صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۴۹

اعتراف سازمان ملل به نقض قوانین بین المللی در ترور حاج قاسم/ ایران پرچم دار به زیر کشیدن الگوی آمریکایی است

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود آمریکا را در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی به نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر محکوم کرده است.
در حالی سازمان ملل چنین گزارشی را صادر کرده که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بین الملل، گزارش سازمان ملل را تباهی ویژه‌ای خوانده است.
 
در همین راستای خبرنگار گروه بین الملل سایت بصیرت برای بررسی گزارش سازمان ملل، گفتگویی با هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

هادی محمدی، کارشناس مسائل بین الملل، درباره تازه‌ترین گزارش سازمان ملل در به شهادت رساندن سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی توسط آمریکا اظهار داشت: کمیته حقوق بشر سازمان ملل بعد از به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی؛ بر اساس شکایت و گزارش‌هایی که از ایران دریافت کرده بود، موظف شد پرونده ترور فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی را پیگیری کند.  
 
خانم کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی، نتیجه تحقیقات و گزارش خود را بر اساس مستندات روشن و دقیق انجام داده بود و بر همین استدلال معتقد است آمریکا با ترور سپهبد قاسم سلیمانی، منشور ملل متحد را نقض کرد. پیش‌تر هم کالامارد، ترور فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی را نقض هنجاری‌های بین المللی در عملیات نظامی توصیف کرده و اقدام واشنگتن و شخص ترامپ، بدعت خطرناکی را به‌جای گذاشته که دستمایه بروز فجایع بیشتر خواهد بود.

هادی محمدی در ادامه افزود: چیزی که مسلم است ایالات متحده آمریکا با ترور فرمانده نظامی یک کشور در یک کشور ثالث اقدام غیرقانونی کرده و قواعد بین المللی زیر پا گذاشته است.
این بدان معنا نیست که کمیته حقوق بشر سازمان ملل، یک اقدام فوق العاده‌ای انجام داده است. این عمل به روشنی اقدامی جنگی توسط رئیس جمهور آمریکا است.
حتی بیشتر نخبگان و برخی از مقامات و سناتورهای آمریکایی، ترور سردار سلیمانی به دستور ترامپ را اقدام جنگی و نقص قانون اساسی آمریکا توصیف کردند؛ و ادعای واهی ترامپ مبنی بر اینکه با ترور حاج قاسم سلیمانی منطقه برای آمریکایی‌ها امن‌تر شده است، با این سناریو مخالفت هستند.

وی ادامه داد: کمیته حقوق بشر سازمان ملل، ترور فرماندهان مقاومت توسط آمریکا را نقض چارچوب‌های قانونی قواعد حقوق بین الملل، مبنا قرار می‌دهد. پیش از این بخشی از نخبگان جهانی و حتی مقامات آمریکایی نسبت به این قضیه با زبان مستقیم و غیر مستقیم اعتراض داشتند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: اگر بخواهیم موضوع مظلوم‌خواهی سازمان ملل را در این قضیه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم؛ عملکرد سازمان ملل و کمیته حقوق بشر در دهه‌های گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که این سازمان به‌جای پاسخگویی به فریاد حق‌خواهی و حق‌طلبی کشورها، بر اساس آنچه آمریکایی‌ها خواسته و دیکته کرده‌اند عمل کرده است.
چون مقامات کشورهای غربی و حتی آمریکایی نگران به شهادت رساندن سردار سلیمانی نیستند بلکه از این باب بیشتر نگران هستند که این رویه غیرقانونی رواج پیدا کند و به یک ویژگی قانونی و عادی برسد که دنیا برای هیچ کس امن نخواهد بود. گزارش اخیر کمیته حقوق بشر در خصوص ترور فرمانده سپاه قدس این پیام را به دنیا مخابره کرد که هر کسی بخواهد در مقابل اقدامات غیرقانونی کشورهای غربی و استعماری بایستد، چنین اقدامی مشمولیت برای پاسخ به این مجوز صادر می‌شود.

هادی محمدی تصریح کرد: بررسی‌های به عمل آمده اخیر کمیته حقوق بشر در محکوم‌سازی آمریکا در نقض حقوق بین المللی به شهادت رساندن سردار سلیمانی و تیم همراه بیانگر آن است که بیشتر نخبگان دنیا با سیاست‌های ضد انسانی آمریکا مخالف هستند و این اقدام، ابعاد مختلفی از نگرانی‌ها برای آن‌ها مطرح کرده است. چون خیلی واضح است وقتی یک مقام مسئول نظامی، عالی‌رتبه و یک مقام محبوب ضد تروریسم که امنیت دنیا حتی اروپا مدیون فداکاری‌ها و ایثار ایشان در مقابله با داعش است به شهادت می‌رسد فضا برای آن‌ها هراسان می‌شود.

هادی محمدی تأکید کرد: در عرصه بین المللی، اگر دیپلماسی کشور ما جانی برای تحرک یا انگیزه‌ای بخواهد برای تحرک داشته باشد، بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی است که از حقانیت و مظلومیت خود در مقابل وحشی‌گری و تروریزم آمریکایی در مجامع و منابع بین المللی دفاع کند و آن را تبدیل به یک اهرم مشخص بر علیه ایالت متحده استفاده کند.
چون شهیدحاج قاسم سلیمانی؛ کسی بود که در خدمت همه مردم و امنیت جهان در مقابل تروریسم جانفشانی کرده است. آمریکا با صرف پرداختن هزینه‌های سیاسی و فریبکاری افکار عمومی جهانی خودش را پرچم‌دار مبارزه با تروریسم معرفی می‌کند ولی در واقع حامی تروریسم است و مخالف کسانی است که با تروریسم مبارزه می‌کند. آمریکا باید هزینه‌های گوناگونی را در این رابطه بپردازد.

هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه در پایان صحبت‌های خود اظهار داشت: آن چیزی که مهم است آمریکا باید از تاج پادشاهی و کاخ شیشه‌ای خودش به زیر کشیده شود و چهره خبیث و دروغین خود را به دنیا نشان دهد.
 
بخشی از روند افول آمریکا در ابعاد حیثیتی است. متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد بودیم که عمده کشورهای دنیا فکر می‌کردند باید فرهنگ، زندگی، روش و رفتار آمریکایی سرمشق جهان باشد. آمریکا از این نقطه فریبکارانه و دروغین به زیر افتاده است و جمهوری اسلامی این افتخار دارد که پرچم‌دار شکستن تصویر دروغین آمریکا در جهان است.
 
 
 
 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات