صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۲۵ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تولید از لحاظ سیاسی، یک کشور را دارای اعتمادبه‌نفس می‌کند، ملّت را دارای احساس عزت می‌کند. اینکه ملّت احساس کنند که نیازهایشان در داخل کشورِ خودشان به‌وسیله خودشان تأمین می‌شود، برای یک ملّت خیلی مایه عزت و افتخار است. (۱۳۹۹/۰۲/۱۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

ارتقاء قدرت بازدارندگی اقتصادی

پیش‌نویس سند راهبردی 25 ساله ایران و چین همچنان در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای داخل و خارج قرار دارد. هم‌زمان با رونمایی از این پیش‌نویس، کشورهای متخاصم ایران، طی یک عملیات روانی گسترده، هجمه‌های تندی را علیه آن به راه انداخته و در پی تشکیک‌آفرینی بین افکار عمومی جهت مقابله با عملیاتی شدن سند هستند.

نکات تحلیلی: 1- هر آنچه در روزهای اخیر از آمار و ارقام و آدرس‌ها و جزایر و غیره که درباره سند راهبردی ۲۵ ساله گفته ‌شده، از اساس واقعیت نداشته و چیزی جز «ضداطلاعات» نیست. رصد فضای رسانه‌ای و سیاسی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از دروغ‌پردازی‌ها پیرامون پیش‌نویس سند مذکور از سایت انگلیسی «پترولیوم اکونومیست» نشأت می‌گیرد که متأسفانه در داخل نیز برخی‌ها آن را باور کرده‌اند. پترولیوم اکونومیست، یک رسانه تحلیلی در حوزه انرژی است که از نخستین روزهای رونمایی از پیش‌نویس سند 25 ساله، به شدت نگاه چالشی به آن داشته و به عملیات روانی پیرامون آن می‌پردازد. 2- سند راهبردی تهران- پکن، می‌تواند یک فرصت بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران برای بسترسازی اقتصادی متناسب با الگویی غیرغربی (نه به معنای الگوی چینی) باشد؛ الگویی که فاقد مؤلفه‌های ایدئولوژی نظام حاکم بر چین بوده و برخلاف الگوهای توسعه‌گرایانه کشورهای غربی و نظام سرمایه‌داری، به دنبال نفوذ سیاسی، فرهنگی، ارزشی و امنیتی در کشورمان نیست؛ این نوع شیوه تعامل و همکاری دقیقاً در مقابل دیدگاه‌های غرب‌گرایانه که توسعه را در غرب جستجو می‌کنند، قرار دارد. 3- سند راهبردی 25 ساله ایران و چین نشان می‌دهد که ایران بر اساس شناخت درست، در حال سرمایه‌گذاری بلندمدت بر روی منطق و منطقه قدرت است. این موضوع یقیناً در آینده به ارتقاء سطح بازدارندگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.

نکته راهبردی: سند مذکور از نقطه نظری خاص، به معنای پایان کارزار فشار حداکثری و اختلال در تلاش‌های آمریکایی– صهیونیستی– اروپایی– عربی برای منزوی ساختن ایران است. پایان کارزار فشار حداکثری چیزی جز به معنای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و قدرت راهبردی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خویش و بهره‌گیری از سایر ظرفیت‌های تجاری، نیست. لذا سند راهبردی 25 ساله در نگاه کلان ترسیم مسیرهایی غیر از مسیر تعامل با غرب برای اقتصاد ایران است. حال به‌سادگی می‌توان به دلایل سروصداهایی که در محافل آمریکایی و رژیم صهیونیستی درباره این سند بلند شده است، پی برد. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼گزارش روز                             

نشان‌های پیروزی

گزاره خبری: هنگام بررسی گزارش کمیته حقیقت‌یاب سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل، بحث لفظی میان نماینده لبنان و نماینده رژیم صهیونیستی بالا گرفت؛ بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، این بحث پس‌ازآن رخ داد که نماینده رژیم صهیونیستی، حزب‌الله را سازمانی تروریستی خواند و «سلیم بدوره» نماینده لبنان در پاسخ به وی گفت، حزب‌الله در برابر اشغالگری صهیونیستی مقاومت کرده است. بدوره تأکید کرد: حزب‌الله، لبنانی است و از محبوبیت مردمی گسترده‌ای برخوردار است، ضمن آنکه بخشی از پارلمان و دولت لبنان نیز هست. وی ادامه داد، رژیم صهیونیستی، تروریستی عمل می‌کند همان‌گونه که در سال ۲۰۰۶ به لبنان حمله کرد.

گزاره تحلیلی:

جبهه استکبار که سال‌هاست در برابر محور مقاومت و در میدان‌های مختلف مبارزه، از جنوب لبنان تا سوریه و فلسطین و عراق و ... طعم شکست‌های مکرر را چشیده است، مدتی است تلاش دارد تقابل با مقاومت را به بخش‌ها و میدان‌های دیگر بکشاند! تلاش می‌کند نیروهای مقاومت را در درون عراق و سویه و لبنان و ... در برابر دولت‌ها و مردم این کشورها قرار بدهد تا به این واسطه مقاومت را که خود نتوانسته با آن مقابله کند از این طریق به چالش بکشد! اما آنچه روز گذشته در سازمان ملل رخ داد و همچنین واکنش مردم و دولت لبنان به تحریم‌های اقتصادی امریکا و یا آنچه در هفته‌های اخیر در عراق درباره دستگیری غیرقانونی سران مقاومت در عراق رخ داد نشان‌های پیروزی جبهه مقاومت و هواداری ملت‌ها و دولت‌هایشان از آنان است. اکنون مشخص شده است که این اقدام استکبار نیز حاصلی جز شکست مفتضحانه برای سناریونویسان آمریکایی و صهیونیستی نخواهد داشت. فارغ از آنکه ملت‌های منطقه در کنار مقاومت ایستاده‌اند و فارغ از آنکه اتفاقات نشان می‌دهد دولت‌ها نیز کم‌کم این حقیقت را دریافته‌اند که حفظ منافع ملی و استقلال و حرکت روبه‌جلوی کشورشان درگرو حمایت و بهادادن به مقاومت است، توجه به این نکته برای همه نیروهای مقاومت همچنان ضروری است که باید به‌شدت مراقبت کنند و اجازه ندهند که دشمن، مقاومت را در برابر مردم قرار داده یا با فضاسازی‌های رسانه‌ای و میدانی در جا انداختن دوگانه‌های دروغین تقابل نیروهای مقاومت و منافع ملی موفق نشود. (نویسنده: سید فخرالدین موسوی)

▼ خبر ویژه‌                    

ضریب‌دهی انفجاری به اخبار منفی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضدانقلاب و برخی جریان‌های غرب‌گرای داخلی به‌منظور سیاه‌نمایی از شرایط کشور به‌صورت مستمر از انسداد ساختاری، قفل شدن تدبیر امور، از کنترل خارج شدن شرایط کشور در حوزه انتظام‌بخشی و مدیریت کشور سخن به میان آورده و می‌کوشند تا هجمه‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ترتیب بدهند. در همین رابطه طیف مزبور تلاش دارد تا طی یک عملیات روانی، علاوه بر خلق برخی خطوط خبری علیه جمهوری اسلامی از جانب دیگر برخی اخبار و پدیده‌های خاص داخلی را مورد تأکید و توجه قرار داده و بر بستری از اخبار منفی‌ای که به آن‌ها ضریب می‌دهد، به امنیت روانی و قالب ذهنی مردم خدشه وارد کند. طیف مزبور همچنین با پرداخت مستمر به اخبار منفی و اخبار طراحی‌شده مبتنی بر عملیات روانی، در حال پیگیری راهبرد به «ستوه‌آوری» مردم از وضعیت کشور، با اتکا به حوادث، رخدادها و خطوط خبری عادی، اما در قالب برجسته‌سازی و ضریب‌بخشی انفجاری است.

▼ اخبار

سردار قاآنی: منتظر روزهای سخت باشید!

فرمانده نیروی قدس سپاه در جمع فرماندهان مقاومت، در واکنش به آتش‌سوزی ناو آمریکایی اظهار داشت: «آنچه امروز در آمریکا اتفاق افتاده به‌ویژه حادثه ناو، نتیجه عمل و رفتار و جنایت دولت آمریکا است و این وعده الهی است که هرکسی ظلم و جنایتی کند، دچار عذاب الهی می‌شود.» وی تأکید کرد: «آمریکایی‌ها بی‌خودی دنبال مقصر نگردند و دیگران را متهم نکنند، این آتشی است که خودشان روشن کرده‌اند و امروز این آتش آن‌ها را در بر گرفته است. باید به آن‌ها بگوییم این اتفاق پاسخ جنایت‌های شما است که به دست عناصر خود شما اتفاق افتاده است، خداوند با دست خود شما، شما را مجازات می‌کند.» سردار قاآنی خطاب به دولت امریکا، یادآور شد: «هنوز روزهای خوشی‌های شماست، روزهای بسیار سخت و حوادث سختی پیش روی شما و رژیم صهیونیستی است.» وی افزود: «واقعیت این است که ارتش آمریکا خسته و فرسوده شده و تجهیزات آن به آهن‌پاره تبدیل شده است. مدت‌ها است فرماندهان نیروی دریایی ارتش آمریکا می‌گویند این ناوها آهن‌پاره‌هایی بیش نیستند.»

دلیل شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم

«اکبر ترکان» مشاور رئیس‌جمهور در دولت اول روحانی، در روزنامه آرمان نوشت: «نمایندگان مجلس یازدهم نمایندگان کل مردم نیستند، نمایندگان اصولگرایان هستند؛ چرا که رقابت بین اصولگرا و اصولگرا شکل گرفت و بخش زیادی از مردم امکان حضور در انتخابات را نداشتند!». برخلاف ادعای آقای ترکان، اصلاح‌طلبان علی‌رغم حضور قابل توجه کاندیداهایشان در انتخابات مجلس، شکست خوردند. علت شکست نیز کارنامه بسیار ضعیف این طیف در دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران بود. چندی پیش «غلامحسین کرباسچی»، دبیر کل حزب کارگزاران در مناظره با «مصطفی تاجزاده» به این موضوع اذعان داشت و گفت: «معتقد نیستم انتخابات مجلس یازدهم مهندسی‌شده بود. در جلساتی که با همین آقای تاج‌زاده درباره انتخابات داشتیم دائماً آقایان می‌گفتند نامزد نداریم، آقای عبدالله نوری گفتند مگر نمی‌گویید نامزد ندارید، ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الآن نمایندگان آن روشن است را روی کاغذ بیاورید تا ببینیم انتخابات مهندسی‌شده است یا خیر، اما آقایان نمی‌توانستند چنین کاری کنند».

سازمان اطلاعات سپاه در صدای فارسی آمریکا چقدر نفوذ دارد؟!

«برایان هوک» به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین تصمیم‌گیران و آگاه‌ترین افراد در دولت آمریکا درباره آخرین روندهای امنیتی و سیاسی درباره ایران، چندی قبل در یادداشتی که در «نیویورک پست» منتشر شد، می‌آورد: «من به‌عنوان نماینده ویژه در امور ایران، مرتباً شکایت‌هایی پیرامون برنامه‌های بخش فارسی صدای آمریکا دریافت می‌کنم. مردم می‌گویند که برنامه‌های آن اغلب بیشتر به «صدای آخوندها» شباهت دارد تا «صدای آمریکا». برایان هوک در ادامه با صراحت بیشتری تأکید می‌کند این شبکه «صدای آمریکا» نیست و «صدای ایران» است!» یکی از مراکز تحقیقاتی مهم آمریکا نیز چندی پیش به این مطلب به ‌نوعی دیگر اعتراف کرد. آنچه از این خبرها و گزارش‌ها می‌توان برداشت کرد، این است که نفوذ اطلاعاتی ایران در صدای آمریکا به‌قدری قابل‌توجه بوده که حذف برخی برنامه‌های ساخته‌شده در یک‌قدمی انتشار عمومی، تعیین پخش برخی برنامه‌های جایگزین، دعوت از برخی میهمانان و حتی منتقدین با هدایت سرویس اطلاعاتی ایران صورت می‌گرفته است! بر اساس گزارش‌های منتشرشده در چند سال اخیر یکی از ضعف‌های عمده صدای آمریکا استفاده از یک طیف از اصلاح‌طلبان هست که روزگاری در ایران بوده و اینک در آمریکا زندگی می‌کنند؛ موضوعی که ظن امنیتی را به این نقطه می‌رساند که برخی از اصلاح‌طلبان فراری از ایران، درواقع همکار و یا مورد نفوذ سازمان اطلاعاتی ایران قرار داشته‌اند. رمزگشایی از اظهارات برایان هوک نشان می‌دهد که آن‌ها برای مقابله با نفوذ اطلاعاتی ایران، پاک‌سازی کم‌سابقه‌ای از صدای فارسی آمریکا را در دستور کار قرار داده‌اند.

▼ اخبار کوتاه

توافق ایران و چین، اقتصاد ایران را احیا می‌کند/ رسانه انگلیسی «میدل‌ایست‌آی»: سند همکاری ایران- چین، اقتصاد ایران را احیا کرده و موقعیت منطقه‌ای این کشور را بهبود می‌بخشد. این توافق احتمالاً به دشمنان ایران انگیزه خواهد داد به‌جای پیروی از سیاست‌های آمریکا به تنش‌زدایی با تهران روی بیاورند. کشورهای عربی احتمالاً با شتاب برای عقد قراردادهای خاص با چین خیز برخواهند داشت.

استیضاح رئیس‌جمهور از دستور کار خارج می‌شود!/ «نیک‌بین» نماینده مجلس و از طراحان طرح سؤال از رئیس‌جمهور اظهار داشت: «تشخیص ما این است که باید به دولت برای اتمام‌حجت، کمک بیش‌ازپیش کنیم. تصمیم گرفتیم استیضاح رئیس‌جمهور را از دستور کارمان خارج کنیم. به دنبال ارائه طرح‌های اقتصادی هستیم و برای مشکلات مردم برنامه‌های جدی داریم.»

هند: تحریم‌های آمریکا مانع مشارکت در پروژه چابهار شد/ مقامات هندی در واکنش به کنار گذاشته شدن کشورشان از پروژه ریلی چابهار، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دلیل عدم اجرای تعهدات خود ذکر کردند.

جاسوسی دولت آمریکا از ملت آمریکا/ پایگاهی که داده‌های توئیتر را به‌طور هم‌زمان در مدت تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا تحلیل می‌کند، به اطلاعات ریزی در رابطه با قانون خشونت علیه پلیس دست‌یافته که نشان می‌دهد برخلاف قول توئیتر، این شبکه اطلاعات کاربران تظاهرات کننده را به آژانس‌های اطلاعاتی تسلیم می‌کند. شبکه خبری راشاتودی چند روز پیش در مطلبی این موضوع را به‌طور مبسوط‌تر پیگیری کرد.

واقعیت‌هایی که ناو آمریکایی رو کرد/ آتش‌سوزی در ناو جنگی «یواس‌اس بونهوم ریچارد» نشان داد: ۱- مقام‌های آمریکایی در خصوص اخبار واقعی تلفات و خسارات ناشی از آن پنهان‌کاری می‌کنند؛ ۲- علی‌رغم اینکه این ناوها در ظاهر بسیار قدرتمند هستند، اما بسیار آسیب‌پذیرند؛ ۳- فرسوده و به‌روز نبودن تجهیزات نظامی آمریکا را نشان داد و این‌که هنوز که جنگی شروع نشده است، ناو آمریکایی فاقد مقاومت است. 4- شدت سانسور رسانه‌ای در این آتش‌سوزی دیده می‌شود و مانند عین‌الأسد آمریکا فقط مجروحین را اعلام می‌کند.

«الکاظمی» هفته آینده به تهران می‌آید/ قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور هفته آینده به ایران و عربستان سفر خواهد کرد.

کرونا در مجلس یازدهم/ تاکنون تست کرونای نمایندگان مجلس، محمدمهدی زاهدی، محمدطلا مظلومی، حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، علیرضا ورناصری، حبیب آقاجری و محمد صفایی مثبت اعلام شده است و با اعلام خبر فوت مرحوم «عیسی جعفری» نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ بر اثر این ویروس، زنگ خطر برای مراقبت‌های بیشتر در مجلس به صدا درآمده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات