صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۴ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مردم در شرایط سخت اقتصادی پای صندوق‌ها آمدند.. علاوه بر این، امواج تبلیغات گوناگون... تبلیغاتی می‌شد که مأیوس‌کننده بود، ناامیدکننده بود؛ با همه این شرایط، مردم با یک درصد قابل قبولی -که باز در دنیا جزو درصد‌های خوب است- پای صندوق‌ها آمدند. پس این مجلس مظهر امید مردم است، مظهر انتظار مردم است. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

ميدان‌داري راديکاليسم

افراط‌گرايي و راديکاليسم، معضلي مهم در فضاي سياسي و حکمراني است که اگر جريان‌هاي سياسي در دام آن بيفتند، نظام سياسي را نيز دچار معضلاتي خواهند کرد. اولين آثار سوء چنين انحرافي، تنگ شدن فضاي سياسي کشور و محدود شدن دايره آزادي است؛ چراکه نظام سياسي در مقابله با رشد راديکاليسم، ناخودآگاه فضاي سياسي را نيز تنگ‌تر خواهد کرد. راديکاليسم همچنين بر آتش خشونت در جامعه مي‌دمد و عواطف و احساسات را سرشار کرده و از عقلانيت و تدبير مي‌کاهد و مانعي بر سر توسعه و پيشرفت کشور خواهد بود. در اين ميان اين فرصت‌طلبان‌اند که بيشترين بهره را از رشد راديکاليسم و تندروي در جامعه خواهند برد!

نکات تحليلي: ناکامي اصلاح‌طلبان در اداره کشور در طول سال‌هاي اخير و پس از ناکامي دولت موردحمایت ايشان و ليست اميد در مجلس دهم، موجب شده تا اقبال عمومي به اين جريان کاسته شود که اوج آن عدم کسب رأی در انتخابات مجلس يازدهم بود. اين وضعيت سرنوشت انتخابات 1400 را نيز براي این جریان تیره‌وتار کرده و ظرفيت را براي رشد راديکال‌ها در آن فراهم کرده است. کناره‌گیری محمدرضا عارف از اين اردوگاه خود نشانه ديگري از حاشیه‌نشینی اعتداليون و رشد رادیکال‌ها در اين اردوگاه است. ميدان‌دار اين روزهاي اردوگاه اصلاح‌طلبان، سعيد حجاريان، مصطفي تاج‌زاده، عمادالدين باقي و عليرضا علوي‌تبار هستند که قلم‌های تند خود را به‌جانب نظام نشانه‌ رفته‌اند؛ يکي در حمايت از نامه سرگشاده موسوی‌خوئینی‌ها قلم‌فرسایی کرده و حتي منتقدين درون اردوگاهي خود را تهديد و تخريب مي‌کند. ديگري تلاش دارد تا لبه تيز تهاجماتش را به سمت رهبري نشانه رفته و ناکارآمدي دولت اصلاح‌طلبان را به پاي رهبري نظام بزند و وضعيت نابسامان اقتصادي امروز کشور را محصول تدابير معظم‌له و اقدامات نهادهاي منسوب ايشان بداند! ديگري براي ناآرامي و آشوب، تئوري‌پردازي مي‌کند و آخري با صراحت از عدم اعتقاد به قانون اساسي، حکومت اسلامي و ولایت‌فقیه سخن گفته و رسماً مروج سکولاريسم شده است.

نکات راهبردي: در مواجه با اين جريان بايد به دو نکته توجه نمود: اول آنکه ميدان‌داري چنين افرادي در اردوگاه اصلاح‌طلبان به واگرايي اين اردوگاه از نظام خواهد انجاميد که بدون شک با تبعات غيرقابل جبراني همراه خواهد بود. فراموش نبايد کرد که سردمداری اين طيف در سال 1388، تقریباً تمام پيشينه و سرمايه سياسي - معنوي اصلاح‌طلبان را به فنا داد و جز درگير نمودن کشور دستاوردي براي آنان به همراه نداشت. لذا عقلاي قوم اصلاح‌طلب بايد فعال شده و افراطيون را مهار کنند! دوم آنکه مردم و افکار عمومي در برابر اين خط بايد هوشيار بوده و اجازه ندهند تا افرادي که جز به منافع حزبي و جناحي خود نمي‌انديشند، ميدان‌دار مديريت افکار عمومي نیز شوند. امروز مشکلات اقتصادي حاصل از تحريم و کرونا به اندازه کافي چرخ روزگار را بر توده‌ها سخت کرده است، بر اين وضعيت، تبعات ناشي از رشد راديکاليسم را نيفزاييم. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                             

شکست از دشمن فرضی

شیوع ویروس کرونا در ناو هواپیمابر «تئودور روزولت» در اردیبهشت 99 خبر از زمین‌گیر شدن این ناو در برابر دشمن نامرئی می‌داد؛ 1000 نفر از خدمه ناو به این ویروس آلوده شدند و آمریکا مجبور شد 4000 خدمه دیگر را در جزیره گوام مستقر کرده و ناو روزولت را از وضعیت عملیاتی خارج کند. بااین‌حال، ضعف ناوهای آمریکایی که زمانی غول‌های دریایی خوف آور برای کشورهای جهان محسوب می‌شدند به این خبر خلاصه نمی‌شود. این روزها روند اخلال در مأموریت ناوهای آمریکایی بیش‌ازپیش آشکار شده است.

گزاره‌های خبری: 1- صبح روز یک‌شنبه انفجاری در عرشه ناو هواپیمابر «یو اس اس بونهوم ریچارد» در منطقه سان دیه‌گو، روی داد. «مایک رانی» سخنگوی ناوگان نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام بدون ارائه جزئیات و دلایل این حادثه که البته تاکنون نیز باوجود گذشت ساعت‌ها، حرفی از آن زده نشده، اعلام کرد؛ ۱۷ ملوان و چهار غیرنظامی این ناو که دچار «جراحات غیرکشنده» شده بودند، در بیمارستان بستری شدند؛ اما رسانه‌های این کشور اعلام می‌کنند که تعداد تلفات این حادثه از آمار اعلامی بالاتر است و شدت آتش به‌اندازه‌ای است که امکان مهار آن نیست و هزینه‌های بعدی برای بازسازی ناو نیز به‌قدری بالا برآورد می‌شود که از رده خارج کردن آن معقول‌تر به نظر می‌رسد. 2- علاوه بر اشکالات امنیتی ناوهای آمریکایی، این روزها عقب‌ماندگی فنّاوری به‌کاررفته در آن‌ها نیز بلای جان نیروی دریایی آمریکا شده است. به‌تازگی اعلام شد که برنامه شناورهای جنگی LCS آمریکا باوجود هزینه‌های فراوان و تبلیغات بسیار زیاد در خصوص ویژگی‌ها و اهمیت عملیاتی شدنشان، راه به‌جایی نبرده و حالا خبرها از بازنشسته کردن ۴ ناو اولیه این سری حکایت می‌کنند. این کشتی‌ها قرار بود مشخصاً در خلیج‌فارس و برای مقابله با بخشی از توان دریایی کشورمان، نقش‌های جنگ ضد زیردریایی، مین‌روبی و مقابله با تهدید قایق‌های تندرو را بر عهده بگیرند، اما به علت ناتوانی در رسیدن به هدف، این پروژه از برنامه تحقیقاتی نیروهای نظامی آمریکا خارج شده است.

گزاره تحلیلی: امریکا در چند دهه پیش با در اختیار داشتن ناوهای غول‌پیکر، یک ابرقدرت دریایی محسوب می‌شد؛ اما آنچه امروز مسلم است، این داشته نظامی در زمانه فعلی چندان کارایی ندارد و جز هزینه برای این کشور عایدی نداشته است. همچنین اتفاقات اخیر روی داده برای ناوها، بالگردها و هواپیماهای آمریکایی حاکی از این واقعیت است که توان نظامی این کشور برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌ای، همچون سایر عناصر قدرت این کشور با آسیب‌پذیری‌های جدی مواجه است. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه‌                  

ضرورت جدی گرفتن سیاست‌های جمعیتی

رسانه ضدانقلاب ایران اینترنشنال طی گزارشی، با ابراز خوشحالی از کاهش جمعیت ایران، مدعی شکست سیاست‌های جمعیتی مدنظر رهبر انقلاب با توجه به گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی و اظهارات ایشان شد. این رسانه با تأکید بر این موضوع نوشت: «دو ماه پس از انتشار نتایج تحقیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر رشد منفی جمعیت در ایران، رهبر ایران، از شکست سیاست افزایش جمعیت در این کشور و تأثیر زیاد نداشتن توصیه‌هایش دراین‌باره سخن گفته است.» ایران اینترنشنال دلیل دیگر ادعایش را تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسئله‌ فرزند‌آوری و مسئله‌ نسل در جلسه روز یکشنبه (22 تیرماه) با نمایندگان مجلس یازدهم عنوان می‌کند. رهبر انقلاب در این دیدار تصویری فرمودند: «مسئله فرزندآوری بسیار مهم است. این موضوعی که بنده بارها در این چند سال اخیر تأکید کرده‌ام، متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه می‌کند معلوم می‌شود که این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. این‌ها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی. بایستی به جد مسئله‌ فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. یکی از پُرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور جمعیت جوان است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودیم، اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.»

▼ اخبار

آیا انفجار ناو «بونهام ریچارد» به سرنوشت جت «E-A11» دچار می‌شود؟

درباره دلیل انفجار در ناو «بونهام ریچارد» دست‌کم چهار فرضیه مطرح است: 1- به دلیل دخالت ارتش آمریکا در سرکوب خشونت‌بار تظاهرات ضد‌نژادپرستی، برخی عناصر معترض در داخل ارتش آمریکا دست به این اقدام ‌زده‌اند. 2- به دلیل تأثیر چنین رخدادهایی در رقابت‌های انتخاباتی، احتمال برنامه‌ریزی و اجرای این اقدام توسط رقبا نیز متصور است. 3- حوادث اخیر در آمریکا وضعیت بسیار شکننده‌ای برای ترامپ رقم زده، لذا انفجار ناو آمریکایی می‌تواند اقدامی از سوی دولت برای امنیتی کردن فضا و امکان حمله بیشتر به مخالفین و سرکوب شدیدتر اعتراضات باشد. 4- این انفجار می‌تواند در اثر یک عملیات سایبری با منشأ بیرونی و یا عملیات ویژه با منشأ خاکستری باشد، زیرا آمریکا با انجام اقدامات مشابه علیه کشورهای دیگر طبعاً در معرض عملیات انتقامی قرار دارد. آنچه اما فضا را بیشتر مبهم ساخته واکنش آمریکا در موارد مشابهی است که با پنهان‌کاری سعی در کتمان دلیل اصلی این نوع حوادث داشته است؛ مانند آنچه درباره سقوط هواپیمای جاسوسی «E-11A» در ژانویه سال جاری در افغانستان رخ داد.

خونخواهی حاج قاسم همچنان ادامه می‌یابد

سردار سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس با تأکید بر ضرورت پیگیری حقوقی ترور شهید قاسم سلیمانی، اظهار داشت: «در رابطه با پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی، تاکنون جلساتی در شورای عالی امنیت ملی برگزار شده است و چهار کمیته برای این موضوع تشکیل شده است که شامل؛ کمیته حقوقی- قضائی با مسئولیت قوه قضائیه، کمیته امنیتی با مسئولیت ستاد کل نیروهای مسلح، کمیته سیاسی با مسئولیت وزارت امور خارجه می‌شود. توقع از قوه قضائیه این است که برای پیگیری حقوقی این اقدام جنایت‌کارانه دولت آمریکا یک اقدام حقوقی- بین‌المللی انجام و علیه مسببان و دست‌اندرکاران این اقدام تروریستی اقامه دعوا کند و به اقدامات سیاسی و دیپلماتیک اکتفا نشود. هرچند برخی از واقعیات بسیار بدیهی به نظر می‌رسند اما برای پیگیری حقوقی نیاز به اسناد و مدارک دقیق داریم.» رئیس قوه قضائیه نیز در مورد برخورد با قاتلان شهید سلیمانی گفت: «کار مربوط به پیگیری خون حاج قاسم سلیمانی تعطیل‌بردار نیست و دادستان تهران و معاون بین‌الملل، موضوع تعقیب قاتلین شهید سلیمانی و موارد طرح ‌شده توسط گزارشگر سازمان ملل را در دستور کار قرار دهند.» گزارشگر سازمان ملل اعلام کرده است که این برای اولین بار است که یک دولت در کشور ثالث مقام دولتی کشور دیگری را به قتل می‌رساند که اقدامی فاقد وجاهت قانونی است. سازمان ملل ترور شهید سلیمانی را خلاف منشور ملل متحد دانسته و با اشاره به متناقض بودن ادعاهای امریکا اعلام کرده است که حتی اگر امریکا اثبات کند که ایران بر کتائب حزب‌الله تسلط دارد، باز هم نمی‌تواند دلیلی بر ترور سردار سلیمانی باشد.

نحوه سرمایه‌گذاری سپاه در صنعت خودروسازی

سردار حاجی‌زاده در یادداشتی برای هفته‌نامه صبح صادق، نوشت: «در حوزه تولید موشک و پهپاد، فناوری‌های روز دنیا در اختیار ماست و همگی هم نتیجه کار بومی خودمان بوده است. حال که در صنعت خودرو، در بخشی از قطعات وابستگی وجود دارد، ما با این توان برای بومی‌سازی کمک خواهیم کرد. از سویی، آدرس صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان داخل را ما بیشتر از دیگران می‌دانیم؛ چون برای دست یافتن به لبه فناوری‌های روز دنیا از همین عزیزان کمک گرفتیم که در این زمینه هم در حال کمک به خودروسازان هستیم؛ لذا هیچ قصدی برای ورود به خودروسازی نداریم، بلکه ما می‌خواهیم کمک کنیم. تمام کشور‌های دنیا قائل به این هستند که ماهــواره و ماهواره‌بر، لبه تکنولوژی است. این فنــاوری را ما به کمک آمریکا و اروپا به دســت نیاوردیم، بلکه به کمک ظرفیت‌های داخلی به این فناوری رســیدیم. این موضوع را در کنار فناوری سامانه‌های پدافند هوایی، موشکی و پهپاد که در نظر بگیرید، می‌بینید اتکا به داخل و کمک گرفتن از صنعتگران و مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تولید خودرو، بسیار سهل است.

▼ اخبار کوتاه

بزک‌کنندگان غرب!/ «مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق است که پس از تصویب برجام در 23 تیر سال 94 مانند سایر رسانه‌های اصلاح‌طلب و همسو با دولت، نقش بسزایی در بزرگ‌نمایی و پروبال دادن به برجام داشت؛ شرق پس از تصویب برجام با تیتر «پیروزی بدون جنگ» به استقبال این توافق رفته بود. رحمانیان در پاسخ این سؤال خبرنگار «فرهیختگان» که با توجه به تیتر روزنامه شرق مبنی ‌بر اینکه «امضای کری تضمین است» آیا فکر می‌کردید آمریکا از برجام خارج شود؟ می‌گوید: «من فکر می‌کنم به عقل جن هم نمی‌رسید که آمریکا از برجام خارج شود. من همچنان معتقدم برجام یکی از پرافتخارترین کارهای دیپلمات‌های ما در طول تاریخ کشور بوده است!»

پایان‌‌‌‌‌‌‌‌ انزوای ایران!/ «نیکی هیلی»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد از سند همکاری ایران و چین به‌عنوان تحولی یاد کرده که به «انزوای جهانی ایران» پایان می‌دهد. هیلی با به اشتراک گذاشتن مطلبی از رسانه آمریکایی «آکسیوس» در توئیتر که در آن از همکاری ایران-چین به‌عنوان «تحول خطرناک» یاد شده، نوشت: «چین با ایران شریک شده تا به انزوای جهانی ایران پایان دهد.»

برآورد تعداد جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی سهام عدالت، اظهار داشت: «کلیات طرح ساماندهی سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی تصویب شده است.» وی با اشاره به اینکه این کمیسیون در حال برآورد تعداد جاماندگان سهام عدالت است، گفت: «قرار است گزارش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد شهید درباره مشمولان سهام عدالت که ذیل این نهادها هستند، در کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.» محمدرضا پورابراهیمی افزود: «همچنین افرادی هستند که در سال ۸۴ جزء مشمولان دریافت سهام عدالت بودند، اما به دلایل مختلف از لیست نهایی سازمان خصوصی‌سازی حذف شدند که تعداد آن‌ها حدود دو میلیون نفر است و در کمیسیون دراین‌باره هم بحث و تبادل‌نظر صورت می‌گیرد.»

دستگیری عناصر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در کرمان/ رئیس دادگاه کرمان خبر داد: «تعدادی از عناصر وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و تعدادی از اعضای گروهک‌های معاند، دستگیر شده و در دادگاه انقلاب کرمان به جرم آن‌ها رسیدگی و منجر به صدور حکم شده است.»

بیش از ۱۲ هزار سرباز رژیم صهیونیستی قرنطینه شدند/ خبرگزاری آناتولی گزارش داد: «ارتش اسرائیل دیروز (دوشنبه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛ ۱۲ هزار و ۱۳۰ سرباز مشکوک به ویروس کرونا در حال حاضر در قرنطینه قرار دارند. بر این اساس از ماه فوریه گذشته تاکنون ۵۶۸ سرباز اسرائیلی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات