صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۳۱ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در طول این سال‌ها هر جایی که نظام مشکل پیدا کرد، مردم وارد میدان شدند؛ آنجایی که کسانی با تحریک دشمنان -چه در سال ۷۸، چه در سال ۸۸ چه در سال‌های بعد- یک حرکتی انجام دادند که برای نظام مضر بود، آن که توانست بیاید وسط میدان و دشمن را مأیوس کند، مردم بودند. (۱۳۹۹/۰۴/۲۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                  

بازي با فرهنگ

هرچند فضاي کشور آن‌قدر درگير مسائل اقتصادي است که کمتر به مسائل ديگر توجه مي‌شود، اما در پس آنچه در کف عرصه معيشت و بازار و اقتصاد مي‌گذرد، جریان‌های سياسي کشور مهياي انتخابات 1400 شده‌اند. پايان دوره هشت سال رئیس‌جمهور و عدم امکان حضور وي در انتخابات، نوعي توازن را در رقابت‌های سياسي کشور ايجاد کرده است که اين امر موجب شده تا نامزدهاي متعددي خود را آماده ورود به انتخابات کنند. این نامزدها هر یک به‌گونه‌ای تلاش دارند تا خود را ناجی کشور نشان داده و البته با شگردهایی تبلیغاتی و رسانه‌ای برای خود اولویت‌هایی را معرفی کرده و از طرق مختلف سبد رأی خود را سنگین کنند. لذا باید منتظر بود تا در هفته‌های آتی آخرین شگردهای تبلیغاتی افراد کلید خورده و افراد با چهره‌هایی متفاوت، رسانه‌ای شوند!

نکات تحليلي: 1- رئیس‌جمهور پيشين کشور نيز پس از کنار ماندن از قدرت در سال 1392، براي بازگشت تلاش‌هاي مستمري را داشته است. وي که در دو دوره انتخابات گذشته سیاست‌های انتخاباتی خود را شکست‌خورده دیده است، برای 1400 همچنان سودای حضور دارد. ورود حرفه‌ای وی به این عرصه با مصاحبه‌اي تصويري در باب موسیقی کلید خورد؛ مصاحبه‌اي سطحی که بسیار جنجالی شد، چراکه با رویکردی ساختارشکنانه تنظیم شده بود و در آن بي‌محابا برخي تابوها شکسته و از خط قرمزهاي جامعه عبور شد. 2- فرهنگ، عرصه راهبردي و حساسي است که تدبير در آن از يک‌سو نيازمند شناخت مباني اسلامي– ايراني است و از ديگر سو نیازمند توجه به مقتضيات زمانه و تغييرات نسلي جامعه است. بي‌توجهي به اين دو مي‌تواند تصويري ناصواب از فرهنگ ارائه دهد که حاصلي جز به انحراف کشاندن جامعه به همراه نخواهد داشت. مبتذل کردن فرهنگ با مثال‌هاي کوچه‌بازاری و تنها با تاریخ‌مصرف دم انتخاباتي، جفايي است که همواره برخي سياسيون به فرهنگ کرده‌اند. فرهنگ نباید بازیچه سیاست و انتخابات قرار گیرد! 3- گزینه‌های دیگری هم در این میدان تلاش خواهند کرد تا با تبدیل عرصه فرهنگ به فرصتی برای بهره‌برداری انتخاباتی، خود را صاحب‌نظر ساختارشکن فرهنگ معرفی کنند! و با دادن وعده‌هایی جذاب، افکار عمومی جامعه و بالاخص نسل جوان را به‌سوی خود جلب نمایند. صحبت کردن در مورد آزادی زنان، حضور زنان در ورزشگاه‌ها، موتورسواری زنان، حجاب و پوشش جوانان و ... مباحثی است که باید منتظر شنيدن اظهار نظرات عجیب دراین‌باره باشیم.

نکته راهبردي: جامعه باید در مواجهه با شگردهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی هوشیار باشد و فریب افرادی که جز به سنگین کردن سبد رأیشان نمی‌اندیشند را نخورد. انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیازمند مسئولینی است که مبانی فکری خود را مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص) تنظيم کرده‌اند و به مکتب فکری - سیاسی امامین انقلاب اعتقاد راسخ دارند. (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                   

نمک خوردن و نمکدان شکستن!

گروه‌های معاند و مخالف نظام طی هفته‌های گذشته تلاش کردند تا مجدداً ناآرامی، درگیری و اغتشاش خیابانی در سطح کشور به وجود آورند و به نقشه نخ‌نما شده سوریه‌سازی ایران دست یابند؛ حرکاتی که باعث تحریک تعداد معدودی از جوانان بهبهان در پنج‌شنبه هفته گذشته شد؛ اما نکته مهم دراین‌بین، هم‌زمانی و هماهنگی مواضع برخی از سیاسیون داخلی که سال‌ها سر سفره انقلاب نشسته‌اند، با خط رسانه‌ای گروه‌های خارج نشین است.

 گزاره‌های خبری: 1- مصطفی تاج‌زاده، فعال اصلاحات و دارای مناصب اجرائی در دولت‌های میرحسین موسوی و خاتمی و حامی جدی رئیس‌جمهوری دکتر روحانی، اکنون در جایگاه یک نظریه‌پرداز و پیش‌گو قرار گرفته و می‌گوید: «باز پیش‌بینی می‌کنم که دیر یا زود بازهم اتفاق می‌افتد. همچنان که آبان 98 از دی‌ماه 96  گسترده‌تر، خشن‌تر و غارتی‌تر بود، بعدی هم گسترده‌تر، خشن‌تر و غارتی‌تر خواهد بود.» 2- علی‌رضا علوی‌تبار که سابقه خدمت در دستگاه‌های امنیتی کشور را دارد نیز می‌نویسد: «روش‌هایی چون «نافرمانی مدنی» نیز نوعی از اطاعت از قانون را با خود دارند. چون در نافرمانی مدنی ممکن است فرد اقدامی کند که در ظاهر با قانون مغایر باشد اما از پیش خود را آماده ساخته است تا بر اساس قانون و به دلیل نقض آگاهانه قانون مجازات شود.»

گزاره تحلیلی:

به علت ناکارآمدی برخی از مدیران، تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، وضع نامناسب اقتصادی بر کشور حاکم است که اصلاح آن نیازمند اقدامات جدی مسئولین امر، بخصوص تلاش عملی قوه مجریه کشور است؛ اما در خصوص سیاست ماکیاولیستی برخی از سیاسیون باید گفت؛ متأسفانه این عده راز ماندگاری خود را در هم‌صدایی با گروه‌های معاند می‌دانند. البته به این نکته هم باید توجه کرد که این افراد در چهار سال اول دولت وقت، تمام مشکلات و کاستی‌ها را بر دوش دولت قبل انداختند و در چهار سال دوم نیز به‌جای پاسخگویی عملکرد چهارساله دولت مورد حمایتشان، ریشه مشکلات را به سیاست‌های کلی نظام مرتبط کرده‌اند و با در اختیار داشتن مناصب اجرائی عالی در سطح نظام، هیچ مسئولیتی برای خودشان متصور نمی‌دانند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه‌             

محموله بار کشتی نشده، ارز می‌پردازند!

توکلی، رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور متذکر شد: «در گذشته انحصارهایی که برای برخی ایجاد می‌شد، با احتیاط و پنهان‌کاری صورت می‌گرفت، ولی حالا مدیران جدید وزارت صمت به‌راحتی از انحصار حمایت و با جسارت از آن دفاع می‌کنند. بازار انحصاری، کمتر از مقدار بهینه، تولید می‌کند و قدرت قیمت‌گذاری بالاتر از بازار رقابتی را برای انحصارگران فراهم می‌سازد. به واردکننده‌ای که مدت‌ها است که کشتی حامل کنجاله او در بندر امام پهلو گرفته و بار کشتی در حال پوسیدن است و تاجر به صاحب کشتی جریمه تأخیر تخلیه می‌پردازد، ارز تخصیص نمی‌دهند، ولی به تاجر دیگری که هنوز روغن خریداری شده‌اش بار کشتی نشده، ارز می‌پردازند! فکر می‌کنید چه گروهی این تصمیمات ناصواب را می‌گیرند؟ علی‌القاعده گروهی متشکل از نمایندگان چند وزارتخانه و نهاد ذی‌ربط.» پیش‌ازاین نیز علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، خبر از واردات انحصاری گندم توسط سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات داده بود که با منطق خودکفایی کشور در این کالای استراتژیک در تضاد است.

▼ اخبار

راز اثرگذاری سخنان سید حسن نصرالله بر صهیونیست‌ها

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در مقاله‌ای درباره سید حسن نصرالله، به تأثیر سخنان سید مقاومت بر صهیونیست‌ها پرداخته و آورده است: «علت تأثیر فوق‌العاده نصرالله بر اسرائیلی‌ها به این علت است که او صادق، قاطع و آگاه به امور اسرائیل است. نصرالله در رسانه‌های اسرائیلی به‌عنوان فردی مورد اعتماد مطرح است. او ارتش ما را از لبنان بیرون کرده است و نوعی حالت بازدارندگی در برابر اسرائیل ایجاد کرده است که در کشورهای عربی پیرامون ما همتا و مانندی ندارد.» هاآرتص می‌نویسد: «محافل رسانه‌ای در اسرائیل، به سخنرانی‌های نصرالله به‌عنوان سلاح می‌نگرند. اسرائیلی‌ها آنچه وی می‌گوید را بیشتر از گفته‌های مسئولان خود باور می‌کنند، به‌ویژه که نصرالله اسرائیل را سست‌تر از خانه عنکبوت می‌داند.» همچنین در پژوهش علمی «اودی لیبل» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بئرالسبع آمده است: «ما به وضع دیوانه کننده‌ای رسیدیم؛ به‌جای اینکه اسرائیلی‌ها به حرفه‌ای سخنگوی ارتش درباره جنگ ۲۰۰۶ گوش کنند، به حرف‌های سید حسن نصرالله توجه داشتند تا ببیند در میدان نبرد چه می‌گذرد. همین تأثیرگذاری سبب شده است که مقامات اسرائیل و رسانه‌های غربی به واکاوی شخصیت دبیر کل حزب‌الله لبنان که خواب و آسایش را از اسرائیلی‌ها ربوده است، بپردازند.» لیبل معترف این واقعیت نیز شده است که: «اسرائیلی‌ها از سران خود بریده‌اند و در هر رویارویی نظامی آتی پشت سر آن‌ها حرکت نخواهند کرد.»

تخم فتنه و آشوب می‌کارد!

علیرضا علوی‌تبار، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به‌تازگی طی یادداشتی در سایت مشق نو، با عنوان «رادیکالیسم و تندروی»، نوشت: «از نظر روش مبارزه و فعالیت سیاسی، می‌توان سه روش را از یکدیگر متمایز ساخت: روش غیرقانونی و خشونت‌آمیز، روش قانونی و خشونت‌ پرهیز و روش غیرقانونی اما خشونت‌پرهیز. روش‌هایی چون نافرمانی مدنی و اعتصاب در برخی از جوامع غیرقانونی هستند، اما خشونت‌آمیز نیستند. روش مبارزه انقلابی هم غیرقانونی و هم خشونت‌آمیز است. خط قرمز اصلاح‌طلبی، خشونت (اقدام علیه افراد و اموال) است؛ اما اصلاح‌طلبان ممکن است از روش‌های قانونی و غیرقانونی اما خشونت‌پرهیز بهره بگیرند.» او می‌افزاید: «اما از نظر هدف، برای افراد و جریان‌هایی که خواهان تغییر هستند، می‌توان سه هدف برای تغییر در نظر گرفت؛ مدیران و مقامات سیاسی، راهبردها و خط‌مشی‌های عمومی کشور، ساختار نظام سیاسی کشور.» علوی‌تبار پیش‌ازاین هم در یادداشتی پیرامون نامه سرگشاده موسوی‌خوئینی‌ها به رهبر انقلاب نوشته بود: «در وضعیت بحرانی قرارگرفته‌ایم. این وضعیت ناگوار در کنار «جامعه‌ای آشفته و گسیخته» منجر به وضعیت «ناگوار غیرانقلابی» می‌شود؛ وضعیتی که از دل آن نه انقلاب، بلکه فروپاشی و استهلاک روزافزون و در بدترین حالت، شورش‌ها و درگیری‌های کور، بیرون می‌آید. هدف اصلاحات، حفظ حکومت نیست.» به نظر می‌رسد اظهارات هفته‌های اخیر علوی‌تبار با هدف داغ کردن فضا و به دست گرفتن فرماندهی آشوب‌های احتمالی که با خط دهی رسانه‌های ضدانقلاب و منافقین خارج نشین دنبال می‌شد و با هدف سربازگیری خیابانی ایراد شده است؛ هرچند این اظهارات مسبوق به سابقه است و او ۳ ماه قبل از آبان ۹۸ نیز از لزوم اشغال مراکز حساس نظام در مسالمت کامل! سخن گفته بود.

برای مردم یا علیه مردم

شهید قاسم آذر ارجمند ازجمله شهدای کور گروهک منافقین در دهه شصت است. وی درحالی‌که نانی تهیه کرده و در راه خانه‌اش بود، توسط تیم ترور منافقین مورد سوءقصد قرار گرفت و با گلوله‌ای به ناحیه گلو و قلبش به شهادت رسید. گروهک منافقین، تنها در بازه زمانی 11 فروردین تا 26 اسفند سال 1362، مسئولیت ترور 4583 شهروند ایرانی را بر عهده گرفت؛ شهدایی که تنها جرمشان همراهی نکردن با برنامه‌ها و خواسته‌های این تروریست‌ها بود. امروز نیز بقایای این گروهک با دادن فراخوان‌های تجمعی و اعتراضات خیابانی، درصدد همراه کردن ملت ایران با خواسته‌هایشان هستند که همان تحمیل هزینه‌های سیاسی، اجتماعی بر نظام جمهوری اسلامی است تا از قِبل آن بتوانند مجدداً ناامنی‌های داخلی را شدت بخشند و فشارها و تحریم‌های اقتصادی را بر ملت افزایش دهند.

▼ اخبار کوتاه

جزئیات بازدید نمایندگان مجلس از سایت‌های هسته‌ای/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: «نمایندگان از محل حادثه رخ‌ داده در نطنز بازدید کردند. علت این حادثه نیازمند بررسی‌های کارشناسی بیشتر است. در نطنز شاهد سانتریفیوژهای نسل یک، دو و نسل چهار بودیم که در زنجیره غنی‌سازی قرار گرفتند. فعالیت غنی‌سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و حادثه، خللی در آن ایجاد نکرده است. طی این بازدید مشخص شد که در سایت فردو نیز ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار از سانتریفیوژهای نسل یک در حال غنی‌سازی هستند که عمل غنی‌سازی ۴.۵ درصد توسط این سانتریفیوژها انجام می‌شود.»

امسال عزاداری محرم چگونه خواهد بود؟/ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: «پروتکل‌های خوبی با همکاری وزارت بهداشت برای جلسات و دسته‌های عزاداری و دیگر اجزای محرم در نظر گرفته شده است تا به لطف خداوند، جلسات برگزار شود. بنا نیست جلسات هیئت‌های شاخص تماماً در فضای مجازی برگزار شود. در خصوص مراسم عرفه بر اساس روایات اساساً باید در محیط رو باز برگزار شود و ان‌شاءالله امسال با هماهنگی با آستان‌های مقدس و امامزادگان، این امر را اجرایی خواهیم کرد تا نمونه‌ای برای هیئت‌ها و مردم باشد که ببینند امکان برگزاری جلسه با رعایت ضوابط وجود دارد.»

گوشه‌ای از توانمندی‌های هوانیروز سپاه/ سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در بازدید از برخی دستاوردهای هوانیروز، اظهار داشت: «هوانیروز با گسترش زیرساخت‌هایش به یک قابلیت جدید دست یافته است. در زمینه بالگردهای تهاجمی، ترابری، پشتیبانی و امدادی نیز هوانیروز سپاه جهش قابل قبولی داشته است. هوانیروز سپاه در نهضت قطعه‌سازی، مدرن‌سازی و اورهال به خودکفایی رسیده است. پایگاه‌های هوانیروز در آمادگی کامل هستند و آرایش دفاعی و امنیتی هوانیروز همپای سایر یگان‌های نزسا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.»

تضعیف آمریکا در خاورمیانه با توافق ایران و چین/ پایگاه اینترنتی فوربس در واکنش به توافق احتمالی ایران و چین، نوشت: «این توافق چرخش قدرتمند تهران به سمت شرق است و موقعیت آمریکا را بیشتر در خاورمیانه تضعیف خواهد کرد. برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، نقش رهبری آمریکا در گوشه و کنار جهان در حال کاهش است. هم‌زمان که آمریکا از صحنه جهانی عقب‌نشینی می‌کند، چین بیشتر موضع مسلط می‌گیرد.»

نگرانی مقام آمریکایی از افزایش توانمندی سایبری ایران/ رئیس واحد فرماندهی امنیت سایبری آمریکا با ابراز نگرانی از پیشرفت‌های سایبری ایران گفت: «ما شاهد آن بودیم که برنامه‌های سایبری روسیه، چین، کره شمالی و ایران توسعه پیدا کرده است. ما شاهد افزایش قابلیت‌های آن‌ها بوده‌ایم. با تلاش این دشمنان برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری مقابله خواهیم کرد.»

احکام سیاسی (سؤال 3): در تحلیل­های سیاسی، آوردن نام افراد چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر در تحلیل، مفاسد اخلاقی فردی ذکر شود، باید از ذکر نام افراد خودداری شود، ولی در مورد مفاسد اقتصادی، سیاسی، امنیتی محرزشده، ذکر نام افراد ایرادی ندارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات