صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۴۵

سومین انتخابات پارلمانی سوریه پس از بحران

هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده است، اما انتظار می‌ رود مطابق معمول نمایندگان حزب بعث، حزب حاکم و نمایندگان نزدیک به آن اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند
انتخابات پارلمانی جمهوری عربی سوریه روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ (19 ژولای 2020) در ۱۴ استان این کشور برگزار ‌شد.
برگزاری این انتخابات به دلیل بروز کرونا پس از دو بار تعویق صورت گرفت. مرحله اول قرار بود انتخابات پارلمانی دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود که به ۳۱ اردیبهشت موکول شد و بار دیگر به تعویق افتاده و سرانجام در ۲۹ تیر ماه برگزار شد.
بر اساس اعلام نوری فارس عضو کمیته عالی قضایی انتخابات در این دوره از انتخابات که در ۷ هزار و ۳۱۳ مرکز رای گیری برگزار شد، ۲ هزار و ۱۰۰ نامزد برای به دست آوردن ۲۵۰ کرسی مجلس سوریه با همدیگر رقابت کردند. انتخابات پارلمانی این دوره سوریه با شعارهایی مانند "رای تو حق توست"، " رای تو واجب توست" و"با صدا و رای خودت تفاوت را رقم بزن" همراه بود.
این سومین انتخابات مجلس سوریه  پس از اصلاح قانون اساسی این کشور در سال ۱۳۹۰ است. اولین انتخابات در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ و دومین آن در ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ برگزار شد. در انتخابات قبلی که با مشارکت 57.5 درصدی برگزار شد، حزب بعث با کسب 200 کرسی به برتری رسید.
جبهه ضدسوری به ویژه کشورهای غربی با محوریت آمریکا معمولا انتخابات در سوریه را زیر سوال برده و آن را فرمایشی می خوانند.
 
آمار استان ها
انتخابات در سوریه دارای روند خاصی است و برای برگزاری انتخابات مردم ۱۴ استان این کشور باید پیش از برگزاری آن با مراجعه به دفاتر مختارهای محله های خود برای حضور در انتخابات ثبت نام کنند و در روز برگزاری نیز باید در همان حوزه ای که قبلا ثبت نام کرده اند حضور یافته و رای خود را به صندوق بیندازند.
 بر اساس اعلام کمیته عالی قضایی انتخابات سوریه در طرطوس ۵۸ نفر، سویداء ۲۰ نفر، حسکه ۲۰۷ نفر، ادلب ۴۷ نفر،حمص ۱۰۲ نفر، لاذقیه ۲۱۷ نفر، دیر الزور ۵۸ نفر، حماه ۱۲۲ نفر، حلب ۱۵۹ نفر، حومه حلب ۱۵۳ نفر،دمشق ۲۵۳ نفر، ریف (حومه) دمشق ۶۱۹ نفر، قنیطره ۳۴ نفر، رقه ۳۷ نفر و در درعا ۳۲ نفر برای سومین دوره مجلس قانونگذاری سوریه نامزد شده اند.
استان های حلب، دمشق و حمص به ترتیب با ۵۲، ۲۹ و۲۳ نماینده بیشترین کرسی را در پارلمان ۲۵۰ نفری سوریه دارد. حلب به عنوان پایتخت اقتصادی سوریه، دمشق پایتخت سیاسی و حمص به عنوان بزرگ ترین استان سوریه از شرق تا غرب آن در مرکز این کشور امتداد دارد.
از نکات جالب انتخابات پارلمانی سوریه برگزاری این انتخابات در استان ادلب در شمال غرب این کشور بود که حدود ۴۰ درصد آن در تصرف تروریست ها و ارتش ترکیه می باشد. به عبارت دیگر این که، این انتخابات فقط در ۵ درصد خاک سوریه برگزار نمی شود و در دیگر نقاط این کشور به دلیل برقراری امنیت برگزار می شود. در روزهای قبل از برگزاری انتخابات، ۴۷ نامزد انتخاباتی در استان ادلب برای رسیدن به کرسی های پارلمان این کشور رقابت های خود را آغاز کرده بودند.
از طرفی، در شمال شرق سوریه و استان هایی مانند حکسه با توجه به حضور آمریکایی ها و بازماندگان داعش، شرایط به گونه دیگری است و نظامیان آمریکایی نتوانستندهیچ گونه  دخل و تصرفی در انتخابات بکنند.
 
وظایف و اختیارات مجلس
بر اساس اصل ۷5  قانون اساسی سوریه (که در سال 2012 تعدیل شد) مجلس‌ عهده‌ دار وظایفی چون اعلام‌ نامزدی‌ ریاست‌ جمهوری ، تصویب‌ قوانین ، بحث‌ پیرامون‌ سیاست های‌ دولت ، تصویب‌ بودجه‌ عمومی‌ و برنامه‌ های‌ توسعه‌ کشور ، تصویب‌ معاهدات‌ و قراردادهای‌ بین‌ المللی‌ در زمینه‌ امنیت‌ کشور که‌ مشتمل‌ بر معاهدات‌ مربوط به‌ صلح‌ و پیمانها و کلیه‌ معاهدات‌ مربوط به‌ حق‌ حاکمیت‌ است. همچنین قراردادهایی‌ که‌ به‌ شرکت ها و موسسات‌ خارجی‌ اجازه‌ کسب‌ امتیازاتی‌ را در داخل‌ کشور می دهد، بر عهده دارد.
 
مطالبات مردم
در شرایط کنونی مهم ترین خواست مردم سوریه از نمایندگان خود بهبود وضعیت معیشتی، ایجاد اشتغال ، افزایش حقوق مردم در همه بخش ها، گسترده تر شدن ارتباط بین مردم و نمایندگان به منظور درک بیشتر مشکلات آنان، توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی و صنایع تولیدی و کارخانجات و بالاخره ایفای مسوولیت نمایندگی به صورت کامل و جامع است.
در یک ماه اخیر با توجه به تصویب و اجرای قانون قیصر از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا علیه سوریه ارزش پول این کشور به شدت کاهش یافته از و نرخ برابری آن در مقابل دلار از ۵۰۰ به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ لیره رسیده است.
در چنین شرایطی یکی از درخواست های مهم مردم این کشور از نمایندگان مجلس بهبود اوضاع معیشتی و افزایش حقوق کارمندان است چرا که در شرایط حاضر کارمندان میان پایه به صورت میانگین حدود ۲۰ دلار حقوق دریافت کرده و وضعیت دشواری را می گذرانند.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه در ۲۲ خرداد ماه با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی در سوریه و به منظور بهبود اوضاع با صدور حکمی «حسین عرنوس» را به عنوان نخست‌ وزیر جدید این کشور تا انتخابات جدید پارلمانی این کشور تعیین کرد .عرنوس به عنوان یک چهره تکنوکرات پیش‌تر در سمت‌هایی از جمله وزیر ارتباطات (۲۰۰۲- ۲۰۰۴) و وزیر کار و مسکن (۲۰۱۳- ۲۰۱۸) در دولت سوریه مشغول کار بود.
از طرفی، یکی از دغدغه های مردم و دولت این کشور جلوگیری از گسترش بیماری کرونا است. به همین منظور دولت سوریه پروتکل های بهداشتی را از گذشته اعمال و محدویت هایی را جهت پیشگیری کرونا در زمان انتخابات با همکاری بخش های بهداشتی اعمال کرد.
 
نتایج
هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده است، اما انتظار می‌ رود مطابق معمول نمایندگان حزب بعث، حزب حاکم و نمایندگان نزدیک به آن اکثر کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند. طبق برآوردهای اولیه میزان مشارکت مردم سوریه در انتخابات با توجه به شیوع ویروس کرونا قابل قبول و بیش از 50 درصد بوده است.
در مجموع، با توجه به قدرت گرفتن دولت مرکزی طی ماه های اخیر و به ویژه پیروزی هایی که در عرصه میدانی علیه تروریست های بین المللی کسب کرده است، مردم سوریه با وجود برخی اقدامات دشمنان برای برهم زدن ثبات و امنیت این کشور در روز 29 تیرماه مانند انتخابات گذشته در پای صندوق های رای حاضر شده و نمایندگان خود را انتخاب کردند.
این حضور بار دیگر بر ثبات و مشروعیت نظام سوریه مهر تایید زده و نشان داد اقداماتی ایذایی مانند قانون قیصر خللی در اراده مردم این کشور ایجاد نکرده و همچنان بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی خود در کنار نظام قانونی این کشور تاکید دارند.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات