صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۳۰ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): این سوگندی که در آغاز مجلس دسته‌جمعی ادا می‌شود، یک سوگند شرعی است و به‌هیچ‌وجه تشریفات ظاهری نیست؛ این قسم خوردن است، یعنی تعهّد ایجاد می‌کند. شما در این سوگند تعهّد کردید که پاسدار حریم اسلام باشید، نگاهبان دستاوردهای انقلاب باشید؛ تخلّف از این سوگند، بازخواست شرعی دارد،‌ بازخواست الهی دارد. (1399/04/22) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

آرامش در انتظار بازار ارز

طی روزهای اخیر قیمت ارز، روزانه و حتی ساعتی، رکوردهای جدیدی را ثبت کرد. قیمت دلار از فروردین‌ماه تاکنون بیش از 10 هزار تومان افزایش یافته و تأثیر این افزایش قیمت بر تورم بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد، حس می‌شود؛ اما خبرها نوید بازگشت آرامش به این بازار را می‌دهد؛ رئیس‌کل بانک مرکزی، یکشنبه‌شب اعلام کرد: «با اقدامات در دست اجرا، به‌تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید.»

نکات تحلیلی: 1- یکی از مهم‌ترین دلایل نوسانات اخیر بازار ارز، الزام بازگرداندن ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به سامانه نیما است. بانک مرکزی آخرین فرصت برای صادرکنندگان را 31 تیرماه اعلام کرده است. صادرکنندگانی که طی سال‌های 97 و 98 ارز خود را بازنگردانده‌اند، طی روزهای اخیر برای تأمین بدهی ارزی خود به دولت، از طریق بازار آزاد تلاش زیادی کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند 20 درصد از بدهی‌های ارزی خود را به‌صورت نقدی وارد سامانه نیما کنند؛ اما دلیل اصلی پیش‌بینی کاهش قیمت ارز پس از 31 تیرماه به عرضه ارزهای حاصل از صادرات در بازار نیما برمی‌گردد. 2- بانک مرکزی طی روزهای اخیر به هر میزان هم که ارز در بازار تزریق می‌کرد، بلافاصله توسط خریداران از بازار جمع می‌شد و عملاً توان تغییر رویه در بازار وجود نداشت؛ اما پس از 31 تیرماه علاوه بر افزوده شدن به میزان عرضه ارز توسط صادرکنندگان، بانک مرکزی نیز می‌تواند قیمت ارز را مدیریت کند. ازاین‌رو، برخی تحلیلگران وضعیتی شبیه با سال 97 و ریزش شدید نرخ ارز را برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی کرده‌اند. 3- تعدادی از مردم و همچنین دلالان بازار ارز نیز که با انگیزه‌های مختلف و ازجمله سودجویی اقدام به خرید ارز در روزهای اخیر کرده‌ا‌ند دلیل دیگری بر افزایش قیمت ارز بوده‌اند. بانک مرکزی انتظار دارد با بالا بردن ریسک سوداگری در بازار ارز، حضور این دسته از افراد را در بازار کم‌رنگ کند. 4- خبرهایی از گشایش ارزی از طرق دیگر مانند بازگشت اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، تأمین ارز از طریق برخی کشورهای همسایه، گشایش ارزی از طریق روابط راهبردی با چین و ... به گوش می‌رسد که خبر از آرامش در بازار طی روزها و ماه‌های آینده می‌دهد.

نکته راهبردی: بالا رفتن قیمت ارز باعث افزایش تورم و تحمیل فشارهای معیشتی بر مردم می‌شود. در شرایطی که فشارهای اقتصادی، بیکاری و محدودیت‌های شغلی ناشی از شیوع کرونا آرامش روانی را در جامعه کم‌رنگ کرده است، باید تلاش شود بازار ارز که تأثیر مستقیمی بر معیشت مردم می‌گذارد به ثبات لازم برسد تا هم اعتماد به قول و فعل مسئولین افزایش یابد و هم فضای امیدبخشی به مردم برای گشایش‌های اقتصادی بعدی فراهم شود.‌ (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                            

عاقبت یک خائن

جنگیدن در سوریه سخت، شناخت دوست و دشمن سخت‌تر است. گاهی وسط یک کوچه خط مرزی است، خانواده‌ای نصف شده در این سمت و آن سمت کوچه. آنجا دیگر جنگ با کلاش و تیربار نیست؛ دشمن برای زدن یک نفر، توپ 23 که مخصوص هدف‌گیری هواپیما است، می‌آورد و با کرنت آدم می‌زنند، در صورتی‌ که این سلاح فقط برای زدن تانک کاربرد دارد. عربستان آن‌قدر سلاح می‌دهد که برایش مهم نیست چه سلاحی کجا مصرف می‌شود. در چنین شرایطی یک جاسوس به نام «موسوی مجد» مانند یک آنتن به سرویس‌های سیا و موساد وصل می‌شود، او اعدام شد؛ همه فهمیدند که این عاقبت خیانت‌کاری است که سربازان وطنش را به یک مشت دلار آمریکایی و صهیونیستی می‌فروخت.

گزاره‌های خبری: 1- موسوی مجد از ایران به سمت سوریه اعزام نشده است که از حرم دفاع کند، بلکه او به همراه پدر در سوریه به تجارت مشغول بود. 2- موسوی مجد عضو بسیج یا سپاه پاسداران نبود و مانند هزاران نفر از مردم سوریه که در جنگ علیه داعش می‌جنگیدند، وانمود می‌کرد که در سپاه مدافعان حرم است. 3- به‌واسطه اطلاعاتی که وی به سازمان سیا می‌داد، مقدار اندکی دلار می‌گرفت و چون تاریخ مصرفش تمام شد، سازمان سیا ارتباطش را با وی قطع کرد. 4- اطلاعاتی که وی به سازمان سیا می‌داد، باعث شهادت سردار سلیمانی نشد و قاتل شهید سلیمانی شخص ترامپ و فرماندهان عالی‌رتبه ارتش تروریستی آمریکا هستند. قطعاً آن‌ها هم مثل موسوی مجد مجازات خواهند شد. 5- اعدام کسی که به کشورش خیانت کرده است، کمترین مجازات او است. او در کنار بسیاری از شهدای مدافع حرم با تظاهر و خودنمایی، لباس رزم و اسلحه دفاع در دست داشته است؛ اما خدمتش به آن‌طرف خط بود. خدای او و خدای شهدا یکی است، خدایی که شهدا را عزیز و در قلب‌ها ماندگار می‌کند و آن‌ها را زنده ابدی می‌گرداند ولی خائنان را رسوا و منفور می‌کند.

گزاره تحلیلی: موسوی مجد توسط نیروهای اطلاعاتی کشورمان رصد و شناسایی و دسترسی‌های او قطع شد. دستگیری و اعدام این خائن طبعاً پیام‌های زیادی برای عوامل نفوذی دشمن که در حال خیانت به ملت ایران هستند، دارد و کسانی که باید این پیام را می‌گرفتند، خودشان فهمیده‌اند. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه‌                

چه کسانی اغتشاش را تئوریزه می‌کنند

غلامرضا انصاری، عضو ارشد حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در مصاحبه اخیر خود با روزنامه آرمان ملی اظهار کرده است: «هر زمان که امکان کنشگری آگاهانه و عقلایی در جامعه کاهش پیــدا کند و امکــان رقابت بین گروه‌های سیاسی از بین برود، به‌صورت طبیعی فضای سیاسی به سمت رادیکالیزه شدن حرکت خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ این بود که اغلب مردم و نخبگان احساس می‌کردند هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت خود ندارند. در چنین شرایطی بود که نیروهای رادیکال و انقلابی فضا را به دست گرفتند و موفق شدند انقلاب را به پیروزی برسانند. امروز نیز اگر مردم و نخبگان دچار چنین احساسی شوند، که به نظر می‌رسد این وضعیت نیز در بخش‌هایی از جامعه رخ داده، فضا برای ظهور رادیکالیسم مهیا خواهد شد. رادیکالیسم نیز منشأ رادیکالیسم بیشتر و گرفتاری‌های خیابانی خواهد بود.» اصلاح‌طلبان تندرو و رسانه‌های وابسته به آن‌ها اصرار دارند که شرایط کشور را رادیکالیزه جلوه دهند. قبل از این، هدایت‌ا... آقایی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که اصلاح‌طلبان در حال حرکت به سمت رادیکالیسم هستند. حجاریان نفر دیگر این حلقه است که چند ماه قبل خواستار تشکیل شورایی از سوی اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری در شرایط وخامتی کشور شده بود. مصطفی تاجزاده نیز از تکرار آبان با خشونت بیشتر گفته و علیرضا علوی‌تبار نیز اخیراً اعلام کرد که اصلاح‌طلبان احتمالاً قرار است از روش‌های غیرقانونی علیه نظام استفاده کنند!

▼ اخبار

شورای عالی امنیت ملی پاسخ جدی بدهد!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در واکنش به دستور محرمانه‌ رئیس‌جمهور آمریکا به سیا برای حمله سایبری به ایران، اظهار داشت: «زیرساخت‌های پدافندی جمهوری اسلامی ایران از وضعیت امنیت نسبی و مناسب برخوردار است، اما تهدید ارتش آمریکا تهدید جنگی است که در لایه‌های دیگر باید موردبررسی قرار گیرد.» وی افزود: «آمریکایی‌ها خود، این نوع تهدید حمله به زیرساخت‌های کشور را حملات جنگی محسوب می‌کنند، لذا شورای عالی امنیت ملی باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و پاسخ جدی به آن‌ها دهد.» سردار غلامرضا جلالی در پاسخ به شبهاتی که در ارتباط با آتش‌سوزی جنگل‌ها و برخی از نیروگاه‌ها مطرح است نیز گفت: «ما در حوزه امنیت سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع داریم و اکثر این آتش‌سوزی‌ها در حوزه ایمنی رخ داده است. لذا حمله سایبری اتفاق نیفتاده است و به دلیل عدم رعایت ملاحظات ایمنی شاهد چنین حوادثی بودیم. ریشه هیچ‌کدام از این حوادث، امنیتی نبوده است. متأسفانه برخی از رسانه‌ها این شبهات را به وجود آوردند و به‌اشتباه ذهن مردم را درگیر کردند، حال‌آنکه بسیاری از این حوادث ریشه امنیتی ندارند و ضعف‌های ایمنی موجب بروز این رخدادها شده است.»

نقشه راه مشخص است، حال چین باشد یا کشوری دیگر

مجید رضا حریری در مورد توافق‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین به خبرگزاری تسنیم گفت: «این جیغ و صدایی که از توئیتر وزارت امور خارجه آمریکا، رضا پهلوی، منافقین و غیره و حتی افرادی در داخل کشور منتشر می‌شود، صدا و جیغ اسرائیل است و صدای کسی دیگر نیست. در آمریکا هم هیچ کسی به‌جز پمپئو موضع نگرفته است، اصلاً شما در سطح بین‌المللی این خبر را نمی‌بینید و هرچه هست رسانه‌های ضدایرانی خارجی که مسئولان آن ایرانی هستند، راجع به آن صحبت می‌کنند. مثلاً ‌بی‌بی‌سی فارسی، سایر رسانه‌های خارجی که بخش فارسی دارند به این موضوع پرداختند و سردمدار آن‌ها هم تلویزیون‌های من‌وتو و اینترنشنال هستند و این‌ها از بقیه بیشتر مانور می‌دهند. تحلیل بنده این است که دلیل این سروصداها این است که منافع بلندمدت اقتصادی اسرائیل در خاورمیانه در شراکت با چین به خطر افتاده است. نفت، گاز و پتروشیمی اساسی‌ترین چیزهایی است که در ایران داریم و می‌توانیم به دنیا عرضه کنیم. اولین احتیاجات ما در دنیا نیز این است که تکنولوژی‌های مخابراتی داشته باشیم، فرودگاه و راه‌آهن داشته باشیم، بندر داشته باشیم و این‌ها احتیاجات اولیۀ ماست، مگر با فرانسوی‌ها که نشستیم غیر از این حرف زدیم؟ بعد از برجام مگر با آلمانی‌ها که نشستیم غیر از این‌ها را گفتیم؟ فرقی نمی‌کند طرف کیست، چین یا هر کشور دیگر دنیا، ما با هر جای دنیا می‌خواهیم یک توافقنامه اقتصادی بنویسیم، نقشۀ راه ما عین همین است. مناسب‌ترین نقطۀ جغرافیایی ما سواحل مکران است و باید آنجا برویم، هر کسی باشد فرقی نمی‌کند، حالا فعلاً با چین در حال توافق هستیم و هیچ اشکالی هم ندارد.»

کارخانه واگن‌سازی تهران در آستانه تعطیلی!

رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: «کارخانه واگن‌سازی تهران حدود ۵۰۰ نیرو دارد و اینکه در سال جهش تولید به دلیل نبود قرارداد رو به تعطیلی باشد جای تأسف دارد. شهردار تهران باید به‌فوریت قرارداد خرید چند ده واگن را با این شرکت منعقد کند و از منابع ریالی شهرداری پول به این کارخانه پرداخت شود تا تجهیزات، خریداری و اقدامات لازم صورت گیرد.» این سخنان ناامیدکننده و تأسف‌بار آقای هاشمی در حالی است که شهردار تهران تعطیلی این کارخانه را منکر شده و اذعان داشته است که به‌تازگی قرارداد جدیدی با آن برای تولید چند ده واگن جدید بسته شده است. رد و تأییدهایی در این سطح نشان از نبود مدیریت یکپارچه در شورای شهر تهران را می‌دهد؛ شورایی که رئیس آن یک نظری می‌دهد و شهردار انتخاب شده توسط این شورا نظر دیگری و این وسط مردم هستند که نمی‌دانند ناراحت باشند یا خوشحال! تأسف بخورند یا امیدوار به چرخیدن چرخ‌های تولیدی کشور باشند! آقایان گرامی اول با هم هماهنگ کنید، بعد خبررسانی کنید!

▼ اخبار کوتاه

گوشه‌ای از توان صنعتی سپاه/ سرهنگ طالبی، مدیرعامل موسسه شهید زین‌الدین نیروی زمینی سپاه خبر از توان ساخت خودروهای زرهی توسط این موسسه داد و افزود: «در حوزه ساخت قطعات مجبوریم به سمت ساخت برخی قطعات پرمصرف برویم. ما حدود ۵۰۰۰ نوع قطعه را بومی‌سازی کرده‌ایم و این وابستگی ما به خارج را کاهش داده است. بخشی از ظرفیت را به سمت موضوعات صنعتی بردیم که ممکن است در کشور بر زمین مانده باشد. جرثقیل حمل شناور، تجهیز بسیار خاصی است که فناوری تولید آن در اختیار چند کشور معدود اروپایی است. با توجه به نیاز کشور و بنا به سفارش، به این سمت رفتیم و موفق شدیم با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان یک جرثقیل حمل شناور با ظرفیت ۳۰۰ تن را طراحی و تولید کنیم.»

پرونده شهدای مقاومت در عراق/ شورای عالی قضایی عراق درباره مراحل پرونده ترور شهدای مقاومت طی صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات در خصوص حادثه فرودگاه بغداد از لحظات ابتدایی بر این پایه که این جنایت در خاک عراق رخ داده و بخشی از قربانیان، عراقی هستند، آغاز شد. تحقیقات طبق قانون محاکمات جزایی عراق و با مراعات همه جوانب و بررسی محل حادثه در حال انجام است. سخنان نماینده قانونی سفارت جمهوری اسلامی ایران ازآنجایی‌که تعدادی از قربانیان ایرانی بودند نیز شنیده شد. از وزارت خارجه و دبیرخانه شورای وزیران نیز درخواست ارائه اطلاعات مربوط به این ترور شده است و تحقیقات طبق قوانین قضایی عراق ادامه دارد.»

هدیه کادو‌پیچ منافقین به همسر شهید!/ همسر شهید اسماعیل محمدی می‌گوید: «به خاطر تهدید‌هایی که از سوی منافقین می‌شدیم، به خانه پدرشوهرم رفتم؛ آن‌ها (مجاهدین خلق) انگشتان اسماعیل را یک‌به‌یک می‌سوزاندند و به‌صورت کادو‌پیچ شده، برای ما می‌فرستادن!» منافقین در دهه 60 بیش از 8 هزار نفر از مردم کشورمان را ترور کردند و دل‌های زیادی را همچون خانواده شهید محمدی داغدار کردند. اکنون بقایای فسیل‌شده این گروهک، انتظار دارند که ملت ایران پشت آن‌ها باشند و به دروغ‌پراکنی آن‌ها توجه کنند.

۲۶ نفر نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند/ گوترش، دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: «نصف ثروت‌های جهان تنها در اختیار ۲۶ نفر است. بخش عمده‌ای از مردم جهان در نابرابری به سر می‌برند. نابرابری مشخصه دوران ماست؛ ۷۰ درصد از مردم جهان تحت شرایط نابرابری در درآمد و ثروت به سر می‌برند.»

احکام سیاسی (سؤال 2): تحلیل‌هایی که موجب تضعیف اراده جامعه در تبعیت احکام حکومتی ولی‌فقیه‌ می‌شود و یا باعث تضعیف امید در جامعه‌ و القای اضطراب و نگرانی در افکار عمومی گردد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: این نوع تحلیل که این‌چنین مفاسدی را به دنبال داشته باشد، جایز نیست و باید ترک شود.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات