صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۳۶۶۲

آیا مردم می دانند کره جنوبی چگونه زندگی آنها را تحت فشار گذاشته است؟

پایگاه بصیرت / اکبر محمدی فر
طبق اطلاعات منتشره، مقدار ارز بلوکه شده ایران در کره جنوبی در حدود ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است.
مسوولان کشور پی گیری‌های متعددی برای آزاد سازی این اموال داشته اند، ولی نه تنها خبری از پول‌های ایرانی نیست بلکه صادرات نفت ایران به کره جنوبی هم صفر شده است.
چرا کره ای‌ها حاضر به پرداخت مطالبات ایران نیستند؟
۱. شرکت‌های کره‌ای همگی خصوصی هستند و به هیچ وجه تمایل ندارند که با امریکا دچار مشکلی شوند و مثلا در گفتگویی که با یکی دو شرکت داشتیم مسئولان آن‌ها گفتند ۲۵ درصد بازار ما در آمریکا است و ایران تنها سهمی یک درصدی از تولیدات ما را از آن خود کرده است. شما اگر جای ما بودید چه می‌کردید آن‌ها تاکید داشتند اگر بازار آمریکا را از دست دهند دچار ورشکستگی خواهند شد.
۲. ما با سفیر کره در تهران جلسه‌ای برگزار کردیم و خواسته‌های خود را به او گفتیم. همچنین از طریق سفیر ایران در سئول هم اقدامات دیگری را انجام دادیم. این میان مجمع بازرگانی که ۱۶۰ شرکت زیر مجموعه آن هستند جلساتی را داشتیم. آن‌ها اغلب به ما قول می‌دهند که تلاش خود را بکنند، ولی تاکنون موفقیتی نداشتند.
۳. از کره ای‌ها خواستیم در بخش‌هایی مانند خودروسازی و لوازم خانگی، دارو و غذا به صورت تهاتر مطالبات ما را پرداخت کند، ولی طرف کره‌ای ضمن اینکه به ما می‌گوید "چشم"، ولی از این اقدام خودداری کرد.
۴. آن‌ها را تهدید کردیم، به آن‌ها گفتیم اگر ندهید دیگر اجازه نمی‌دهیم کالا‌های سامسونگ و ال جی به ایران بیاید. دیدم خیلی جوابی نداشتند و حساسیتی نشان ندادند. برایشان مهم نیست. کالایشان را از طریق دبی) امارات می‌فروشند و از طریق لنج‌ها در کنگان و نظایر آن به داخل کشور می‌آید. معلوم است جواب ما را نمی‌دهند، چون کالایشان را می‌فروشند. هنوز کره ای‌ها بر موضع خود هستند و دسترسی ایران به منابع ارزی حاصل از صادرات نفت فراهم نشده است.
اکنون که دولت و شرکت‌های کره‌ای اینگونه پاسخ می‌دهند راهکار چیست؟
۱. امروزی دیپلماسی عمومی اثر گذارتر از دیپلماسی‌های رسمی است امروزه دولت‌ها در قالب برنامه‌هایی برای برقراری ارتباط و تاثیرگذاری بر مخاطب عام و در چهارچوب دیپلماسی عمومی تلاش می‌کنند، تا به برخی از اهداف سیاسی خود دست یابند. در این بین ایران، با توجه به قدرت نرم خود، از جمله کشور‌هایی است که توانایی بالقوه زیادی در جذب و تاثیرگذاری بر مخاطبان جهانی دارد. با توجه به تاثیر گذاری‌های رسانه‌ای و دسترسی‌هایی که داریم می‌توانیم یک پویش مردمی را برای اخذ مطالبات خود از کشور کره جنوبی فعال نماییم.
۲. در روز‌های گذشته افزایش نرخ ارز ناشی از عدم پرداخت مطالبات ایران بوده است و اگر مردم بدانند بخشی از گرانی کالاهایشان بخاطر عدم پرداخت مطالبات ارزی توسط کره جنوبی است، رفتارشان فرق می‌کند.
۳. اگر مردم بدانند بخشی از مشکلات دارویی و ارزی ناشی از تبعیت پذیری مسوولان کره جنوبی از آمریکا است، توانسته ایم که دیپلماسی عمومی موفق کره جنوبی در ایران را شکست دهیم.
کره جنوبی در سال‌های گذشته با فیلم و سریال و کالا‌های الکتریکی تصویر خوبی در اذهان مردم ایران ایجاد کرده است و همین تصویر سازی باعث شده است که طلبکارانه در عدم پرداخت مطالبات بدون توجه به بازار ایران مقاومت کند. این در حالی است که بیدار کردن افکار عمومی و نشان دادن سر‌های افعی وزارت خزانه داری آمریکا در بانک‌های کره جنوبی باعث خواهد شد که هیچگاه افکار عمومی به بازار کره جنوبی لبخند رضایت نشان ندهد.
مسوولان کره جنوبی باید توجه داشته باشند که، درب همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد. اوضاع، ثابت و بدون تغییر نخواهد بود و شرایط ممکن است به شکل خوبی تغییر کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات