صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۳ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خوشبختانه مجلس تشکیل‌شده یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس دوران انقلاب هست. هم جوانان تحصیل‌کرده و انقلابی، هم مدیران انقلابیِ دوره‌های گذشته و هم بالاخره سابقه‌داران در قوّه مقننه عدّه‌ای هم هستند. مجموعه این سه گروه مجموعه بسیار خوب و کارآمد و به‌ دردبخوری را بحمدالله در این مجلس به وجود آورده. (1399/04/22) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

الگوی مدیریت و حکمرانی کشور

مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در گفتگوی دیروزشان، سخنان مهمی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم ایراد فرمودند که می‌توان از آن به‌عنوان الگوی جامع مدیریت و حکمرانی یاد کرد.

نکات تحلیلی: 1- رهبر انقلاب سخنان خود را با اشاره به فرصت و ظرفیت مجلس یازدهم آغاز کردند که قطعاً ویژگی‌های لازم برای عبور از مشکلات فعلی کشور است؛ ویژگی‌هایی مانند جوانی، انگیزه، ایمان، توان، تحصیلات عالی، کارآمدی در کنار افراد باتجربه باعث شده است که ظرفیت‌های مجلس یازدهم را بالا ببرد. 2- ایشان در بخش دوم، مشکلات اصلی کشور که مجلس می‌تواند و باید در رفع آن‌ها نقش بسیار مؤثری داشته باشد را برشمردند، مشکلاتی مانند تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها ازجمله اولویت‌هایی است که معظم له به آن اشاره داشتند.3- در گام سوم تصویري از وضعيت کنونی کشور ترسیم کردند و قوت‌ها و ضعف‌های آن را برشمردند؛ قوت‌هایی مانند ایمان مذهبی و انقلابی ملت، شرکت‌های دانش‌بنیان، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های حوزه نظامی و ضعف‌هایی مانند امید واهی به بیرون مرزهای کشور، شرطی شدن اقتصاد کشور و ... 4- گام بعدی ارائه راهکار بود؛ نیت الهی و خالص، کار برای مردم و پرهیز از جوّ زدگی، اولین توصیه رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود. پایبندی مستحکم به سوگندی که نمایندگان برای دفاع از انقلاب اسلامی یاد کرده‌اند، توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از ورود به حاشیه‌ها، تعامل و هم‌افزایی قوا، توصیه‌ها و در حقیقت راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی کشور راهکارهای مهم دیگری بود که باید در دستور کار مجلسیان قرار گیرد. روح حاکم بر این الگو نیز امیدبخشی به جامعه، امکان حل مشکلات کشور، افزایش جنب‌وجوش و تحرک اجتماعی است.

نکته راهبردی: الگویی که مقام معظم رهبری برای برون‌رفت از مشکلات کشور ارائه کرده‌اند از دو جهت باید موردتوجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. اول اینکه این الگو با توجه به همه ابعادی که در آن ذکر شد پیاده شود؛ بدیهی است که ملت ایران و رهبر حکیم انقلاب در آینده این موضوع را از نمایندگان مجلس مطالبه خواهند کرد. نکته دوم به ماهیت مأموریت مجلس برمی‌گردد. نمایندگان محترم می‌توانند و باید در هر حوزه‌ای مبتنی بر این الگو به ارائه راهکار، قانون و فراهم کردن شرایط لازم برای حل مشکلات مردم بپردازند. عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم صرفاً انعکاس‌دهنده ظرفیت و توان این تعداد از نمایندگان مجلس نیست، بلکه حاکی از کارآمدی یا ناکارآمدی الگوی انقلاب اسلامی در برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات شدید اقتصادی و غیراقتصادی است که امید است نمایندگان مجلس به این مهم توجه بیشتری داشته باشند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز           

در داخل گاوصندوق‌های سیا هم امنیت ندارید!

مصاحبه روح‌الله زم صاحب کانال معاند آمدنیوز که خود را به‌عنوان پهپاد رسانه‌ای دشمن معرفی کرده بود، واقعیت‌هایی از فضای مجازی را به‌عنوان یک بستر تهدید‌زا - که جریان‌های ضدانقلاب یک‌طرفه از آن بهره‌برداری می‌کنند - به مردم نشان داد. این اظهارات حاکی از ابعاد پیچیده یک جنگ ترکیبی و هوشمند در سرزمین پهناور افکارعمومی ملت ایران است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- روح‌الله زم در مصاحبه خود با برنامه بدون تعارف از تدابیر شدید امنیتی در فرانسه و از پیشنهاد «عادل‌ الجبیر»(وزير سابق امور خارجه عربستان) برای تأسیس یک شبکه تلویزیونی به مدیریت وی، در راستای سیاست‌های ضد ایرانی عربستان سخن گفت. این سخنان نشان می‌داد که میدان افکار عمومی ایران چه اندازه برای سرویس‌های بیگانه مهم، دندان‌گیر و قابل‌توجه است که برای یک شومن فضای مجازی در حد رئیس‌جمهور فرانسه ترتیبات امنیتی اتخاذ می‌کنند. 2- هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد از ترافیک و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار پیام‌رسان‌های بیگانه است؛ یعنی زیرساخت‌های کشور با ارزهایی که به‌سختی به داخل کشور بازمی‌گردد، با نهایت احترام تقدیم به رسانه‌هایی می‌شود که در راستای منافع آمریکا خدمت می‌کنند. 3- در روزهای اخیر مجدداً سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و حتی آل‌سعود در بستر برخی از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال ترغیب و تهییج افکار عمومی برای ایجاد آشوب و ناامنی هستند و روش‌های کهنه و قدیمی را برای براندازی پیشنهاد می‌کنند که نشان می‌دهد آن‌ها بدون توجه به نتایج تقریباً صفر این حرکت‌ها در ایران، به دنبال اتفاق‌هایی شبیه به آمریکا در ایران هستند تا بتوانند آبروی آمریکا و قدرت نرم او را در چشم جهانیان حفظ و ایران را وادار به عقب‌نشینی از مواضع پیروزمندانه خود نمایند.

نکته پایانی: ایجاد آشوب و تظاهرات در ایران و آمریکا دارای ماهیت‌های متفاوت است. آشوب در آمریکا در حالی به چله خود نزدیک می‌شود که حتی یک رسانه، یک سرویس جاسوسی بیگانه، یک دلار و یک گروه ضدآمریکایی از خارج به معترضان آمریکایی اعم از سیاه و سفیدپوست نمی‌رسد. اعتراضات و نارضایتی مردمی در آنجا در حالی اوج گرفته است که بر آمریکا هیچ‌گونه تحریمی از بیرون اعمال نمی‌شود و همه مشکلات به خاطر نابسامانی سیاسی در آنجاست، ولی دامن زدن به آشوب در ایران از صفر تا صد با برنامه‌ریزی، هماهنگی و عملیات هماهنگ از کاخ سفید مدیریت می‌شود. با همه این دشمنی‌ها، ایران نه‌تنها تاکنون بر تحریم‌ها غلبه کرده است، بلکه جریان‌های ضدانقلاب داخلی و خارجی که برای براندازی فعالیت می‌کنند را به شکست وادار کرده که نمونه مهم آن بازداشت روح‌الله زم و مرتبطین وی در داخل کشور است که برای او مختصات عملیاتی، طراحی کرده و اطلاعات عملیاتی به او می‌داده‌اند. البته اقدامات جنگ روانی رسانه‌های مزدور که در شرایط امروز برای دشمن آتش تهیه می‌ریزند نیز رصد و کنترل می‌شود و در شرایط لازم اگر در داخل گاوصندوق‌های سازمان سیاه هم پنهان شده باشند به داخل کشور بازگردانده می‌شوند و باید پاسخگوی خیانت‌هایشان به ملت ایران باشند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه‌                

نامه وزیر بهداشت به رهبر انقلاب

دکتر نمکی در واکنش به فرازی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار ویدئوکنفرانسی دیروز نمایندگان مجلس با معظم له، طی نامه‌ای به ایشان نوشت: «به فراز اول فرمایشات حکیمانه امروزتان همچون پیش، مایه وفاق و هم‌گرائی ملی بود. آهنگ محزون صدایتان در فراز دوم که سوز دل مهربانتان را از داغ فقدان عزیزانمان بر زبان جاری فرمودید وجودم را گداخت. قبل از این موج جدید بلاخیز پیش‌بینی ایام را به دلیل غفلت‌های ساده‌انگارانه به محضرتان تقدیم کرده بودم. دلم نمی‌خواست آنچه می‌دیدم، تحقق یابد. هنوز دیر نشده است، تا خدا هست که یاریمان کند، شما هستید که نصیحت و دعایمان کنید، مردمی هستند که حرف‌هایمان را بشنوند، یقین داریم که مهارش می‌کنیم و بی‌تردید دوباره برمی‌گردیم به روزهایی که مردم عزیز کشورمان با سلامتی و شادمانی در کنار هم زندگی کنند. دیری نخواهد پایید تا بر چهره نازنین فرمانده مهربانمان لبخند رضایتمندی بنشانیم.»

▼ اخبار

پیام‌های توافقنامه امنیتی و نظامی ایران و سوریه

عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب به دلایل اهمیت توافق اخیر نظامی ایران و سوریه پرداخته و طی نکاتی نوشته است: «1- هدف از امضای این توافقنامه تجهیز سوریه به سامانه دفاع موشکی باور ۳۷۳ و ۳ خرداد است که به نوعی شبیه‌سازی سامانه روسی اس ۳۰۰ به‌حساب می‌آیند. 2- تحویل سامانه‌های دفاعی ایرانی به سوریه تأکیدی بر این موضوع است که روسیه در راستای توافقی که با رژیم صهیونیستی داشته، به سوریه اجازه استفاده از سامانه‌های اس 300 مستقر در این کشور را نداده است و به همین دلیل مقامات دمشق برای مقابله با تجاوزگری‌های پی‌درپی اسرائیل به سمت ایران، به‌عنوان یک هم‌پیمان، رفته‌اند. 3- امضای این توافقنامه علاوه بر اینکه مشروعیتی برای حضور نظامی ایران است، پیامی برای آمریکا و اسرائیل هم به‌حساب می‌آید و آن اینکه حضور ایران در سوریه بیش‌ازپیش خواهد بود. 4- امضای توافقنامه همکاری نظامی و امنیتی بین ایران و سوریه پاسخی است به قانون قیصر که امریکا تلاش می‌کند از طریق آن ملت سوریه را تحت‌فشار قرار داده و رهبران دمشق را به تغییر رفتار خود وادار کند.»

توافق ایران و چین؛ از شایعه تا واقعیت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی موضوع توافق همکاری ۲۵ ساله ایران با چین با حضور وزیر خارجه در جلسه این کمیسیون خبر داد و گفت که در این جلسه وزیر خارجه شایعاتی همچون فروش جزیره کیش و نفت ارزان‌قیمت در سند همکاری ۲۵ ساله را رد کرد و آن را ناشی از غرض‌ورزی دشمنان توسعه روابط بین دو کشور دانست. در همین زمینه، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با مطرح کردن این ادعا که نسخه‌ای از پیش‌نویس توافق پیشنهادی ۱۸ صفحه‌ای «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را در اختیار دارد، نوشت: «ایران و چین پیش‌نویس یک توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی را تهیه کرده‌اند که تلاش‌های دولت ترامپ برای انزوای ایران را تضعیف خواهد کرد.» همچنین «وال‌استریت ژورنال» دیگر روزنامه مشهور آمریکایی می‌نویسد: «توافق ایران-چین فشار اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور را کاهش خواهد داد. طبق مفاد این توافق که باید به تصویب پارلمان ایران برسد، چین از منابع نفتی ایران سود می‌برد و ایران نیز از سرمایه‌گذاری چین بهره‌مند خواهد شد.»

اصلاح‌طلبان تندرو استیضاح روحانی را پیراهن عثمان می‌کنند

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی به طرح سؤال نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: «استیضاح رئیس‌جمهور مصداق باز کردن گره با دندان است. امروز خیلی‌ها مترصد آن هستند که یک دعوای کاذب در جامعه ایجاد کنند تا به فرصت‌طلبی بپردازند؛ بنابراین اگر بحث استیضاح رئیس‌جمهور مطرح شود، قطعاً این افراد با تمام توان در مقام حمایت از آقای روحانی بر خواهند آمد و موضوع استیضاح را تبدیل به یک پیراهن عثمان می‌کنند. امروز آمریکا فشارهای گسترده و کم‌نظیری به ایران می‌آورد تا اوضاع جامعه به هم بریزد، آیا در این وضعیت عاقلانه است که با دست خود نظم جامعه را به نفع خواست بیگانه به هم بریزیم؟ اصلاح‌طلبان استیضاح روحانی را فرصت می‌بینند بنابراین می‌کوشند تا به جامعه القا کنند «با دولت آقای روحانی خیلی ناعادلانه برخورد شد، چون خیلی از ناکارآمدی‌های دولت ریشه در جای دیگر دارد». با این روش آن‌ها یک موج اجتماعی پدید می‌آورند و در این کار هم بسیار هنرمند هستند. دولت ترکیبی از افراد متفاوت است؛ هم افراد دلسوز و هم افراد بی‌توجه به منافع مردم در کابینه هستند. مجلس امروز می‌تواند عناصر سالم و دلسوز را در دولت کمک کند و عناصر غیر دلسوز را هم وادار کند که در مسیر حل مشکلات مردم گام بردارند. امروز ما از مجلس یازدهم تعقل و تدبر انتظار داریم، نه بازی خوردن از جریان تندروی اصلاح‌طلب و تیم احمدی‌نژاد که هیچ‌کدام اعتقادی به نظام ندارند.»

▼ اخبار کوتاه

دستپاچگی آل‌سعود برای توافق با یمن/ «الجزیره» قطر گزارش داد: «پس از تهدید یمنی‎ها به هدف قرار دادن کاخ سران سعودی، عربستان دیگر به جای اینکه به دنبال بیرون کشیدن حوثی‌ها از مواضعشان باشد، بدون پنهان‌کاری به دنبال رسیدن به توافق با آن‌هاست تا جلوی خسارت‌های بیشتر را بگیرد.»

اخوت تزلزل‌ناپذیر سپاه و ارتش/ تکذیب اظهارات محمودیان توسط سردار رمضان شریف، در رسانه‌های داخلی انعکاس یافته است. طبق اظهارات سخنگوی سپاه، خبر شکایت سپاه از ایرنا به خاطر مصاحبه با دریادار سیاری از اساس کذب بوده و سازندگان این شایعه، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. طبق اظهارات سردار شریف، این‌گونه خبرسازی‌ها تأثیری در وحدت و اخوت تزلزل‌ناپذیر سپاه و ارتش در صیانت از امنیت و منافع ملی کشور و نیز تعامل این نهاد انقلابی و مقتدر با اصحاب رسانه نخواهد داشت.

انفجار در ناو هواپیمابر آمریکایی/ گزارش‌ها حاکی است که به دنبال انفجار در ناو هواپیمابر USS Bonhomme Richard در بندر "سن دیگو" آتش‌سوزی گسترده‌ای در این شناور نظامی ایجاد شده است. دقایقی قبل صفحه رسمی ارتش ایالات‌متحده در توئیتر با انتشار خبری کوتاه از مجروح شدن ۱۸ ملوان در اثر انفجار و آتش‌سوزی صبح امروز در ناو هواپیمابر این کشور خبر داد اما اشاره‌ای به علت حادثه نکرد. درحالی‌که ناو هواپیمابر «یو اس اس بونهام ریچارد» در لنگرگاه پایگاه دریایی سن دیگو در وضعیت غیرعملیاتی بوده، وقوع انفجار نسبتاً سنگین در این شناور غول‌پیکر ابهامات زیادی را به وجود آورده است. این رخداد می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به چالشی جدید برای دونالد ترامپ که هنوز درگیر عواقب سوء مدیریت خود در مدیریت شیوع کرونا در این کشور است، مبدل شود.

کشورهای غربی اگر بودند چه می‌کردند؟!/ «کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع بررسی پرونده ترور شهید سلیمانی، می‌گوید: «ادعاهای آمریکا ثابت نمی‌کند که سرلشکر سلیمانی خطری قریب‌الوقوع بوده است. سرلشکر سلیمانی نقشی مؤثر و مهم در جنگ با داعش داشت. اگر مثل وی، مسئولی در یکی از کشورهای غربی این‌گونه ترور شده بود،‌ احتمالاً آن کشور این را «اعلام جنگ» تلقی می‌کرد.»

نقش حجاب در جذابیت اسلام/ «یلنا جهانی» بانوی تازه‌مسلمان روسی دلیل مسلمان شدنش را حجاب دانسته و می‌گوید: «حجاب یکی از آن چیزهایی است که من را جذب اسلام کرد و این جاذبه باارزش اکنون من را از نگاه‌های آلوده حفظ می‌کند، بنابراین، امروز اشتیاقم به داشتنش بیشتر از قبل است.»

شیوه جدید قاچاق گوشی همراه/ یوسفیان، مدیر سامانه همتا اعلام کرد: «۷۲ درصد گوشی‌های با ارزش بالای ۳۰۰ یورو از طریق رویه مسافری وارد شده است که این عدد به‌طور خاص بـرای نـشان تــجاری اپل، برابر با 81 درصــد است. در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ مجموعاً 2 میلیون و 300 هزار دستگاه گوشی به‌صورت تجاری و مسافری وارد کشور شده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات