صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۳۴۴۱

ماجرای یک ترور

هدف آمریکا ایجاد تفرقه و برهم زدن اوضاع عراق در شرایط کنونی است، به ویژه آن که مذاکراتی را با دولت بغداد آغاز کرده و طرف عراقی خواهان خروج آنان از خاک این کشور است

هشام الهاشمی، کارشناس برجسته مسائل امنیتی عراق شامگاه دوشنبه 16 تیرماه توسط افراد ناشناس در مقابل منزل خود در بغداد ترور شد.
ویدیوهای برگرفته از دوربین ‌های مدار بسته که از لحظه ترور الهاشمی منتشر شده نشان می ‌دهد که چهار فرد با دو موتور در نزدیکی منزل الهاشمی در منطقه زیونه در شرق بغداد به خودروی او نزدیک شده و او را به گلوله می‌بندند. یکی از مهاجم سپس به در راننده نزدیک شده و چندین گلوله از شیشه سمت راننده به سوی الهاشمی شلیک می ‌کند.
 
هشام الهاشمی کیست؟
هشام الهاشمی متولد ۱۹۷۳ در بغداد بود. او مورخ و محقق عراقی در امور امنیتی و استراتژیک و متخصص گروه‌ های افراطی به ویژه گروه تکفیری داعش بود. او همچنین مشاور دولت عراق در زمینه مبارزه با تروریسم بود.
اگر چه الهاشمی فارغ‌ التحصیل اقتصاد و مدیریت بود، اما به امور سیاسی و امنیتی علاقه خاصی داشت و سال ها به کار رسانه ای و پژوهشی در این زمینه پرداخت.
الهامشی نویسنده کتاب «تاریخ القاعده در عراق» است و بیش از ۵۰۰ مقاله و پژوهش از او در نشریات عراق و عرب درباره گروه‌های افراطی منتشر شده است. الهاشمی معروف به تیزبینی در تحلیل و نیز صراحت لهجه در بیان مواضع خود بود.
یکی از ویژگی ‌های الهاشمی به عنوان کارشناس، نزدیکی و آشنایی با محافل شیعه، سنی و کرد بود. الهاشمی که از مخالفان سهمیه بندی طائفه ای در عراق بود، با برهم صالح رئیس جمهوری عراق نیز روابط نزدیکی داشت و بارها در سازماندهی جلسات آشتی میان گروه‌ ها و شخصیت‌ های مختلف شرکت کرده بود.
 
واکنش ها
ترور الهاشمی بلافاصله از سوی مقامات و گروه های مختلف عراقی محکوم شد. نخست وزیر عراق در بیانیه ای تاکید کرد هشام الهاشمی به دست یک گروه مسلح خارج از قانون ترور شد و دولت اجازه نخواهد داد این گونه ترورها بار دیگر به عراق بازگردد.
در بیانیه دولت، از هشام الهاشمی به عنوان یک تحلیلگر و کارشناس استراتژیک نام برده شده که سهم بسزایی در روند گفت‌ وگوهای سیاسی و امنیتی عراق داشته است.
گزارش ‌ها حاکی است که مصطفی الکاظمی مسئول امنیتی را که ترور الهاشمی در محدوده مدیریت او در بغداد رخ داده از سمتش برکنار کرده است.
برهم صالح، رییس جمهوری عراق هم ضمن محکوم کردن ترور هاشم الهاشمی از او به عنوان یک محقق صادق و شخصیت ملی نام برد و گفت که عاملان ترور الهاشمی، حق زندگی آزاد و با عزت شهروندان عراق را هدف قرار داده‌ اند.
همزمان محمد الحلبوسی، رییس مجلس عراق، نیز ترور الهاشمی را محکوم کرد و از دستگاه‌های مسئول در دولت عراق خواست تا نتیجه تحقیقات درباره ترور الهاشمی را برای افکار عمومی فاش کنند.
سازمان حشدالشعبی عراق نیز با تسلیت گفتن به ‌مناسبت ترور هشام الهاشمی خواستار دستگیری گروه‌های تروریستی شد که وی را ترور کردند.
حشدالشعبی در بیانیه خود اعلام کرد الهاشمی از مطرح ترین نویسندگان و کارشناسان امور گروه تروریستی داعش بود و نقش بزرگی در افشای اسرار و بازی های آنها داشت.
در این حال، سفارت آمریکا در بغداد ترور الهاشمی را بزدلانه خوانده و از دولت عراق خواست تا عوامل قتل او را به دست عدالت بسپارد.
از طرفی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در بیانیه ‌ای ضمن محکوم‌ کردن ترور هشام الهاشمی کارشناس امنیتی عراق به ‌دست افراد مسلح ناشناس، آن را اقدامی جنایتکارانه خواند.
 
عامل ترور کیست؟
هنوز هیچ گروهی مسئولیت عملیات ترور الهاشمی را به ‌عهده نگرفته است، اما انگشت اتهام متوجه گروه تروریستی داعش است، به این دلیل که الهاشمی به عنوان کارشناس امور امنیتی، تحقیقات و افشاگری های زیادی نسبت به این گروه تکفیری انجام داده بود.
این در حالی است که برخی رسانه های معاند از جمله شبکه های وابسته به عربستان سعودی ادعا کردند الهاشمی به دست گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق ترور شده است.
در این راستا، شبکه الحدث سعودی مدعی شد الهاشمی اخیرا اسنادی را مبنی بر پنهان سازی موشک های کاتیوشا توسط گروه های مقاومت فاش کرده بود. این شبکه گردان های حزب الله و عصائب اهل الحق را به ترور الهاشمی متهم کرد.
همزمان برخی منابع عراقی ادعا کردند که هشام الهاشمی، پیش از آن که شامگاه دوشنبه در بغداد ترور شود، از سوی شبه ‌نظامیان شیعه تهدید شده بود و متن الهاشمی در باره این تهدیدات، در دستگاه واتساپ او موجود است.
شبکه «الحره» وابسته به آمریکا هم مدعی شد ابوعلی العسکری با نام واقعی «حسین مونس»، مسئول نظامی گردان های حزب ‌الله عراق، متهم اصلی ترور تحلیل‌ گر عراقی هشام الهاشمی است.
رسانه هایی مانند «بی بی سی» نیز از الهاشمی به عنوان «تحلیلگر منتقد ایران» یاد کردند تا به شکل تلویحی ترور او را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.
ادعای این رسانه ها آن است که الهاشمی اخیرا به موضع گیری علیه گروه های مقاومت پرداخته و خواهان کنترل و خلع سلاح آن ها توسط دولت شده و به همین دلیل خشم این گروه ها را برانگیخته و سرانجام او را ترور کردند.
همچنین گفته می شود ترور او پس از حضور در برنامه زنده یکی از شبکه‌های عربی انجام شد که موضوع آن ارائه پژوهش جدیدش درباره وابستگی حشدالشعبی به جمهوری اسلامی ایران بود.
 
جمع بندی
هر چند ترور الهاشمی همچنان در هاله ای از ابهام است، اما می توان حدس زد دست های پنهان آمریکا و عربستان و داعش در پشت این ترور نهفته است. این در حالی است که چند روزی از جسارت روزنامه سعودی «الشرق الاوسط » نسبت به مرجعیت عراق نمی‌ گذرد که دشمنان عراق سناریوی تازه ای را در این کشور رقم زدند.
هدف آمریکا ایجاد تفرقه و برهم زدن اوضاع عراق در شرایط کنونی است، به ویژه آن که مذاکراتی را با دولت بغداد آغاز کرده و طرف عراقی خواهان خروج آنان از خاک این کشور است. آمریکا با آشفته کردن فضای عراق در صدد خرید وقت و پیشبرد اهداف و منافع خود در عراق می باشد.
هدف دیگر آمریکا، اعمال فشار بر جریان مقاومت و تضعیف حشدالشعبی است. حمله به مقر گردان های حزب الله در 4 تیرماه یکی از پرده های این سناریو بود که البته ناکام ماند، اما ظاهرا آمریکایی ها قصد عقب نشینی نداشته و تلاش های خود را علیه گروه های مقاومت به ویژه از طریق عملیات روانی و ایراد اتهامات واهی ادامه می دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات