صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۵۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های ‌شنبه، ۲۸ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امیدهای واهی‌ای که گاهی انسان مشاهده می‌کند به بیرون از مرزها وجود دارد و اقتصاد کشور را نسبت به تصمیم‌گیری بیگانگان شرطی می‌کند، اگر چنانچه وجود نداشته باشد یا ضعیف بشود و اعتماد ملّی افزایش پیدا کند، به نظر بنده همه این مشکلاتی که امروز در اقتصاد وجود دارد قابل رفع و برطرف کردن است. (1399/04/22) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

فرصتی برای فرصتطلبان!

اعلام خبر احکام قضایی درباره سه مجرم که سابقه حمله مسلحانه به جان و اموال مردم و البته نقش مؤثری در اغتشاشات و ارعاب مردم در آبان سال 98 داشتند، به‌محض اینکه در نشست هفته پیش سخنگوی قوه قضائیه مطرح شد، به‌سرعت با فضاسازی گسترده رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور همراه شد و نیز در داخل توسط افراد رادیکال اصلاح‌طلب و برخی سلبریتی‌ها در آن دمیده شد. دراین‌باره چند نکته حائز اهمیت است:

1- نحوه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه در مورد حکم اعدام سه سارق مسلح، در کنار دروغ‌های خبری رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، باعث شد تا مجموعه‌ای از داخل تا خارج خواهان توقف حکم اعدام شوند و این سه نفر به‌عنوان جوانانی فقیر و صرفاً معترض به وضعیت بد معیشتی معرفی شوند! حال آنکه این‌ها سارقین مسلح سابقه‌دار هستند و در یکی از سرقت‌های خود یک خانم را مورد ضرب و شتم و تعرض قرار داده‌اند. 2- می‌توان گفت که مقابله با روند اقدامات تحولی در قوه قضائیه که با آمدن آقای رئیسی روند شتابانی به خود گرفته و توانسته سرمایه اجتماعی این قوه و بالطبع نظام را افزایش دهد، هدف کانونی حملات اخیر به بخش قضایی بوده است. در این زمینه از دشمن بیرونی چه انتظاری هست؟ از سلبریتی‌ها هم که هیجانی عمل می‌کنند، توقع چندانی نمی‌رود. سخن بر سر رفتار برخی افراد و گروه‌های رادیکال اصلاح‌طلب با این رخداد است که اغراض سیاسی، آن‌ها را به وادی رفتارهای ضد امنیت ملی کشانده است. 3- رفتارهای متناقض این گروه‌ها و افراد رادیکال در خصوص نحوه مواجهه با احکام قضایی نشان می‌دهد که جان انسان‌ها صرفاً ابزاری برای عقده‌گشایی و اعتبار زدایی از احکام اسلام و جمهوری اسلامی است. کافی است در نظر آورده شود که این گروه رادیکال در پرونده قتل رومینا، برای اینکه ثابت کنند جمهوری اسلامی زن‌ستیز است، صراحتاً خواستار اعدام قاتل که پدرش بود، شدند. پیش از آن در ماجرای قتل همسر شهردار سابق تهران، موضوع «جایگاه زن» برای این عده اهمیتی نداشت و درصدد توجیه اقدام دوست هم جناحی و هم‌عقیده خود برآمدند! مبنای مواضع آن‌ها اصولاً ربطی به جان انسان‌ها و ضرورت اجرای احکام قضایی ندارد؛ علایق آن‌ها، مواضعشان را معین می‌کند.

جمع‌بندی نهایی: قوه قضائیه مسیر تحول را در پیش گرفته و امیدها و اعتمادهای زیادی را به آینده این بخش مهم نظام متمایل کرده است. بااین‌حال به دلیل حساسیت اقدامات این قوه در پیوند با افکار عمومی و از دیگر سو مغرضان و معاندانی که مترصد فرصتی برای ضربه زدن هستند، لازم است تحول در بخش رسانه‌ای و فرآیند اطلاع‌رسانی هم در صدر اولویت‌ها قرار گیرد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                

 قدرت برتر

اظهارات و یاوه‌گویی‌های جدید مقامات صهیونیست درباره هدف قرار دادن نیروهای ایرانی در سوریه بعد از انعقاد قرارداد نظامی ایران و سوریه شکل جدیدی به خود گرفته که این اظهارات با پاسخ کوبنده سخنگوی ارشد نیروهای مسلح همراه بود.

گزاره خبری: 1- سردار سرتیپ ابوالفضل شکارچی در پاسخ به یاوه‌گویی‌ها و دروغ‌پردازی‌های رژیم جعلی صهیونیستی مبنی بر بمباران و هدف قرار دادن محل استقرار مستشاران ایرانی در سوریه، اظهار داشت: «به دروغ‌پردازان و خیمه‌شب‌بازان صهیونیست اخطار می‌کنیم در صورت ادامه شرارت، دست برتر محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران را در میدان عمل خواهند دید.»

گزاره‌های راهبردی: 1- هدف صهیونیست‌ها از شانتاژ تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه ایران، استیصال آن‌ها در محدود کردن نفوذ ایران در منطقه و سوریه است. صهیونیست‌ها که تمام توان خود را برای تحدید نفوذ ایران در سوریه به کار برده بودند، اکنون نه‌تنها در این عرصه موفق نبوده‌اند، بلکه در ابعاد جدیدی از همکاری منطقه‌ای در محور مقاومت، با توافق نظامی- امنیتی ایران و سوریه مواجه شده‌اند. 2- رژیم صهیونیستی به این امر آگاه است که در ابعاد نظامی، توان مقابله با ایران و محور مقاومت را ندارد، به همین منظور برای پر کردن این خلأ، تمام توان خود را بر جنگ رسانه‌ای و القای این امر به افکار عمومی قرار داده که همواره به منافع و پایگاه‌های ایران در سوریه حمله می‌کند و از ایران تلفات می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، این رژیم می‌خواهد، شکست‌های نظامی خود را در عرصه تبلیغاتی جبران کند. 3- جمهوری اسلامی و محور مقاومت به‌خوبی به حملات این رژیم پاسخ داده‌اند و سیاست محور مقاومت در مقطع فعلی مقاومت فعال است. این بدین معنی است که ابتدا یک بازدارندگی ایجاد شود و سپس این بازدارندگی منجر به دفع تهدیدها خواهد شد و درنهایت بر اساس یک رویکرد عقلانی، تهدید بر اساس ضربات سخت به دشمن، به فرصت تبدیل خواهد شد. این رویکرد منجر به تغییر محاسبات و هزینه‌های هنگفت برای طرف مقابل خواهد شد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه‌                

توان عملیات رسانه‌ای جریان ضدانقلاب

برخی سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات وابسته به عناصر ضدانقلاب خارج‌نشین نزدیک به یک هفته است که تلاش گسترده‌ای را از طریق اعلام فراخوان برای تجمعات اعتراضی در کشور در دستور کار قرار داده‌اند. موضوعاتی چون سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین، مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و احکام صادر شده برای سه سارق مسلح و ... به‌عنوان محورهای اعتراض در دعوت به این تجمعات بوده است. مجموعه تلاش‌های تبلیغاتی سنگین ضدانقلاب برای شکل دادن به حرکت‌های اعتراضی در کشور، تنها به اجتماع اولیه ۴۰ نفر که به‌تدریج به حدود ۲۰۰ نفر افزایش یافت در شهر بهبهان استان خوزستان منجر شد. در این تجمع پس از حضور فرماندار و گفتگو با حاضرین، بیشتر تجمع‌کنندگان از محل متفرق شدند، اما گروهی انگشت‌شمار که با هدف ایجاد اغتشاش تلاش داشتند تجمع را در مسیر رفتارهای غیرقانونی هدایت کنند، با سردادن شعارهای ساختارشکن و تصویربرداری از این اقدام، با انتشار چند ویدئو در فضای مجازی، خوراک لازم را برای رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی معاند تأمین ‌کردند. شکست تلاش همه‌جانبه جریان‌های ضدانقلاب معاند و شبکه‌های رسانه‌ای وابسته به نظام سلطه برای شکل‌دهی جریانات اعتراضی در کشور نشان داد توان دولت‌های متخاصم و گروه‌های ضدانقلاب اعم از منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، گروه‌های تجزیه‌طلب و ... برای ایجاد آشوب در کشور، آن‌هم پس از چند هفته فراخوان و فضاسازی منفی تقریباً هیچ است و موج‌سواری فرقه تروریستی منافقین نیز عملاً راه به‌جایی نبرد و علاوه بر مشخص شدن عمق نفرت همه ایرانیان از آنان، برخی از هسته‌های عملیاتی آنان زیر ضربه دستگاه‌های امنیتی کشور قرار گرفتند. نفس اعتراض در نظام‌های مردم‌سالار چون ایران پذیرفته‌شده و اتفاقاً نشان از پویایی جامعه و تحمل بالای حاکمیت دارد، اما خشونت و اغتشاش در هر نظامی پذیرفته نیست و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

▼ اخبار

سفیر مجدداً در پی آشوب است!

طبق خبرهای رسیده، سفارت انگلیس در ایران و شخص سفیر انگلیس در حال سازمان‌دهی تجمعات در تهران و شهرهای اطراف پایتخت است. «راپ مک ایر» جاسوس با سابقه انگلیسی ارتباط خوبی هم با بعضی سلبریتی‌ها دارد و از آن‌ها برای پیشبرد اهداف براندازی و اغتشاشات در کشور استفاده می‌کند! سفیر انگلیس در واتساپ گروهی تشکیل داده و لیدری و هماهنگی تجمعات آینده را شخصاً مدیریت می‌کند. او در تجمع معترضین و اغتشاشگران در موضوع هواپیمای اوکراینی، شخصاً حضور میدانی در تجمعات تهران داشت ولی پس از دستگیری چندساعته، از سوی وزارت امور خارجه کشورمان آزاد می‌شود و عجیب‌تر آن‌که وی از کشور اخراج نشد بلکه بعد از استراحت چندروزه در کشورش، مجدداً به مقر جاسوسی خود در تهران بازگشت و تنها اقدام وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص اقدام مداخله‌جویانه سفیر در امور کشورمان، محکوم کردن دیپلماتیک و توئیتری رفتار وی بود!

شورای آتلانتیک: توافق با چین، برد- برد است

شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: «چین و ایران در حال نهایی کردن توافق 25 ساله هستند. برای پکن، این توافقنامه بخشی از ابتکار کمربند و ابتکار جاده ابریشم جدید شی‌جیپینگ، رهبر حزب چین است، او با اجرای طرح جاده ابریشم جدید به دنبال پیوند ده‌ها کشور آسیایی با اروپا و آفریقا در یک برنامه توسعه جهانی به سرپرستی پکن است. به همین خاطر باید این موافقتنامه را نوعی معامله برد- برد دانست. شرایط این توافق به اندازه کافی محکم شده تا سرمایه‌گذاری چین در ایران به میلیاردها دلار در حوزه‌های زیرساختی و توسعه اقتصادی برسد. توافق فوق در تضاد آشکار با امیدهای مداوم دولت ترامپ برای نابودی اقتصاد ایران از طریق کمپین فشار حداکثری است. همکاری بیست‌وپنج ساله بین چین و ایران برای اولین بار در سفر سال 2016، شی پیشنهاد شد. نسخه فعلی این توافق بیش از هر چیز بر حوزه تجارت نفت متمرکز است. توسعه فناوری ایران بخشی دیگر از توافق است که بر اساس آن شرکت‌های فنی و سخت‌افزاری چین ملزم به توسعه این فناوری می‌شوند. در حوزه امنیتی نیز مقرر شده روابط نظامی محکم‌تری بین سه کشور ایران، چین و روسیه ازجمله در حوزه آموزش‌های مشترک، توسعه سلاح و به اشتراک‌گذاری اطلاعات برقرار شود.»

ایران نفت‌کشی را که توسط آمریکا توقیف شده بود، پس گرفت

یک مؤسسه رفاه دریانوردان اعلام کرد؛ نفت‌کشی که توسط آمریکا و به خاطر دور زدن تحریم‌های ایران توقیف شده بود، توسط ایران بازپس گرفته شده است. بنا به اعلام این مؤسسه این نفت‌کش که در سواحل امارات توقیف شده بود دیروز در آب‌های ایران رؤیت شده است. دیوید هاموند مدیرعامل مؤسسه مذکور می‌گوید؛ جزئیات بیشتری نسبت به این اتفاق ندارد. مؤسسه رهگیری خطوط کشتیرانی تانکر ترکرز هم می‌گوید که تصاویر ماهواره‌ای از حضور این کشتی در نزدیکی آب‌های جزیره هرمز حکایت دارد. محل کنونی گلف اسکای ۱۹۰ کیلومتر با شهر خورفاکان امارات که در آنجا توقیف شده بود فاصله دارد. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» هم این خبر را تأیید کرده و اعلام کرده است این کشتی پس از چند روز ناپدید بودن، در نزدیکی سواحل ایران رؤیت شده است و مدعی است این نفت‌کش به‌صورت چراغ خاموش درروند صادرات نفت ایران فعالیت می‌کرده است و آمریکا نیز در تلاش بوده تا با توقیف این نوع نفت‌کش‌ها حلقه فشار تحریمی علیه ایران را تنگ‌تر کند.

واکنش سپاه به فراخوان اغتشاش در خراسان

سپاه امام رضا(ع) استان خراسان رضوی، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با اشراف اطلاعاتی و اقدام سازمان اطلاعات سپاه امام رضا(ع)، شماری از عوامل اصلی گروه‌های معاند که ضمن ارتباط با شبکه‌های ضدانقلاب، با انتشار فراخوان‌هایی، هواداران و مردم را به تجمع و اعتراضات خیابانی تشویق می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند. در سوابق برخی از این افراد، اقداماتی همچون جاسوسی علیه امنیت ملی، دعوت به اغتشاش و تلاش برای برهم زدن نظم عمومی از طریق فضای مجازی دیده می‌شود.»

▼ اخبار کوتاه

اهداف پوپولیستی احمدی‌نژاد/ عباس امیری‌فرد چهره سابق نزدیک به محمود احمدی‌نژاد گفت: «هدف احمدی‌نژاد از اقدامات اخیرش این است که رأی خاکستری را به‌طرف خود بیاورد و طرفداران اصلاح‌طلبان را به سمت خود جلب کند که از این طریق، جامعه را آماده کند از نظام باج بگیرد. اشاره احمدی‌نژاد به خواننده‌های خارج‌نشین ناشی از رفتارهای پوپولیستی اوست. احمدی‌نژاد با القای ناامیدی به جامعه به دنبال این است که بگوید من تنها منجی این نظام هستم، درصورتی که مردم این قضیه را باور نخواهند کرد.»

آشفته‌بازار فضای مجازی در ایران/ سید علی یزدی‌خواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با جهان‌نیوز گفت: «در هیچ جای دنیا این آشفته‌بازار فضای مجازی ایران وجود ندارد. آقایان به فرزندان خودشان اجازه ورود به این فضا را می‌دهند؟ توضیحات جهرمی به‌هیچ‌وجه قانع‌کننده نبود. مسئولان مربوطه را به این راحتی رها نمی‌کنیم. در همه دنیا بالاترین نرخ استفاده از شبکه‌های مجازی مربوط به اشتغال و مسائل علمی است، اما در ایران برعکس است.»

جنبش النجباء: آمریکا هیچ راهی جز خروج از عراق ندارد/ معاون دبیر کل جنبش النجباء عراق اعلام کرد: «آمریکایی‌ها گزینه دیگری به جز عقب‌نشینی از عراق یا باقی ماندن و تحمل خسارت نیروهایشان ندارند. ما عملیات علیه آمریکایی‌ها را تبریک می‌گوییم و مقاومت روش‌های مناسبی برای وادار کردن آن‌ها جهت ترک عراق ابداع می‌کند. عملیات مقاومت سری است و نیروهای مقاومت تصمیم واحدی برای مقابله با نیروهای آمریکایی دارند.»

مردم یمن به انصارالله گرایش پیدا کرده‌اند/ اعتراف سیاستمدار نزدیک به منصور هادی: «تنها نقش این دولت (منصور هادی)، حمایت از اقدامات ائتلاف سعودی و مشروعیت بخشی به آن است. دولت مستعفی همه‌چیز را از دست داده و دیگر نه شمال را دارد، نه جنوب و نه غرب را. به لطف برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های اشتباه و جنایات سعودی‌ها، هم‌اکنون «حوثی‌ها» دارای نقش منطقه‌ای هستند. مردم به سمت حوثی‌ها گرایش پیدا کرده‌اند و به سخنان و دغدغه‌های این گروه ایمان دارند.»

سهام عدالت فروشان به گوش باشند!/ سخنگوی سهام عدالت اظهار داشت: «از مجموع بیش از یک‌میلیون نفری که سفارش فروش سهام عدالتشان را ثبت کرده‌اند، تنها ۳ هزار نفر دچار مشکل شدند، یعنی شماره شبایشان به‌گونه‌ای است که امکان واریز وجه وجود ندارد. کسانی که سهام عدالت ۵۰۰ هزارتومانی داشتند و اقدام به فروش ۳۰ درصدی سهام خود کرده‌اند، باید حداقل ۲.۵ میلیون تومان دریافت کنند. اگر مبالغ واریزی کمتر از این است باید بار دیگر به محلی که سفارش داده‌اند، مراجعه کنند.

گوگل و اپل «فلسطین» را از نقشه‌ حذف کردند!/ با جستجو در نقشه‌های گوگل و اپل دیگر اسم کشور فلسطین یافت نمی‌شود، بلکه تنها اسم رژیم اشغالگر قدس روی نقشه وجود دارد.»

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات