفق می‌شد، یا تهران در مقابل این‌همه تحریم از هم می‌گسست و متحدان آن در عراق و سوریه و یمن و لبنان به‌زانو درمی‌آمدند. 3- قانون سزار و آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها در حالی به اجرا درآمد و در پی پیشبرد و تحقق اهداف مذکور در سوریه است که نه سال جنگ‌افروزی، آن‌هم از نوع شدید، خشن و پیچیده آن‌که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بود، نتوانست در محقق‌سازی حتی بخش کوچکی از اهداف فوق موفق عمل نماید.

نکته راهبردی: تحریم مرحله قبل از جنگ برای دستیابی به اهداف تعریف شده است. معادله‌ یا شرایطی را که جنگ نتواند تغییر دهد، تحریم اقتصادی نمی‌تواند ایجاد کند و هدفی که با جنگ به دست نیامده باشد، بی‌شک با تحریم محقق نخواهد شد. قانون سزار قرار است اهدافی را دنبال کند که نه سال جنگ و خونریزی در سوریه نتوانست آن را به ثمر بنشاند؛ راهبردی که آمریکا نباید بدان دل ببندد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼گزارش روز                        

خلاف تعهدات و وظایف!

اعتراض و انتقاد زنان کشورمان به وضعیت مد و لباس و بی‌توجهی مسئولین به آن موضوع تلخ چند سال اخیر حوزه فرهنگ کشور است؛ اما گویا گوش شنوایی در برابر مطالبه گری نیمی از جمعیت کشور و یا عزمی برای حل مسئله زنان ایرانی وجود ندارد! اعتراضی که برای درک آن، کافی است سری به مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه پوشاک و لباس در سطح شهر بزنید تا با وضعیت نابسامان و عجیب‌وغریب مانتوها و پوشاک زنانه روبرو شوید؛ اما این پایان ماجرای نظارت بر بازار پوشاک نیست!

گزاره خبری: در این بازار آشفته گویا اشرافیت جریان‌های ترویج‌گر بی‌بندوباری و حیازدایی از جامعه ایرانی بیش از مسئولان است؛ چراکه در کنار فقدان محض سیستم نظارتی و با کمک گرفتن از فضای مجازی و کانال‌ها و صفحه‌های متعدد، در حال مدیریت کردن آن هستند. با این وجود، در روزهای گذشته خبری تأسف‌بارتر دیگری نیز منتشر شد! بر اساس این خبر، «مرضیه شفا‌پور»، دبیر کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با طراحان لباس‌های هنجارشکن و مسئله‌دار در رستورانی مجلل گعده خصوصی گرفته است!

گزاره تحلیلی: انتظار از مسئولین عرصه فرهنگ آن است که در مسیر ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی گام برداشته و بیشتر وقت و تلاش خود را در جهت حمایت از فعالینی در عرصه مد و لباس صرف کنند که مروج سبک پوشش اسلامی– ایرانی بوده و مبتنی بر ذائقه و سليقه زنان ایرانی لباس طراحی می‌کنند؛ بانوان خوش‌فکر و فعالی که تعداد آنان کم نیست، اما نیازمند شناسایی و حمایت هستند تا بتوانند بر جریانی مافیایی که با حمایت‌های مالی مشکوک، مروج سبک پوشش غربی هستند به رقابت پرداخته و بر آن غلبه کنند. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌              

 تحلیل اشتباه بانک مرکزی به دولت

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفتگو با روزنامه شرق به تحلیل وضعیت اقتصادی و چرایی نرخ رو به رشد تورم در سال جاری پرداخت. وی معتقد است: «‌در اقتصاد ایران تا اواسط سال 1398، چهار دارایی داشتیم؛ طلا، دلار، خودرو و مسکن. از اواسط سال 1398 به این‌سو، بازار سرمایه نیز جذابیت خود را پیدا کرد. اصلی در اقتصاد با نام اصل «همگرایی قیمت در بازار دارایی‌ها» داریم؛ با این مفهوم که در دوره زمانی مشخص، قیمت دارایی‌ها از بابت میزان رشد به هم میل خواهند کرد. شاخص کل بازار سرمایه در فروردین 1397، 96 هزار واحد بود. این شاخص امروز حدوداً یک‌میلیون و 150 هزار واحد است. حدوداً شاخص کل بازار سرمایه در این بازه زمانی 17.5 برابر شده است. بر اساس اصل «هم‌گرایی قیمت در بازار دارایی‌ها» که یک اصل مهم اقتصادی است، یا باید رشد چهار دارایی (دلار، طلا، خودرو، مسکن) به سمت رشد بازار سرمایه حرکت کند یا آنکه بازار سرمایه باید برگردد. متأسفانه بانک مرکزی تحلیلی اشتباه به دولت ارائه داد. بانک مرکزی به دولت اعلام کرد که اگر نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند، نقدینگی بلوکه شده و ما می‌توانیم جلوی هجوم نقدینگی را به‌سوی بازارهای چهارگانه موازی بگیریم. این تحلیل اشتباهی بود که مدیران بانک مرکزی به دولت ارائه دادند؛ زیرا رشد شاخص کل بازار سرمایه به رشدی می‌رسد که ریسک آن بسیار بالاست و سرمایه‌گذار وقتی احساس خطر کرده و می‌بیند که فاصله درخور توجهی بین بازار سرمایه و چهار بازار موازی وجود دارد، نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کرده و به بازارهای دیگر منتقل می‌کند. درواقع هر بازاری که در مقایسه با دیگر بازارها از نظر رشد، جا مانده باشد، نقدینگی به سمت آن حرکت می‌کند. هدف‌گذاری بانک مرکزی، تورم 22 درصد است؛ اما با وضعیتی که اکنون مشاهده می‌شود، قطعاً امسال تورم بالای 30 درصد خواهد بود و شاید حتی از تورم سال 98 هم عبور کند؛ زیرا شاهد افزایش رشد شدید قیمت در پنج دارایی هستیم.

▼ اخبار

نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تداوم جوسازی‌ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین یک نقشه راه روشن و ریل‌گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده است؛ جایی که چین به‌عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به‌عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا، می‌توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت‌های سنتی و سلطه‌گر غربی، ضمن تأمین منافع مشترک، در برابر فشار قلدرها ایستادگی کنند. نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ‌پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می‌شود، راه به‌جایی نخواهد برد.» همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین، اظهار داشت: «در این زمینه هیچ‌چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد و در سفر گذشته وزیر امور خارجه به چین هم مطرح شده بود و در دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با رهبری نیز این موضوع طرح شده بود و هر زمان که توافقی در این زمینه به دست آید، همان زمان هم اعلام می‌شود.»

چرا داعش را به نفع ایران بکشیم؟

بولتون در فرازی از افشاگری‌هایش در کتاب «اتاق اتفاق»، از دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نقل‌قول کرده «چرا داعش را در سوریه می‌کشیم؟ چرا باید داعش را به نفع روسیه، ایران و عراق بکشیم؟» البته این جملات تازگی ندارد؛ هم هیلاری کلینتون و هم ترامپ در سال ۲۰۱۶ به‌صراحت اعلام کرده بودند که داعش ساخته دستگاه اطلاعاتی آمریکاست؛ اما اهمیت این حرف‌های بولتون آنجاست که هم یادآور رابطه ذاتی آمریکا با این گروه تکفیری تروریستی است و هم تأکیدی دوباره بر ادامه این رابطه مخوف! این افشاگری علاوه بر کشورهای منطقه و برخی دولت‌ها که تصور می‌کنند آمریکا حامی آنان در مقابل گروه‌های تروریستی است و نیز اروپایی‌هایی که طی سال‌های اخیر زخم تروریسم را در پایتخت‌های خود به‌ویژه در لندن و پاریس تجربه کرده‌اند، می‌بایست عبرت‌آموز باشد. از این افشاگری بولتون می‌توان برداشت‌هایی را نتیجه‌گیری کرد؛ داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه، ابتکار دولت‌های آمریکاست و با همکاری برخی کشورهای منطقه و نیز اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی وابسته به آن ایجاد شده‌اند و میان آنان با آمریکا رابطه ذاتی وجود دارد؛ به‌طوری‌که آمریکایی‌ها برای جلوگیری از نابودی کامل داعش در طول ۳ سال جنگ بی‌وقفه عراقی‌ها، بارها وارد عمل شده و چندین عملیات را عقب انداختند تا فرماندهان این گروه از محاصره خارج شوند؛ عملیات آزادسازی تکریت در سال ۱۳۹۳، فلوجه در تابستان ۱۳۹۵،‌ موصل در زمستان ۱۳۹۵، الریاض، الحویجه و تلعفر در سال ۱۳۹۶، با کارشکنی آمریکایی‌ها و همسو با عربستان روبه‌رو شد و هر بار نیز مشخص شد گروهی از فرماندهان اصلی داعش در جریان این اخلال‌گری‌ها از منطقه خارج شده‌اند.

حضور دختران در اینستاگرام به یاد حاج قاسم و ترویج فرهنگ حجاب!

اخیراً تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی وابسته به جریان انقلابی منتشر شده است که "دختران انقلاب" را تشویق به حضور در شبکه‌های اجتماعی به نیت حاج قاسم سلیمانی با عنوان «اجتماع بزرگ مجازی دختران حاج قاسم در حمایت از حجاب، با حضور دختر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» می‌کند. در مورد این اجتماع مجازی در حوزه سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی چند نکته قابل‌تأمل مطرح است: 1- اینستاگرام شبکه‌ای است که تاکنون صدها هزار صفحه دوست‌داران حاج قاسم را به خاطر انتشار عکس، فیلم و سخنان این شهید عزیز، از دسترس خارج کرده است، صرف وقت برای ترویج حجاب در این شبکه نیز از این حیث بی‌حاصل به نظر می‌رسد. 2- در شبکه‌ای که مهم‌ترین وجه رسانه‌ای آن عکس و ویدئوهای شخصی است، زمینه انحراف در آن به‌شدت بالاست؛ بخصوص اگر هدف این انحراف دختران پاکدامنی باشند که دشمن دهه‌های متمادی برای به انحراف کشاندن آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است. 3- آیا برای مصون ماندن دختران این سرزمین از آسیب‌های مورد اشاره و ایفای نقش موثر آنان در حوزه فرهنگ و حجاب کشور، راهی بهتر از اینستاگرام وجود ندارد؟

▼ اخبار کوتاه

انفجار سایت هسته‌ای نطنز کار بازرسان آژانس است؟!/ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح علت حادثه سایت هسته‌ای نطنز، گفت: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۶ مرتبه از سایت هسته‌ای آسیب دیده نطنز بازدید کرده بودند. به نظر بخشی از خرابکاری به دلیل حضور مستمر بازرسان آژانس در این منطقه بوده است.» جواد کریمی قدوسی افزود: «رخداد پیش‌آمده و بازدید‌های انجام‌گرفته موضوع پروتکل الحاقی را زیر سؤال می‌برد، زیرا دسترسی بازرسان به این مراکز فقط با تمسک به پذیرش ایران طبق پروتکل الحاقی ممکن است.»

برداشت انگلیسی از تشنج در مجلس/ اثرات رفتار جنجالی برخی از نمایندگان در مجلس باعث سوءبرداشت رسانه‌های ضدایرانی شده است. روزنامه گاردین نوشت: «تندرو‌های مجلس ایران در روز یکشنبه گذشته با نمایشی از خشم و تفرقه، وزیر امور خارجه این کشور را به دروغ‌گویی متهم کرده و با این کار خود برگ برنده اثربخش بودن تحریم‌ها بر ایجاد تنش‌های عمیق داخلی ایران را به دست سیاستمداران آمریکایی دادند.»

توضیح درباره حقوق نمایندگان/ احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس به انتشار رقم حقوق نمایندگان واکنش نشان داد و نوشت: «دوره قبل به نمایندگان ۲۵۰ میلیون ودیعه مسکن پرداخت و از حقوقشان کسر گردید این دوره به ۲۰۰ میلیون کاهش و ماهیانه تا آخر دوره از حقوق کسر می‌شود؛ و این ۲۰ میلیون حقوق نماینده نیست این هزینه دفتر شامل اجاره، حقوق کارکنان، آب، برق، گاز، تلفن ثابت و سیار، اینترنت و... که به حساب دفتر واریز می‌شود».

ایران پیروز جنگ یمن است/ «ریدل» تحلیلگر مطرح اندیشکده بروکینگز گفت: «جنگ بار سنگینی روی دوش اقتصاد عربستان سعودی گذاشته و امیدهای این کشور برای منابع اقتصادی‌اش را کمرنگ کرده است. در این باتلاق، ایران پیروز میدان بوده است.»

تبلیغ یا تخریب تولید ملی/ مجری برنامه اقتصادی کارستون شبکه یک به تولیدکننده موبایل ایرانی که میهمان این برنامه بود، توهین کرد. مجری این برنامه با بی‌فایده دانستن دو سال تحقیقات این تولیدکننده و مقایسه سود تولید موبایل با دلالی در بازار، تولید داخلی قطعات موبایل توسط این تولیدکننده را بی‌ارزش دانست. این نوع برنامه‌ها بیش از آنکه باعث تقویت فرهنگ مصرف کالای ایرانی شوند، اثر معکوس بر ذهن مخاطب می‌گذارند.

احکام بورس (سؤال 15)/ حکم خمس سهام عدالت چیست؟ پاسخ‌: اگر هدیه دولت است، خمس ندارد، ولی اگر به صورت اقساط واگذار شده، ‌به مقدار اقساطی که تا سر سال خمسی از درآمد پرداخت شده،‌ مشمول خمس است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات