صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۳۵

سفری ظریف از سوی وزیر امور خارجه!

سفر آقای ظریف به عراق برای هماهنگی‌های سفر مصطفی الکاظمی به ایران است. سفر ظریف به عراق اولین سفر رسمی یک مقام بلندپایه ایرانی به این کشور همسایه بعد از انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق است
«دکترحسن عابدینی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره سفر محمد جواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران به عراق به خبرنگار سایت بصیرت گفت: همواره روابط بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران و عراق، راهبردی و مستحکم است. 
 
طی پنج سال گذشته همکاری‌های دو کشور به حوزه‌های امنیتی ویژه هم کشیده شده است. اوج این قضیه را می‌توان در مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش ارزیابی کرد؛ بنابراین رفت و آمد مقامات بلندپایه ایرانی و عراقی به دو کشور، نشان‌دهنده تعمیق در روابط دو کشور همسایه است که قطعا، این ارتباط باعث ناخشنودی و نگرانی آمریکایی‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی، با پدید آمدن ویروس کرونا معاشرت و حضور کمتری از مقامات بلندپایه در دنیا شاهد هستیم؛ اما در همین شرایط بحرانی، سکان‌دار دیپلماسی خارجی جمهوری اسلامی در راستای انجام مشورت‌ها و رایزنی‌های سیاسی در ابتدا به دمشق و الان بغداد و البته پیش از این به کشورهای ترکیه و روسیه سفر کرده است؛ بنابراین رفت و آمد مقامات ایرانی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برای این کشورها یک اهمیت ویژه‌ای قائل است.

 این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اضافه کرد: قطعا سفر آقای ظریف به عراق برای هماهنگی‌های سفر مصطفی الکاظمی به ایران است. سفر ظریف به عراق اولین سفر رسمی یک مقام بلندپایه ایرانی به این کشور همسایه بعد از انتخاب مصطفی الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق است، این موضوع بسیار با اهمیت است می‌تواند در چارچوب روابط دوجانبه شامل بحث‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی حتی دینی، امنیتی و مرزی و مبارزه با تروریزم باشد.

عابدینی خاطرنشان کرد: در چارچوب روابط بین الملل، کشور ایران و عراق تلاش می‌کنند تا دیدگاه‌هایشان را در حوزه‌های بین الملل با کشورهای عراق، سوریه و محور مقاومت که روابط بسیار گرم و نزدیکی دارد، بیشتر کند.

دکترعابدینی سفر قریب الوقوع محمد جواد ظریف وزیرخارجه جمهوری اسلامی به عراق را دارای چند نکته مهم می‌داند:

اینکه علاوه بر هماهنگی برای سفر آتی نخست وزیر عراق به تهران، ضرورت دارد در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو صورت گیرد، چون منطقه نیاز به آرامش دارد. متاسفانه اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان در خاک عراق توسط رژیم ایالات متحده صورت گرفته است.
 
این موضوع را بارها شخص ترامپ در صحبت‌های خود تایید کرده است که شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش به‌دستور شخص وی انجام شده است، بدون تردید شهادت سردار سلیمانی خسارت بزرگی برای مقابله با تروریسم در منطقه وارد ساخته است.
 
ایران و عراق به عنوان دو کشور خسارت‌دیده از این حرکت، با همکاری هم موضوع را پیگیری خواهند کرد. گاهی اوقات آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا بین دو کشور و حتی بین دو ملت کارشکنی کنند و زمینه برای اختلاف افکنی فراهم کنند
 
در صورتی که به نظر می‌رسد عراق چهار مؤلفه‌ای دارد که مانع از استمرار حضور نظامیان آمریکا در آنجا خواهد بود.

1- مرجعیت، مرجعیتی که در زمان خروج اشغالگران آمریکایی که بین سال‌های 2003 تا 2011 در آنجا حضور داشتند با شعار هر عراقی یک رای، زمینه را برای یک انتخابات مهم فراهم کردند و بعد از انتخابات بود که نیروهای آمریکایی در عراق کاهش پیدا کرد.

2- نیروهای حشدالشعبی، کسانی که توانستند عراق را از اشغال تروریست‌های تکفیری داعش خارج کنند و امنیت را به کشور برگردانند.

3- مردم، مردم عراق احترام فراوانی به سیادت عراق قائل‌اند. مردم عراق در مبارزه با داعش بسیار تلاش کردند تا اجازه ندهند آمریکایی‌ها و حتی رژیم ارتجاع عرب مثل سعودی‌ها در آنجا دخالت داشته باشند.

4- سیاستمداران غیر وابسته در عراق، البته سیاستمداران غیر وابسته در عراق کم نیستند که توانسته‌اند علیرغم دوران کوتاهی که از مردم‌سالاری در عراق می‌گذرد عراق را در برابر مشکلات به وجود آمده توسط آمریکا کمک کنند یعنی مسیر خروج را برای تروریست‌های تکفیری نیروهای آمریکایی از عراق فراهم کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در خاتمه افزود: مصوبه پارلمان عراق در پانزدهم دی ماه یعنی فقط دو روز بعد از شهادت فرماندهان محور مقاومت صورت گرفت نشان می‌دهد زمینه فراهم‌شده تا سیاستمداران مستقل عراق به میدان بیایند و از سیادت عراق دفاع کنند. لذا در همین راستای باید منتظر گسترش روابط بین دو کشور باشیم. اگر چه گاهی اوقات ممکن است فراز و فرودهایی وجود داشته باشد و دست اندازهایی از سوی رژیم‌های ارتجاع عرب یا آمریکایی‌ها در روابط ایران و عراق ایجاد شود. اما به نظر من این چهار عامل باعث شده نتوانند بین روابط دو کشور اختلاف‌افکنی کنند.
حتی در زمانی که کرونا نبود، میزان رفت و آمد شهروندان بین دو کشور، سالانه حدود پنج میلیون نفر بود. مشارکت گسترده مردم ایران در اربعین حسینی و سایر مناسبت‌های مذهبی بسیار گسترده است. این عوامل به اضافه مشترکات فرهنگی به ویژه در نوارهای مرزی بین دو کشور نشان می‌دهد که هیچ‌کس نمی‌تواند بین ایران و عراق اختلاف‌افکنی کند. در مجموع به نظر می‌رسد سفر مصطفی الکاظمی به تهران می‌تواند یک سفر مفید برای روابط دوجانبه باشد.
 

 
گفتگو از وحید قاسمی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات